Vajon a magyar utakon is boldogul a hazai gyártású Cupra?

Teszten a Cupra Győrben készülő újdonsága, íme a Terramar!

Még az Év Autója döntősei közé is bekerült a Cupra győri újdonsága, így joggal merül fel a kérdés: tényleg ennyire jó lett? Íme a válasz!

Ritkán fordul elő, hogy mire hozzám kerül egy tesztautó, addigra annak minden titkát kívül-belül ismerem. A Terramar esetében viszont már pontosan tudtam mire számíthatok, hiszen a tavaly testközelből láthattam, hogyan áll össze az alkatrészek sokasága a nagy egésszé a győri Audi gyárban, illetve Spanyolországban menet közben is kipróbálhattam. Utóbbi viszont hagyott bennem kérdőjeleket, hiszen a márka őshazájának útjai össze sem hasonlíthatóak a itteniekkel, illetve a hosszútávú fogyasztási adatok miatt is vártam, hogy itthon is eltölthessek vele egy hetet. Időközben az is kiderült, hogy a Cupra újdonsága bekerült az Év Autója top 7 döntőse közé, sőt már azt is tudjuk, hogy csak a hatodik legtöbb szavazatot kapta, de a konkurens modellek listáját végignézve ezen nem érdemes meglepődni, hiszen ebben az évtizedben egyetlen kivételtől eltekintve csak olyan autók kaphatták a címet, amelyek megvásárolhatók tisztán elektromos hajtáslánccal. De szerencsére nem ezektől a díjaktól lesz egy autó jó vagy rossz, szóval inkább koncentráljunk a lényegre! A Terramar dizájnja a tipikus Cupra fomajegyeket tartalmazza, vagyis ezen is megtalálhatóak elöl a háromszög alakú nappali menetfények, illetve hátul a világító embléma és a fénycsík amely a két hátsó lámpatestet köti össze. Oldalról nézve klasszikus SUV forma rajzolódik ki, jóval konszolidáltabb a sziluett, mint a nagyjából azonos dimenziókkal rendelkező Formentor esetében.
A motorháztetőn a domborítások kifejezetten jól sikerültek, némi vagányságot csempésznek a szabadidő-autóba
Az oldalára is igyekeztek némi izgalmat csempészni, de összességében nem túl látványos. Ezúttal még a 18 colos felnik sem dobnak sokat az összképen, igaz, a ballonos gumik jótékony hatást gyakorolnak a menetkomfortra. A Terramar egyébként 4,52 méter hosszú, 1,86 méter széles, 1,58 méter magas, míg a tengelytávja 2,68 méter
A Cupráktól megszokott módon a SUV is megkapta a világító emblémát, illetve a bronz színű márkajelzést - utóbbit felirat formában
A típusnevet ezúttal is a lámpatestekbe rejtették
A műszerfal letisztult, fizikai gomb szinte nincs is rajta. A kormány mögött 10,25 colos digitális műszeregység, míg középen 12,9 colos multimédiás érintőképernyő található. Ahogyan az a márkánál már megszokott, az indítógomb a kormányon foglal helyet, vele átellenben az üzemmódválasztó. A hétfokozatú DSG váltó karja is ezen a tájékon keresendő, konkrétabban a jobb oldali bajuszkapcsoló látja el ezt a feladatot.
Alapvetően sötét tónusú az utastér megjelenése, de a bronz díszbetétek miatt mégsem komor az összhatás
A kilincsek és a szellőzőrostélyok is bronzban pompáznak
A kormányon hagyományos fizikai gombok, többek között az indító és az üzemmódválasztó kapcsoló is itt kapott helyet
A váltókar a kormány mögött
A két ülés közötti konzolon így több a tárolórész, viszont a szürke díszbetét miatt az utasoldalról kissé nehézkes ezekhez hozzáférni
Külön említést érdemel a lámpatestek vezérlője is, amely a kormánytól balra, a műszerfalon kapott helyet. A korábbi modellekben látott érintésérzékeny felületet lecserélték egy nyomógombos megoldásra, viszont ennek negatív hozadéka, hogy az első és hátsó szélvédőfűtés gyorsgombját levették innen. Kár érte, mivel külön klímapanel itt sincs, így ez csak az érintőképernyőn aktiválható, de legalább ott egyetlen kattintással.
Elhagyták az érintésérzékeny felületet, cserébe két "gombbal" kevesebb
Az összeszerelési minőség a Terramar esetében kiváló, az anyaghasználat is rendben van. Egyszerűen jó mindenhez hozzáérni, de mindenképpen ki kell emelnem a kormány bőrözését, amely egyenesen fantasztikus, sőt a karimavastagsága is tökéletes. Az ülések ugyancsak remekül látják el a feladatukat, természetesen elektronikusan állíthatóak, talán az egyetlen negatívum, hogy a combtámasz hosszanti irányban nem mozgatható, csupán a magassága módosítható. Az első sorban kagylósított foteleket kapunk, az oldaltámasztékok méretét nem vitték túlzásba, de a Terramart amúgy sem száguldozásra tervezték, a mindennapokban pedig csak a beszállást nehezítené.
Az első üléssor kényelmes, sőt, a megjelenésük is kifejezetten előnyös. A háttámla és az ülőlap Alcantara bevonatot kapott a tesztautóban, míg a támasztékok bőrhatásúak, a varrások mentén pedig a bronz színű cérna vadítja meg még jobban a foteleket
