Piaci körkép: 10 éve tartják az árukat az öreg Volkswagenek?

Egyre öregebbek és egyre több a kilométer is bennük, mégsem lesznek olcsóbbak a régi VW modellek

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Őrület, ami a használtautó-piacon zajlik. Mi sem szemlélteti ezt jobban, minthogy egyes típusok pontosan ugyanannyiba kerültek 10 évvel ezelőtt, 15 éves használtként, mint amennyit ma kérnek értük, 25 évesen. Íme néhány népszerű példa!

Akárcsak 10 évvel ezelőtt, ma is nagyjából egymillió forintért vehetsz szép állapotú Golf IV-est, B5 generációs Passatot, vagy első generációs, de már frissített Sharant. A probléma csak annyi, hogy ezek már nem 15 éves autók, 150 ezer kilométerrel, hanem 25 éves autók, 300 vagy akár 400 ezerrel az órájukban.

Íme a jelenlegi használtpiac ajánlata, ha nagyjából egymillió forintért szeretnél mémet népautót venni.

Hogy lássátok, nem légből kapottak a régi árak, ide kattintva találhattok egy 2015 elején közzétett cikket ezeknek a modelleknek az akkori áráról. A szomorú helyzet azonban az, hogy egymillió forintért, ha biztosra akarsz menni, hogy jó állapotú, 25 évesnél fiatalabb Volkswagent veszel, akkor a legtöbb találat bizony a Golf negyedik generációjából lesz. Igaz, hogy a kérdéses állapotú, lelakott példányok már nagyjából 300 ezer forinttól elérhetőek klímával és érvényes műszakival, ráadásul ezek teszik ki a nagyjából 250 találat több mint felét. Ám tételezzük fel, hogy ezt a cikket tudatos autóvásárlóként olvasod, így a lehető legjobb állapot a cél, ebben az esetben pedig teljesen reális, hogy egy ilyen Golfért ott fogsz hagyni nagyjából egymilliót, akárcsak 8-10 évvel ezelőtt.
Hirdetés
Sokkalta jobb a helyzet évjárat és futott kilométer terén Volkswagen Polo fronton, itt ugyanis a 2001 végétől gyártott negyedik generáció foglalja ezt az ársávot. Kis szerencsével így akár 2006-os gyártású Volkswagened is lehet az egymilliós keretből, ám annak az orrában jó eséllyel 1,2 literes, háromhengeres motor lesz, amely nem a legbiztosabb választás a tapasztalatok szerint. Ebből is gyártottak természetesen 1,4 literes erőforrással, ám az lényegesen erősebb és megbízhatóbb is, így azonos állapotban általában jóval magasabb áron kínálják. Összességében átfutva a mindösszesen 26 találatot, nem vagyok benne biztos, hogy nem éri meg inkább egy kiváló állapotú, valamivel idősebb Golfot venni ugyanennyiért, mondjuk az 1,6 literes benzines, vagy az 1,9 literes dízel erőforrással. A Passat terén ismét csak ugyanaz a helyzet, mint 2015-ben: Ha nem számít a kilométer és az évjárat, akkor félmillió forint környékén fogsz találni nagyjából félmilliót is futott, korai példányokat. Ám ha a szebbek, netán (óra és hirdetés szerint) valamivel kevesebbet futottak, vagy a fiatalabb, már B5.5 jelöléssel készült, frissítés utáni változatok érdekelnek, akkor bizony jó eséllyel már 800 ezer forint környékén fogod megtalálni az igazit. Itt a legolcsóbb motor egyértelműen az 1,6 literes, 8 szelepes benzines a maga 101 lóerejével, ebből ugyanis csak akkor tudsz kellő teljesítményt kicsikarni, ha nem érdekel a fogyasztása. Sláger viszont az 1.8T és az 1.9 TDI, ám mindkét erőforrásból érdemes elkerülni azokat a példányokat, amelyek hosszú éveken át voltak áldozatai a márkára jellemző sufnituning-mániának. Komoly különbség azonban a 2015-ös számokhoz képest, hogy amíg akkor 200 ezer kilométer környékét írtak ki a szebb TDI Passatok óracsoportjai, 2023-ban már a bűvös millió környékén is inkább 300 és 400 ezer kilométer között futottak az autók a saját bevallásuk szerint.
Hirdetés
Folytatja a mintát a Sharan is, amelyből a legolcsóbbak 400 ezer forint környékén kezdődnek, a hirdetés alapján normálisnak kinéző, szintén idősebb és többet futott autók pedig már inkább a 600 ezer forint környékét súrolják. A jóval fiatalosabb külsővel és belsővel hódító, frissített változatok azonban ebben az esetben is egymillió forint környékén mozognak, itt talán valamennyivel lejjebb kúsztak az árak 2015 óta.

Zárásként érdemes még ránézni a közel egy évtizeddel ezelőtti gyűjteményben is említett Transporterre is, ez ugyanis a legnagyobb különbsége a két listának.

Transporterből ugyanis egyetlen egy példányt találni jelenleg egymillió forint alatt, ha az érvényes műszaki vizsga és a klíma is feltétel. Utóbbit kizárva kettőre nő a találatok száma, ám ezt még mindig nem nevezném kínálatnak. A félreértések elkerülése végett azonban meg kell jegyezni, hogy a fenti árak kísérteties hasonlósága a majd' egy évtizeddel ezelőtti összegekhez nem az említett modellek értéktartásának köszönhető. Ha ugyanis megnézzük, hogy mennyit értek akkor az adott típusok a teljesen új megfelelőikhez képest, akkor egyértelművé válik, hogy a valóságban kevesebb, mint fele annyit érnek most ezek az autók, mint 2015-ben. Hogy forintosítva ugyanannyi a vége, azt lehet az autók drágulásával, a valutánk értéktelenedésével, vagy akár a kettő együttes hatásával is magyarázni, a lényeg, hogy más világot élünk. A kérdés viszont mindig adott: vajon most is megérnek egymilliót ezek az öreg Volkswagenek? Várjuk a véleményeteket a kommentmezőben!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.06.06. at 22:26
    Permalink

    Volt régebben egy cikksorozat egy konkurens autós portálon, miszerint a magyar autóvásárló hülye. Ez a cikk pontosan igazolja ezt a tézist… Akinek meg van esze, az választ olcsóbban egy sokkal jobb autót valamelyik francia konkurensből, ami ennyi idősen már 200%, hogy nem rosszabb a VW-nél és cserébe még nem is rohad…

    • 2023.06.10. at 18:07
      Permalink

      Igen, csak úgy dúskál az ember a tömérdek régi C5-ösben, 406-osban vagy Laguna I-ben. Konvojokban haladnak még ma is az utakon, és nem tudod őket megelőzni, mert szemből is csak jönnek és jönnek és jönnek. Őrület. Ha eldobsz egy kavicsot, tuti, hogy ezek közül valamelyiken koppan.

Vélemény, hozzászólás?