Új úr a háznál – SEAT Tarraco menetpróba
SEAT Tarraco nemzetközi menetpróba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A spanyol gyártó 2020-ig tartó modelloffenzÃvájának legújabb tagjaként mutatkozott be a Tarraco, amely házon belül a legnagyobb SUV-ot testesÃti meg. Kipróbáltuk!
Nem csak közúton, épÃtett tereppályán is kipróbáltuk a Tarraco képességeit. A 4Drive összkerékhajtással nehezebb körülmények között is elboldogul az akár hétüléses SUV
Megérkezett a nagy testvér. A SEAT 2016-ban úgy döntött, hogy az egyre népszerűbb SUV szegmens tortájából Å‘k is ki akarnak hasÃtani egy darabot. ElsÅ‘ként az Ateca debütált a kategóriában, azt követÅ‘en pedig elindult a modelloffenzÃva. A spanyol gyártó tavaly nyár közepén, az Arona leleplezésekor beszélt arról, hogy 2020-ig egy tucat új modell érkezik a piacra, köztük több SUV is. Utóbbit tekintve az újdonság idén sem maradt el, a kis és közepes SUV után megérkezett a nagy, amely akár hét üléssel is rendelhetÅ‘. Az új és egyben legnagyobb úr a palettán ezzel a Tarraco lett.
Az épÃtett pálya szerint a leátlózással is jól megküzd a hajtáslánc, földúton egyedüli korlátot a hasmagasság és a gumi mintázata szabhat. A külsÅ‘t illetÅ‘en a hátsó lámpatesteket összekötÅ‘ LED csÃk leginkább az Audi Q8-ra emlékeztet
Nem bÃzta a véletlenre a gyártó a névválasztást sem. A Skoda Kodiaq alapjaira épülÅ‘ szabadidÅ‘autó elnevezését a neten szavaztatták meg. Az Alboran, az Aranda, az Avila és a Tarraco közül végül az utolsó nyert, a név Tarragona városára utal. Vajon elég lesz a több, mint 146 ezer fÅ‘ által megválasztott név a sikerhez? KiderÃtettük, ugyanis a napokban tettük próbára Barcelonában, nevének Å‘shazájától mintegy 100 km távolságra. Nem véletlen a helyszÃnválasztás, ugyanis a katalán fÅ‘városhoz szintén közel fekszik Martorell, ahol a modell tervezése és fejlesztése zajlott. A gyártás ugyanakkor országon kÃvülre, a németországi Wolfsburgba került.
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4735 | 1839 | 1658 | 2790 | 760-1775 |
A beltér letisztult, jól átlátható. A kormány bőrözése finom, áttételezése sportos, melynek köszönhetően igazi élmény a Tarraco vezetése
Bőr ülés nincs, ami nem is baj, a szövet/Alcantara páros kiváló kényelmet és jó oldaltartást ad. A hátsó üléssorban a székek előrehúzhatók, amivel további litereket nyerhetünk a csomagtérben
Az MQB-A plaformra épülő SUV a testvérmodell Kodiaqtól minden dimenzióban némileg kisebb, tengelytávjuk között viszont csupán 1 mm különbség van. A külső méretkülönbség ellenére a csomagtartó viszont alapestben is 40 literrel több rakteret ad, mint a Skoda esetében.
Nem kérdés, hogy a VW konszernen belül a Kodiaq legnagyobb kihÃvója a Tarraco lesz.
