Vezettük a két legsportosabb Kiát

Három vagy öt ajtóval, 204 lóerővel itt a legjobb Kia cee’d

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem fékez a Kia, sőt, tövig tapossa a gázpedált, hiszen megépítette eddigi legütősebb modelljét. A kényelmesebb, mint hardcore cee'd GT mindjárt kétféle karosszériával készül.


Ha azt mondjuk, Kia, ma már jó eséllyel senki nem fintorog, ugyanakkor az autóbolondok izgalomba sem nagyon jönnek a dél-koreai márkáról beszélgetve. Jó kocsi - se több, se kevesebb. Az, amelynek a modelljeire 7 év a garancia, nem? De igen, az. És valami fura nevű és írásmódú az a típusuk, ami olyan, mint az Astra vagy a Golf, ugye? Bizony, ő a cee'd, s már második generációjával van köztünk. Nos, ennek a cee'd kompaktnak a sportos verzióját, mit verzióját, verzióit készítette el a Kia, hogy megmutassa, ő is tud ám sportos ferdehátút gyártani, és nem is akármilyet. Milyet? Röviden: korrektet, kényelmeset, kellemeset. Dögöset, puccosat. Részletek alant kétszer 204 lóerőről és 200 km/óra feletti nyugalomról a (dízel) Audi-kombik felségterületén.
Hirdetés
Mert a München-közeli autobahn-szakaszon rövid idő alatt több (dízel) Audi-kombit láttunk, mint amennyi Magyarországon összesen futhat. Ott menő a kombi, nálunk nem annyira. És persze ott (már ahol nincs tiltás) akármennyivel is lehet menni, és ők akármennyivel, lazán 200 fölött utazgatnak, ha tudnak, ha van hely. Majd felbukkantunk mi, a Kia-újdonságokat nyüstölő horda, a négykarikás sofőrök meglátták a visszapillantóban a négyes jégkocka-féle LED-ágyút, s húzódtak lefele, ahogy kell. Illedelmesen, nem acsarkodva. Nem másztunk rájuk, nem villogtunk, nem dudáltunk, csupán illedelmesen és biztonságos távolságból érzékeltettük, hogy egy kompakt Kia is eldöcög túl a két kilón. Jó-jó, a 230-as végsebességig már nem egy rakéta, cserébe stabilan, közben nyilván ordítva és zajosan üzeni: tessenek engem komolyan venni!
Az ötajtós cee'd GT és a háromajtós pro_cee'd GT üzenet. Üzenet a Kiától, hogy a feltörekvő koreai márkának is van már ha nem is sport-, de sportos autója. Európai tervezéssel és gyártással (a szlovákiai Zsolnán). És ez az első lépcsőfok, így kell nézni. Nem úgy, hogy jaj, ezek a koreaiak mit kepesztenek holmi 204 lóerős és 1,6 literes turbómotorral, míg a keményebb forró ferdehátúak 2,0 litereseinél 250 ló az alap... Különben borítékolható, hogy a nem túl távoli jövőben lesz ennél bőven izmosabb Kia is, ám maradjunk a jelennél, két lábbal a földön, de mégiscsak az érzelmektől vezérelve.
Méretek
Hosszúság x szélesség x magasság [mm] 4310 x 1780 x 1470 (pro_cee'd GT: 1430)
Tengelytáv [mm] 2650
Nyomtáv elöl/hátul [mm] 1545/1553
Hasmagasság [mm] 140
Csomagtér [l] 380-1318 (pro_cee'd GT: 1225)

