Zöld rendszámot a villanyautókra? Mi a jó búbánatnak?

Bizonyos autós érdekvédelmi szervezetek a rendszámukkal is megkülönböztetnék a villanyautókat

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szervezetek lobbiznak azért, hogy a villanyautók a buszsávokat is használhassák. A zöld rendszám feltehetőleg ennek egy felesleges eleme.


Sajtóközleményeket idézve, de gyakorlatilag reflektálatlanul megjelent a legtöbb országos napilapban és az autósújságokban is a hír, hogy a villanyautók új, zöld színű rendszámot kapnának. A Magyar Elektromobilitás Szövetség, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete ajánlást forgalmazott meg, miszerint az egyelőre még kis számú hazai elektromos autó állomány átrendszámozása kívánatos lenne. Érveik között szerepel, hogy - idézem az egyik portálról - "Ez azért lenne praktikus, mert a rendeletek alapján az elektromos járművek használhatják a budapesti buszsávokat, illetve kedvezményesen vehetik igénybe a parkolókat is. A megkülönböztető jel hiányában azonban az ilyen járművek vezetői könnyen beleszaladhatnak a hatóság bírságaiba."
Hirdetés

Ezzel csak két gond van, hogy jelenleg sem a buszsávot nem használhatják, sem a parkolás nem olcsóbb a számukra. (Eltekintve egy-két helyi önkormányzat adta könnyítéstől). Aztán miféle hatóság az, aki a kamerával megfigyelt buszsávban haladó autóról nem tudja eldönteni, hogy jogosan használja-e azt, vagy sem? A jelenleg forgalomban lévő rendszám alapján a hatóság, legyen rendőr, vagy akár közterület-felügyelő igenis meg tudja mondani azt, hogy milyen üzemű és milyen környezetvédelmi besorolású az adott autó. Ebből adódóan ez nem érv, ez pusztán nonszensz. Egy másik, a témában íródott cikk szerint lehet már 5-6 millióért is villanyautót vásárolni. Ez meg szimplán nem igaz. A piac legolcsóbbjai is 8 millió körül indulnak, bár az 5 millió is vicc. Úgy sem lenne reális alternatíva egy átlagos (szegény) magyar családnak. Persze, mi is tudjuk, hogy van egy eladó gyári elektromos(!) Skoda Favorit 800 ezerért, de az meg inkább maradjon meg tudományos érdekességnek.
Akkor miről is van itt szó? Nem tudom én sem az egyértelmű választ. Ezek a magas valóságtartalmú, de ezért persze nem száz százalékos kijelentések nem hiszem, hogy hosszú távon előremozdítanák a környezetbarát közlekedés ügyét. Álságos dolog lenne a villanyautók parkolódíjainak csökkentése, tekintve hogy helyi emissziójuk valóban nulla, de ahhoz, hogy menjenek, Pakson fogy az urán-dioxid, Gönyűn a földgáz és így tovább. Aktuálisan senki nem számolta ki, hogy helyi viszonylatban mekkora valós környezeti terhelést jelent egy jármű üzemeltetése. Ugyanakkor az NKH aktuális szabályozása, miszerint van fekete, kék és zöld környezetvédelmi matrica, nem képezi le a hazai autópark helyzetét. Minden 2005 óta gyártott, tehát Euro 4, 5 és 6 normájú autó együtt szerepel a zöld matricás klánban a tisztán elektromos üzemű autókkal. Nyilván az előbbiekből van több, így a 2006-os évjáratú Swift-tulaj jogosan érezné diszkriminatívnak az övéével azonos besorolású autók kiemelését a meglévő szabályból. Én speciel - ha ilyenem lenne - egy zöld rendszámmal nem hívnám fel szívesen a köztudomásúlag drága villanyautómra a köz figyelmét. Ha ez lenne a cél, arra van más eszköz is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 23:40
    Permalink

    [i]“Igen, amíg a villanyautókat is nem megújuló energiaforrásokból táplálják addig nem lesznek igazán környezetkímélők.”[/i]

    Köszönjük szépen, hogy benyögted ezt az abszolút hozzá nem értők és/vagy gondolkodásra tökéletesen képtelenek által oly nagy előszeretettel hangoztatott, a valósággal homlok egyenest ellentétben álló elképesztően nagy baromságot. Komolyan mondom már olyan rég hallottam – van vagy másfél napja is tán – hogy egyenesen már hiányzott! 😉
    Azért ne zavarjon meg az az apróság soha, hogy pl. a ma használatos maghasadás elvét felhasználó atomenergia nem megújuló, ennek ellenére az egységnyi villamosenergiára eső környezetterhelés szempontjából a legjobbak között van, az összes eddigi erőművi balesetet is beleszámítva. Az se zavarjon hogy még ha 100%-ban széntüzelésű hőerőműből származna is az áram – ami mellesleg sehol sincs így – akkor is sokkal kevesebb szennyezést okoznának az elektromos járművek mint az ugyanannyi távot megtevő olajalapúak. Ezek soha ne zavarjanak meg, hanem csak tövábbra is arcizom rándulás nélkül, megabiztosan nyomd ki magadból a hülyeséget.

