Körkép – 5 prémium izomkombi a használtpiacról

A legmenőbb izomkombikat kerestük a használtautó-piacon

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nehéz olyan autót találni, amiben elfér az egész család a csomagokkal együtt, sőt, néha még bútorokat is haza lehet szállítani vele, ugyanakkor alkalomadtán a versenypályára is felvihető. A megoldás egy „izomkombi” lehet.

Az elmúlt napok egyik nagy durranása volt az új Audi RS 6 Avant bemutatója, amely után felmerült bennem, hogy körülnézzek kicsit a hazai hasznátautó-piacon izomkombik ügyében. A hangzatos kifejezés alá besorolhatók szerintem az alsó-középkategóriás modellek is, például a Ford Focus ST kombi, vagy épp a SEAT Leon Cupra kombi is, hiszen ezek is igazi élményautók, amellett, hogy családi mindenesként is használhatók. De az Audi RS 6 Avant vonalán elindulva, ezeknél erősebb járgányokat kerestem. Kezdem talán magával a szóban forgó négykarikással.
Az RS 6 jelenleg a negyedik generációnál tart. Az elsőt még 2002-ben mutatták be és egyből kombiként, a szedán csak kicsivel utána érkezett a piacra. Egyesek szimplán csak az izomkombik atyjának nevezik, nem véletlenül, a teljesítménye már akkoriban is elképesztő volt. Az autó orrában 4,2 literes, V8-as biturbó benzinmotor termeli a 450 lóerőt és az 580 Nm forgatónyomatékot, természetesen mindezt a quattro összkerékhajtással megspékelve. Kombiként azonban fontos a csomagtér mérete is, amely az első generációs RS 6 Avant esetében alaphelyzetben 455 liter, ám 1590 literre bővíthető. Sajnos a Használtautó.hu kínálatában nem találtam ebből a generációból eladó példányt, csak a szedánból.
Hirdetés
A második, 2008 és 2011 között gyártott generációba már ötliteres, V10-es biturbós motort építettek (ugyanezen alapult az R8-ban és a Lamborghini Gallardóban szolgáló szívómotor), amely 580 lóerővel „riogat” és a 650 Nm forgatónyomatéka sem piskóta. Nem csak az ereje nőtt, hanem a csomagtere is. Alaphelyzetben 565 litert kínál, ami 1660 literig bővíthető. A Használtautó.hu felületén ebből már több példányt is találni, ám nem mérik olcsón a tulajok. Kicsivel 10 millió forint alatt kezdődnek az árak, de állapottól, évjárattól és futásteljesítménytől függően 12 millió forintig is elmerészkednek az árszabásnál.
A harmadik generációval visszatértek a duplaturbós V8-as motorhoz négyezer köbcentivel, ami 560 lóerőt és 700 Nm forgatónyomatékot nyújt. Azonban később megjelent egy erősebb változat is 605 lóerővel. Ezt a generációt 2013-tól 2018-ig gyártásban és a csomagtere továbbra is 565 liternyi cuccot képes elnyelni alaphelyzetben, lehajtott hátsó ülésekkel viszont egy picit több teret kínál elődjénél, hiszen 1680 literes lehet a befogadóképessége.

A Használtautó.hu kínálatában ebből a generációból a legszélesebb a kínálat, ám 15 millió forintról indul az ár.

Motorikusan többnyire megbízható szerkezet mindegyik generáció, ám a nem megfelelő karbantartás nagyon megbosszulja magát. Mivel, ahogy említettem, ezeket az autókat pályára is előszeretettel viszik, sokkal-sokkal nagyobb terhelést kapnak. Az elhanyagolt példányoknál pedig a hibalista rendkívül hosszúra nyúlhat. Ugyanez igaz szinte az összes alábbiakban következő modellre.
Hiába nevezik olykor az Audi RS 6 Avantot az izomkombik atyjának, a BMW már korábban, 1992-ben piacra dobta az M5 kombit. Az E34-es generációban 3,8 literes, sorhatos benzinmotor dolgozik 340 lóerővel és 400 Nm forgatónyomatékkal. Csomagtere pedig 460 literről 1450 literre bővíthető. A hazai kínálatban jelenleg egyetlen darab található, brutális áron.

Egy generációnyi szünet után az E60-as kódjelű M5-ből készült újra kombi, amelyet viszont csak Európában forgalmaztak.

