Van helye a világban – BMW 425d

6,9-et eszik és jobban néz ki, mint az új – BMW 425d, használtteszt

Elhinni is nehéz, de a dízel kupéknak és kabrióknak van helye a világban, és ez nem új dolog. Ezt a 4-est is meg lehet érteni, ha egy 3-as dízel elfogadható, akkor ez is. Ugyanaz, csak jobban néz ki.

Rogyásig van a használtautó-piac kismotoros kupékkal és kabriókkal. A sportosnak kinéző, valójában hétköznapi használatra szánt modellek mindig is népszerűek voltak, egyedül a miértjük az, ami egy kicsit magyarázatra szorul. Aki nem sportautóként áll ezekhez az autókhoz, annak egyszerű megérteni. Nekünk, akiknek a kupé, vagy kabrió egyet jelent a sportossággal, már kicsit nehezebb, de ez a vevőkör nem is fog találkozni az olyan modellekkel, mint ez a 425d kupé. Ha csak a régi BMW-k között nézünk szét, rettentő sok 1,6-os és 1,8-as E36 és E46 kupét találunk, mind népszerűek voltak új és használt korukban is. Ott van a 218i, amit korábban próbáltam, háromhengeres benzines, valaki mégis megrendelte újkorában, és a tesztem után gazdára is talált, aki boldogan használja. Mert neki pont mindegy, milyen motor van benne, BMW-ből van és kupé, ennyi érv talán pont elég. Más a helyzet kicsit a dízelek esetében, de egészen eddig sokkal több dízel kabrióval és kupéval találkoztam, mint azt egyáltalán gondoltam volna. Ott volt a 118d kabrió, volt már 420d kabrió is nálam, de hogy ne csak a használtak között keresgéljünk, volt újonnan 420d és 430d tesztautónk is.

Hogy valaminek ilyen sportos kupé formája van, mint a 4-esnek, nem jelenti azt, hogy sportautó áll előttünk.

Ebben a formájában egy szimpla túrakupé, vagy egy kétajtós középkategóriás modell, ami technikailag egy 3-as. Ha abban elfogadott a dízelmotor és lehet népszerű, egy csinosabb karosszériában nem lehet az? Dehogynem, megvan a felhasználási területe, van, akinek nem a motor teszi az autót és egy BMW dízelmotorral is BMW tud lenni, ami főként a mozgásából, a vezethetőségéből, a viselkedéséből fakad. Én ahhoz a táborhoz tartozom, akiknél a dízelmotor kerregő darabos hangja nem passzol a csinos elnyújtott formákhoz, de tökéletesen értem, ha valakinek ez nem szempont. Ellenben azzal, hogy mennyit fogyaszt, és a 18d, 20d, 25d motorok ebben kimondottan jók. Amikor megláttam ezt a szürke kupét, egyből az ugrott be, hogy barátom, Te vagy a legnagyobb baja az új 4-esnek. Ez a forma, ezek a vonalak sajnos most is elverik az új modellt, és ez valahol elég szomorú. Már itt is voltak kifogásolható részletek, de ennek a 4-esnek úgy van tekintélye, hogy van tartása, van eleganciája és nem ordít bele az arcodba azzal a felkiáltással, hogy „Nézd, már nekem is olyan bazinagy rácsom van, mint a többieknek!”. Oltári jó forma minden szögből, az eleje széles, a tető hosszan nyúlik el, a hátulja is egyben van, és itt az M Sport csomag sem annyira drasztikus, mint az újabbakon, itt pont, hogy nagyon is passzol hozzá. 18-as felnik kerültek rá télire, nagyon szépek, és szerintem passzol is hozzá, a nyári szett pedig 19-es, szintén gyári, de kontúros felniken várja a jó időt. A szürke fényezéstől elegáns, igazság szerint ennek a formának majdhogynem minden jól áll, és szerencsére erre a kocsira kellőképpen vigyáztak is, egy ajtórányitásos pici sérülésen túl én nem találtam mást, kívánatos darab első ránézésre is.
Hirdetés

A népszerű M Sport csomag legjobb elemeit az utastérben fogjuk megtalálni.

