1905 óta készülnek járművek Lutonban, a Vauxhall gyárban: ennek vet véget most a Stellantis
Bezárja a Lutonban található gyártósort a Stellantis, ahol Peugeot, Citroen, Fiat és Vauxhall furgonokat gyártanak, főként a jobbkormányos, brit piacra. A cégcsoport Lutonban a furgonok belsőégésű motoros változatait gyártja, az elektromos változatok Ellesmere Port városában készülnek a szigetországban. A gyárbezárást a britek villanyautókat népszerűsítő intézkedéseire reagálva jelentette be a Stellantis: Carlos Tavares, a cégcsoport ügyvezető igazgatója elfogadhatatlannak tartja az új célkitűzéseket. Az Egyesült Királyság kormánya ugyanis kötelezi a gyártókat, hogy a személyautó-eladásaik legalább 22 százaléka, valamint a kishaszon-eladásaik legalább 10 százaléka elektromos legyen. Ha ez nem teljesül, akkor autónként 15 ezer font bírságra számíthatnak a gyártók, ami 7,5 millió forintnak felel meg.
Tavares szerint a vásárlói igények nem tükrözik a célkitűzéseket, így radikális intézkedések és látványos költségcsökkentés nélkül esély sincs a megvalósításukra.
Nyíltan ezzel indokolja a gyárbezárást, amellyel együtt az 1100 alkalmazottat is elbocsátják. A szakszervezet felháborodása jogos, ám úgy tűnik, hogy innen már nincs visszaút: az anyacég kész tervvel érkezett. Amennyiben ugyanis szükség lesz extra kapacitásra a lutoni gyárbezárás miatt, azt Franciaországból fogják pótolni, a gyártósor pedig Törökországba költözik, ahol egy más régiónak, hasonló eladási áron, de jóval kevesebb költséggel készítenek majd furgonokat a feleslegessé vált gépekkel. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy jövőre Mangualde városában, Portugáliában termelni kezd az elektromos változatokat építő új üzem is, ahová a jelentősen olcsóbb gyártási költségek miatt a megmaradó brit kapacitás egy részét is átcsoportosítják majd.