Vezettük a kormányoszlop nélküli autót!

Pár kattintás, és másik irányba fordulhat a kerék, mint a kormány

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Vezettünk egy Golfot, amire elsőre azt mondtam volna, hogy nincs semmi trükk benne. Aztán a mellettem ülő srác kattintott párat a laptopján, és rögtön ellenkező irányba fordultak a kerekek.


Egyértelmű, merre halad a vezetés fejlesztése; mindenki próbálja a lehető legnagyobb mértékben kihagyni belőle a sofőrt. Ennek az autózni kényszerülő társadalom nyilván örülni fog, mi pedig majd életben tartunk valamit, amit még vezetni kell, amíg ki nem tiltják őket a forgalomból. Ennyire apokaliptikus jövőképet azért nem szeretnék festeni, meg aztán az se holnap lesz, hogy az önvezető autók elöntik az utcákat, ellenben lehet, hogy holnap után. A thyssenkruppnál éppen azon vannak, hogy minél hamarabb kerülhessenek autókba olyan eszközök, amikhez egyre kevesebb köze lesz a sofőrnek.
A ma már működő vezetéstámogató rendszerek 10-15 évvel ezelőtt furcsán hangzottak volna, így nagyjából borítékolható, hogy eljön az idő, amikor nem lesz kormány az autóban. A hazai thyssenkruppnak is megvan már rá az ötlete és persze az indokok, amik nagyjából érthetőek. A teljes önvezetés, vagyis a ma ismert szinteknek megfelelő Level 5 azonban még messze van, most a Level 3-as sorozatgyártású autóknál tartunk, vagyis ahol még mindenképp szükség van a sofőr jelenlétére és arra, hogy hozzáérjen a kormányhoz, ilyen például az új A8 is.

A negyedik szinten már nem feltétlenül lesz rá szükség, ellenben lesz még kormány, valamilyen formában, az ötödiken meg már az se.

Ellenben hatékonyabb, gyorsabb és biztonságosabb lehet a közlekedés, ha minden jármű, tereptárgy kommunikálni fog egymással. A thyssenkrupp rendezvényén kipróbálhattuk a negyedik szintet, na persze csak szimulátoron.
A városi közlekedést egyelőre nem bíznák rá az autóra, a sűrű forgalom, rengeteg gyalogos, kerékpáros egyelőre még nem biztonságos arra, hogy ne legyen kormány az autóban. Városon kívül viszont más a helyzet, a szimulátoron kipróbálhattuk, milyen lesz, ha majd elhagyva a település vége táblát jön az üzenet, hogy átadhatja a vezetést, majd a kormány becsusszan a műszerfalba. Szürreális, bár nyilván jóval ijesztőbb lesz majd, amikor 90 fölött haladunk úgy, hogy ha bármi gond történik, nem ránthatjuk el a kormányt, ám azt ígérik, mindenre fel lesz készülve a rendszer. Hogy miért van szükség arra, hogy eltűnjön a volán?

Jóval veszélyesebb, ha a helyén marad és forog, miközben nem a sofőr, hanem a kormánymű forgatja.

Az ugyanis jóval nagyobb erőt fejt ki és nem igazán kérdez, ha valami az útjába áll, vagyis egy a kormányművel fix összeköttetésben lévő forgó kormány könnyen okozhat sérüléseket egy rajta maradt kézen.
Hirdetés

Hogy erre mi lesz a megoldás? Nem lesz kormányoszlop, vagyis a még jelen lévő kormány csak egy jeladó lesz, ami vezetéken keresztül adja majd át az utasítást az elektromos szervóval szerelt kormányműnek. Ezzel a megoldással az első kerekek és a kormány külön is mozoghat, vagyis enyhébb korrekciókat végezhet úgy a kormánymű, hogy azt a sofőr észre sem veszi, például egy oldalszél asszisztens működésekor.

Abból, hogy a kormányoszlop eltűnik, felhasználóként semmit nem vennénk észre, erről gondoskodnak a thyssenkruppnál.

Két Golf R tesztautót hoztak nekünk, amit ki is próbálhattunk több körön keresztül, de ha azt mondják, ez egy teljesen hagyományos Golf R, akkor elhiszem. Olyan programot írtak a kormányműre, ami a lehető legjobban hasonlít az eredeti vezetési élményre, vagyis van súlya, érezni rajta hajtási befolyást és még visszajelzés is van egy hangyányi. Ha ennyi lett volna, nem tudnék róla őszinte élménnyel beszámolni, hisz oké, ez olyan, mint kell, de a thyssenkrupp fejlesztőinek ez a legnehezebb feladat. Majd megmutatták a szélsőséges példákat.
Mellettem egy fejlesztő laptoppal az ölében megállás után kattintgat kicsit, majd újra elindulunk, ám most görcsösen kapaszkodok a kormányba, ugyanis eltűnt róla az összes súly. Ha megpöccintem körbeforog, menet közben is. Ha nem lett volna elég, egy egyszerű parancssorral megfordítja a kormánymű működését,

balra tekerem a kormányt, jobbra fordul, és fordítva.

