Úton a szívódízel-reneszánsz? Íme a turbó nélküli dízelek piaca!

Körkép: vajon megéri filléres, ezeréves dízellel járni az üzemanyagválság idején?

Ahogy egyre közelebb ér a válság, úgy keresnek egyre többen alternatívát a jelenleg megszokott közlekedési eszközeikre. Egyesek szerint hiány jön, míg mások azt mondják, hogy megússzuk szürreálisan drága üzemanyagokkal. Vajon megéri öreg dízelre váltani?

Komoly kommentháború alakult ki a néhány hete közzétett Volkswagen Polo használttesztje alatt: egyesek támogatták, hogy egy ismerősöm a kis 1.4 PD TDI-vel száll harcba az elszabadult üzemanyagárakkal, míg mások még azt is botrányosnak tartották, hogy egy ennyi idős dízel, mint az említett használtteszt-alany egyáltalán megjelenhet egy ekkora autós oldalon. Ez utóbbira mindenképpen reagálnék.

A Használtautó.hu tartalmi magazinjaként, egy olyan országban, ahol az autók átlagos életkora 15 év, igenis helye van egy jó állapotú, olcsó és még olcsóbban fenntartható, 20 éves használt Polónak, ezt az érdeklődés, az olvasottsági adatok is igazolták.

Ezekkel az öreg autókkal a fő üzenet részünkről, hogy a műszaki és biztonsági állapot a legfontosabb, nem a tükörpolír: attól, hogy öreg autókkal járunk, nem kell a szörnyű állapotú, életveszélyes bontószökevényeknél leragadni, főleg, ha alig több pénzből már igen korrekt gépeket kapni. Felmerült viszont egy másik kérdés is a Polo tesztje kapcsán:

vajon megéri még több kényelmet és menetdinamikát áldozni a vélt megbízhatóság oltárán, és még a turbót is elengedni?

Körülnéztünk hát a szívódízelek piacán, megnéztük, hogy mit és mennyiért kapni, így egyértelműen kiderült, hogy megéri-e a még régebbi technológiát vadászni. Itt is fontos megjegyezni, hogy nagyon pörög a piac, ezért elég csak egy-két napnak eltelnie, hogy ne pont ugyanezeket az autókat hozza fel a kereső, de azért igazán radikális változásokra nem érdemes számítani. Először röviden azt szögezzük le, hogy mit hívnak a köznyelvben szívódízelnek. Feltöltött motoroknak kategorizáljuk azokat az erőforrásokat, amelyekbe a levegő és üzemanyag keveréke nagy nyomáson érkezik, mondjuk egy turbófeltöltő vagy egy kompresszor segítségével. Ennek lényegében az elődje, egyben ellentéte a szívómotor, amelyen nincs sem turbó, sem pedig kompresszor, a levegőt a dugattyú mozgása szívja be a hengerbe. Ezek a motorok általában lényegesen kisebb csúcsteljesítményt és később tetőző nyomatékgörbét adnak, ám sokkalta egyszerűbb technológiával dolgoznak, kevesebb alkatrész mehet bennük tönkre. Ráadásul újonnan az olcsóbb technológia és a kevesebb erő miatt kedvezőbb áron is lehetett hozzájutni ezekhez a változatokhoz, ám mindez manapság már nem ilyen egyértelmű, főleg az öreg dízelek piacán.

Turbó nélkül ugyanis ezek a gázolaj-hajtotta erőforrások komoly problémák nélkül képesek akár egymillió kilométert is elmenni, ráadásul röhejesen alacsony fogyasztással.

