Versenyautó készül a hibrid Toyota Corollából

A Brit Túraautó Bajnokságban szerepel majd a hibrid Corolla versenyautó

2022-ben a BTCC is változtat a motorszabályokon, megjelennek a hibrid hajtásláncok az egyik legkeményebb túraautós versenysorozatban. A Toyota a Cosworth-szel karöltve fejleszti az új hajtásláncot.

Már egy ideje fejlesztik a Toyota Corolla versenyautóját, ám nyilvánosan eddig még nem gurult pályára. Nemrég azonban ez is megtörtént, így megérkeztek az első felvételek a Speedworks Motorsport és a Cosworth által közösen fejlesztett BTCC versenyautóról. A tesztnapon azonban még csak azt vizsgálták, problémamentesen működik-e a technika, egyelőre nem versenyeztek az idő ellen. „Elképesztő mennyiségű rendszerellenőrzést végeztünk a snettertoni pályán” – mondta Neal Bateman, a Cosworth Electronics igazgatója. „Nemcsak a hibrid rendszer új, hanem a teljes elektronikai csomag, a motorvezérléstől a hibrid kontrolleren át az új műszerfalig. Az első tesztnap célja az volt, hogy rövid időre többször is kimegyünk a pályára, majd kielemezzük a rögzített adatokat, és elkezdünk dolgozni a különböző stratégiákon. Tanulni jöttünk ide, még rá kell jönnünk, hogy mi működik, és mi nem. A fejlesztés abszolút legelején tartunk, egyelőre csak ellenőriztük a rendszerek működését, de a teszt nagyon jól sikerült: a tervezett három helyett két nap alatt végeztünk a teljes programmal.” A TOCA elképzelései szerint a következő szezonban kísérleti jelleggel engedélyezik néhány csapatnak a hibrid egység használatát, 2022-től viszont kötelezővé teszik minden induló számára. Azonban, ahelyett, hogy minden csapat saját rendszert fejlesztene, a TOCA egységes hajtásláncot biztosít az istállóknak.
Hirdetés
Szóval a verseny Corolla kasztnija alatt nem ugyanaz a hibrid rendszer dolgozik, amit a Toyota az utcai autókba szánt. Az eredeti kiírás szerint 60 voltos, nagyteljesítményű rendszerről van szó, amely mintegy 40 lóerővel növeli meg átmenetileg a kétliteres turbómotorra épülő hajtáslánc teljesítményét. A külön hűtőegységgel ellátott, mindössze 7,5 kilós villanymotort a jelenleg is alkalmazott sebességváltó módosított verziójába építik be. Az ugyancsak hűtött akkumulátorcsomag tömege 20 kilogramm, kiszerelése és cseréje nem vesz több időt igénybe tíz percnél. A teljes hibrid rendszer összesen mintegy 64 kilogrammot nyom. Az akkumulátor normál háztartási csatlakozóról egy óra alatt feltölthető, de a lényeg természetesen a regeneratív töltés, amelynek paramétereit a vezető maga határozhatja meg.
Hirdetés
Ami a használatot illeti, a vezető az első kört követően körönként 15 másodpercnyi villanyrásegítéssel gazdálkodhat szabadon. Az extra teljesítmény előhívásához a kormányon elhelyezett gombot kell megnyomnia. A villanymotor működését LED-fény jelzi, a gomb ismételt megnyomása, fékezés, vagy a 15 másodperc letelte után automatikusan kikapcsol a segédhajtás. A hibridség a boxutcában is szerepet kap, hiszen 2022-től kizárólag emissziómentesen közlekedhetnek ott a versenyautók. A hibrid erőforrás továbbá a ballaszt alapú büntetősúly rendszert is kiváltja. Az autók közötti különbséget nem tömegnöveléssel egyenlítik ki, hanem a teljesítmény és a fékerő-visszanyerés arányának a szabályozásával. A csapatok egy évre 20 500 angol fontért (azaz futamonként 2050 fontért) lízingelhetik a BTCC Cosworth hibrid rendszert. A csomagban nem csak a villanymotor, az akkucsomag, a hűtés, a teljesítmény-szabályozó rendszer és az egyéb komponensek találhatók, hanem a rendszer beépítését és ellenőrzését, a futamok alatti támogatást, az egész éves karbantartást, javítást és felújítást, valamint a pilóta és a csapat oktatását is vállalják vele.
Hirdetés

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?