Hirdetés

Vezettük az egymilliomodik Porsche 911-est!

Élménykör: egymillomodik Porsche 911 (Carrera S, manuál)

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Pótolhatatlan alkotás, amiben egyesül egy modern 911 tudása, teljesítménye és a Porsche család stílusa, igényessége. Mindez kézi váltóval. Uh.

Esős, borús idő ide vagy oda, az egymilliomodik Porsche 911 időtlen stílusának milyen időjárás jól áll

Különféle autók lepik el a világot nap mint nap. Családi egyterűek, prémium flottaautók, szívdöglesztő sportautók, sárdagasztó terepjárók, belsősáv-takarító óriás SUV-ok és dolgos haszonjárművek. Van azonban néhány autócsoda, ami pótolhatatlan és egyedülálló, értékük felbecsülhetetlen, már csak a megközelítésük is lehetetlennek tűnik, nemhogy esetleg a volán mögé kerülni. Hasonlóképp vélekedtem a zuffenhauseni gyártósorról egymilliomodikként legördülő Porsche 911-esről is, nem véletlenül voltam hálás az életnek, hogy élőben lehettem ott az átadásán, sőt meg is érinthettem saját kezemmel. Már a félfa kormány simításával is beteltem volna egy életre, azt azonban sosem gondoltam volna, hogy egyszer magam indíthatom be a különleges sötétzöld 911 boxermotorját, majd a Nürburgring környékén lehetek részese a Porsche történelem egy igen fontos mérföldkövének.

Selymes ezüstöt használták kontrasztként a króm helyett. A világosabb ablakkeretek, tükrök és felnik egyaránt kiemelik a többi Porsche 911 közül

Isten keze biztos benne volt: épp Németország különböző pontjait járja egy Porsche Museumos 911 csorda, van köztük vörös belsős 997 és a legfrissebb GT3 RS-ből is akad, a sor legékesebbje viszont egyértelműen a kerek gyártásszámot hordó 911. Szerencsénkre pont ottlétünkkor, a Nürburgringi 6 órás alatt érintették az európai autósport fellegvárát és csak ránk vártak. Majd összeestünk a kollégákkal, mikor megtudtuk, itt az esély: a kezeinktől működhet az autós történelem egy pótolhatatlan szelete. Mondanom sem kell, elképesztő érzés, hogy az 5800. kilométert én tekerhettem bele az órájába, közben meg is lepett, hogy egy olyan autóban, amiből mindössze egy van és lesz a világon, már ennyi futott kilométer van.

Az alpesi környezet összefügg a Porsche család életével, így nem csoda, hogy az írzöld Carrera S-nek is jól áll a hegyvidéki körítés

Egy ilyen alkotásba lélegzet-visszafojtva ül be az ember, hirtelen átjár minket a tradíció, és hatalmába vesz az érzés, hogy biztos nekünk jár ez a nemes feladat? Ehhez az autócsodához a legtöbben valószínűleg nagyon, de nagyon kevesek vagyunk, talán a Porsche család tagjait érezhetjük egyedül méltónak hozzá.

A kerek gyártásszámot ünneplő 911 ugyanazt a legendás Irish Green fényezést viseli, mint az 1963-ban bemutatott első Porsche 901.

A 356 utódjaként érkező sportkupé végül a Peugeot miatt kényszerült névváltoztatásra, így lett a stuttgartiak kultusz-sportautója 911, ami ráadásul mára hetedik generációját tapossa.

A sötétszürke féknyergek Porsche, míg az ezüst felnik 911 feliratot kaptak

Dupla kipufogó, kérésre nyílnak a morcosító szelepek, felettük a világ legvagányabb rendszáma, még feljebb pedig 18 karátos arany csillog

Imádni való, hogy nem króm, hanem selyemezüst kiegészítőket használtak, például az ablakok díszlécére, a motorháztető hűtőbordáira és a tükörsapkákra is. Telitalálatok az ezüst 20 colos felnik és rajtuk a 911 felirat, mögöttük sötétszürke Porsche féknyergek feszülnek. A típusjelzéseket itt 18 karátos aranyból készítették, még a B-oszlop apró bilétáin is. Varga Péter eleve elképesztő munkát végzett a formatervezéssel, abban viszont mindenki egyetért, hogy kevés olyan szép 911 készült, mint az egymilliomodik.

