Másfél feles ennyit számít? Toyota Yaris 1.33 használtteszt

A technika tartja magát - Toyota Yaris 1.33, 2016 használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A cégautók jellemző használati ideje 4-5 év. Hogy ez alatt mi történik velük, milyen állapotban kerülnek a másodlagos piacra, legalább annyira múlik a modellen, mint a használaton. Jól mutatja ez a Yaris is.

Másfél feles, azaz 0,8 deciliter, vagyis 8 centiliter - ennyi a különbség a múlt heti Ford Fiesta és a mostani Toyota Yaris motormérete között, hiszen amíg az 1,25 literes, ez 1,33-as motort kapott. Ráadásul a pontos különbség 87 köbcenti, azaz már közel 9 centiliter. Ez felénk bizony már nem is másfél, hanem jellemzően kettő "feles", ami bizony marha sokat számít. Technikailag a csak városban élénk Fiestához mérten ez a Yaris városban egy versenyautó, de azon kívül is sokkal több potenciál van benne. Legalábbis így tűnik, pedig ha csak a katalógusadatokat nézzük, 11,7 másodperces 0-100-as sprintje 1,1 másodperccel jobb csupán, ám ez tényleg érezhető különbség. Tömege csak egy kevéssel nagyobb, méretei nagyon hasonlóak. Ez 2 centivel rövidebb, ami igazából érezhetetlen, több múlik a formán parkolhatóság szempontjából. A karosszéria viszont 2,7 centivel keskenyebb is, s ez bizony belül is érezhető, a kifutó Yaris kisautósabb, mint a korábbi Fiesta. Most persze az a legfőbb kérdés, hogy mit tud egy Toyota Yaris 4,5 év után? Nos, ez legalább annyira múlik a használón, mint az autón! Ennek a Yarisnak pedig volt legalább 3 használója. Három tulajdonost mutat a magyarorszag.hu felületén, ügyfélkapu regisztrációval ingyenesen lekérdezhető Jármű Szolgáltatási Platform. Én pedig tudom, hogy miközben az elmúlt 3 évben ennyi nevet viselt cégünknél szolgált, pontosan ennyi felhasználója volt, azokon túl, akik csak elvitték 1-1 körre. Sokat nem is futott a 2016 szeptemberében forgalomban helyezett, így 4,5 éves autó, szinte kereken 50 ezer kilométer van benne, de a szervizmúltja a kelleténél többről szól. Oké, hogy az 1,33-as motor esetén a legfőbb kérdés, hogy az előírt időközönként kapja meg - pontosan - a számára előírt olajat, illetve annak cseréjét, de az már leginkább a használat, pontosabban a nem használat jele, hogy a 12 V-os akkumulátort 2017 és 2020 őszén is ki kellett cserélni.
Hirdetés
Viszont amikor használva volt ez a Yaris, akkor bizony használva volt, s nem kímélve. Ez megfelelő kenőanyaggal a motornak nem probléma, az ma is épp olyan élénken és szívesen pörögve dolgozik, mint tette újkorában. Viszont tavaly nyáron nem csak műszakiztatni kellett a Yarist, hanem ahhoz új toronycsapágyakat és első-hátsó lengéscsillapítókat is kapott. Ehhez nyilván hozzájárultak a budapesti utak és a magas felszereltség 195/50 R16-os, azaz viszonylag peres abroncsai is. Az élet bizony a Bi-tone felniken is látszik, az elsők semmiképp sem mondhatók karcmentesnek, s hiába került az alapáras tolatókamera mellé utólagos első-hátsó, kissé nyers hangú tolatóradar, meghúzás a hátsó lökhárító szélére is jutott, igaz ott már pont nem láthatta a szenzor az akadályt. A használat külső nyomai még nem is bántanának, mert a technika tényleg egyben van még most is, bár a futóművet a tavalyi alkatrészcserék ellenére sem tartom annyira jónak, mint a múlt héten próbált Fiestáé volt, de a legnagyobb bajom az, hogy az utastér kevésbé kellemes. Ebben persze egyszerre játszik szerepet, hogy egy hajszálnyit szűkebb, s a formavilág sem annyira európai, magyarán öregebbnek tűnő és persze az is, hogy az itt szintén bőrözött kormánykerék kopottabb, a gyári szőnyeg utólagos betét híján ki van már egy kicsit kopva a sofőrnél. Ez természetesen nem modellspecifikus hiba, a használón, annak kormányfogásán, ékszerein, akár izzadságának savasságán múlik. Hozzáteszem, ezt az autót úgy próbáltam, hogy még csak friss mosást sem kapott, csupán kihoztam a garázsból úgy, ahogyan éppen volt. Már egy alaposabb autókozmetikázás, pláne egy kormánybőrözés sokat dobna rajta, a technika pedig, ahogyan már említettem, tartja magát.
Hirdetés
Élményszerű a hatfokozatú kézi váltó kapcsolhatósága, viszonylag közvetlen és jó visszajelzésű a kormányzás, és az 1,33-as motor is élénk. Sokkalta jobban sarkall a dinamikus autózásra, mint a Fiesta 1,25-öse, ez egyébként fogyasztásán is meglátszik, hosszú távú átlaga 8,3 l/100 km. Erejével, ami 98 lóerőnyi, szemben a Fiesta 82-jével, bőven kárpótol, mert érzésre is megvan a mintegy ötödével nagyobb teljesítmény. Persze ezt meg is kell fizetni, még egy ilyen 4,5 éves példány is drágább a 4 éves Fiestánál, ezzel a motorral százalékosan pont annyival, mint amennyivel erősebb a motorja. Azaz az ilyesmi felszereltségű és futású Yarisokért 3,5 millió forint körül kérnek. Persze lehet találni olcsóbbakat, szerényebb felszereltséggel vagy nagyobb futással, a kínálat a modell népszerűsége miatt elég jó a Használtautón is. Bár én erősen Toyota kötődésű vagyok (jelenleg két Prius is szolgál hibátlanul a családban, de anyukáméknál volt évekig első generációs, a mostanihoz hasonlóan Év Autója díjat nyert Yaris, ami szintén remek gép volt), a múlt héten próbált Fiesta és e Yaris közül (amiket akaratlanul is összemérek, hiszen egymás után vezettem őket, s egységesen ismerem a múltjukat), makulátlanabb belseje és számomra elegendő ereje miatt inkább a Fiestát választanám. De leginkább többet engednék a korból és a futásból, vagy hozzátennék még az árához és keresnék egy hibrid Yarist, hiszen annak technikájához egyik konkurense sem ér fel; erejével, kényelmével és fogyasztásával is nyerőbb a legutóbb próbált csupán benzineseknél.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.03.08. at 08:31
    Permalink

