Ha nem kell, vagy nem lehet több: olcsó autók 500 ezerért

Piaci körkép: józan minimálautók félmillió forintért

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Félmillió forint - egyeseknek két komolyabb gyorshajtási bírság, másoknak az elérhető autó ára. Megnéztük, mi kapható ennyiért: remény és olcsó autó is van.


Miként azt a júniusi rekorder gyorshajtók jelentéséből és az utoljára tavaly módosított díjtételekből is tudjuk, igen komoly, nem is egyszeri sebességtúllépést kell félmillió forintnyi bírság eléréséhez elkövetni, de nem lehetetlen ennyit két alkalommal összegyűjteni. Szintén a Rendőrség havi jelentéseiből láthatjuk, hogy jellemzően komoly értékű autókkal lépik túl a megengedett tempót, ám júniusban például a legmagasabb, 300 ezer forintos bírságot egy sietős sofőr által hajtott Fiat Punto érdemelte ki. Ő lakott területen belül 136 km/órával ment, tavaly pedig egy másik olcsó autó, egy Suzuki Swift sofőrje érdemelt hasonlót. Ez bizony már egy autó ára, s kétségtelen, hogy ennyiért is lehet használhatót autót vásárolni. Még jobb a kínálat, ha kerekebb összegért, félmillió forintért nézelődünk. Ennyiért már 10 év alattiakat is bőven lehet találni.

Reálisan gondolkozva olyan vásárló néz ennyiért autót, aki az üzemeltetésre, a futásra is szerényebb összeget szánna, így minden bizonnyal fontos az alacsony fogyasztás. Ennek megfelelően 1,3 literesnél nem nagyobb motorral szerelt autókat néztünk mindössze annyi elvárással, hogy ne legyen törött, viseljen hazai rendszámot, érvényes műszakival. Kínálat viszonylag bőven van, 290 darab autó felelt meg cikkünk készítésekor a fenti elvárásoknak, ha pedig még klímát is áhítunk, közel a tizedéből, 20 autóból szemezhetünk. A modellkínálatban komoly különbség nincs, légkondival is lehet találni Citroën Saxót, Daewoo Matizt, Daihatsu Cuorét, Fiat Puntót és Seicentót, Lancia Ypsilont, Suzuki Altót, Swiftet és Wagon R+-t, légkondi nélkül azonban mindegyikből mintegy tízszeres a kínálat - az említett félmillió forintos küszöbig, továbbá néhány egyéb modell is beúszik a képbe.
10 évesnél fiatalabb autók 500 000 forintig
Modell Évjárat Óraállás [km] Vételár [Ft]
Citroën Saxo 1.1 (3 darab) 2002- 2003 83 000- 122 000 399 000- 499 000
Daewoo Kalos 1.2 S (2 darab) 2004- 2005 86 000- nincs adat 490 000- 499 000
Daewoo Matiz 0.8 S, SE, 1.0 SE (55 darab) 2002- 2004 43 000- 171 965 100 000- 500 000
Daihatsu Cuore 1.0 (2 darab) 2002- 2003 125 000- nincs adat 499 000
Fiat Punto 1.2 (7 darab) 2002- 2003 154 000- 192 237 430 000- 499 000
Fiat Seicento 0.9, 1.1 (15 darab) 2002- 2004 27 000- 96 000 355 000- 499 000
Fiat Stilo 1.2 2002 nincs adat 468 000
Ford Ka 1.3 2002 86 000 499 000
Hyundai TB Get 1.1 2004 197 000 499 000
Kia Picanto 1.0 LX Young 2005 99 000 398 000
Lancia Ypsilon 1.2 LS (2 darab) 2002 91 000 - nincs adat 399 000- 499 000
Mitsubishi Colt 1.3 GLXI 2002 nincs adat 475 000
Opel Astra F Classic 2002 nincs adat 450 000
Peugeot 106 1.4 SX Sport 2002 265 000 320 000
Peugeot 206 1.1 Color Line 2005 132 000 499 000
Renault Clio 1.2 16V Dynamique 2002 77 002- 167 000 449 000- 495 000
Renault Twingo 1.2, 1.2 16V (8 darab) 2002 nincs adat 475 000- 499 000
SEAT Ibiza 1.0 (2 darab) 2002 120 000- 280 000 469 000- 499 000
Skoda Fabia 1.2 (6 darab) 2002 102 000- 210 000 350 000- 499 000
Suzuki Alto 1.1 (7 darab) 2003- 2004 72 000- 96 000 / nincs adat 299 000- 500 000
Suzuki Swift 1.0, 1.3, Sedan 1.3 (135 darab) 2002- 2003 34 806-142 570 275 000- 500 000
Suzuki Wagon R+ 1.0, 1.3 (28 darab) 2002- 2003 79 000- 215 000 349 000- 500 000
Volkswagen Lupo 1.0 2003 165 000 459 000
Ha nem kívánunk lemondani a klímaberendezésről, jellemzően magasabb futással kell megbarátkozni, hiszen nyilván a többet autózók vásároltak klímás modellt, az alapgépeket választóktól pedig a minimálautók szegmensében igazi „garázsban tartott”, „nagypapautók” is valóban megtalálhatók, ha már a svájci orvosok még nyugdíjas korukban sem jellemzően e kategóriát vásárolják.
A légkondiról lemondva a jól ismert miniautók, Matiz, Swift, Wagon R+, de még akár Twingo is található 10 éves kor és félmillió forint, valamint akár a 10 éves időnkénti használat mellett még elképzelhetően kevés, 80 ezer kilométeres futás alatt. Nem nehéz továbbá még kevesebbet használt, egy évtized alatt akár csupán 30-50 ezer kilométert megtett példányokat is lelni. Messze nem biztos azonban, hogy ezek jobb állapotban vannak, mint a kevéssel rendszeresebben használtak, de jó eséllyel szervizt is többet látottak. Fölösleges akár fele futású, például 60 helyett mindössze 30 ezer kilométert futott példányt hajkurászni, temérdek olyan alkatrész van, ami nem csak a használattal, hanem az idő múlásával is öregszik. Ilyenek az abroncsok, de a további gumialkatrészek is – beleértve a vezérműszíjat – amit 10 éves autónál rendszerint mindenképp ajánlott cserélni, ha korábban nem tették meg.
Hirdetés
Klímás, 10 évesnél fiatalabb autók 500 000 forintig
Modell Évjárat Óraállás [km] Vételár [Ft]
Citroën Saxo 1.1 SX 2002 86 000 499 000
Daewoo Matiz 0.8 SE (3 darab) 2002- 2004 101 752- 171 965 380 000- 425 000
Daihatsu Cuore 2003 125 000 499 000
Fiat Punto 1.2 16V Dynamic 2003 nincs adat 499 000
Fiat Seicento 1.1 Active 2004 nincs adat 499 000
Lancia Ypsilon 1.2 LS (2 darab) 2002 91 000 - nincs adat 399 000- 499 000
Suzuki Alto 1.1 GLX PS AC 2004 nincs adat 400 000
Suzuki Swift 1.3 GC, GLX, GS, Sedan GLX, GC (9 darab) 2002- 2003 63 000-147 000 299 000- 499 000
Suzuki Wagon R+ 1.3 GC 2003 215 000 485 000

