Van olyan jó, mint amilyen szép? Fiat Tipo Cross 1.0 teszt

Kipróbáltuk a crossoveresített Tipót a háromhengeres benzinessel. Megéri az árát?

Már nem mai modell a Tipo, frissítésével viszont újabb változatok is érkeztek a kínálatba. Ezek közül most a körbeműanyagozott Cross kivitelt próbáltuk ki, ami narancssárga színben igen mutatós. Vajon felérhet a külleméhez a kis háromhengeressel?

Fontos a külső megújulás, ráadásul a crossoveresítés a Daciának is bejött a Sanderóval, így valószínűleg a Tipo Cross is jó eladásokat produkál majd. Főleg, hogy az említett román vetélytársánál sokkal vonzóbb a külleme, sőt, valamivel tágasabbnak is érződik. A normál Tipohoz képest 6 centivel magasabb, körbe van műanyagozva és krómhatású díszeket is kapott.
Hirdetés
Az apróbb, dekorációs célú íveket is figyelemmel rajzolták meg, összességében jól eltalált formáról beszélhetünk, amihez kreatívan kidolgozott részletek is járnak. Nagyon szép például a hűtőrács kialakítása és mintája, aminek jól áll az új Fiat logó. Csinos a menetfény is, és a 17-es alufelnik is mennek a kocsihoz. "Krómosak" a kilincsei és a tetősínek is, ez az autó metál-narancssárga színével remek kombót alkot, nem véletlenül ebben a színben került a katalógusba is. A látottak értelmében tehát megállapítható, hogy

az olaszok még mindig tudnak mutatós autót rajzolni.

Az utastérben az ülések szürke szövetbetétjén kívül minden fekete, a "CROSS" feliratú színfolton pedig használat közben rajta ülünk, így nem látni. További érdekesség, hogy az anyagminőség terén valamit félreérthettek az olaszok: a Tipóban az olyan burkolatok, amit sose fogsz meg (pl.: a műszerfal teteje), az puha, ami borítással meg naponta érintkezel (pl. ajtókárpit felső része), az kemény fröccsöntött műanyag. A kezelőszervek fogása viszont rendben van, a kormány és a váltógomb bőrborítása korrekt, a csatos váltószoknya anyaga sem rossz (csak a patent logikáját nem értem beavatatlan felhasználóként). Az ülései amúgy nagyon kényelmesek, a sofőroldalra még elektromos deréktámasz is jutott, szóval benne ülni sem rossz. Az extrák és a mindenféle biztonsági kütyük jók benne, a fejegység könnyen és gyorsan kapcsolódik a telefonhoz, a kihangosítója is korrekt, a hangcucca is jól szól, bár a skála utolsó 10 fokán már hangosabb nem lesz, csak torzabb: jobban jártak volna, ha lejjebb meghúzzák a végvonalat. Korrekt a fénye a lámpáknak is, egyedül kanyarban érdekes a látvány. A digitális műszeregység mondjuk jobban néz ki, mint amilyen: a képernyő része hibátlan, a két oldalán lévő ledes "mutatók" viszont pontatlanok és nagyon olcsónak tűnnek.
Hirdetés
Ha nem csak üldögélünk benne, de el is indulunk vele, akkor megtapasztalhatjuk az új - FireFly fantázianevű - alapmotort, ami magyarul szentjánosbogarat jelent. Mindent egybevéve nem rossz erőforrás, lökettérfogatához képest meg is mozdítja az autót, egyedül a hangélmény nem az igazi: kerregős, zsizsegős turbós-háromhengeres hangja remek összhangban van az elnevezésével. Váltója csak ötsebességes, így országúton és autópályán többet eszik a kelleténél, furcsán mutat 130-nál a pillanatnyi 8,5 liter a 6,5 körüli városi átlag mellett. Érződik azért a Tipón a kora mellett az is, hogy eredetileg egy olcsó modellnek szánták: a futóműve, a kormányzása, az összeszerelési- és anyagminősége is erről árulkodik. Felfüggesztése korrekt, nem akar leesni az útról, de a megemelésből adódó billegősség ellenére is érezni vele az út minden repedését. A kormányzása nem ad túl sok visszajelzést, maga a kormánykerék pedig mintha nagyobb lenne a megszokottnál. Erre tesz még egy lapáttal a kőkorszaki, Puntókból ismert City mód, ami amúgy jó poén, mert kisujjal tekergethetővé teszi a nagy malomkereket. Mindez persze alapesetben nem is lenne baj, csak az árak szaladtak el kicsit. Hétmillió forint felett furcsán mutatnak például a LED főfényszóró mellett a sárgán világító, kanyarkövetéshez is használt ködlámpák és a hátsó dobfékek, ahogy nehéz megemészteni a váltókar nyúlós-lötyögősségét is ennyiért.
Hirdetés
Itt jön a képbe az, hogy a legolcsóbb Tipo már valamivel 4,9 millió alatt hazavihető, ez a tesztautó pedig műszakilag látványosan ugyanabból készült, csak telepakolták rengeteg minőségi extrával. Összességében elmondható róla, hogy amiben különbözik az alapváltozattól - és ez igen sok minden - abban egytől-egyig kiemelkedően teljesít, de a vezethetőségéből érezni, hogy egy budget-kocsiban ülünk. Ettől még teszi a dolgát, elvisz, minden jól működik benne, és mellette zseniálisan néz ki, szóval nem rossz a csomag, de érdemes fontolóra venni, hogy a fullos Sandero Stepway - valamivel jobb alapokról, de kicsit gyengébb minőségű extrákkal - másfél millióval olcsóbb, egy alap Golf pedig - ami amúgy a tesztautóhoz hasonlóan extrázott, de nagyobb, erősebb és sokkal modernebb - mindössze kb. félmillióval kerül többe.
Értékelés
Pozitív
Vagány dizájn, jó extrák, kényelmes ülések, korrekt helykínálat, nagy csomagtartó
Negatív
5 fokozatú váltó, hangos motorzaj, komor beltér, furcsa anyagminőség, kérdőjeles ár-érték arány
Árak
Tesztmodell alapára
6 940 000 Ft (2021.06.14.)
Tesztautó ára
7 356 000 Ft (2021.06.14.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 5000 1/min-nél
Nyomaték:
190 Nm 1500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,8 s
Végsebesség:
192 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4368 mm
Szélesség:
1792 mm
Magasság:
1556 mm
Saját tömeg:
1315 kg
Össztömeg:
1815 kg
Tengelytáv:
2638 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
440 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
950-1000 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
210 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1200 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
595-830 mm
Csomagtér hossza:
890 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1610 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
780 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
EURO 6d Final
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (5 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
190 Nm 1500 1/min-nél
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
192 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,8 s
CO2-kibocsátás:
137 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,2 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.06.14. at 22:51
    Permalink

