Egymillióért klímás autó a családnak

Piaci körkép: egymillió forintos családi autók

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem szépek, de olcsók, 500 literes a csomagtartójuk, és van bennük légkondicionáló - egymillió körül nézelődtünk az Albea, a Logan és a Thalia kínálatában.


A „családi autó” fogalma tág körben értelmezhető meghatározás, de márkától és típustól függetlenül mindig ugyanoda vezet az elemzés: kinek mennyi pénze van, annyiért választhat magának kocsit. Ebből már sejthető, hogy minél vékonyabb a buksza, annál szerényebbek a lehetőségek, így most próbáltunk igazán reálisak lenni, és a milliókban nem dúskáló, nagy motoros, drága modelleket fenntartani nem tudók, vagy nem akarók szemüvegén keresztül vizsgáltuk a használtautós felhozatalt. Piaci körképünk kritériumait az alábbiak szerint állítottuk össze: a keresett autó maximum hat éves legyen, rendelkezzen nagy csomagtérrel, némi luxusérzetet nyújtva légkondicionálóval, vételára pedig egymillió forint környékén alakuljon – ettől plusz-mínusz 50 ezer forintos eltérést engedtünk meg. Mindent egybevetve három márka három típusára szűkítettük a kört, a Dacia Logan, a Fiat Albea és a Renault Thalia adta ugyanis a legnagyobb választékot, és ezek felelnek meg leginkább a meghatározott célnak. Itt jegyeznénk meg, hogy aki hozzánk hasonlóan belemerül a keresésbe, láthatja, akadnak kompakt típusok is ebben a sávban, és felmerülhet, ezeket vajon miért hagytuk ki? A válasz egyszerű, a kivétel nélkül puttonyos kisautóknak számító trió tagjai egyaránt bődületes, 500 liternél nagyobb csomagtérrel rendelkeznek, és ezzel a Golf-osztály akkor sem konkurálhat, ha összességében komolyabb, alkalmasint gazdagabban felszerelt, finomabban rugózó, kényelmesebb, tágasabb utasterű autókat tud felvonultatni.

Nem csak az ABC sorrend szerinti udvariasság miatt a Dacia Logan az első: a román autóból találtuk a legszerényebb választékot. A Dacia márkanév Magyarországon nem alaptalanul kelt rossz érzést, anno a Merkúros korszakban a hanyagul összeszerelt, típushibákkal rendelkező 1300-as és 1310-es széria mély nyomokat hagyott az emlékezetekben, és őszintén szólva, a Logan már más világ, de azért közel sem tökéletes. A silány műanyagok, a pontatlan kidolgozás jelensége ennél is kísért, a benzinmotorok nem a legkorszerűbbek, nagy a menetzaj, és szó sincs élményszerű vezethetőségről, bár ez utóbbi a másik két szereplőnél sem hozható fel pozitív érvként. Summa summarum, a Logan presztízsértéke igen alacsony, ellenben a megszabott egymillió forintért hozza mindazt, amit elvárhatunk tőle, és ezt a használói vélemények is megerősítik, sőt, utóbbiak szerint utóbbi éri meg leginkább az árát.
Három autót választottunk ki, a legolcsóbbat Budapesten találtuk, 2005-ös évjárattal, metálfényezéssel, bő 89 ezer kilométerrel, szellemeskedésnek szánt 989 900 forintos áron. Ugyancsak 2005. októberi a Csepelen kínált, metálszürke, gazdagabban felszerelt Laureate kivitel, amelyet szintén 89 ezer kilométeres futással, 1 035 000 forintra tartanak. Kicsit közhelyes, de igaz, hogy a legfiatalabb a legdrágább, a fővárosban hirdetett, 2006. júniusi Logan órája 78 ezer kilométert mutat, ára 1 040 000 Ft. Mindhárom autónál közös tulajdonság az 1,4 literes, 75 lóerős benzinmotor, amely se nem csendes, se nem nyomatékos, ám szerkezetileg megbízható, Renault darab, és átlagot megütő vehemenciával mozgatja a Daciát. A három típus közül egyedül a Logan rendelkezik még hatalmasabb befogadóképességű, akár hétszemélyes karosszériával, ám az MCV kombi bizony nem fért bele a keresésbe, az első példányok 1,8 millió forint környékén bukkannak fel – a családok legnagyobb bánatára.

