A Spanyol Golf, a német Alfa és az 1.4 TSI motor

Leon kontra A3, Golf és Octavia - alig használtan melyik mennyibe kerül?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Van egy mostohagyerek a VW-konszernben, igen, a SEAT. És a Leon neve sem gyakran merül fel, amikor használtautó-vételről van szó. De legalább olcsóbb a tesóinál?


Tudjuk jól, hogy a VW-csoport egy rakás márkát futtat, s azt is, hogy az egyik nem igazán van jó passzban. Sőt, kifejezetten rossz formába, csődközeli helyzetbe került az elmúlt években. Hogy ennek mi az igazi oka, arról megoszlanak a vélemények (nyilván számos indítéka van), de ha csak a termékek felől közelítjük meg a problémát: a SEAT nem kínált elég vonzó modelleket, amit kínált, azt nem olcsón kínálta, presztízse pedig a béka feneke alá került. Szerencsére nem engedték onnan is lejjebb süllyedni, és az új Toledo "olcsó" szedán meg a még újabb, hamarost kombiként is érkező Leon mutatja a fényt az alagút végén. De hogy a legnépszerűbb kategóriába tartozó Leonra fókuszáljunk: használtan milyen vétel lehet egy második szériás példány? És ha kedvezőbb, mennyivel kedvezőbb az ára alsó-középkategóriás ferdehátú konszerntestvéreihez képest?
Hirdetés

A Leon második generációját (például a Golf V platformján is osztozva) ugye 2005-ben mutatták be, s a konszernen belül sportosnak, fiatalosnak lett kikiáltva az Altea és a Toledo kisöccseként, az ex-alfás Walter de'Silva-féle ötajtósan is dinamikus, divatos formatervvel, Szilva bácsinak hála nem véletlenül alfásan "rejtett" hátsó kilinccsel és csinos hátsó lámpával, eladásait spanyolos (latinos) temperamentumot ígérően, túraautó-világbajnoki (WTCC-s) szerepléssel is megtámogatva. Hosszra 13, szélességre 2,5, tengelytávra 7 centit gyarapodva az első nemzedékhez viszonyítva utastere tágas, csomagtartója meg kőkemény 10 dl plusszal 341 (bővítve 1166) literes, korrekt méretű lett.
Motorpalettáján sok-sok benzin- és dízelmotor sorakozott, hogy aztán 2007-ben, igazából 2008-ban megjelenjen a modern 1.4 TSI blokk közvetlen befecskendezéssel, hengerenként 4, azaz 16 szeleppel, alacsony, 0,8 bar nyomású feltöltővel, 125 lóerővel percenkénti 5600-as fordulatszámon és 175 Nm-es nyomatékkal percenként 1750 és 4000 között. Százra 9,8 mp alatt gyorsította az 1,25 tonnás autót, amelynek a végsebessége 197 km/óra, gyári átlagfogyasztása - 6 fokozatú manuális váltóval - 6,4 l/100 km volt. Akinek nem volt szüksége az izmosabb FR meg Cupra kivitelekre, ugyanakkor többre vágyott például a szívó 1.6-osnál, de köszönettel a lassan PD helyett CR TDI dízelekből sem kért, ideális társra lelt ebben az alul is nyomatékos, szomorúan hamar a pörgetés ellen sem tiltakozó 1.4 TSI-ben a direkt kormányművel, a precíz váltóval, a harapós fékkel és a kényelmes, oldaltartást is adó üléssel egyetemben.
Ezeken túl a Leon feszes hangolású, csöppet rázós elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztéséről, nem a szélvédő aljában, hanem kétoldalt, a vaskos A-oszlopok mentén függőlegesen pihenő ablaktörlőiről és nem valami szívderítő, kopár-komor műszerfaláról és kemény, kopogós, idővel zavaróan zörgő műanyagokból összerakott belteréről híresült el. Újként az etalon Golfnál, pláne a deklaráltan prémium A3-nál jóval olcsóbban adták, nagyjából az Octaviával egy szinten – egyébként a raktérbajnok Skoda később, csak 2009-ben kapta meg az 1.4 TSI-t.
S mennyiért lehet most használtan egy ilyen 1.4 TSI Leonhoz – meg a többiekhez – jutni? Íme a Használtautó.hu hirdetései alapján összeállított táblázatunk időrendben (2008-tól 2010-ig), bónuszként kiegészítve egy – nem VW-konszernes, teljesítményben passzoló – riválissal. Gondoltuk, hogy esetleg dízelmotoros összevetést is készítünk, ám ha már a SEAT, ha már a "sportos" Leon a főszereplő, akkor ragaszkodjunk csak a turbós benzineshez, de ahhoz, amely nem ette, nem eszi le az ember gatyáját és nem is fölöslegesen nagy köbcentis, mint hősünk 1.8-as meg 2,0 literes fivérei.