Ennek V10-es motorja közeli rokonságban áll azzal az egységgel, amit a Formula 1-es szerepléshez fejlesztett a BMW. Az ötliteres szívó benzinmotorból 500 lóerőt csalogattak elő, 520 Nm forgatónyomaték társaságában, amit hétfokozatú, automatikus sebességváltó továbbít a hátsó kerekek felé. A csomagtere sem szerény, alaphelyzetben 500 literes, de 1650 literig bővíthető, viszont a Használtautó.hu felületén ebből is csak egy darab található, ami jól mutatja a modell ritkaságát.
A Mercedesnél az RS 6 és az M5-ös BMW kategóriájában az E-osztály jöhet szóba. Itt említem meg, hogy természetesen az Audinál az RS 4 Avantra is rákereshet, aki erős kombira vágyik, a Mercedesnél viszont az AMG modelleket érdemes kutatni. A csillagos márka és házi tuningcége már 1994 óta kínálja az izmosított E-osztály kombikat, de most kimondottan a jelenlegi generációra koncentrálnék, mert csak ebből találni a Használtautó.hu-n eladó példányokat. A Mercedes-AMG E 43 4MATIC, mint a neve is mutatja, összkerékhajtású. Orrában V6-os, háromliteres, duplaturbós benzinmotor dolgozik 401 lóerővel és 520 Nm forgatónyomatékkal, de ez még fokozható, hiszen az E 63 már 571 lóerőt kínál, az E 63 S pedig még inkább a versenyautók tartományában mozog a 612 lóerejével. Mindegyikük csomagtere alaphelyzetben is óriási, hiszen 640 literes, míg a hátsó ülések ledöntésével 1820 literesre bővíthető. Nincs belőle sok a használtpiacon, körülbelül féltucat 2017-es példányra lehet lecsapni 20 millió forint környékén.
A Volvo szintén nem ma kezdte az erős kombik gyártását, emlékezzünk csak a túraautó versenyeken látott V70-es modellekre. Ám utcai izomkombiként a V60-as jöhet szóba leginkább, ha fiatalabb járműben gondolkodik az érdeklődő. A T6-os jelzésű kombiba került a legerősebb egység, egy soros hathengeres, háromliteres szívó benzinmotor, amely 304 lóerőt és 440 Nm forgatónyomatékot ad összkerékhajtás kíséretében. A típusfrissítés után azonban kezelésbe vette a modellt az azóta külön márkává alakult Polestar is, 367 lóerőt kipréselve a motorból. Ugyanakkor ez is ritka jelenség a használtautó-piacon, itthon jelenleg egy darabot kínálnak az utóbbiból, 9 millió forintért.
Bezárva a kört, visszatérünk az A-betűhöz, avagy az Alfa Romeo palettájához, ahol a 156 GTA kombija csábította el sokak szívét. A 3,2 literes, V6-os szívómotor 250 lóerővel és 322 Nm forgatónyomatékkal mozgatja az autót, amelynek csomagtere a legkisebb az eddig felsoroltak közül. Mindössze 445 literes alaphelyzetben, ami persze nem kicsi, de érezhető, hogy a sportkombiság árán teret áldoztak fel.

Bár nem GTA néven, de a 159-ből is létezik izmos változat.

Szintén a V6-os 3,2 literes motorral, picit erősebben, 260 pacival, de itt már összkerékhajtással, szemben a 156-os fronthajtásával. Használt 156 GTA kombiból nagyon keveset kínálnak itthon, valóban szemrevaló példányt 2,3 millió forinttól lehet kifogni, míg az erős 159 szintén rendkívül ritka, ám akad 1,8 millió forintért is. Bár tény, hogy nem feltétlenül vetélytársa a prémiummárkáknak, azért az Alfa Romeo most már erőteljesen ebbe az irányba próbálja pozícionálni magát. Az élményt tekintve viszont mindenképpen helye van a Top5-ös listán.
Természetesen, ahogy az elején említettem, a felsoroltakon kívül még több sportos kombival is összefuthat az ember, többféle kategóriából csemegézve. A kommentek között nyugodtan írjátok meg, hogy ti milyen izomkombit látnátok szívesen otthon, már amennyiben megmozgatja a fantáziátokat ez a kategória.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.08.30. at 06:45
    Permalink

    Az Alfa,Volvo, nem tudom mit keres itt nem egy kategoria velük inkább a vectra,insignia opc, vagy passat,superb 3.6,esetleg impreza kombi van velük egy ligában.
    De az rs6,m5,e63-nak szerintem amcsi ellenfele van csak 300c srt,meg szerintem van a GM-nél is valami és talán az amerikai fordnál is van de erre nem vennék mérget.

  • 2019.08.30. at 20:36
    Permalink

    Kedves András, az Alfa156 és az Alfa 159- be szerelt 3.2-es motoroknak semmi közük egymáshoz. A 156-ban Alfa a 159-ben egy GM. blokk dolgozik. (sajnos…)
    Üdvözlettel,
    D.K.

  • 2019.09.01. at 02:57
    Permalink

    E60 M5, mint gyűjtői kedvenc? Műszakilag a legrosszabb M5-ös, amit a BMW csinált, az internet tele van horrorsztorikkal elszállt SMG váltókról, motorokról és több milliós szervízelésekről. És több millió ráköltése után sem lesz egy megbízható autó, ez a baj. Ott van például a Lotus Esprit, ami műszakilag szintén egy horror és viszonylag olcsón meg lehet kapni, mert nincs olyan őrült, aki ennyi bosszúságot a nyakába akar venni. Megveszed, 3 évig javítod a hibáit, aztán feladod… Az E60 M5-nek hasonlóan rossz a híre, ezért sem hinném, hogy gyűjteni fogják…

Vélemény, hozzászólás?