Idén is jól pörgött a használtautó-biznisz

Jó évet zárhatnak a használtautó-kereskedők 2016-ban

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Közel olyan mértékben bővült a hazai autóátírások száma, mint a külföldi import. Utóbbi növekedése már lassul, de a számok még mindig növekednek.


2012-ben jelentősen módosult a regisztrációs adó mértéke és avulási táblája, mondhatni, ismét jó biznisz lett a külföldi autóvásárlás. Ma már - az időközben érezhetően gyengült forint miatt - messze nem annyira prosperáló üzlet az autóbehozás, de még mindig sokan, egyre többen űzik. Ebből ered az, hogy negyedik éve tart a dinamikus bővülés a hazai használtautó-kereskedelemben. Ennek eredményeképpen a hazai használt személyautók körében idén várhatóan 615 ezer körüli adásvétel zajlik le, miközben az import használt autók száma elérheti a 143 ezret. Az előbbi 13, míg az utóbbi 16 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. A piac felpörgése a pillanatnyi kínálati adatokon is világosan megmutatkozik: a Használtautó.hu portálon jelenleg mintegy 100 ezer személyautót hirdetnek eladásra, ami 23 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti 81 400 darabos kínálatot.
Hirdetés
„Az élénkülés egyértelmű jele, hogy hiába nőtt csaknem negyedével a kínálat, egy személyautó átlagos hirdetési időszaka a tavalyihoz hasonlóan 35 nap körül mozog, vagyis a megnövekedett kereslet miatt átlagosan továbbra is alig több mint egy hónap elegendő ahhoz, hogy egy használt személyautó gazdára találjon” – magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője.

A magyar autósok több mint négyötöde továbbra is a hazai piacon vásárol használt autót.

Eközben azonban évről évre nő a külföldről behozott használt járművek aránya: az elmúlt 5 év során 12-ről 19 százalékra emelkedett az arányuk: idén a várható 760 ezer átírt használt autóból 143 ezer eddig külföldi okmányokkal futott.
Idén várhatóan 760 ezer használt autó kerül új tulajdonoshoz hazánkban, csaknem ötöde külföldi vásárlásból Idén várhatóan 760 ezer használt autó kerül új tulajdonoshoz hazánkban, csaknem ötöde külföldi vásárlásból

Egyre nyilvánvalóbb ugyanakkor, hogy a használtautó-import a felívelő szakaszának végén tart. Ennek a szegmensnek a térnyerését elsősorban az árkülönbözet hajtja, a használt autók ugyanis külföldön gyorsabban veszítenek értékükből, mint idehaza. Az elmúlt évek során azonban a behozatalhoz számtalan negatív tapasztalat is kapcsolódott: mivel a behozott autók többsége (idén 61 százaléka) legalább 10 éves, esetükben kiemelt fontosságú a műszaki állapot. Egyre többen szembesültek már azzal, hogy ez az árelőny könnyen elillan a hamar felmerülő szervizköltségek miatt. A külföldi autók előélete jóval nehezebben követhető nyomon: a kilométeróra-tekerés külföldön is bevett gyakorlat, és szinte lehetetlen garanciális kötelezettségeket számon kérni a külföldi eladókon, kereskedőkön, de még a hazai közvetítőkön is. A vélt vagy valós előnyök korábbi dominanciáját – ilyenek a kedvezőbb áron kívül a szélesebb választék, a rendszeresebb karbantartás kultúrája, valamint a kíméletesebb útviszonyok – a vásárlók körében tehát végre egy reálisabb megítélés váltja fel.
Továbbra is bővülésben, de lassuló mértékben emelkedik már a használtautó-import Továbbra is bővülésben, de lassuló mértékben emelkedik már a használtautó-import

„Eközben a hazai autók futásteljesítményét 2012 januárjától rendszeresen rögzítik, az autók előéletéről egyre könnyebb percek alatt információhoz jutni. Mindez ismét egyre vonzóbbá teheti a belföldi piacot, az import növekedése pedig egy két éven belül akár teljesen megállhat, évi 160-180 ezer darab között állandósulva. Ez a tendencia már most jól nyomon követhető: míg két éve 37, idén már csupán 16 százalékkal bővült a behozott személyautók köre” – mutat rá a Használtautó.hu szakértője. Magunk nemrégiben írtunk a KEKKH új mobilalkalmazásáról, amivel tényleg percek alatt, akár egy kinézett autó mellett is könnyedén lekérdezhető annak kilométermúltja.
Míg 2012-ben még a felső-középkategóriás modellek voltak a legnagyobb számban behozottak, idén már az alsó-közepesek. Ennek ellenére a Volkswagen Passat lett idén a legtöbbet importált modell Míg 2012-ben még a felső-középkategóriás modellek voltak a legnagyobb számban behozottak, idén már az alsó-közepesek. Ennek ellenére a Volkswagen Passat lett idén a legtöbbet importált modell

Jelentős átalakuláson megy keresztül az importált autók összetétele is. Míg korábban egyértelműen a vágyott presztízsautók (BMW, Audi, Mercedes) domináltak, jelenleg már a „hétköznapibb” márkák iránt a legerősebb a kereslet. Jól mutatja ezt az is, hogy míg 2012-ben a két legnépszerűbb kategória, a felső és az alsó középkategória aránya 27:18 volt, mára ez megfordult 22:25-re. Ugyanekkor az egyterűek súlya lassú növekedést mutatott.
Bár sokáig tartotta magát élen a BMW 3-as sorozata, idén jelentősen átalakult a toplista Bár sokáig tartotta magát élen a BMW 3-as sorozata, idén jelentősen átalakult a toplista

A tendencia iránya jól látható a legnépszerűbb behozott modellek listáján is: egy év alatt a BMW 3-as széria az elsőről a negyedik helyre csúszott vissza, és a Mercedes A-osztály is elvesztette hatodik pozícióját. A Ford Focus ugyanakkor a negyedikről a második helyre ugrott, és szintén felkerült a legnépszerűbb modellek közé az egyterű Opel Zafira is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?