Átlagárak 3-5 évesen 1.4 TSI vagy ahhoz hasonló benzines turbómotorral
2008 2009 2010
Audi A3/A3 Sportback 1.4 TFSI 3 220 000 Ft 3 950 000 Ft 5 290 000 Ft
Fiat Bravo 1.4 T-Jet 1 855 000 Ft 2 105 000 Ft 2 850 000 Ft
SEAT Leon 1.4 TSI 2 190 000 Ft 2 765 000 Ft 3 490 000 Ft
Skoda Octavia 1.4 TSI - 2 755 000 Ft 2 735 000 Ft
Volkswagen Golf 1.4 TSI 2 545 000 Ft 2 780 000 Ft 3 265 000 Ft


Mint látható, mind közül a kakukktojás Fiat Bravo a legolcsóbban beszerezhető 120 lóerős 1.4 T-Jet motorral, de aztán a Leon ára a legjobb. Mármint 2008-as évjárattal és vételi oldalról nézvést, hiszen értéktartásilag, eladói szemmel érte úgy 350 ezerrel kevesebbet kapni, mint a Golfért. A 2009-es helyzetképet már jócskán árnyalják futás-, felszereltség- és állapotbeli különbségek, ahogy az az általánosság is, hogy Leonból messze kevesebb van, mint Golfból és Octaviából. És ami akad, az gazdag felszereltségű. (A3-ból sincs rengeteg, de ő használtan is más liga - ennyit ér a négy karika.)
Szóval sanyarú márkaszőlő ide, kopár műszerfal, feszes futómű oda, a Leonnak akkor is van ára, mert mégiscsak egy Golf, ha nem is az a neve. Hogy megéri-e a pénzét, arról következő használttesztünkben számolunk be - s a 2008-as, 70 ezer km-t futott 1.4 TSI kapcsán szerelőtől is megérdeklődjük: kell-e félni a Leontól (jobban, mint a Golftól vagy az Octaviától)?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 23:35
    Permalink

    A Seat belével csak a kopogós műanyagára van kifogásom. Nem kell hozzányúlni. Igen tudom, de a hifi hangja ezért sokkal dobozszerűbb. A külseje még most is vállalható, egyedi és szép élek futnak végig rajta. Az Altea jobb választás a Leon helyett, mivel tágasabb és kényelmesebb.

  • 2017.10.29. at 23:35
    Permalink

    ha az a pulikutya orr nem lenne az elején, ennek a szerencsétlen leonnak, akkor még szép is lenne.Cupra spoilerezéssel.A belsőre meg csak carbon fóliát kell tenni, már is emészthetőbb, de én inkább golf 5-öt vennék.

  • 2017.10.29. at 23:35
    Permalink

    [i]“Energy Release, nemtom mond-e valakinek valamit,”[/i]
    Tizen évekkel ezelőtt vásároltam belőle. Akkor legalábbis amerikai gyártmányú volt. Hagyományos sebváltóba is alkalmazható. Azóta is abba használom, motorba szerintem meglehetősen költséges megoldás, mivel igen drága, és 15.000 km után az olajcserével kikerül a motorból, jöhet az újabb adag. Sebváltóba rakva örök élet.

  • 2017.10.29. at 23:35
    Permalink

    Látom vannak itt komoly(talan) hozzászólások is, szerencsére én is a többség véleményét osztom… 🙂
    Hogy a C4 Picasso szép ? Az a kívül buborék, belül okádék, azzal az idétlen púpos műszerfallal meg a fix közepű kormányával ?? 😀
    Ok, aláírom, hogy a Leon műszerfala nem a leginnovatívabb, de nekem a letisztult és az egyszerű műszerfalak jönnek be, nem a digitális órák meg az öreguras fabetétek. A klasszikusan szidott A Vectra/ Calibra műszerfala, a Leon műszerfala nekem ugyanúgy tetszik, akár egy Insignia gomberdeje. Az viszont, hogy melyik a letisztultabb, ésszerűbb, azt mindenki könnyen el tudja dönteni, ha kipróbálja az autójában, hogy amíg az utat nézi, vajon megtalálja-e a műszerfalon a kívánt gombot/kapcsolót, vagy csak oda kell-e néznie… Véleményem szerint egy autóban műanyag legyen és max fém, a bőr meg a fa az a nappaliba való, otthon !
    Mi 1 évesen használtan vettük a jelenleg is kiválóan szolgáló 1.4 TSi Leonunkat egy spontán ötlettől vezérelve ( fater kitalálta, hogy a régi, 1. generációs 2012-es 1.4 MPi Leonunk helyett karácsonyra meglepi magát egy újjal, aztán komollyá vált a dolog, de sajnos a dunántúlon egyetlen 1.4 TSi sem volt a szalonokban, csak az 1.2 TSi COPA-kat akarták ránktukmálni – szerencsére sikertelenül. Ugyanis flottából sikerült beszámíttatni a régi Leonunkat – amit szalonból, 0 km-rel vettünk, innen is volt a megelégedettség – a mostani lakkfekete 1.4 TSI-be kb 15.000-res futással ) azóta pedig vígan túl van az autó a 45 ezren is. Olajat mi nem a gyári longlife 30 ezer km-enkénti normával, hanem mivel turbós autóról lévén szó gyakrabban, 15000-renként cserélünk, amibe olajadalék is kerül ( Energy Release, nemtom mond-e valakinek valamit, nekünk évek óta bevált, nem a teleshop-os gagyi cucc ).
    A teljesítménye kb felér az én 318is BMW-mmel, pedig a súlyuk közel azonos, és azért nem mindegy, hogy 125 vagy 140 lóerőről beszélünk, illetve a Leon feltöltött motorból adódóan bizonyos fordulatszám tartományban konstans 200 nm-e meggyőzőbb, mint a BMW-m 175-ös értéke.
    Fater amúgy odáig van az autóért meg vissza, állandóan mutogatja nekem és másoknak is mosolyogva dicsekszik, hogy 4-5 liter / 100 km-es fogyasztásokat tud produkálni az autóval kb bármikor. Megjegezném, hogy a legjobb fogyasztása 3.8l / 100 km volt, és a valóságban, nem laborban ! Az autó is partner ebben, jelzi, hogy mikor kell fel illetve visszaváltani, a 6 gangos váltó pedig úgyszintén jót tesz a fogyasztásnak.
    Végezetül annyit, hogy a Leonból sajnos tényleg kevesebbet adtak-adnak el, mint Golfból vagy A3-ból, ezért a ritkasága is az autó mellett szól, nem annyira tucatautó, hogy minden panel előtt állna egy.