A kék varrású Alcantara huzat annyira jellegzetes és passzol az 1-estől az 5-ösig mindenhez, hogy szinte lehetetlen hasonlóan harmonikus sportcsomagot találni a kategóriában. Kopás nincs, az ülések tiszták, nagyon jól néznek ki, hátul nyilván sokan nem ültek, pedig a 4-es épp az a kupé, amiben van hátul hely a lábaknak is. A BMW-k anyagai általánosan jól bírják az éveket, kivéve a kormány bőrözését. Eredetileg nagyon puha tapintású bőr kerül az M-es kormányra, ami pár évesen ilyen fényes már, mint ebben az autóban is. Lehetetlen megvédeni tőle, mindben ilyen lesz, az eredeti állapotot nem lehet megőrizni sajnos. Az autó belseje a külsőhöz hasonlóan rendezett, nagyon otthonos annak, aki szereti a BMW-k sofőr felé fordított középkonzolját, a pirosas megvilágítású gombokat és ezt a logikus ergonómiát, amit évtizedek óta frissítgetnek és csiszolnak. Visszatérve a dízelmotor dilemmára, a cikk írásakor 49 darab benzines és 41 darab dízelmotoros kétajtós 4-es BMW-t hirdetnek a Használtautó.hu-n, vagyis messze nem állja meg a helyét a kérdés, hogy mégis „Kinek kell dízel kupé?”. Van rá kereslet épp azért, mert sokan csak egy szép kupéval szeretnének járni, nem pedig egy négyajtós szedán 3-assal. 425d-ből viszont kimondottan keveset találni, ezen kívül még kettőt, abból is az egyik kabrió. Rövid ideig árulták ezzel a hajtással és nem is volt túl sok különbség a 20d és a 25d között teljesítményben. Előbbi 190 lóerős és 400 Nm nyomatékú ez pedig 218 lóerős és 450 Nm nyomatékot teljesít. Számokban ez nem mutat túl sokat, technikailag már kicsit nagyobb a differencia, ugyanis a 25d két turbót használ, egy kisebbet és egy nagyobbat. Ezzel valamennyivel kiegyensúlyozottabb a teljesítményleadás, nincs akkora késedelem induláskor és picit tovább használható ki az ereje, mint egy 20d-nek. Jól húz a motor, de ebben a formában nem erről szól a 4-es, amit a fogyasztásmérőn látott értékből azonnal megértettem. 6,9-en állt a hosszú távú fogyasztása,a fotózós kör alatt fölment 7,1-re, ritka baráti értékek ezek, ha valaki használni szeretne egy ilyen autót. Neki persze gondolni kell a fenntartási költségekre is, ami a BMW dízelmotorjainál tetemes összeg lehet, ha nem figyelünk oda. Az N47-es hírhedt dízelmotor helyett ebben már a javított B47-es motor szerepel. Vezérműlánc problémákat ennél a motornál már nem jegyeznek - csak nagyon ritka esetben, a megfelelő karbantartások elhanyagolása esetén. Ebben az autóban párezer kilométerrel ezelőtt cserélték a láncot, teljes karbantartáson esett át a motor így most egy jó darabig egészséges is lesz. A karbantartás és a megfelelő használat fontossága nem elhanyagolható, a DPF szűrő automatikus tisztítása gázolaj befecskendezéssel működik - egyenletes, jellemzően autópálya tempónál, így egy ilyen 4-esnél (és gyakorlatilag az összes DPF-es dízelnél - a szerk.) a csak városi használat nem igazán ajánlott, bármennyire is csábító az alacsony fogyasztás és a nyomatékos motor.
Hirdetés
Viszonylag frissen került Magyarországra pár évvel ezelőtt, azóta itthon használják, ami leginkább a futóművén érződik. Miután a motor jelenleg rendben van, és legfeljebb olaj és szűrőcserét fog kérni egy éven belül, érdemes koncentrálni a futómű alkatrészeire.

A 4-es futóműve precíz, feszes rugózású és a szilentek is viszonylag kemények, pláne az M Sport-é, ezeknek nem kedvez a hazai út.

Vezethetősége és közvetlensége miatt azonnal érződik, ha valami nem az igazi, és itt-ott már ennél az autónál is érezni, hogy tudná ezt szebben is. Tekintettel arra, hogy jelenleg sem esztétikai, sem motorjavítási igényei nincsenek, a futómű karbantartása beleszámítható összeg a vásárlásba, és meg fogja érni az új tulajdonosnak. Ebben nincs xDrive összkerékhajtás, ami nálam jó pont, így a kormányzása pont olyan tiszta, amilyennek szerethető egy BMW-ben. Nincs M Sport difi, vagyis játszós autónak legfeljebb hóban lesz jó, minden más esetben semmi meglepőt nem fog okozni, hogy csak hátul kapar. A könnyedsége miatt én ezt mindenképp jó pontként ajánlom felfogni, nem pedig hiányosságnak. Van benne egy nyolcfokozatú automata váltó is a kényelem kedvéért, egyébként a 25d motor épp azért volt többek számára csábító, mert ez volt a legerősebb még kézi váltóval is kapható 4-es a korában. Igazság szerint a 8-as ZF annyira jól működik mindenben, hogy csak szeretni lehet, gyorsan vált és okosan, hiba nem jellemző rá. Van itt navigációs fejegység az autóipar legjobb kezelőszervével ellátva a középkonzolon, kétzónás klímaszabályzás és persze több lépcsős kipörgésgátló, valamint menetmódválasztó is.

Stílusos megfogalmazása egy ilyen 4-es kupé annak, ha valaki csak közlekedni akar, és semmi szükség két ajtónál többre.

A haverok, családtagok időnként ebbe is beférnek, csomagtartójában is lesz hely egy heti nyaralós cuccnak. Mégis ebben az autóban is az a legjobb, ami az összes kismotoros, vagy dízel BMW-ben, hogy ott van benne az az utánozhatatlan vezethetőség és vezetési pozíció. A sportülések tökéletesen beállíthatóak a kormánnyal együtt, úgy ülünk a 4-esben, hogy minden mozdulatát tökéletesen érezzük. A kormány azonnal reagál, a futómű tapad, a kigondolt manővereket tökéletesen viszi véghez. Ez a 425d-ben is benne van, ha csak egyszer-egyszer kíváncsi ezekre a mozdulatokra a sofőr, akkor is ott lesz, és abban a pillanatban boldoggá fogja tenni, hogy az autója pont azt csinálja, amit kér tőle. Minden más esetben ott a nyomatékos és kis fogyasztású dízelmotor, amitől a hétköznapokban nem egy pazarló sportautó, csak egy jól kinéző kupé, és van, hogy pontosan ennyi kell.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.12.28. at 10:37
    Permalink

    Ismételten semmitmondó üresfejű irományt olvashatunk szűklátókörű bmwbuzi panellakó tollából.
    A szerencsétlen lázas , homokosoffice munkákkal rombolja az amúgy is színvonal nélküli autonavigatort :-)))
    Küldjétek vissza a dedóba ,mert ez már szégyen firkálmány XDDD

Vélemény, hozzászólás?