TÃz modellt pontozott az Euro NCAP
Az Euro NCAP több mint 20 éve nyújt független tesztekkel alátámasztott értékelést az Európában kapható autómodellek biztonságáról, fÅ‘leg a balesetek esetében. Az új technológiák megjelenése azonban megköveteli új tesztelési rendszerek bevezetését, a szervezet 2018-ban vizsgálta elÅ‘ször az egyre inkább elterjedÅ‘ vezetéssegÃtÅ‘ rendszereket. Ezt újÃtották most meg, egy új, objektÃv és valóban hasznos szempontrendszer alkalmazásával. A pontrendszer két fÅ‘ összetevÅ‘bÅ‘l áll: vezetéssegÃtÅ‘ képességek és biztonsági mechanizmusok, elÅ‘bbi pedig külön számÃtásba veszi a jármű önvezetÅ‘ funkcióit és azt, hogy ezek mennyire teszik a vezetés aktÃv részévé a sofÅ‘rt. Ez utóbbi kifejezetten fontos, hiszen ameddig az asszisztens rendszerek nem értek el egy magas fejlettségi szintet, illetve ameddig megbÃzható módon nem lehet rögzÃteni a vezetÅ‘ felelÅ‘sségét a kérdéses helyzetekben, addig nem volna szabad az önvezetésre hagyatkozni. A vezetéssegÃtÅ‘ rendszereknek pontosan azt kellene tenniük, ami a nevükben is benne van:
segÃtsék a vezetést, ne helyettünk tegyék azt.
Éppen ez volt az a kritikus szempont, ami miatt a Tesla egyébként piacvezetőnek gondolt önvezető rendszere végül a négyes skálán gyengén szerepelt: a
BelépÅ‘, Mérsékelt, Jó és Nagyon jó közül a másodikat kapta. Hiába ajánlja valószÃnűleg a leginkább autonóm vezetési technológiát, az Euro NCAP szerint túl keveset tesz azért, hogy bevonja a sofÅ‘rt a vezetésbe. Más kérdés persze, hogy a Tesla eredeti célja valószÃnűleg pont ez volt, hiszen Å‘k a teljesen önvezetés megvalósÃtását szerették volna elérni már a kezdetektÅ‘l, ugyanakkor az Euro NCAP érve is megfontolandó, talán tényleg nem kellene az ilyen rendszerekre hagyatkozni addig, ameddig nem működnek teljesen megbÃzhatóan.
Számos szempontot figyelembe vettek a teszt során
Ebben a tesztben tehát elvérzett a Tesla Model 3, a 3-as BMW, az Audi Q8 és a Mercedes-Benz GLE is megelőzte, ezek mind
Nagyon jó osztályozást kaptak. AdaptÃv tempomatjuknak és sávtartó asszisztensüknek köszönhetÅ‘en kifejezetten jól teljesÃtenek az autópályán, kanyarodáskor a sáv közepén maradnak, de akár az álló helyzetű akadályokat is kikerülik - eközben viszont a sofÅ‘r figyelmére is szükség van, enélkül a nem veszélyhelyzetet elhárÃtó rendszerek lekapcsolnak. További jó pontot jelentett, hogy incidens esetén, ha a vezetÅ‘ olyan állapotba kerül, amiben nem tudja irányÃtani a járművet, ezek a kocsik kiváló biztonsági mechanizmusokat léptetnek életbe, például az út szélére kormányozva megállÃtják magukat, de súlyos idÅ‘járási körülmények között is megfelelÅ‘en tájékoztatják a vezetÅ‘t, hogy ne számÃtson a segÃtségükre. A franciák már kevésbé jól teljesÃtettek az autópályás vezetéssegÃtÅ‘ rendszerek tesztjén, a Renault Clio és a Peugeot 2008 csak
BelépÅ‘ osztályozást kaptak, ami csak a legalapvetÅ‘bb tempomat és sávtartó jelenlétére utal, gyenge biztonsági mechanizmusok mellett. A Teslával megegyezÅ‘ eredményt ért el a Volkswagen Passat, a Nissan Juke és a Volvo V60, ezek mind valamivel jobb önvezetÅ‘ funkciókkal vannak ellátva, a baleseti protokollok pedig sokkal jobbak. A Ford Kuga Jó értékelést kapott, ebben a vezetéssegÃtÅ‘ funkciók bonyolultabb szituációkban is jól működnek, és a sofÅ‘r is megfelelÅ‘en be van vonva az autó irányÃtásába. A pontozások alább láthatók, az egyes szempontokra lebontott értékelést
itt lehet megtekinteni modellenként.
Az Euro NCAP első 2020-as sofőrsegéd értékelése
|
VezetéssegÃtÅ‘ képességek |
Biztonsági mechanizmusok |
Audi Q8, Adaptive Cruise Assist |
78% |
84% |
BMW 3-as sorozat, Driving Assistant Professional |
82% |
90% |
Mercedes-Benz GLE, Active Distance Assist DISTRONIC és Active Steering Assist |
85% |
89% |
Ford Kuga, Co-Pilot 360 |
66% |
86% |
Nissan Juke, ProPILOT |
52% |
72% |
Peugeot 2008, Drive Assist Plus |
61% |
40% |
Renault Clio, Highway, Traffic Jam Companion |
62% |
43% |
Tesla Model 3, Autopilot |
36% |
95% |
Volvo V60, Pilot Assist |
71% |
50% |
Volkswagen Passat, Travel Assist |
76% |
61% |