Külsejét tekintve lényegesen más arcot ölt a spanyol SUV. AgresszÃv, ugyanakkor a többi SEAT-hoz képest kevésbé éles vonalakból álló orr-része látványosra sikerült köszönhetÅ‘en a szabálytalan, háromszög alakú LED-es nappali menetfénynek és a méretes, V-minta berakású króm hűtÅ‘maszknak. Oldalról ránézve elsÅ‘ blikkre sokan VW Tiguannak gondolhatják, a hátsó, két lámpatestet összekötÅ‘ LED-es fénycsÃkról pedig azonnal az Audi Q8 juthat eszünkbe.A váltó mögötti módválasztóval számos vezetési stÃlushoz igazÃthatjuk a Tarraco karakterisztikáját. Az indÃtógomb SEAT-osan a váltó mellé/elé került, amelynek helye megszokást igényel
Odabent tágas belsÅ‘ és akár hét ülés várja az utazókat. Az anyagok minÅ‘sége megfelelÅ‘, az ülésekbÅ‘l maximum szövet/Alcantara kombót választhatunk, a bÅ‘r egyelÅ‘re nem rendelhetÅ‘. Nincs is ezzel baj, hiszen Ãgy is kényelmesek és jó az oldaltartásuk. A vezetÅ‘i pozÃció megfelelÅ‘, a kormány jó fogású, összességében kellemes az ergonómia. Akárcsak kÃvül, belül is teljes LED-es világÃtás uralkodik. A kormány mögött 10,25 colos digitális műszerfal lapul, amely igen látványos is tud lenni. Lényegében ugyanazt kapjuk már itt is, ami néhány éve még csak az Audinál volt elérhetÅ‘. A központi infotainment rendszer 8 colos, gesztusvezérléssel is kezelhetÅ‘, ezen felül pedig Andorid Auto és Apple CarPlay támogatással is bÃr. A hátsó üléssorban fejedelmi a lábtér, ülésfűtés és pohártartós kis asztal is rendelkezésre áll az ott helyet foglalóknak. Amennyiben hétüléses kivitelt választunk, akkor számolni kell azzal, hogy a harmadik sorban már csak korlátozott lábtér és kényelem áll majd rendelkezésre egy-egy felnÅ‘ttnek. Nem meglepÅ‘ ez, az utolsó két szék inkább csak gyereknek lehet opció hosszabb távon.
A 8 colos infotainment kijelzÅ‘ gesztusvezérlést is kapott, emellett Andorid Auto és Apple CarPlay támogatást is kÃnál. A hangvezérlés magyar nyelven egyelÅ‘re nem érhetÅ‘ el, remélhetÅ‘leg késÅ‘bb megkapja majd ezt a frissÃtést is
Vezetést támogató extrákból sincs hiány a Tarracóban. A Front Assist kerékpáros felismerést is magában rejt, az ütközésre figyelmeztetÅ‘ 0,2 másodperces reakcióidÅ‘vel bÃr, borulás esetén automatikus vészhÃvást hajt végre az autó, miközben leállÃtja a motort, kinyitja az ajtókat, lehúzza az ablakokat. A Park Assist helyettünk képes parkolni, a sávtartó automatikusan korrigál a kormányon, hogy mindig sávon belül maradjunk. Közúton és autópályán tökéletesen kiegészÃti ezt a távolságtartós tempomat, amellyel még kényelmesebb lehet az utazás. Ha pedig városban autózunk, akkor a dugóasszisztens lesz hasznunkra. A közlekedési táblafelismerÅ‘n és a holttérfigyelÅ‘ rendszeren kÃvül 360 fokos kamera is segÃt, amely fÅ‘ként terepezés közben jön majd jól.
ElsÅ‘ként az Audinál alkalmazta a VW konszern a Virtual Cockpitot, amit a Tarraco is megkapott. Középen akár a navigációt is megjelenÃthetjük. A két oldalt elhelyezkedÅ‘ műszeregység olvashatósága nehézkes, szerencsére választhatjuk a hagyományos, kör alakú műszereket is
A motorokat illetÅ‘en két számot kell megjegyezni. 150 és 190. Ennyi lóerÅ‘ szabadulhat a talajra, legyen szó akár benzinesrÅ‘l, akár dÃzelrÅ‘l. ElÅ‘bbinél a belépÅ‘ szintet az 1.5 TSI képviseli, mÃg a nagyobb teljesÃtményű motorházteteje alatt már a 2.0 TSI dolgozik. A 150 lovast fronthajtással és hatgangos kézi váltóval szerelik, mÃg az izmosabbat hétfokozatú DSG-vel és 4Drive összkerékhajtással. A dÃzelekben egységesen 2.0 TDI-k ketyegnek, a 150 lovas szintén elöl hajt, de itt már kérhetÅ‘ hétfokozatú DSG is a hatos kézi helyett. A 190 lóerÅ‘snél ugyanaz a helyzet, mint benzines csúcsnál: 4Drive összkerékhajtással és hetes DSG-vel érhetÅ‘ el.
