Vészesen öregszik a hazai gépjárműpark

A növekvő újautó eladások ellenére öregedik a járműpark

A magyar járműpark átlagéletkora egyre magasabb, az emberek harmadának pedig nincs elég pénze az önrész kifizetéséhez.

A Škoda felmérése érdekes adatokat eredményezett

A válság óta évről-évre egyre több új autó kerül forgalomba Magyarországon, de ez sem javít a hazai gépjárműpark átlagéletkorán, amely a Škoda reprezentatív kutatása szerint jelenleg 13,6 év, a KSH adatai szerint ugyanakkor már tavaly is 14,1 év volt. Az eltérés abból adódhat, hogy a skodás kutatás során a 18 és 59 év közötti korcsoportot kérdezték, akiknek csak a harmada mondta azt, hogy 10 éves vagy annál fiatalabb autója van. Ők elsősorban a nők, a felsőfokú végzettségűek és a városban élők. Az autókkal kapcsolatos kiadásokkal kapcsolatban kiderült, hogy azok jelentős részben az előre nem tervezett szervizköltségek teszik ki (évi 65 ezer forint).

A kutatásban résztvevők tapasztalatai alapján az autóval kapcsolatos kiadások éves szinten elérik a 214 ezer forintot.

Ez az összeg az új autót vásárlók esetében jelentősen magasabb: 260 ezer forint. Viszont, akinek 10 évnél idősebb autója van, annál ez kicsivel 200 ezer forint alatt marad. Casco-biztosítása mindössze minden negyedik embernek van, ennek oka a kutatás szerint leginkább az ár és az autó kora. Míg a válaszadók 41 százaléka szerint túl drága a casco és nem éri meg fizetni, addig 20 százalékuk válaszolta azt, hogy személyautója túl öreg ahhoz, hogy cascót fizessen rá.

Az infografika megmutatja a felmérés pontos számadatait

Az Eurostat 2016-os adatai alapján Magyarországon az 1000 főre jutó autók száma 338, míg ehhez képest az EU-átlag 497 volt. A legmagasabb 1000 főre eső gépjármű rátával Luxemburg rendelkezett két évvel ezelőtt (662). Hazánkban a KSH adatai szerint a legtöbben Budapesten (633 ezer) és Pest megyében, míg a legkevesebben Békés és Csongrád megyében (131 ezer) rendelkeznek személyautóval. Sokatmondó ugyanakkor, hogy 33 százalékuk válaszai alapján egyszerűen nincsen elegendő pénzük az önrésze, ezért nem tudnak új autóra beruházni. 28 százalék a magas fenntartási költségek miatt fél a vásárlástól, 21 százalék pedig attól tart, hogy túl magas váratlan kiadásokkal járna az autó fenntartása.

Hirdetés

Az autóvásárlástól idegenkedők számára a Škoda 59 990 és 149 990 forint közötti fix havidíjért kínál autót 3 vagy 4 éves bérleti konstrukcióban. A vásárlók zöme persze inkább használt autót választ. Megfelelő körültekintéssel, a vásárlás előtti alapos átvizsgálással az sem drágább, de persze ki lehet fogni olyan "aranyhalat" is, ahol a karbantartási költségek egy új autó havidíját is kitehetik

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?