Újabb komoly probléma merült fel a villanyautó-töltőkkel

A nyilvános töltőpontok jelentős része használhatatlan a mozgáskorlátozott sofőrök számára

Az angolok látták meg elsőként a problémát, de világszerte akadnak problémák az elektromos autók töltőhálózatának akadálymentesítésével.

Az angol parlament kérésére vizsgálat indult a villanyautók villámtempóban kiépülő töltőhálózatát illetően. A jelentés azonban elszomorító: az Egyesült Királyság területén 15 ezer olyan töltőpontot találtak, amely nem felel meg a mozgáskorlátozottak számára szükséges akadálymentességi feltételeknek, magyarul lényegében az összes töltőpont problémás a szigetországban. Mindez egyáltalán nem meglepő, hiszen a hazai töltőpontokon is ugyanazokat a tervezési hibákat tapasztalhatjuk, mint amire az angolok is felhívják a figyelmet. Rengeteg a nehéz kábel és a túl magasra elhelyezett csatlakozó vagy vezérlőpanel, ám ezek a tervezési hiányosságok csak akkor érdekesek, ha egyáltalán sikerül a kerekesszékes sofőrnek eljutnia a töltőoszlopig. A legtöbb esetben ugyanis a probléma már a töltőpont kialakításánál kezdődik. Amennyiben ugyanis a keskeny parkolóhelyek merőlegesek az úttestre, a töltőoszlop pedig a parkolóhely mögé került, úgy jó eséllyel hozzá sem tud férni az oszlophoz egy kerekesszékbe kényszerült felhasználó. Az sem ritka, hogy a töltőoszlopot egy magas szegély is elválasztja a töltésre kijelölt parkolóhelytől, ami tovább nehezíti a helyzetet.

Mindez jelenleg még viszonylag kevés felhasználót érint, főleg Magyarországon, ám a villanyautók elterjedésével azon sofőrök száma is növekedhet, akik mozgáskorlátozottként szeretnének elektromos járművet használni.

A legnagyobb probléma azonban az angolok észrevételével, hogy éveket késett. Egy rosszul, rossz helyre megépített töltőpont átalakítása és áttelepítése ugyanis megközelíti egy új töltőpont kiépítésének az árát, így minden egyes töltőpont problémát jelent majd a jövőben, amely a mozgáskorlátozott sofőrök számára elérhetetlennek épült. Amíg viszont nem születik ezzel kapcsolatos szabályozás, addig jól láthatóan nem fognak ezzel a problémával kellő mértékben foglalkozni a töltőpontok kiépítői. Fontos kérdés tehát, hogy az EU mikor veszi napirendre ezt a problémát, hiszen még az előtt szabványosítani kellene a mindenki számára elérhető és használható töltőoszlopokat, hogy további milliók épülnek a jelenlegi szabályozás szerint.  
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?