Vajon lesz-e elég akku a 2035-ös átálláshoz?

Nem ok nélküli az aggodalom, talán az autóipar valaha volt legnagyobb kihívása közeleg

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hiába szűnne meg a magas üzemanyagár és hiába kerülnénk el a rettegett üzemanyaghiányt is, ha nem lenne tank az autókban: mutatjuk, hogy mitől tartanak leginkább a gyártók a villanyautókra történő átállással kapcsolatban.

Rendszeres téma az autós portálokon, hogy az EU 2035-től csak villanyautókat engedne újonnan forgalomba helyezni (bár van ebben máris némi könnyítés - lásd itt), ám ez a gyártók jelentős részét nem igazán zavarja: nekik lényegében mindegy, hogy milyen hajtással szerelt autót adnak el, amíg azt nyereségesen meg tudják oldani. A probléma azzal van, ha nem tudnak gyártani és ezzel vásárlóktól esnek el, akárcsak az utóbbi években a chiphiány okán. Éppen ezért a legtöbb gyártó nem magától az átállástól fél, hanem az akkumulátor-ellátás már most is látványos problémáitól. A Volkswagen pénzügyi igazgatója, Arno Antlitz például a Reutersnek mondta el, hogy a vásárlói igényeknél és a fejlesztési költségeknél

sokkal nagyobb problémát jelent majd a megfelelő mennyiségű akkumulátor előállítása, így leginkább ez állhat majd útjába az elektromos autók elterjedésének.

Az akkumulátorokért ugyanis már most is kiélezett verseny van. Ahogy arról nemrég beszámoltunk "A lítium-ion (EV) akkumulátorok piaca és ellátási lánca" című új Roland Berger tanulmány alapján. A lítium-ion akkuk főbb alapanyagainak bányászata és előállítása majdhogynem az mp3 lejátszók kora óta szinte változatlan a kutatás szerint, az éves várható igénynövekedés pedig 30 százalék feletti, amellyel szinte biztosan nem tud lépést tartani jelen formájában az iparág. Ha ugyanis ideiglenesen elfogy a kitermelt lítium, nikkel, mangán vagy kobalt, az újabb gyártásleállásokhoz, még hosszabb várakozási időkhöz és még borsosabb vételárakhoz vezet, ezzel veszélyeztetheti az autógyártók nyereségét is. Ehhez nagyon hasonló állásponton van Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója is, aki már a múlt hónapban figyelmeztetett mindenkit a veszélyről. Szerinte néhány éven belül komoly akkumulátorhiány várható, mert az EU döntése miatt az autógyártók ekkor fogják igazán felpörgetni az elektromos autók eladását, és ekkor kezdik majd el leépíteni a belső égésű motoros, házon belüli konkurenciát.

Ha ehhez nem állnak majd rendelkezésükre a megfelelő akkumulátor-gyártó kapacitások, akkor megint nem lesz mit eladni, azt pedig a közelmúltban már láttuk, hogy milyen.

Egyes hírportálok fenyegető katasztrófaként hivatkozzák a várható eseményeket, ám helyén kell kezelni a dolgot: az autózás nem jár alanyi jogon, főleg nem a magyarországi keresetek fényében, az új villanyautókról beszélve. Tény, hogy senkinek sem jó, ha megáll az autóipar egy része, ám még ez sem biztos: nem kizárt, hogy még a szükséghelyzet előtt sikerül fejlődnie az akkumulátor-gyártásnak is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?