Már a menetpróba alkalmával is boncolgattam, hogyan fér el egymás mellett a Cupra modellpalettáján a Formentor és a nagyjából azonos méretű Terremar, viszont itt sem mehetek el szó nélkül mellette. Az egyik leglényegesebb különbség a hátsó üléssor térkínálata. A kagylósított első fotelek háttámlájában egy jókora bemélyedés található, ami természetesen a lábtér megnövelésére miatt van. Szintén a második sorban ülők kényelmét hivatott szolgálni a magasabbra húzott tetővonal, így a fejtér is bőségesebb. Egy átlagos felnőtt ennek eredményeképp bőven elfér, a további komfortról pedig két pohártartó, és két USB-C aljzat gondoskodik (utóbbiból szintén található egy pár elöl is).
Családi autóként mindenképp a Terramar a nyerő a Formentorral szemben, hiszen bőségesebb a térkínálat
A csomagtér is nagyobb. A lágy hibrid hajtáslánccal ellátott modellek esetében 642 liter
Nézzük mi mozgatja a Terramart! A tesztautó szívét 1,5 literes, négyhengeres benzinmotor adja 150 lóerővel, és kerek 250 newtonméterrel. Ehhez társul egy hétfokozatú DSG automata váltó, ami az első kerekekhez juttatja az erőt, sőt még lágy hibrid rendszer is segít.
Az 1,5 literes TSI motor lágy hibrid rásegítést kap
Ahogy feljebb már említettem, Barcelona környékén a tükörsima aszfalton nagyon más arcukat mutatják az autók. A hazai úthálózat viszont brutálkemény próbatétel elé állította a Terramart. Nos, a Cupra SUV-ja itthon is jól vizsgázott! A modell alapból feszes, tehát sportos hangolású futóművel érkezik, elöl McPherson, hátul többlengőkaros felfüggesztéssel. Ehhez extraként a tesztautó megkapta az adaptív futómű-vezérlést a Pure Performance csomag részeként. És még itt csatolnék vissza a 18 colos felnikre is, amelyek ugyan cuprás szemmel nézve már-már puritánnak hatnak, mégis sokkal ballonosabb gumit lehet így az autó alá pakolni, mint a csúcsfelszereltségnél (ott 20 colosak a keréktárcsák).
Bár nincs bronz árnyalatú felni, és csak 18 colos, bizony ez kell a magyar utakra
Ez a csomag kiválóan összeáll, ha rosszabb utakra tévedünk vele. Még a nagyobb úthibákon is szépen átsiklik, főleg Comfort módban, amely a futóművet is puhábbá varázsolja. Ebben az állásban egyébként a kormánymű is könnyebben forgatható, igaz a gázreakció is veszít az érzékenységéből. Bár a tesztautóban is ott van a Cupra gomb, az üzemmódváltáshoz, de a legkeményebb Cupra állás itt nem érhető el, így a legharapósabb verziója a Terramarnak a kockás zászlóval jelölt Performance állással hívható elő. A jobb oldali pedál lenyomására ekkor sokkal fürgébben reagál a technika, illetve a kormányzás is némiképp elnehezül. Ennek eredményeképp sokkal precízebben lehet vele a kanyarokat támadni, a futómű felkeményedik, emiatt nem is billeg a kasztni a fordulókban, de azért végig érződik, hogy egy 1,6 tonnás SUV-ban ülünk. Összességében tehát a Terramar egy vagány városi terepjáró, amely inkább családi autóként szuperál, kevésbé skizofrén, mint a testvérmodell Formentor. A tesztidőszak alatt az étvágya sem volt hajmeresztő, hiszen 7,89 literrel beérte 100 kilométeren főleg országúti és városi szakaszokon haladva. Ráadásul néha azért csak oda tévedt az ujjam a sportos üzemmódra. Jelenleg 15 643 770 forintról indul a Terramar, de ebből kapásból levonható 1 millió forint kedvezmény. A tesztautó rengeteg extrát kapott, ezek közül a költségesebbek közé tartozik a 331 ezer forintos fekete metálfényezés, a 435 ezer forintos belső kárpitozás, vagy épp a 371 ezer forintos Digital Drive csomag, amely többek között a HUD-ot, vagy épp a navigációt foglalja magába. A már említett Pure Performance pakk, amely az adaptív futómű-vezérlést, vagy épp a Matrix LED Ultra fényszórókat foglalja magába 654 ezer forint. Így a konkrét példány ára 18 661 030 forint. Nem olcsó mulatság, viszont a márka különlegességét és a tesztautó kategóriáját tekintve nem a valóságtól elrugaszkodott ár. Szóval, a Terramar tökéletes lehet azok számára, akik szeretnek kitűnni a tömegből, ugyanakkor olyan SUV-ra van szükségük, amelyben hátul felnőttek is kényelmesen elférnek, miközben a csomagtér is tágas marad.
Értékelés
Pozitív
Anyaghasználat, térkínálat, merész megjelenés
Negatív
Klímapanel hiánya, kevés fizikai gomb
Árak
Tesztmodell alapára
15 643 770 Ft (2025.01.24.)
Tesztautó ára
18 661 030 Ft (2025.01.24.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5000-6000 1/min-nél
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,3 s
Végsebesség:
205 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4519 mm
Szélesség:
1863 mm
Magasság:
1584 mm
Saját tömeg:
1638 kg
Össztömeg:
2180 kg
Terhelhetőség:
542 kg
Tengelytáv:
2681 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
642 l
Motor és váltó
Motor:
benzinmotor (lágy hibrid)
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
Hétfokozatú automata
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5000-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
205 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,3 s
CO2-kibocsátás:
139-152 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,89 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?