A Fiat Albea papíron jobb vételnek tűnik. Alapvetően mindent tud, amit a Logan, sőt, olasz létére a stílusos, elegáns megjelenés is igen távol áll tőle, a felszereltsége azonban kifinomultabb. Amíg a román autónál sokszor nincs szervokormány és utas oldali légzsák, addig a Fiatban ezek a tételek megvannak, ezen felül pedig elektromos ablakokkal, fedélzeti számítógéppel, központi zárral, ködfényszóróval, kiviteltől függően pedig a durvább szövethez képest jobb közérzetet biztosító plüss kárpittal is többet nyújtanak az olasz törpelimuzinok. A precíz kidolgozás nem az Albea erőssége, a műszerfal és a belső burkolatok zörgései általános jelenségnek számítanak, továbbá az elektromos rendszer is sebezhető pont – például típushiba az idő előtt kiégő izzó a tompított fényszóróban. A Daciához képest nem csak a használói véleményezések pontozása hasonló, az árak és az évjáratok is közel állnak egymáshoz.
Sajnos titkolt futásteljesítménnyel hirdetik azt a budapesti, 2006-os, Dynamic komfortszintű metálfekete Albeát, amely 970 000 forintért várja új gazdáját. Motorja 1,2 literes, 80 lóerős – ez jellemző erőforrás ehhez a modellhez. Ugyancsak fővárosi és 1,2-es benzines az a metálkék kocsi, amely egy évvel idősebb (2005. június), de pár ezressel drágább – az irányár 998 000 forint, ám ennél sem tudható, mennyit futott az elmúlt hat esztendőben. Végezetül egy titkos tipp: 2006-ban a Fiat korszerűsítette a típust, így lehetőség szerint ilyet keressünk. Igazából szebb nem lett az Albea, de ahogy mondtuk, ez semmilyen szempontból nem az a kategória, ahol álmainkat megvalósíthatjuk. A megváltozott frontrészről - a nagyobb fényszórókról és hűtőmaszkról -, az új műszerfalról könnyen beazonosítható a típus, és az árban nem igazán jelentkezik az ugrás, mi gyakorlatilag egymillió forintért találtunk egy bordó metál, 2006. decemberi modellt, 109 ezer kilométerrel, a régi, de megbízható 1,4 literes, 8 szelepes benzinmotorral.

A Renault Thalia a kispénzű magyarok autós szinonimája lett, számtalan vicc és cikizés középpontjában ez a modell áll, pedig társaihoz hasonló recepttel készült: jó nagy popsit kapott a Clio, amitől persze ormótlan lett, de a csomagtartó 515 liternyi holmit képes elnyelni, és ez meggyőző érv lehet. Nem vitás, ebből a típusból a legnagyobb a választék, például dízelmotorral is megszerezhető, amit sem a Daciánál, sem a Fiatnál nem sikerült találni a kitűzött árért. Mivel a műszaki alapokat a Clio adja, a Thalia szervizelése, fenntartása nem problémás, bár a törökországi gyártás miatt a kidolgozási minőség nem éri el a francia termék színvonalát, és a használói vélemények értékelése alapján is a három típus közül a Renault mutatói a leggyengébbek, igaz, ennek a leghosszabb az előélete.
Nincs dömping az 1,2-es benzinesből, Kecskeméten bukkantunk rá egy ABS-szel felszerelt, sötétkék Perfect kivitelre, 2006. februári forgalomba helyezéssel, 106 ezer kilométerrel, 990 000 forintos áron. Zalaegerszegen első gazdás, ugyancsak Perfect ellátmányos, de már 1,4-es motoros Thalia várja új tulajdonosát - megkíméltnek hirdetve, 64 ezer kilométeres futással és vonóhoroggal, 1 049 000 forintért. A pontosan ugyanennyibe kerülő (1,049 millió Ft) dízel 1.5 dCi Expression budapesti kereskedésben található, a 2005. márciusi példány egyszer már gazdát cserélt, futásteljesítménye 112 ezer kilométer. A gázolajos motor fogyasztása szerény, de a turbóra sok a panasz, 120-140 ezres használat után, ha kíméletlenül használták, komolyabb gondok adódhatnak, és a javítás nem olcsó mulatság – ezzel kalkuláljunk, ha gázolajost szeretnénk.

Konklúzióként levonható, hogy a Dacia-Fiat-Renault trió tagjai hasonló évjáratokkal, futással és árakkal bírnak, igazából nincs köztük jelentős különbség. A Dacia Logan biztonsága csak szerény 3 csillagot ért a EuroNCAP teszten, felszerelése a legszerényebb, ennél igazán puritán példány is kifogható, míg a szabványos törésteszten nem vizsgált Albea és Thalia átlagát tekintve mind a biztonság, mind a komfort terén többet nyújt. Ha első gazdás, megkímélt példány akad az utunkba, ne vigyük feltétlen túlzásba a gyanakodást, mert ezeket az autókat nem a szépségük és a presztízsük adta el, könnyen lehet, hogy valóban garázsban tartott, keveset használt, idősebb emberek által birtokolt kocsira bukkanunk, de azért mindig legyünk óvatosak, mert a nepperek nem tegnap kezdték a szakmát. A legjobb magánszemélytől, ellenőrzött forrásból, átvizsgált példányt vásárolni, a hiteltelen, például „megkért az egyik barátom anyukájának a testvére, hogy adjam el a kocsiját, mert ő külföldre megy dolgozni”, és hasonló belépőszövegek után nem érdemes komolyan venni az eladót.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 14:53
    Permalink

    Jó cikk. Persze lehetne hoszabb, bővíteni, stb, de én inkább annak örülök, hogy kezdenek földre szállni, csak a mesében és a statisztikákban 140 nettó a magyar átlagbér. Még több ilyen cikk kéne, reálisan.
    Jó az is, hogy a dízel ajánlatnál felvetették, hogy számolni lehet “extrákkal”, ami saját tapsztalat, de ha beüt valami komolyabb, padlóra tud küldeni egy családot, emiatt jobban oda kell figyelni, bár szerintem így is szerencse kell inkább hozzá.

