Újjáépül a Toyota, melynek a tankja egyben a csomagtartója is

A Toyotánál megkezdték a legkülönlegesebb "utcai" autójuk, a GT-One restaurálását

Egyetlen darab készült belőle, minden indítást olajcsere előz meg és a tankja a csomagtartója. Nem épp egy megszokott gép a GT-One, utcai autónak nevezni pedig végképp vitatható. Ami viszont fontosabb kérdés: miért építik újjá több mint 20 év után?

A Toyota nemrég bemutatta a GR010 Hybrid Hypercar névre keresztelt versenyautóját, melynek elődje - a TS050 Hybrid - háromszor nyerte meg a világ egyik legismertebb extrém autóversenyét. A lelkesedés fő oka viszont nem más, mint az ezzel járó homologizációs, tehát utcára készült példány, amely egy vérbeli sportautó lesz, közútra faragva. A rajongók mára már tudják, hogy mit várjanak, nem ez lesz az első ilyen Toyota: azt a mai Gazoo Racing Europe GmbH jogelődje már 1997-ben megépítette.
Hirdetés
Azt az autót viszont szinte senki sem vezethette utcán, mivel a Toyota jogászai még a tervezés során találtak néhány kiskaput az FIA szabályzatában. Az előírások közt ugyan szerepelt, hogy a versenyautóból közúti közlekedésre alkalmas példányt is kell építeni, de darabszámáról és a csomagtér megközelíthetőségéről senki sem rendelkezett. A Toyota Team Europe tehát egyetlen példányban megépítette a TS020-szal szinte mindenben egyező GT-One utcai sportautót, és kijelentette: az üzemanyagtartály üres állapotában tökéletesen alkalmas a csomagok elhelyezésére. Így versenyezhetett a TS020, amelyet 1998-ban még csak kilencedikként intették le, 1999-ben viszont mindössze egy durrdefekt miatt csúszott le az első helyről. A Toyota ezután 2012-ig nem tért vissza a versenybe, a TS020 homologizációs példánya, a GT-One pedig a Gazoo Racing kölni múzeumában pihent. Egészen mostanáig, ugyanis a csapat mérnökei nekiláttak felújítani a sportautót. A motor felújítása már magában igazi kihívás: mivel a Toyota soha nem szándékozott értékesíteni az egyetlen homologizációs példányt, nem is használatra tervezték. Emiatt viszont a 3,6 literes, V8-as ikerturbós motor minden, csak nem felhasználóbarát: bemelegedéskor az alkatrészek és a kenőanyag is extrém terhelést kapnak, a leállítást követően pedig az olaj jelentős része a turbón keresztül a kipufogórendszerbe szivárog. Éppen ezért nem meglepő, hogy minden indítást komplett olajcserének kell megelőznie, a motort pedig 4800 kilométerenként újra kell építeni. Éppen ezért nem meglepő, hogy az eredeti versenyprogram mérnökei is részt vesznek a felújításban.
Hirdetés
Az autó biztosan nem tényleges utcai használatra készül, a projekt apropóját ugyanis valószínűleg a Toyota GR010 Hybrid és a homologizálására szolgáló GR Super Sport érkezése adja. A működőképesség igénye pedig valamilyen show-szereplést sejtet. Ilyen lehet például az idei Le Mans-i 24 órás verseny, ahol a GT-One akár egyetlen tiszteletkörrel nagyot viríthatna. Ez a mindössze 13,6 kilométeres kör ugyanis kapcsolatot teremthetne a Toyota motorsport-tevékenységeinek múltja és jelene között, miközben méltó módon tiszteleghetne a Le Mans-i verseny 98 éves hagyománya előtt is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.01.26. at 21:30
    Permalink

    Pár éve lehetőségem nyílt arra hogy pont egy ilyen Toyota GT1-es kocsiban vegyek üléspróbát, pont itt Kölnben ( http://egzostive.com/toyota-collection-2018-hu/ ). Versenyautós léptékkel meglepően kényelmes volt 🙂 , főleg az LMP1 mellett (ami még mindig egy luxusautó egy F1-eshez képest).
    Ahogy itt olvasom, lehet hogy pont az utcai autós “gyökerek” miatt, volt annyira kényelmes.

    Biztos vagyok benne, hogy nagyon klassz bulit szerveznének ott az új versenyautónak, a Supra is nagyon bulit kapott Kölnben (a Collectionnek megvan az összes generációból, bár a gyári állapotú Supra IV nekik is komoly kihívás volt).

    Jó lenne ha véget érne már ez a járvány, rengeteg programot kellett törölni március óta.

Vélemény, hozzászólás?