362 ezer kilométer után is tudja a 200 km/órát az 1.9 TDI?

Végsebesség-teszten az eredeti Audi A4 a legendás, AFN kódos 1.9 TDI dízelmotorral

Rengeteg új modell akad, ahol az 1,0 literes, háromhengeres erőforrás is tudja a 200 km/órát, ám mindez teljesen mást jelent egy közel 30 éves, bőven 350 ezer kilométer felett futott járműtől. Vajon még mindig elég a 110 lóerős TDI az Autobahnra?

Akadnak olyan motorok, amelyeknek a 362 ezer kilométer rengeteg, ám a legendás, 110 lóerős, AFN motorkódos Volkswagen 1,9 TDI közismerten nem ebbe a kategóriába tartozik. Megfelelő, főként autópályás, 130 km/órás felhasználás és rendszeres karbantartás mellett 1,1 millió kilométerrel is láttam már olajfogyasztástól és látható füsttől mentes, bontatlan motort, illetve 770 ezer kilométert futott gyári turbóval is találkoztam már a típus esetében. Ezek ugyan kirívó esetek, ám összességében leszögezhető, hogy a 110 lóerős, adagolós 1.9 TDI motorok jó eséllyel kibírnak félmillió kilométert, ha nem hanyagolják el őket, illetve nem csinálnak belőlük koromokádó, több száz lóerős tuningszörnyeteget.

Ennek ellenére ez a konkét autó 352 ezer kilométernél egyáltalán nem néz ki biztatóan.

Az esztétikai állapota sem az igazi, ám az csak apróság ahhoz képest, hogy a motornak sem szép a hangja. Az első indítási kísérlet számomra különösen furcsa volt, mintha kompresszióhiányos lenne a motor, ám utána, amikor végre sikerült beindulnia mind a négy hengernek, a nyitott ajtós gázadások alatt egyértelműen hallatszott, hogy az egyik henger gyengébb a többinél, valamint hogy a motorból - vélhetően ugyanennél a hengernél - valamilyen csattogó hang is halható. Sajnos azt nem látni a videón, hogy füstöl-e az A4, de viszonylag kevés esélyt látok arra, hogy ebből az autóból sem kék, sem pedig fekete füst ne távozott volna látványos mértékben az autópályás tiprás közben. Hozzátenném, a tévhitekkel ellentétben ez a motor tud teljesen "láthatatlanul" üzemelni, még komoly terhelésen is, ha minden rendben van vele és jól is állították be. A kérdéses állapot és a rosszul beállított futómű ellenére nagyon meglepő, amit az autópályán produkált az A4: érdemes megnézni az alábbi videót.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.01.19. at 09:10
    Permalink

    “Hozzátenném, a tévhitekkel ellentétben ez a motor tud teljesen “láthatatlanul” üzemelni, még komoly terhelésen is, ha minden rendben van vele és jól is állították be.”
    -Én ezt el is hiszem csak nincs már ilyen agyon nem kopott motor, vagy a turbo vagy a befecskendezők és vagy a pumpa, de legfőképp a henger kopásától valószínű gyors padlón minimum pipázik, de legfőképp ahogy rtam hogy ha a későbbi motoroknál is volt kipufogógáz csalás (dízelbotrány) el lehet képzelni hogy ezek még egy esetleges láthatatlan kipufogógáz (ami ritka mint a holló) ellenére is mit köpnek ki magukból…..

Vélemény, hozzászólás?