Villanyautós villámteszt: az igények szabják meg a győztest
Év Magyar Autója összevetés: Audi e-tron, Kia e-Niro, Mercedes-Benz EQC, Renault Zoe
Az Év Magyar Autója zsűrivel elsőként kaparintottuk meg az új Renault Zoét, rögtön össze is vetettük a legfontosabb idei elektromos újdonságokkal. Ahhoz képest, hogy ő a legolcsóbb, nagyon derekasan helytállt.
Mintegy 90 millió forintot képvisel a 4 villanyautó, amelyek mind az Év Zöldautója 2020 díjért versenyeznek (többek közt), a Zoe a legolcsóbb, az e-tron a legdrágább
Érdekes móka ez az Év Magyar Autója zsűrizés, a kollégákkal már kidolgoztunk egy elég alapos pontozást, több szempontot megadnak a katalógusadatok és persze az árak, de a személyes próba sosem maradhat el. Ennek megfelelően időről időre készítünk csoportteszteket, be kell valljam a nyári, az Audi e-tron és a Jaguar I-Pace összevetését is adó szeánszunk óta is volt már pár, hamarosan írok is róluk, ám újdonság-értékét tekintve a legutóbbi volt a leginkább meghatározó. Bár hivatalos hazai árlistája nincs még az új, 52 kWh-s akkumulátorral szerelt és a 22 kW-os AC töltés mellett CCS csatlakozóval 50 kW-os DC tölthetőséget is adó Renault Zoénak, őt is megszereztük. Össze is vetettük az egyik konkurensének tekinthető Kia e-Niróval, valamint az Év Zöldautója 2020 díjért szintén induló Audi e-tron és a Mercedes-Benz EQC is szerepelt a villámteszten, ami persze inkább tapasztalatgyűjtés volt, mint valós összevetés, hiszen egyrészt röpke volt, másrészt más-más szegmensből valók, ugyanakkor mind érdekesek azoknak is, akik csak érdeklődnek a villanyautók iránt. Amúgy a Zoe és az e-Niro nem áll vészesen messze egymástól, ahogyan az e-tron és az EQC sem.
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Audi e-tron | 4901 | 1935 | 1629 | 2928 | 660-1725 |
Mercedes-Benz EQC | 4761 | 1884 | 1624 | 2873 | 500 |
Kia e-Niro | 4355 | 1805 | 1545 | 2700 | 451 |
Renault Zoe | 4084 | 1730 | 1562 | 2588 | 338-1225 |
Külső és belső méreteit tekintve is az Audi a legnagyobb, a Mercedes viszont kecsesebb
Az e-Niro és a Zoe között jelentősebb a méretdifferencia, mint a két szabadidő-autó között, a kidolgozási minőség is a koreai versenyzőnél erősebb, de a Renault is nagyon sokat fejlődött
Le kell szögezni a Zoe a legkisebb és messze a legolcsóbb, a 1,5 millió forintos állami támogatással vélhetően az új is 9 millió forint alatt megkapható lesz, míg a Kia e-Niro alapverziója azzal is csupán ezer forinttal olcsóbb 10 millió forintnál. A nálunk járt „fullfull”, azaz nagyobb akkupakkos és Platinum felszereltségű azonban azzal is 12,849 millió forint, igaz, még mindig jóval olcsóbb, mint a prémium SUV-ok. A Mercedes-Benz EQC nem csak 26,294 millió forintos alapárával, hanem a tesztautó 29,453 milliós árcédulájával is jóval olcsóbb, mint az Audi e-tron, ami 55 quattro változatával 28 475 940 forinttól kapható, a megjelent tesztautóval pedig 39 394 690 forintos értéket képviselt.
Audi e-tron | Mercedes-Benz EQC | Kia e-Niro | Renault Zoe | |
Belső szélesség elöl [mm] | 1560 | 1520 | 1510 | 1365 |
Belső szélesség hátul [mm] | 1510 | 1460 | 1470 | 1335 |
Belmagasság elöl [mm] | 920-990 | 870-970 | 890-930 | 960 |
Belmagasság hátul [mm] | 960 | 930 | 890 | 890 |
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött [mm] | 270 | 280 | 255 | 230 |
Ülőlap hossza elöl [mm] | 540 | 500-550 | 500 | 500 |
Ülőlap hossza hátul [mm] | 520 | 480 | 490 | 470 |
Csomagtér maximális szélessége [mm] | 1400 | 1370 | 1210 | 1060 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között [mm] | 1050 | 1100 | 1060 | 1010 |
Csomagtér magassága [mm] | 440-670 | 380-600 | 370-720 | 590-900 |
Csomagtér hossza [mm] | 1020 | 1010 | 750 | 630 |
Csomagtér hossza üléshajtással [mm] | 1900 | 1900 | 1700 | 1500 |
Raktérnyílás szélessége [mm] | 1100 | 1020 | 1090 | 925 |
Raktérnyílás magassága [mm] | 840 | 780 | 720 | 800 |
Az Audi utastere kényeztetőbb talán, de ezt el is várhatjuk áráért
Döbbenet, de ma a Mercedes ülése az Audiénál jobb tartású, keményebb tömésű, összességében talán kényelmesebb is
Ami az erőszinteket illeti, a Zoe 135 lóerőt és 245 Nm nyomatékot ad, méltó ellenfele lenne a Kia e-Niro alapváltozata 136 lóerejével, bár a Zoe 395 kilométeres hatótávjához közelebb áll az e-Niro Long Range, ami 204 lóerős és 455 kilométeres hatótávot hirdet. A két autó között egyébként nem a teljesítmény a legnagyobb különbség, ugyanis csakis fronthajtással a Kia teljesítménye sem használható ki, sőt, nagy ereje akár hátrány is lehet. Nyirkos időben, nyári gumikkal is jobban gyorsult 60 km/órára a Zoe, ugyanis az e-Niro még menet közben is elkapart a menetpedál erősebb nyomására. Ennek ellenére vitathatatlan, hogy igényesebb, jobban vezethető autó az e-Niro, ám felára messze nem biztos, hogy megéri.