A kínálat miniautóinak – azaz a Citroën Saxo, Daewoo Matiz, Daihatsu Cuore, Fiat Seicento, Ford Ka, Kia Picanto, Hyundai Atos, Peugeot 106, Renault Twingo, Suzuki Alto és Wagon R+, Volkswagen Lupo sornak – egységes jellemzője, hogy bár városban egytől egyig remek járgányok, autópályán már erős kompromisszumot kívánnak, illetve biztonság terén sem a legjobbak. A tömegmodell Suzuki Swift, vagy az egy-egy egyéb elérhető kisautó – Fiat Punto, Renault Clio, Peugeot 206, SEAT Ibiza, Skoda Fabia érezhetően többet ajánl.
De, hogy valójában mit ad, az már más kérdés, az öreg Swift biztonsága nem jobb, mint a miniautóké, helykínálata csak hajszálnyit komolyabb, vezetői pozíciója még gyatrább, az viszont vitathatatlan, hogy 1,3-as, főként az utolsó, 16 szelepes, 85 lóerős motorjával és könnyű karosszériájával megy, mint a rakéta. A többi elérhető kisautó rendszerint alapmotoros, azaz karosszériájuk hiába nagyobbak és komolyabbak a minikénél és a Swiftekénél, erővel – főként magas futásukkal – nem lesznek jobbak. Például egy 1,2-es, alapmotoros, 55 lóerős Skoda Fabia nem fog felmenni 130-cal az érdi emelkedőn, pláne, hogy Fabiából jó állapotú nemigen létezik félmillióig.