A hátrányuk, hogy mai szemmel lomhák, illetve hogy ennyi idősen már könnyedén visszaüt a legendás elpusztíthatatlanságuk. Elég ugyanis egy rossz tulaj - aki belehajtott a kiszemelt kocsiba bármilyen szervizelés nélkül mondjuk százezer kilométert -, hogy később egy apró hibáktól hemzsegő autót vegyünk, és sok kicsi sokra megy alapon a vételár kétszeresét ráköltsük. Ha szívódízelekről beszélünk, akkor kihagyhatatlan a képletből a Volkswagen csoport, akik nem csak a Caddyben, de még a Polóban és a Golfban is fájdalmasan sokáig tartották életben a szívódízelt. Az 1,9 literes SDI után, még a 2,0 literes PD SDI is belekerült az amúgy méretesre nőtt kompaktba. Mivel ebből jelenleg összesen 3 példányt hirdetnek a Használtautó.hu adatbázisában, abból is egyet ár nélkül, ezért messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni az árak tekintetében: jelenleg nagyjából egymillió forintért vihető haza az 5,4 literes fogyasztást ígérő, állórajtból 100 km/órára 16,7 másodperc alatt gyorsuló Golf V-ből egy szép állapotú. A Polo és konszernen belüli rokonai esetében már valamivel jobb a helyzet: már akár 600 ezer forintért hozzájuthatunk egy szép, magyar papíros Fabia Combihoz, vagy ha a praktikum helyett a stílus a fontosabb, akkor SEAT Ibizához, természetesen már a harmadik generációból.

Az igazi sokk viszont akkor jön el, amikor visszalépünk egy generációt: a szívódízel Golf IV ára is az egekben van.

Persze, találni már 350 ezer forint környékén is, de azt már a képek alapján is messziről el kell kerülni. Szép állapotúakat viszont szintén a hét számjegyhez közeledve hirdetnek, az első olyan, amit egyáltalán elmennék megnézni a Használtautó.hu 6 darab találatból már 755 ezer forintért kelleti magát. Más gyártók nem tolták ki egészen az Euro 4 norma bevezetéséig a szívódízelek elengedését, ám akadhatnak jó fogások a PSA csoport termékei közt is: a 206-osban az 1,9 literes szívódízel egészen 2003-ig szerepelt a kínálatban 71 lóerővel és 15,3 másodperces nulla-százzal. Jelenleg ebből a típusból is 6 találat akad fenn a szűrőn a Használtautó.hu kínálatában, ám itt már a legolcsóbb, 275 ezer forintos találat is több mint korrekt a hirdetés alapján. A kínálat itt 450 ezer forintnál tetőzik, ennyiért már tényleg nagyon szép példányokat hirdetnek.

Ugyanez a motor a 306-osban talán még érdekesebb: a mindösszesen kettő eladó példányból a drágábbik egy frissen lejárt műszakis, 360 ezer kilométert futott, ám felháborítóan korrektnek tűnő kombi, 225 ezer forintért.

Itt ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy ugyanennek a motornak a turbós változatával további két találat akad még, amelyek közel sem ilyen meggyőzőek, ezek közül a drágábbik is 425 ezret futott, és a képek alapján egyáltalán nem ennyire szép. Megkerülhetetlen még ezen a vonalon a legendás 1,5 literes dízellel szerelt Peugeot 106 és Citroën Saxo páros, ám amíg ezek kisebbek és puritánabbak a 206-osnál, nagyjából ugyanannyiért juthatunk hozzájuk. 106-osból épp nincs eladó, ám a 3 darab Saxo 200 és 400 ezer forint közt helyezkedik el, a legszebb sem tűnik olyan korrektnek, mint a legolcsóbb 206-os a találati listából, a jelenleg legolcsóbb Saxóról meg inkább ne is beszéljünk. Ha ezredforduló utáni, vagy legalább annak tűnő autót keresünk, akkor nagyjából itt be is zárul a lista, a többi modellből már inkább csak öregebbek lesznek. Említésre méltó még az első Mégane, amelyből jelenleg turbó nélküli dízellel egyetlen kombit hirdetnek, a Nissan Micra ezredforduló előtti utolsó, még nem a divatos küllemű generációja, illetve esetleg még az utolsó Ford Escort. A Focust és az azzal kortárs, modernebb küllemű Fiestát ugyanis már nem árulták turbó nélküli dízellel. Ezekre a modellekre már szinte kitérni sem érdemes a jelenlegi piaci helyzetben, ugyanis a néhány hónapja még bőséges felhozatallal rendelkező olcsó dízelek kínálata lényegében megszűnt. Az Opel háza táján is ugyanez a helyzet, szívódízelt utoljára a B Corsából és az F Astrából kínáltak. Ezek az 1,7 literes motorok szintén őskori technológiának számítanak, ráadásul jelenleg ilyen Corsát sem találni a használtpiacon, esetleg egy-két Astrát, ám azok sem túl kecsegtetők a képek alapján.
Hirdetés
Összegzésképp elmondható, hogy amíg a Volkswagenek közt felkapott a szívódízel, addig a francia találati listát böngészve fillérekért lehet a kisebb autókban már kellemesebb dinamikájú turbó nélküliekhez jutni. A PSA és a Volkswagen csoport termékein kívülre azoknak érdemes merészkedniük, akiket nem zavar, ha a vásárolt autó vezetési élmény és küllem terén is kőkorszakinak hat. Nagyobb baj, hogy a kínálat minden olcsón megvehető és fillérekből fenntartható autó esetében lecsökkent, ezek közül valószínűleg sokan azt is megvették, amit nem szabadott volna.