    Sokat gondolkodtam azon, hogy ennek a kocsinak meg aztán mi értelme, de lehet, hogy meg kell követnem a Fiatot, a Pandát is évek óta egy körbeműanyagozott, megemelt Cross csomaggal tartják életben. Sőt, azt a szegmenst konkrétan vezetik Európában, még ha a legtöbb eladás nyilván belpiacon is valósul meg. Semmi kétségem, hogy a Tipo esetén is működhet ez a taktika. Pont addig nyújtózkodnak amíg a takarójuk ér, a Golffal azért nem érdemes összehasonlítani, mert egy Alltracknek már nem tudnának konkurenciát állítani (vagyis de – tudnának, csak senki nem venne komolyan egy 15 milliós Fiatot ami még csak nem is Abarth), de a Ford Focus Activetól igen is csipegethetnek el eladásokat – nagyon sok vásárlót nem fog érdekelni, hogy az egy jobb futóművű autó. Bár igazából itt kiemelendő, hogy a Tiponak sem úgy rossza a futóműve, hogy veszélyesen reagálna kormánymozdulatokra vagy rossz úttartású volna – sőt, én még a rázósság vádját is megkérdőjelezném, mert elvileg a Tipohoz a Koni FSD rendszerét licenceli a Fiat (még ha teljesen elképzelhetőnek is tartom, hogy a megemelt változaton ez nincs jelen vagy nem úgy működik), ami papíron egy olcsó, de azért elég jó lengéscsillapítási megoldás, egy mesterséges tesztkörnyezetben valószínűleg előjönne, hogy ezt azért nem érdemes egy Dacia futóműhöz hasonlítaná, annál azért sokkal-sokkal kifinomultabb, ők tényleg egy rendes kompakt autót árulnak ennyiért.
    Aki még beléphetne erre a piacra az a Suzuki (régi Sedici-SX-4 partnerség), ha méltóztatnának egy normális kompaktot felköhögni, nem olyan ázsiai vackot mint a Baleno volt. Igaz, ha úgy vesszük a Tipo is ázsiai…