Mert érzelmekről volt szó a sajtótájékoztatón, olyasmiről, ami eddig nem igen jellemezte a Kiát. Azt a Kiát, amelyről az embernek a funkcionális, racionális, biztonságos és megbízható szavak tolulnak az agyába. Továbbá a nem sportos, a nem fiatalos és a nem élmény vezetni szókapcsolatok. Nem mi mondjuk, a gyári illetékes mondta. És azt is, hogy brandépítés van plusz (irgalmatlan befektetéssel és tempóban) előre menekülés, palettabővítés egy olyan helyzetben, ahol és amikor az európai autópiac durva mélyrepülést él meg. A Kia meg köszöni, megvan, nő és nő a konszerntestvér Hyundai kezét fogva, s pillanatnyilag az egyik legsikeresebb mainstream márka a vén kontinensen. Mégane RS, Focust ST, Astra OPC, stb.? Nem, nem ők, most még nem ők az ellenfelek. Voltaképp a Golf GTI, az Octavia RS sem. "Kellően" gyors, kényelmes és praktikus, hétköznapi autó akar lenni a két cee'd GT, és passz.
A futólag már említett motor a közvetlen befecskendezéses szívó 1.6 GDI turbóval lélegeztetett változata még egyszer: 1,6 literből 6000-nél 204 lóerővel, a nyomaték meg tisztes 265 Nm percenkénti 1750-4500 közti fordulaton. A 100-as sprintidő 7,7 mp, a végsebesség 230 km/óra. Hajtás elöl, a váltó 6 fokozatú kézi, a felfüggesztés elöl MacPherson, hátul multilink. A futómű egyébként 2, azaz kettő mm-rel szolidan ültetett a polgári cee'dhez képest, finomhangolását például a Nordschleifén is végezték. Elárulták, hogy a legjobb köridő 8:45 perc volt, annyi, mint a parádés Toyota GT86-osé is... Feszesebb a lengéscsillapítás, vastagabbak a kanyarstabilizátorok, keményebbek a szilentek, csekélyebb az oldaldőlés és az alulkormányzottság.
A gyakorlatban mindez úgy fest, hogy bármiféle sperr híján is klasszul kanyarodik az autó, de nem ráz veszettül még a kerékjáratokat böcsülettel kitöltő 18 colos, 225/40-es Michelin papucsokkal sem. A féktárcsa elöl hűtött és 300, hátul tömör és 284 mm átmérőjű, a fékút 100-ról 36,4 méter. A változó rásegítésű elektromos szervokormány 2,85 fordulatos, csöppet lehetne kisebb és vaskosabb, de így is rendben van. A váltó határozottan, pontosan kapcsolható, a kettes 100 előtt egy hangyányival forog le, a hatodik 60 alatt is szúrható, elbírja.
Műszaki adatok
Kia cee'd GT Kia pro_cee'd GT
Motor benzin benzin
Hengerűrtartalom [cm3] 1591 1591
Hengerek/szelepek száma 4/16 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 kézi/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 204 (6000) 204 (6000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 265 (1750-4500) 265 (1750-4500)
Végsebesség [km/h] 230 230
Gyorsulás 0-100 km/h 7,7 7,7
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 7,4 7,4
CO2-kibocsátás [g/km] 171 171
Saját tömeg [kg] 1382 1359



Milyen a hangja? Visszafogottan vérpezsdítő. Amúgy rövidebb a szívórendszer, nagyobb átmérőjű a kipufogó, gyorsításnál meg 4000-ig 10 dB-lel hangosabb a GT, mint a standard cee'd. Ülés? Recaro. Kényelmes, az oldaltartása és a deréktámasza is szuper, de magasan trónolunk benne, sajnos nem lehet jó mélyre engedni. A sportos hangulatot még fémpedál és vöröses megvilágítás meg varrás hivatott fokozni, illetve kétféle megjeleníthetőségű a műszerfal - ha nem tetszik az analóg üzemmód a hagyományos sebességmérővel és a szokásos infókkal, akkor a GT-gombra bökve nagy sárga számok mutatják a tempót, s látni a nyomatékot és a turbónyomást is.
Stop-start rendszer nincs, a gyári kombinált fogyasztás 7,4 l/100 km. Szóval 8,5-9 literrel el lehet karistolni. A cee'd GT méreteivel és helykínálatával azt adja, amit a mezei cee'd is (ergo tágas elöl-hátul), a nála 4 centivel alacsonyabb, B-oszlopát 220 mm-rel hátrébb hordó, sajátos hátsó lámpával operáló háromajtós pro_cee'd GT hátsó fejtere némileg kisebb, de átlagtermettel abszolút élhető. A csomagtartó 380 literes.
A képekről biztosan átjön, de talán még érdemes megemlíteni, hogy a két GT lökhárítójával, hűtőmaszkjával, lámpáival, nappali menetfényével, ködfényszórójával, dupla kipufogóvégével, diffúzorjával, piros féknyergeivel is más, mint az eddig ismert és látott cee'd modellek. A premiert egy 1st Edition névre hallgató pro_cee'd GT limitált széria ünnepli spéci háromrétegű fehér fénnyel, orrán piros díszléccel, fényes fekete tükörházzal, megvilágított küszöblogóval, pirosas lábtérvilágítással, kettős, vörös varrású velúrszőnyeggel, sorszámozással.
Árak
Base 6 279 000 Ft
Mid 6 679 000 Ft
1st Edition 7 879 000 Ft