    Na én se biznék rátok még egy uaz-t sem. (5-év 50000-km Kormány bőr kopott, 4-gátló +torony csapágy,full retkess) Ez nem üzemszerü használat hanem hanyagság.
    A cikk cime lehetne az is az autó ami nem az enyém és nem kellet érte fizetnem.

  • 2021.03.09. at 08:27
    Permalink

    5 éve egy ilyet sikerült kifogni bérautóként. Az elsőt (egy facelift előtti változat) idő előtt adtam vissza mert alkalmatlan volt mindenre (az elmúlt 10 év legrosszabb autója esélyes). Kértem helyette egy autót, erre adtak egy ilyet, szebb belsővel, fullosan. Az sem állította helyre maradéktalanul nálam a márka renoméját, de nekem a 1.3as motorról nem az élénk jutott eszembe, bár az 1.0 után persze nem volt halálfélelmem.

      • 2021.03.11. at 13:19
        Permalink

        Ez a xarkupac sosem volt Európa kedvence. De ezt valahogy sosem fogod megérteni…

        2014 és 2015-ben hatodik volt a kategóriájában (tehát nem az összes modell között), ami inkább a 15. helyre elég, bár elnézve az autót magát számomra felfoghatatlan.

          • 2021.03.11. at 15:43
            Permalink

            Láttam a híreket, de az hogy most jól fogy semmilyen módon nem mentesíti a Toyotát az alól, hogy egy xarkupac volt amit 2014-ig Yaris néven árult.