Motor | 1.5 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TDI | |
Emissziós norma | Euro 6 | |||
Hengerűrtartalom (cm3) | 1498 | 1984 | 1968 | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |||
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | DSG/7 | kézi/6 vagy DSG/7 | DSG/7 |
TeljesÃtmény [LE (1/min)] | 150 (5000-6000) | 190 (4200-6000) | 150 (3500-4000) | 190 (3500-4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 250 (1500-3500) | 320 (1500-4100) | 340 (1750-3000) | 400 (1750-3250) |
Végsebesség [km/h] | 201 | 211 | 202 (198) | 210 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 9,7 | 8,0 | 9,8 | 8,0 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 7,3-8,0 | n/a | 5,7-6,4 | n/a |
CO2-kibocsátás [g/km] | 165-182 | n/a | 148-167 | n/a |
Saját tömeg [kg] | 1599 | 1773 | 1687 (1803) | 1816 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2220 | 2520 | 2290 (2540) | 2550 |
A kerekek mérete 17-20 colig terjedhet. KülsÅ‘t tekintve összesen nyolc szÃn közül választhatunk
A menetpróba során a csúcs dÃzelt kivéve sikerült hosszabb-rövidebb idÅ‘re megkaparintani mindegyiket. Az 1.5 TSI a kis lökettérfogat ellenére jól mozgatja a bÅ‘ 1,5 tonnás autót, a 2.0 TSI nem is feltétlen szükséges. ValószÃnű, hogy az összkerékhajtás, a hétgangos DSG és a plusz kilók miatt nem éreztünk eget verÅ‘ különbséget. ElÅ‘bbi fogyasztása 9 liter, utóbbié 11 liter körül állt meg 100 km-re vetÃtve. Tömegéhez, méretéhez és ahhoz képest, hogy javarészt dinamikusan vezettünk, ez teljesen elfogadható érték.
Alapesetben 760 literes csomagtér áll rendelkezésre, amely az ülések ledöntésével 1775 literig bÅ‘vÃthetÅ‘. Jó hÃr, hogy a padló alatt egy szükségpótkerék is helyet kapott
A harmadik üléssor két széke erÅ‘sen korlátozott helykÃnálattal bÃr, emiatt hosszú távon inkább csak a gyerekek élvezhetik ott az utazást
A 2.0 TDI 150 lóerÅ‘s kivitele jól indul el és 70-80 km/h-ig jól mozog, afelett már kissé veszÃt erejébÅ‘l, hiába a 340 Nm forgatónyomaték. Fogyasztása 8 l/100 km körül mozgott, többnyire ez is dinamikus vezetési stÃlus mellett.
Vezetési élményre a Tarraco is hozza a SEAT szintjét.
Sportos áttételezésű kormány, jól adagolható fékek, feszes, de kanyarban jól tartó futómű jellemzi. MeglepÅ‘ volt tapasztalni, hogy a spanyol szerpentineken milyen jól mozog, és milyen tempóval lehet fordulni vele a kanyarokban. Egyetlen dolog sÃnyli meg a környezetvédelmi normákat, ez pedig a motorhang. Oké, hogy csak négy henger, de a benzinesek szólhatnának szebben, fÅ‘leg amikor magasabb fordulaton hajtjuk Å‘ket.Benzines fronton 1.5 TSI és 2.0 TSI áll rendelkezésre. ElÅ‘bbi 150, utóbbi 190 lóerÅ‘s. A belépÅ‘ csak fronthajtással és kézi váltóval érhetÅ‘ el, mÃg a nagytesó csak DSG-vel és 4Drive összkerékhajtással. Étvágyuk 9 illetve 11 liter körül alakul 100 km-re vetÃtve
Összességében pozitÃv élmény a Tarraco. Szép, belül tágas, kényelmes, jó vezetni, sok extra segÃt bennünket, és kényelmi ellátmányból sincs hiány.
Hazai árlista egyelőre nincs, annyit tudunk, hogy az alapmodell 9 millió környékéről indul.
Jelenleg Style és Xcellence felszereltséggel érhetÅ‘ el, késÅ‘bb érkezik az FR is, 2020-ban pedig konnektoros hibrid is elérhetÅ‘ lesz. ElÅ‘rendelést már most felvesznek rá, a piacra 2019 februárjában érkeznek az elsÅ‘ modellek. Azok, akik hétüléses SUV-ban gondolkodnak, mindenképpen várják meg a Tarracót, mert lehet hogy ebben az autóban találják meg a számÃtásukat!Egy komolyabb emelkedÅ‘ sem fog ki a Tarracón, persze ide már nem árt az összkerékhajtás és az erÅ‘sebb dÃzel vagy benzines blokk