Hogy a maradék közül Te mit vegyél, ha ilyesmiben gondolkodsz? Lényegében mindegy, csak ne egy bontószökevényt.

Itt térnék ugyanis vissza a cikkünk elejéhez: amit láttam a hirdetések között, miközben ehhez az anyaghoz kerestem az autókat, az kizárólag erős idegzetűeknek ajánlott. Műszaki hibás, porrá rohadt, tákolt, toldozott-foltozott ócskavasak szénakazaljában kell megtalálni a tűt, minden típusból több volt a kérdéses állapotú, mint a látszólag korrekt. Közel sem biztos tehát, hogy megéri kizárólag a turbó nélküli dízelekre szűkíteni, mert hiába az elpusztíthatatlannak tartott motor, ha közben az autónak minden más problémája van. Oké, a turbó nem halhat meg, ha nincs, de attól még egy öreg dízelen is kiszakadhat a futómű, tönkremehet az adagoló vagy a porlasztók, netán elveszhet a kompresszió, amitől télen nem indul majd el. Kivételt képeznek ez alól a kései Volkswagen PD SDI modellek, ám ezek egy modern autó elektronikájával és szenzorhadseregével rendelkeznek, az a technológia már közel sem olyan őskori, mint a 2000 előtt gyártott szívódízeleké, így ott a hibalehetőségek új tárháza nyílik meg a rosszul választó autóvásárló előtt.

Ne feledd, ebben a korosztályban, ilyen félelmetesen minimális keretből nem lehet biztosra menni, ha autót veszel. Sokkal több fog múlni azon, hogy milyen állapotban sikerül hozzájutnod valamihez, mint hogy azt a konkrét autót ki gyártotta, vagy hogy épp van-e rajta turbó.

Éppen ezért, ha nem találsz megfelelőt a kiszemelt típusból, akkor a rosszabb állapot kompromisszuma helyett inkább a szükségleteid, avagy a keresési feltételek újragondolását javasoljuk. Erre a célra tökéletes lehet a Használtautó.hu bővített keresője, amelyhez ide kattintva találsz részletes útmutatót. Ha nem zárod ki gyakorlatilag ok nélkül a turbódízeleket, akkor megsokszorozod a választékot, ezzel növeled az esélyeket, hogy igazán jó autót találj. Tény, hogy egy jó szívódízellel a világból kimész kétszer, de abból annyira kevés van és olyan drágán, hogy szerintem nem éri meg kimondottan erre szűrni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.07.05. at 08:01
    Permalink

    Na jó, most abba kellene hagyni a hülyítést.

    Azért mert itthon egy felelőtlen szabályozással fenékbe kúrták a legtöbb benzinkutat, a világ többi részén még minden megy a saját kerékvágásában (bár a kéteurós literár tényleg nem jön jól nyaraláskor, nem ez a döntő).