  • 2017.10.29. at 23:35
    Permalink

    Nézd már meg milyen ocsmány egy Scenic ? Citroen arról már ne is beszélünk undorító egy autó az Altea praktikusságával sincs semmi gond . A franciák műszerfala gyönyörű azzal a digitális baszással ..

  • 2017.10.29. at 23:35
    Permalink

    A lényeg, hogy bele kell ülni és ki kell próbálni. Látom a katalógusadatokat kigúgliztad, viszont az egy dolog, hogy mit írnak le és hogy érzed amikor a kocsiban ülsz. Ja és látom félreértetted az ecotec motorommal kapcsolatos írást: sehol nem írtam, hogy az jobb lenne, butaság is lenne. Jobb ez az 1.4 TSI, csak más volt mit amire számítottam. Ennyi. Máskor jobban figyelj!

  • 2017.10.29. at 23:35
    Permalink

    Pedig alapjáraton is nagyobb a nyomatéka, mint a tiednek a csúcson, ráadául ezt 1800 és 4000 között stabilan szállítja, nem úgy, mint a tied 3.800-on. Úgy 2 mp-et ver gyorsulásban és 4-et nyomatékrugalmasságban mindenhol az ecotec szívódra. Fogyasztásban legalább 1 liter minusz. Cserébe ugyanannyi olajat fog kajálni, mint az Opel motor, mert ezt a tré longlife szervizperiódust használják..

  • 2017.10.29. at 23:35
    Permalink

    Gondolkoztam tavaly hasonló Seat Leon vásárlásán amikor valamelyik autókölcsönző lecserélte a flottáját. A weltautónál volt egy csomó ilyen Leon. A külső design és az 1.4 TSI miatt tűnt nagyon vonzónak az autó. A tesztvezetésen viszont egy kicsit csalódnom kellett az 1.4 TSI motorban, a marketing miatt valami nagyon nagy durranásra számítottam, viszont épphogy űberelte a mindenhol lesajnált 1.6 ecotec motoromat. Alul egyáltalán nem éreztem azt a hatalmas nyomatékot, nagyobb fordulatszámon viszont pörgött rendesen.
    További problémám volt az autóval a kis csomagtartó (érdekes, hogy a cikkben a 341 litert “korrekt” méretűnek írják, holott ebben a kategóriában találkoztam már nem egy 380 literessel is). A középkonzolról ne is beszéljünk, messze a legcsúnyább design a kategóriában. Itt nagyon érződött a VW ráhatás kizárt, hogy bármilyen tervező ezt szépnek ítélje. Volt még egy furcsa megoldás amitől féltem egy kicsit: a motorháztető nem a szélvédő aljáig tart, hanem a kettő között van egy kb. 15-20 centi széles műanyag. Szerintem nagyon gyengén néz ki, jobban is koszolódik mintha a motorháztető. Plusz eszembe jutott, hogy ha télen jól lefagy az autó, vajon nem-e nyomja szét a jég szépen a cuccot.
    Végül akármennyire is csalogató volt a motorja, nem vettem meg a gépet.

  • 2017.10.29. at 23:35
    Permalink

    BenceBoss ültél már Golfba? Esetleg Seatba? Próbáld ki mindkettőt főleg egymás után és tudni fogod. Ja és ne felejtsd el megkopogtatni a plasztikokat. Amúgy kívülről tényleg szépek, ebben egyetértek.

  • 2017.10.29. at 23:35
    Permalink

    Nem nagyon értem miért kell fikázni a Leon belsejét miért a Golf mivel különb ? vagy az Octavia ? ja és a Seatok formájával nincs semmi probléma mindegyik a kategóriájában a legszebb pl az Altea is sokkal szebb mint a többi egyterű szerintem nincs miről beszélni ..

Vélemény, hozzászólás?