    [i]“Sőt az akkumulátorok elhasználódása után, azok is egy újabb környezet károsítást jelentenek.”[/i]

    Óh igen, meg a másik fele, azok a cúna-cúna akkumulátorok! Szerencsére a nem elektromos és nem hibrid járművek – amikbe persze mind van akkumulátor, de hát ilyenen csak nem akadsz fenn – azok egész élettartamuk alatt friss hegyi levegőt bocsájtanak a légkörbe arról nem is beszélve hogy a kőolaj finomítás meg egyenesen tisztítja is a légkört 😉 és amikor egyszer nagy-nagy-sokára kilehelik a lelküket, akkor az egész jármű – benne az akkumulátorral 😉 – egycsapásra tiszta oxigénné alakul át amivel tovább óvja kis bolygónkat igaz? 😛

    [i]“Volt egy kutatás, ami pedig az autók előállítása közben keletkező környezet terhelést nézte, és magasan a lista elején végeztek a hibrid és az elektromos autók.”[/i]

    Tényleg? Volt egy ilyen kutatás? Azt a hétszázát, te ne beszélj mán! De ugye kitalálhatom, hogy nem tudod megmondani hol érhető ennek a “kutatásnak” az eredménye? 🙂 Ha nem is nulla, de igen kevés lehet azoknak a kutatásoknak a száma amik a témában készültek és én nem ismerem azokat, úgyhogy nagyon izgatottan várom a hivatkozásodat hogy végre megismerhessek egy olyan eredményt, ami gyökeresen ellentétes következtetésre jutott gyakorlatilag az összes többihez képest. 😉

    [i]“Hiszen először kell egy bánya, ahol kibányásszák az akkumulátor gyártásához szükséges fémet. Ezt elszállítják egy gyárba, ahol elkészül az alapanyag. Ezt elszállítják az akkumulátor gyárba, végül innen az összeszerelő üzembe.”[/i]

    Ez tényleg nagyon durva! Még az a szerencse, hogy egy benzintank vagy benzin- ill. dízelmotor egyáltalán nem így készül, hiszen mindannyian jól tudjuk, hogy azok anyagát nem kell bányászni, nem kell szállítani, nem kell feldolgozni sőt még össze sem kell szerelni, elegendő csak annyi hogy a munkavezető pattint egyet az ujjával és a semmiből ott materializálódik minden az üzemben sőt egyből össze is van szerelve! LOL! 🙂

    [i]“Általában a hagyományos autógyáraknak nincs villanymotor gyártósoruk, ezért ezt külső cég gyártja, ami ismét egy szép hosszú utat jár be, amíg az autóba kerül.”[/i]

    Aha, és a “hagyományos autógyáraknak” miért kellene (a hajtásláncban dolgozó) villanymotor a “hagyományos” autójukba? Te magad egyáltalán érted mit akarsz mondani vagy csak az a célod hogy – mint ahogy az ilyeneknél menetrendszerű – tökéletes hülyét csinálj magadból? 😉

    [i]“A Leafben körülbelül kicsivel több, mint 200 kg -ot nyom az akkumulátorok súlya, amit japánban gyártanak és az Egyesült Királyságban szerelik be az autóba, így az is megtesz némi utat.”[/i]

    Ehelyett a valóságban a Nissannak pontosan ott vannak az akkumulátor gyárai ahol a Leaf-eket is gyártják, azaz Japánban, az Egyesült Királyságban (Sunderland) és az USA-ban (Smyrna, Tennessee) és minden gyárban a helyben előállított akkumulátorokat szerelik be.

    Kedves Péter Tamás, még egyszer köszönjük szépen, leülhetsz, elégtelen.

  • 2017.10.28. at 23:40
    Permalink

    Mondatértelmezési hibákat itt nem kezelek!

    De éppen az ellenkezőjét írod azzal, hogy nem volt értelme, hiszen volt! Tehát mégis sikerült, gratulálok!

  • 2017.10.28. at 23:40
    Permalink

    Nem mindegy nektek, hogy milyen színű a rendszámuk? Attól az nektek nem lesz drágább. Legyen nekik zöld, legalább adhatok mindnek a seggére szerelhető katalizátort fingás esetére. Elkezdtem forgalmazni, minden tehénnek a végbelére felszerelhető. Megfelelő adapterrel a zöldek is feldughatják maguknak.

  • 2017.10.28. at 23:40
    Permalink

    Igen, amíg a villanyautókat is nem megújuló energiaforrásokból táplálják addig nem lesznek igazán környezetkímélők. Sőt az akkumulátorok elhasználódása után, azok is egy újabb környezet károsítást jelentenek.
    Volt egy kutatás, ami pedig az autók előállítása közben keletkező környezet terhelést nézte, és magasan a lista elején végeztek a hibrid és az elektromos autók.
    Hiszen először kell egy bánya, ahol kibányásszák az akkumulátor gyártásához szükséges fémet. Ezt elszállítják egy gyárba, ahol elkészül az alapanyag. Ezt elszállítják az akkumulátor gyárba, végül innen az összeszerelő üzembe. Általában a hagyományos autógyáraknak nincs villanymotor gyártósoruk, ezért ezt külső cég gyártja, ami ismét egy szép hosszú utat jár be, amíg az autóba kerül.
    Persze a normál autókba is kerül akkumulátor, de mesze nem akkora mennyiség, mint ami egy elektromos autóban található. A Leafben körülbelül kicsivel több, mint 200 kg -ot nyom az akkumulátorok súlya, amit japánban gyártanak és az Egyesült Királyságban szerelik be az autóba, így az is megtesz némi utat.

  • 2017.10.28. at 23:40
    Permalink

    Igen, jó lehet a megkülönböztetés, mert így pl. V.V. ‘celeb/énekes/zeneszerző/autóversenyző’ arcképes ajtókkal felszerelt, de piros betűs német rendszámos fehér jenki autójáról már mindenki tudhatja, hogy irányjelzőt soha nem használ és a sávokat elválasztó szaggatott vonalat is képes tartósan a kocsija felezővonalánál tartani… Ha itt létjogosultsága van az eltérő frsz-nek (nav szerint is?!), miért ne lehetne a buszsávot – legálisan – használni kívánóknak is külön színű rendszáma! De lehetne még több kategória, mert igény biztosan lenne rá! 😉

Vélemény, hozzászólás?