            Az a fö gondom a hozzászólásoddal, hogy ahhoz hogy megértsd mire gondoltam, nemcsak azt kellene megkülönböztetned hogy ez “japán”, vagy “ázsiai”, hanem olyan finomságokat hogy pl a Toyota képes volt egy modellváltás során az autójának szellemiségét alapvetően megváltoztatni, a marketing szlogennel ellentétben nem úgy hogy “töletességre törekedett”, hanem egyszerűen ellustulta azt ami addig ment.

            Ami meg a januárt illeti, nézzük meg pár hónap távlatában hogy mi volt az a szupertrükk amivel a Yaris a 15-10. helyről hirtelen az első helyre ugrott.

  • 2021.03.11. at 15:54
    Permalink

    Zöld: befejezed a baromságaidat. Első? Az. Ha 5. lenne, az is nagy dolog lenne. Európában és Kínában is jön rá a Toyota a VW-re. Nem lennék mostanság Herbert Diess 😀

    A soraidból az jön le, hogy te csalódtál a régebbi Yarisban, ezért bizalmatlan lettél vele szemben, ami miatt el akarod érni, hogy senki – köztük én sem – se menjen a közelébe. Máskülönben miért hoznád fel újra meg újra ezt a sztorit? Kismillió embernek meg másmilyen sztorija van ugyanerről az autóról. Ha megittad a kakaódat, amit anyád csinált, nézz utána a babaágyadból, mit jelent a “tendencia” szó…

    • 2021.03.11. at 16:45
      Permalink

      Na pont azért gyanakszom valami trükkre (pl hogy valamiért a Toyota gyárai jobban reagáltak a covid-ra). Oké hogy erősödik de 15-ről 1. helyre elég meredek. Viszont mivel még nincs vele tapasztalatom, ezért nem tudok érdemben nyilatkozni.

      Ami a fenti konkrét Yarisokat illeti, nem az volt a gondom, hogy (ennyire) rossz volt (főleg az első). Ami igazán mellbe vágott, az az hogy a kocsi mennyire eltért attól, amit az olvasmányaim alapján gondoltam róla. Megszoktam hogy a gyártók modelljei generációnként ingadoznak (még azonos név mellett is) attól függően hogy egy márkának mennyire kell megerőltetnie magát. Van hogy a gyár sokat fejleszt van hogy visszavesz a még meglévőkből is. Meg az is hogy a tesztek hellyel közzel visszaadják ezt a tendenciát, legfeljebb olvasni kell a sorok között, amikor a német szaksajtó a lehangolót “józannak” titulálja a haza játékosnál. De itt semmire sem gyanakodtam. Pedig…

      A facelift előtti első bérautóm tényleg minden porcikájában xarkupac volt, amit bérautóként sem tudok elfogani (15.000 km.rel). Az új meg bár fullos volt, az olyan tervezési hülyeségeket nem lehet megbocsátani mint a használhatalanul xar (rossz felbontású, sötét és főleg késedelmes) tolatókmera ami miatt lehagyták a radart. ez egyszerű józan ész, hogy nem nyírod ki a saját tulajodat.

      • 2021.03.11. at 19:30
        Permalink

        Persze, trükk van, meg a megbízhatósági felméréseknek is csak akkor higgyünk, ha Jaguar van a trónján. Nem unod még a blődlijeidet???

        Most jött ki a Yaris új generációja, bezsebelte az Év Autója-díjat, és te ezek után zuhanásra számítasz tőle? 😀 Kell hozzád egy idegrendszer, baxod…

  • 2021.03.13. at 08:40
    Permalink

    Akkor kicsit offtopic:
    https://www.autonavigator.hu/cikkek/egesz-europa-januari-eladasi-listajat-vezette-a-toyota-yaris/
    itt érdemes megnézni a statisztikát. A nagyok sok “vásárlót” vesztettek, míg a Yaris csak kicsit javított az eladási értékein. Nem azon múlt, hogy sokkal többet adott el, hanem azon, hogy nem vesztett sok vásárlót. 18,094 eladott példány az előző évek más márkáihoz képest kevés. Az éves eladás szempontjából 1 hónapból természetesen nem lehet kiindulni, de zuhanó tendencia már tavaly megindult. Persze elismerem, hogy első lett.

Vélemény, hozzászólás?