    Ezeket a 20 éves vacakokat pedig már régen elbontották mert minden szempontból alkalmatlanok voltak, miközben egy modern részecskeszűrős euro 5ös turbódízel is alig fogyaszt és megy mint a fene.

    Ráadásul már ezeket is tiltják ki nyugaton a városokból, és pont ezért elég jó áron be lehet őket szerezni.

    • 2022.07.05. at 09:33
      Permalink

      Minden tiszteletem mellett; a kamikáze üzemmódban csapató; ki tudja milyen gumikon, mikor állított futóművel és hogyan műszakizott, kiütött dpf-es “”modern”” Euro nagyonsok autók helyett egy tisztességesen karbantartott öregebb autó biztonságosabb közlekedési eszköz a tulajdonosnak és a többi közlekdőnek is.
      Blődség egy terméktől olyan jellemzőket elvárni amik nem is léteztek még a gyártásakor. Egy 3210-es Nokia se lesz sz.r telefon attól, hogy nem “odanyúlós” és nincs rajta mobilnet.

  • 2022.07.05. at 09:29
    Permalink

    “még azt is botrányosnak tartották, hogy egy ennyi idős dízel, mint az említett használtteszt-alany egyáltalán megjelenhet” Egy olyan országban ahol a benzines autókon is mindennapi a tanyasi chiptuning, az üres katalizátor, a vizsgán letakart visszajelző, a taknyolás, az “okos” műszaki, a vasig lejárt gumi stb. stb. stb.
    Ne legyünk álszentek; a legtöbb ember – tisztelet a kivételnek – jóval drágább és drágábban fenntartható autót használ mint amit megengedhetne magának. Legyen az új vagy használt. Akinek buszra tellene az 500 ezerért vesz autót; akinek 500-as kategóriára az egymillióért; akinek 1 milliója van az háromért néz; aki meg egy jobbfajta használtat meg tudna venni 3 millióért az egyből újat akar.
    Amikor a 20+ éves rozsdamentes, rendszeresen karbantartott, műszakin “felkészítés” és “okosítás” nélkül megfelelő autóm mellé beállt egy ötéves, nyár közepén lefutott téligumikon feszítő, repedt ablaktörlős, kiégett izzós, “ötezeré tele” csávó a lenéző pillantásával; akkor csak nevetni tudtam.

  • 2022.07.05. at 10:27
    Permalink

    Én most is tartom korábbi érveléseim.
    Jobb pédát is tudok amit mindenki megtapasztal(t) hogy miért nem jó ez az irány ha tömegével az AN ide irányítja az embereket.
    Mindenki ment már sárga vagy fehér Ikarus mögött, és azokat elvileg a volánok karbantartották.
    Más példa, nagy divatja van mostanában az útépítő vállalkozók körében a tizen huszonéves billencs teherautók/kamionok munkagépek olcsóbb ezt még meg tudom csinálni, mélyrehatóbb szerelői szakmai képességek nélkül is tömeges vásárlásának cserélgetésének/nem újabbra hanem egyszerűbbre (ez a márka típus bejön stílussal, kevesebb gond van vele, nem tilt motorkontrollnál sem, rendesen használható és persze füstöl). Én ugyanezt látom személyautó vonalon is, és az AN most pont még biztat egy olyan olvasói réteget akik fogékonyak arra hogy ilyet vegyenek, persze ők sem fognak porlasztócsúcsokat cserélni befecskendezőt felújítatni ha kellene, meg adagolót/nagynyomásút sem. Ha megy az úgy is. Itt azt kell tudomásul venni nem OT-t faragnak belőle pláne motorikusan nem az oválra vagy hasasra kopott hengereket kopott gyűrüket kéken időnként füstpamacsot dobó motorból. Én megértem azt a fiatalt aki akar yountimert vagy már oldtimert magának és tényleg költ rá azért, de egy családvezető miért akarjon naponta ezekkel akár belvárost járni, akár munkába menni?????
    Tudom sokaknál nagy a szegénység, de ez lenne az alternatíva? Mint az oroszoknál újból az Euro 0? Most komolyan, az AN-t sem érdekli a gyerekeiá unokai jövője, főleg hogy milyen levegőt fognak szívni jópár év múlva? És akkor egy kis párhuzam: most láttam hallottam hogy az egyik nagyvárosban ahol autógyár van és működtette az egyetemen a belsőégésű tanszéket megszűnt, tehát itt tart a világ, fel kellene zárkózni szerintem vagy legalább próbálkozni.