Élmény volt lenyomni az exponáló gombot egy olyan utastérre, amiből egyetlen van a világon. A színek, minták és anyagok összhatása telitalálat

Azt eddig is tudtuk, hogy a Porsche családnál nincs menőbb arc az autóiparban. Lazaságuk, közben zseniális ízlésük az egymilliomodik Porsche 911-ben teljesedett ki. Nem csak a külső, a belső is az 54 éves elődöt idézi. Ugyanazt a skótkockás mintát alkalmazták az alapvetően bőr ülések szövet részén, valamint a fabetétek is a 901-ből lehetnek ismerősek. Utóbbit kontrasztként kapta a fekete bőrrel bevont műszerfal, valamint a volán felső és alsó karimája. Ráadásul nem csak szép a fakormány, a várakozások ellenére meglepően jó érzés a finomra csiszolt fára karolva fordulni. Könnyen kenyérre kennek a finom részletek és az arany feliratok, de a legjobb a múlt ihlette központi óra a műszerfal tetején. A szokásos ötös műszercsoport is megmaradt, ám itt az egyiken az 1.000.000 szám fogad. Természetesen minden számláló zölden világít, a belső színeinek összhatása a zöld-ezüst külsővel pedig: lenyűgöző!

Kevés menőbb üléssel találkoztam életemben, mint a speciális 911 skótkockás textil-bőr ülései

Hirdetés

A részletekben rejlik a lényeg, és ezt a Porschénál tudják a legjobban. Az arany biléták és a műszerfal grafikája is emlékeztet minket, hogy az egymilliomodik 911-ben ülünk

Egy 6 hengeres Carrera S lett az ünnepelt egymilliomodik, ami alapvetően 420 lóerővel és 4,3 másodperces gyorsulással kecsegtet, ám tesztalanyunk Exclusive Manufaktur csomagot is kapott, így már a Carrera GTS teljesítményét hozza: 450 lóerőt. Mindezt többek között nagyobb turbófeltöltőkkel érik el, de jár még módosított fékhűtés, sport kipufogórendszer és Sport Chrono csomag is. Porschéék imádják a klasszikus autózás örömeit, ezért kézi váltóval szerelték. A 7 fokozatú manuális kapcsolása számomra a friss élmények miatt leginkább a Mustang V8 elképesztően rövid úton járó, pontos, precízen kattanó váltójára emlékeztetett, de talán még annál is egy fokkal feszesebb. A váltás önmagában hatalmas élményfaktor egy Porschéban, így még inkább úgy érezhetjük, hogy mi uraljuk a stuttgartiak műremekét, pedig alapvetően a közvetlen kormányzással és a feszes mozgékonysággal is kategóriája egyik legkezesebbje a 911.

3,0 literes boxermotor dolgozik a Carrera S-ben, az Exclusive powerkitnek köszönhetően már 450 lóerős, amit agilitásán is érezni lehetett

A retro körítés velejárója a boxermotor gyönyörűre komponált orkánja, egy autószerető szíve a minél nagyobb fordulat elérésével nyílik ki egyre jobban, majd a váltásoknál dobban nagyot. Súlyos a kormányszervó, tényleg azt kéri, hogy vezessük, ne lustuljunk el, egy hátul hajtó sportautóban amúgy sem érdemes. Sajnos vagy nem sajnos, de kemény esőzésben próbálhattuk a Nürburgring melletti kanyargós utakon az élő legendát. Mint minden 911, az egymilliomodik is farnehéz, ráadásul hátul hajt, mindez esőben nagyon óvatos közlekedést igényel, nemhogy egy olyan autónál, ami pótolhatatlan. Folyton érezni lehetett, hogy tenné el a farát a kis játékos, bár ennek ilyen esetben kevésbé örül gyomorgörcs nélkül az ember. Az élmény persze így is leírhatatlan.

Ahogy a Porschénál szokás, az autó külső fényezésével megegyező színű a nyitó- és indítókulcs is, ám ez a távirányító valami különlegesebbet nyit, mint az megszokott

Még egy retro nyomásmérőt is találtunk a kesztyűtartóban. Jól mutatott az egyedi, zölden világító központi órával

A német gyár ikonjává nőtte ki magát a 911, nélküle nem lenne ugyanaz a Porsche. Nem csak a stuttgartiak összes későbbi modelljének karakterét, de a prémiumgyár megítélést is a 911 alakította ki, így nem csoda, hogy dedikált modellt szántak ünneplésére. Az írzöld 911 Carrera S hazai szereplései után világ körüli útra indul, így kerül még bele kilométer. Nemrég a Porsche bejelentette, hogy feketelistát készít majd azon ügyfeleikről, akik csak az értéknövekedés miatt vesznek autókat tőlük, hiszen hitvallásuk szerint egy Porsche nem porfogónak készül. Filozófiájuk több mint becsülendő és mindezt maguk is alkalmazzák: nem csak nézegetik egy zárt garázsban, de használják is felbecsülhetetlen értékű egyedi modelljeiket, az élményt pedig mással is megosztják, hiszen tudják, hogy az milyen jó érzés. Az együtt töltött hét után ki merem jelenteni: nincs menőbb gyár a Porschénél!

Az egymilliomodik 911-essel nem megállunk, hanem kiállítjuk

Hirdetés

Vélemény, hozzászólás?