  • 2017.10.31. at 14:53
    Permalink

    Szerintem ha valaki normális családi autót akar akkor válassza a Renault Scenicet vagy a Citroen Xsara Picassot. Jobban néz ki nagyobb és kevesebb vele a gond. H pedig valaki mégis nemegyterüt akar akkor vegyen Citroen C4-et Peugeot 307-st vagy Renault Mégane-t. (1 millió alatt: Xsara 307 Mégane I) De a renault ezek közül a legjobb de sztem a 306-os , mégane sedan vagy a C4 Pallas jobb választás.

  • 2017.10.31. at 14:53
    Permalink

    Sziasztok!
    Szerintem a Dacia-t választanám. A belső tére elegendő, a hátsó padon is lehet kényelmesen ülni, jó nagy a csomagtartó, s elég jól pördul akármilyen utakon. A Fiat nekem nem tünt sikeresebbnek mint a Dacia. Persze csak egyetlen egy Albea-t vezettem, meglehet hogy nem volt a legjobb állapotban. Dacia Logant vezetek már kb. 5 éve, meg vagyok elégedve vele. Természetesen, ez az én véleményem

  • 2017.10.31. at 14:53
    Permalink

    Valóban lehet találni ennyiért Accentet,Fabiát,de akár Kia Rio is van ennyi pénzért.Bár számomra a Fabia lenne a szimpatikus,a pikk-pakk váltó,a stabil útfekvés és merev kasztni miatt,de semmiképpen sem 1,2-es motorral,én nem csípem a 3 hengeres autókat.Kia Rio akár 1,5 crdi motorral is belefér a keretbe.

  • 2017.10.31. at 14:53
    Permalink

    Lehet,hogy azért,mert hasonló korú Liana ennyiért nem igen van eladó,egy 2005-ös évjárat inkább 1,3-1,4 millió.És viszonylag ritka típus.

  • 2017.10.31. at 14:53
    Permalink

    3 gyereküléshez egyterű kell minimum (Scenic, Picasso). 3 gyereküléshez még egy jóval nagyobb limuzin (Mondeo, Passat, stb.) sem a legjobb megoldás. A gyerekülés nagyon le tudja korlátozni a hátsó üléssort. A fiamék 2 gyerekhez is kisbuszt vettek (KIA SEDONA).

  • 2017.10.31. at 14:53
    Permalink

    Megadatott 2006-ba az elsők között tesztelhettem a Dacia Logan 1.5 dci változatát és az első pár kilométer után meg kellett állapítanom,hogy az árához képest egy viszonylag igen-igen jól felszerelt családi autóban ülök.A hasmagassága 20 mm több az átlagnál,rossz úton nem kell félteni hogy felül.
    A hátsó traktusban a 180 cm-el kényelmesen elfértem és még+2 fő.A hatalmas csomagtér ami szinte mindent elnyelt.Igaz a futómű kicsit lágyra hangolt és a sebváltókar is lötyögős,de a 4.6 Lit fogyasztás városban és országúton elkápráztatott!
    Ezen felbuzdulva az Olaszországba tervezett nyaralást ezen felbuzdulva úgy döntöttem ezzel az autóval oldom meg.
    Az autópályán 110-120 km/h tempóval haladva 4.6-5.0 Lit között fogyasztott,130 km/h felett viszont nem átalotta bekapkodni az 5.4 liter gázolajat.Megérkezvén Jesoloba a csodájára jártak bárhol megálltam, nem tudták hová tenni és bizonygatnom kellett hogy Romániában gyártott francia tervezés.
    Az egyik alkalommal nem akármilyen márka mellett sikerült lefotóznom,miután sétáltunk vissza a leparkolt autóhoz!

  • 2017.10.31. at 14:53
    Permalink

    Tetszik a cikk, csak egy nagy hiányossága van, amivel mi is szembesültünk nemrég, hogy egy családi autónak a legfontosabb követelménye, hogy a hátsó sorban elférjen 3 db gyerekülés, és be is lehessen kötni a gyerekeket adott esetben a 3 pontos övvel is. Erről a cikk nem szól sajnos, és nem is találtam hasonló írást. Persze a családi autó igen tág fogalom, tudom, de ez egy jelentős szempont. Mert ha nagy útra megyünk, a csomagtér bővíthető egy tetőboxxal, de a hátsó ülés nem lesz szélesebb.

  • 2017.10.31. at 14:53
    Permalink

    Egyáltalán nem rosszak ezek a kocsik, a Dacia Logan meg a Renault Thalia végül is egy család. A Fiat is jó választásnak bizonyul. Jól használható autók, de mind3 szerintem dízelmotorral éri meg jobban. Az 1.5 dci a Renaultba és Daciába, az 1.3 multijet a Fiatba nagyon jó választás, pörgősek és keveset esznek a franci és olasz dízelek. Nekem legjobban a Dacia jön be.

Vélemény, hozzászólás?