Bár itt még van kormányoszlop, az csak a biztonságos fejlesztés miatt kell, egy tengelykapcsoló van rajta, amitől alapból szabadon mozog, vész esetén viszont összekapcsol. Kérdésemre, miszerint mennyire lesz ez biztonságos az online kapcsolatos autókban, ha egy laptoppal ilyen egyszerű mókolgatni rajta, megnyugtatnak, hogy a lehető legtöbb biztonsági gátat építik a szoftverekbe.
A kormányoszlopmentes kormánymű előnye a biztonsági rendszerek működése mellett persze a költséghatékonyság és az egyszerűbb autófejlesztés. Egyszerűbb lesz a jobb- és balkormányos autók közti váltás, vagyis nem kell kétféle tűzfalat gyártani, rugalmasabbak lesznek a platformok, hisz a ma használtaknál a kormánymű helyzete az egyik fix pont. Egy valami viszont biztos, addig még lesz kormánymű, amíg a kormány a helyén marad. A thyssenkrupp szerint ugyanis leghamarabb csak együtt fog forgalomba kerülni a kormányoszlop nélküli kormánymű és a behúzódó kormány.

Vagyis akkor, amikor a negyedik szintű önvezetés közútra alkalmas lesz és a megfelelő szabályozási háttér is elkészül.

Ugyanis ez a legfontosabb, hisz amíg van kormány, addig a sofőr a felelős, ha viszont nincs, akkor találni kell valakit, aki vállalja a felelősséget egy baleset bekövetkezte után. Hogy ez az autógyártó lesz-e, esetleg a rendszereket fejlesztő vállalatok, vagy mégis a sofőr, arról egyelőre még nem tudunk sokat.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.06.30. at 15:07
    Permalink

    “nem ránthatjuk el a kormányt, ám azt ígérik, mindenre fel lesz készülve a rendszer.”

    kivéve, ha épp unatkozó hackerek meghekkelgetik kicsit a gépet 😀 😀 😀 de ez a retek thyssen is csak az üzletet látja benne, kormány márpedig kell, az, hogy valaki beletolja a műszerfalba pályázásnál vagy épp tekergeti, az legyen mert a rohadt sofőr DOLGA és felelőssége !

    Ez valami diktatórikus rendszer kiépítés, banális, kretén dolgokra ráfogva? Már pedig ez nekem full diktatórikus,despota jellegű rendszer, hogy majd ők megmondják, hogy én mit fogok csinálni, hát *opjatok le én azt mondom. de majd ezt meg is írom az oldalukra 😀 😀 😀

    mivel félreérthető, nem a biztonsági rendszerek fejlődése ellen vagyok, legyen táv tartó tempomat, meg sávtartó elektronika vészfékasszisztens,holttérfigyelő stb, de ne mondják meg diktatórikusan, hogy MIT CSINÁLJAK, HOGY MÁRPEDIG NEKEM EZ KELL, egy kormány nélküli cipősdoboz. Arra hivatkozva, hogy sok a baleset pl. Én még 1 qva balesetet nem okoztam, szóval kussoljanak már szépen.
    Akik okoznak balesetet nézzék meg milyen esetekben, milyen szitukban és vonják le a következtetést, hogy milyen emberek okoznak balesetet. Általában figyelmetlen, a szabályt nem tökéletesen tudó emberek javarészt, RGO A TANÍTÁSSAL VAN BAJ !!!!!! a következő a rossz minőségű úthálózat (kráterek az úton, rossz felfestés, ellopott tábla stb. ami az adott ország gazdasági infrastruktúráját tükrözi, ott biztos nem fognak halomnyi szenzorral teleqrt cipősdobozt venni a szegények SOHA) vannak még bódultak,drogosok stb, azt nem kell részleteznem, volán mögé se ülhetne az olyan.

    Aki pedig nem akar vezetni, az használjon telekocsit,taxit,buszt,vonatot,repülőt,hajót, bánomisén, rohadt sok lehetőség van ma már erre.

    • 2018.07.05. at 13:45
      Permalink

      Teljesen igazad van, én is így látom. Egy gépnek nincs vesztenivalója, nem sérül, vagy hal meg. Mit számít neki, ha nekivezet egy kamionnak egy családot? A hackerek meg remek kis terrorcselekményeket tudnak majd előidézni a neten keresztül. Nem kéne ezt erőltetni.

Vélemény, hozzászólás?