  • 2022.07.05. at 15:12
    Permalink

    Van egy közeli ország, amely a szívó dieselek legendájára alapozta a járműparkját: Albánia.
    Megalázó a Balkán legnagyobb putrijának számító Albánia autóvásárlási szokásait átvenni? Bizonyára.
    Megalapozott a dieselek legendája? Véleményes, de egy ~20/20+ éves autón már így is úgy is a motor lesz a leginkább problémás fődarab, s abból ezek jobban bírják, bár hozzá kell tenni, hogy a tengelykapcsoló, akkumulátor és generátor hibák kifejezetten gyakoriak ezeken az autókon a motor kiegyensúlyozatlan járása, alacsony fordulat és más egyebek miatt.
    Szükséges ezeket az öreg dieseleket számbavenni? Sajnos a válasz nagyon sok magyarnak erre a kérdésre is igen lesz – s attól tartok, hogy a következő években egyre többeknek. Az elpusztíthatatlannak vélt Swiftek sem élnek örökké, – sőt, ebben a korban valószínűleg pont, hogy a diesel felé billen át a mérleg nyelve tartósság tekintetében.
    Ilyenkor lehet elgondolkozni azon, hogy mi lett volna, ha a 2008-as gazdasági válság után nem bontják el Nyugat-Európában roncsautó programok keretében ezeknél sokkal modernebb technikájú autók százezreit – a használt autó piac alja ahonnan az egzisztenciális minimummal élők választhatnak bizonyára kiegyensúlyozottabb lenne.

  • 2022.07.05. at 19:58
    Permalink

    Most álljak fejre, de bizony isten, hogy Mégane I-ből az életben nem láttam még dízelt. Mindig hitetlenkedem, mikor szembesülök vele, hogy igenis létezett. Sose hallottam még Mégane I-est “kerregni” és fekete füstöt eregetni, ha eszembe jut ez a kocsi, mindig az a jellegzetes Dacia-szerű hang villan be. Az A-Vectra volt még nekem ilyen, annál sem tudom elképzelni a mai napig, hogy “ták-ták-ták-ták-ták” 😀

  • 2022.07.09. at 14:14
    Permalink

    Nyilván van az a vásárlói réteg, ahol igény van az olcsó 20 éves, vagy annál is idősebb autókra. De azt gondolom, hogy dízelt annak éri meg venni, aki sokat megy vele. És éppen ebben látok ellentmondást, ugyanis, ha valakinek nagyon kevés pénze van autóra, akkor annak valószínűleg üzemanyagra sincs sokkal több, illetve bármi másra sem nagyon, tehát nem fog évente többször külföldre utazni, nem jár horvátokhoz vagy olaszokhoz nyaralni, Svájcba síelni, stb.. Ha meg keveset megy, mondjuk a szokásos lakás – óvoda – iskola – munkahely köröket, esetleg hétvégén – közeli – nagyszülők, arra meg jobb, ha benzinest vesz.
    Nekem most éppen egy dízel autóm van, jelenleg 25-30 ezret megyek egy évben. Ez egy 10 éves turbó dízel autó. A szívó motor nekem nem tetszene, főleg a cikkben szereplő 16 másodpercen felül gyorsulási adattal. Nem gyorsulgatni akarok, de egy erősebb motorral pl. sokkal biztonságosabb egy előzés.

Vélemény, hozzászólás?