    • 2021.06.15. at 07:52
      Permalink

      “Normális kompaktot felköhögni”? És hol tudnák eladni, mert Indiában biztos nem. Hessegesd el szépen azt az eszement tévképzetet, hogy a szupersznob Európa miatt a Suzuki majd feladja magasan legfőbb piacát. Alapjaiban oda terveznek mindent, a gyártási hely is gyakran India. Kombit is csak alibiből hoztak a Corollára támaszkodva. Ma már semelyik japán gyártónak sem fontos a kis Európád…

      • 2021.06.15. at 10:38
        Permalink

        A Mitsubishi is úgy volt vele, hogy nagy mellénnyel köpnek Európára, ma meg már tervezik a Mégane alapú következő generációt miután azok a szaros európaiak megmentették őket a csődtől.

        • 2021.06.15. at 11:39
          Permalink

          Nana… A Mitsubishi nem volt csődközelben – napvilágra került egy fogyasztási botrányuk, és egyesek ebből arra következtettek, hogy ez a kis cég ezt nem fogja tudni túlélni. A Nissan(! – nem a Renault!) ellenőrzést szerzett felette, emiatt ezt már sose tudjuk meg. A Renault-nak gyártási kapacitás-feleslege van Európában(tudom, istenkáromlás leírni meg Vive le France és Marseillaise, de ők sem állnak túl jól), emiatt kérték meg a Mitsut, hogy mégis csak maradjanak az öreg kontinensen és majd Mégane-alapra terveznek ők új Lancert, ezzel lekötve azt a felesleget.

          Nálad is látom azt a fenemód általános jelenséget, hogy egyszerűen képtelenek vagytok elviselni, ha valamilyen területen nem Európa körül forog a világ(ezért is bátorkodtam a “szupersznob” jelzőt elővenni). Pedig a lista hosszabb, mint gondolnád – és ezt valójában te is tudod, csak büszkeségből, mellveregetésből, vélt felsőbbrendűségből a szőnyeg alá akarod söpörni…

          • 2021.06.15. at 11:47
            Permalink

            Mivel eleve azzal zárt a hozzászólás, hogy ha valaki, akkor a Suzuki lenne leginkább képes egy normális kompaktot összehozni a Tipo ellenében – ha akarna – így szerintem meg csak kellett egy indok, hogy a napi japanofíl kört letudhasd.

  • 2021.06.14. at 23:32
    Permalink

    Szerintem nem rossz. Azt, hogy megéri vagy inkább más jobb választás el kell dönteni annak akinél képbe kerül ez a modell. Egyrészt a szubjektív dolgok döntenek (mennyire tetszik és mi más tetszik még) másrészt a pénz (már akinél ez számít 🙂 ).
    Nekem igazán kombiban tetszene egy ilyen Cross változat. Azt nem tudom, hogy olyan van-e? Esetleg lesz-e később? És ha még kapható lenne az 1.4 T-Jet – 4 hengeres – motorral vagy dízellel, úgy valóban pazar lenne.

  • 2021.06.15. at 12:21
    Permalink

    @Neki: össze is hozta, te viszont hithű sznobként fintorogtál rá… Amúgy nem tudom, honnan veszed, hogy képesek lennének rá. EU-kompatibilis padlólemezük sincs hozzá, eleve ezért született meg a Corolla-Swace. De sebaj, mindjárt jön Dr. Grün és az örökzöld “mutyukizása” – majd virtuálisan kezet foghattok egymással 😀

    Ja, a Tipo pedig brazil… 😀

  • 2021.06.16. at 06:53
    Permalink

    22538 euró a listaára a gázolajos verziónak, 2000 euró a felár a crossosítás miatt. Ha azt nézzük, hogy ennyiért vagy drágábban is lehet kapni 500-s Fiatot is, akkor jó vételnek látszódik, de mégsincs tele vele Olaszország. Panda is 14e euró körül kezdődik benzines hibridként, újként nem is látok.

  • 2021.06.29. at 04:26
    Permalink

    “FireFly fantázianevű – alapmotort, ami magyarul szentjánosbogarat jelent.” ez igaz, de a Fiatnál egészen mást jelent. ők a motorok gyártását robotizálták, Fully Integrated Robotised Engine, és ebből lett a mozaikszó a Fire. az új fejlesztésűeket is így készítik, többek közt Braziliában is, de már az egész világ számára és ez motor a FireFly elnevezést kapta

Vélemény, hozzászólás?