Külméretéhez képest az e-Niro nagyon tágas utasteret ad
A mezőny legkisebbje a Zoe, kisautós, de négy felnőtt azért benne is el tud férni
Audi e-tron 55 quattro | Mercedes-Benz EQC 400 4Matic | Kia e-Niro Long Range | Renault Zoe Z.E. 50 R135 | |
Teljesítmény | 300 kW/408 LE | 300 kW/408 LE | 150 kW/204 LE | 100 kW/135 LE |
Nyomaték | 664 Nm | 765 Nm | 395 Nm | 245 Nm |
Akkumulátor kapacitása | 95 kWh | 80 kWh | 64 kWh | 52 kWh |
Tölthetőség | AC: 11 kW, DC: 150 kW | AC: 7,2 kW, DC: 110 kW | AC: 7,2 kW, DC: 77 kW | AC: 22 kW, DC: 52 kW |
Gyorsulás 0-100 km/h | 5,7 | 5,1 | 7,6 | 9,5 |
Végsebesség [km/h] | 200 | 180 | 167 | 140 |
Fogyasztás - WLTP, vegyes | 23,7 kWh/100 km | 22,3-25 kWh/100 km | 14,5-15,9 kWh/100 km | 17,7 |
Elvi hatótáv | 360 km | 374-417 km | 455 km | 386 km |
Saját tömeg [kg] | 2565 | 2425 | 1790 | 1502 |
Megengedett össztömeg [kg] | 3130 | 2930 | 2230 | 1988 |
Alapár* | 28 475 940 Ft | 26 294 080 Ft | 11 049 000 Ft | ~9 000 000 Ft |
A tesztautó ára* | 39 394 690 Ft | 29 453 840 Ft | 12 849 000 Ft | nincs adat |
A SUV-ok közül az EQC érezhetően jobban mozgott, ráadásul takarékosabban is
A két nagy SUV esetén a legfőbb tapasztalat, hogy az Audi hajszálnyit tágasabb és akármennyire is meglepetés, nagypapásabb autó. Hiába a nagyjából azonos, 400 lóerő feletti teljesítmény, az EQC 130 kilogrammal könnyebb, s hajtásrendszere is hatékonyabb. Érzésre és az Audi mellé állítva is jobban gyorsult az EQC, de ha ez nem lenne elég, minden helyzetben takarékosabb is volt. Ha már fogyasztás: a Groupama Tanpálya leginkább elővárosi, országúti eco körén a Zoe magasan a legtakarékosabb volt 12,8 kWh/100 km, a WLTP adatánál is kedvezőbb étvággyal, ám az autópályás, 130 km/órás hajtást is tartalmazó körön már az e-Niro bizonyult a leginkább aszkétának, 15,6 kWh/100 km értékkel, ugyanekkor a prémium SUV-ok étvágya már a 25 kWh/100 km feletti volt. Bár hatótávban mind 400 kilométer körüli értékeket ígérnek (az Audi 360, a Mercedes-Benz 374-417 kilométert hirdet), a valóságban ez csak a két kisebb méretű villanyautóval hozható.
A Zoe a legolcsóbb és a legjobb AC tölthetőséget adó, az e-Niro a legnagyobb hatótávot tudja, az EQC a legfürgébb, az Audi pedig a legdrágább
Audi e-tron | Mercedes-Benz EQC | Kia e-Niro | Renault Zoe | |
Eco körön | 25,4 | 20,6 | 13,3 | 12,8 |
Vegyes üzemben | 27,1 | 25,3 | 15,6 | 17,4 |
Összességében mind a négy versenyző érdekes alternatíva, nálam egyértelműen a négy közül még frissített és valóban sokat fejlődött utasterével is a mezőny legegyszerűbb utasterét Zoe a nyertes: nem csak legalacsonyabb ára, hanem egyedülállóan gyors, 22 kW-os AC tölthetősége miatt is. Ugyanakkor elismerem, igényességével és masszívságával az e-Niro is nagyon jó ajánlat. A két prémium SUV nem meglepő módon prémium termék, hozzájuk a vastagabbik buksza szükséges, a tesztautók közül én mindenképp az olcsóbb és kisebb fogyasztású versenyzőt választanám.
Tehát az audi rohadt drága
merci szintén de “olcsóbb”
renault még nincs kész
a Niro a legelfogadhatóbb?
Kona mért maradt ki??
Négy autót sem egyszerű összeterelni… A Zoe amúgy készen van, a hazai ára véglegesítésre vár.