Felszereltség? Gazdag. Base, tehát alap - egyebek mellett - a (szerencsére ki is kapcsolható) ESP, a 6 légzsák, a keréknyomás-ellenőrző rendszer, a kétzónás automata klíma, a tolatóradar, a tempomat, a telefonkihangosító a kanyarlámpa, a LED-es nappali menetfény, irányjelző, hátsó lámpa is. Ennek az (akciós) ára 6,28 millió forint. (Az árlistán a Kia-importőr a csábítóbbnak ígérkező pro_cee'd GT-t hirdeti, de a vele azonos árú ötajtós GT is rendelhető. Augusztustól.)
A 400 ezres felárú Mid szint már 7 colos érintőképernyővel, tolatókamerával, xenonlámpával, fény- és esőszenzorral szerelt. A 7,88 milliós 1st Edition (amíg a készlet tart...) sávlehagyásra figyelmeztetős, indításnál-beülésnél kormánypozíció-jelzős, fűthető üléses és kormányos, okoskulcsos, elektromos kézifékes, könyöktámaszos, hátsó légbefúvós, navigációs, panorámatetős, tejben-vajban fürösztős.
Most akkor összességében milyen is a cee'd GT? Három- és ötajtósan is dögös, utastere tágas, minőségi, csomagtere szintén megfelelő méretű. A Recaro kagyló pazar, csak túl magas az üléspozíció. GT-módban pöpec kijelzőre válthatunk, ha valamiért nem az utat nézzük és a kanyarokat vadásszuk. A futómű, a váltó, a fék, a kormány, s végeredményben az 1.6 TGDI motor sem csalódás, csak nem szabad a 250-300 lóerős fenevadakhoz hasonlítani, mert úgy fix a vereség. Egy sportos autó résmodell, egy sportos autó presztízsnövelő, egy sportos autó - sosem olcsó - vágykeltő. Róla álmodozva, tán ki is próbálva de drágának tartva az egyszeri vevő legfeljebb úgy gondolja, jó lesz neki a nem GT-s, megfizethető cee'd is... Közben a tudat alakul: a Kia már nem csak racionális, a Kia már sportos is lehet. Térjünk vissza erre az imidzskérdésre 10-15 év múlva, s meg fogunk lepődni. Vagy már nem is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 02:01
    Permalink

    Szép kis járgány. A Toyota gt86 mellett ez is felcsigáz. Kíváncsi vagyok majd az életben, hogy muzsikálnak.
    Vicces, No-ban 20e eurotol már hirdetik, 6milló, ez a Base gondolom, viszont a 1St edition-t emg 30e euróért, 9millió, hirdetik, ami a magyar árakhoz képes jóval drágább. Érthető az árazás,115db-t kap No..
    Kéne na 5 ajtósba.

  • 2017.10.30. at 02:01
    Permalink

    Szép kis járgány. A Toyota gt86 mellett ez is felcsigáz. Kíváncsi vagyok majd az életben, hogy muzsikálnak.
    Vicces, No-ban 20e eurotol már hirdetik, 6milló, ez a Base gondolom, viszont a 1St edition-t emg 30e euróért, 9millió, hirdetik, ami a magyar árakhoz képes jóval drágább. Érthető az árazás,115db-t kap No..
    Kéne na 5 ajtósba.

  • 2017.10.30. at 02:01
    Permalink

    Igen! Már régen kellett ez a motor turbóval a Kiába, és eddig kellett várni rá nem hiába…:-)
    [i]Kipróbálnám, 2. autónak venném.[/i]

Vélemény, hozzászólás?