A félmilliós autó bizony kompromisszum, nem a komolyabbnak tűnő, de „Bizonyos kilométer megtétele után kigyullad az olajlámpa. Sürgősen eladó!” szlogennel hirdetettet vagy netán a banki, visszavett készletről kínált példányt érdemes választani, hanem az egyszerűbb, puritánabb járgányt. Utóbbiak között pedig nem az alacsonyabb kilométerállás kell legyen a mérvadó, annál akár egy jó gumigarnitúra is döntőbb tényező lehet, de természetesen csakis az elsődlegesnek számító, szervizzel is vizsgálandó állapot után.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 19:55
    Permalink

    Fogy a víz, és nem látható sehol csöpögés, azt legalábbis én rossz előjelnek tekintem. A motor valamely ponton “megeszi” a vizet.
    A hengerfej bonyolult elem, tele üreges részekkel, különböző átmérőjű furatokkal, ezért tele feszültségekkel is. A feszültségeket tovább növelik a hengerfejet terhelő egyenetlen hőhatások, ebből következő egyenetlen hőtágulások, sokszori felmelegedések, lehűlések, ami fáradáshoz vezet. Tehát szerintem egy idő után elkerülhetetlen, természetes jelenség a hengerfej repedés, akár több helyen is.
    (A TIPO 1,9 TD mnek pl. 12 helyen volt 16 évvel ezelőtt)
    A konkrét esetet tekintve, ha 1-2 ezer km alatt kifogy a víz a kiegyenlítő tartályból, akkor még elmegy egy ideig. :-).
    Több fórumban írtam tapasztalataimról, a hengerfej javítóműhelyben áttanulmányozott vagy 150 db hengerfejről.
    “Szétborítják” a motort? A hengerfejet le kell venni, az elég nagy szerelés, és költség. Ha baj van, azt tovább bontják.
    Felmerül a kérdés kivel csináltatni? Márkaszerviz? Csillagászati összeg. Sufniműhely és utána az alu hegesztő műhely? Nem kevés összeg az sem.
    Arra nagyon vigyázni kell, hogy csak hideg motornál pótolni a hűtővizet!!!!!!!
    Különben meleg motornál megsokszorozódnak a repedések!
    Amíg a hűtővízbe nem kerül olaj, vagy az olajba hűtővíz, addig lehet használni.
    Nem értek egyet a “fiatal klímás autók 1 millióig” cikkhez írt véleményekkel, csak nem vitatkozom!
    Sajnos a kilométer igen is nagyon sokat számít!!
    Egy autónak van 2000 alkatrésze, az kopik, használódik, öregszik, korrodál, stb. még ha bizonyos problémák latensek maradnak is pillanatnyilag.
    Nem véletlenül van az, hogy a jobban menő cégek akkor is lecserélik 300.000 km-t futott autóikat, ha semmi problémájuk nincs, és nem is volt addig. 300.000 km után, sőt (legtöbbnél már 200.000 után) eljön az az időszak, amikor mindig esz a fene valamit.
    Én abból nem kérek, különösen a mai világban.

  • 2017.10.30. at 19:55
    Permalink

    Ne aggódj, minden eladható, a kérdés csak az, hogy mennyiért. Ha kitartod az árát, biztos nem megy el. Ilyen esetben már csak az lehet szempont, mennyit tudsz átmenteni a másikba. Ha így állsz neki, nem lesz gondod az eladással. Ez van sajnos, ezt érdemes szem előtt tartani.
    Sokan sajnos nagyon kitartják az árakat, és hajthatatlanok ez ügyben. Úgy gondolják az új tulajdonosnak majd többet fog érni, mint az előzőnek. Ez abszolút nem így van.
    Arról nem is beszélve, hogy az állam alaposan leveszi a sápot vásárláskor.

  • 2017.10.30. at 19:55
    Permalink

    Azzal kezdem, hogy az én autóm sem felel meg a cikkbeli követelményeknek, mert idősebb és drágább, mint az itt részletezett autók, viszont a lényegét tekintve teljesen idepasszol: kis autó, Fiat Punto, nem sokkal került többe, mint 500 eFt és 12 éves.
    Sok km van benne: 169 ezerrel kezdtük, és most 175 ezernél tartunk. Nekem nagy lépés volt megvenni, mert napi használatra kell és a kmóra- állás nem volt vonzó, de egy tökéletes, kényelmes, tág, halk, szuper autó, szervízkönyves, Németországból hozta be az előző tulaj, szóval műszakilag tökéletes. emellett a hasonló árú más típusú kisautók között nekem ez tetszett a legjobban. Persze annak a legjobb,aki el tud vonatkoztatni a külsőségektől, de nekem ez nem megy.
    Mindenki dícséri különben, hogy milyen szép állapotban van, de már most félek, hogy ha eladásra kerül sor, hányan fogják felemelni rá a telefont, pedig nem szeretnék órát tekergetni.

  • 2017.10.30. at 19:55
    Permalink

    Mi most adtunk el a családban egy első tulajos 2003-as fapados Skoda Fábiát 12 e km-rel, végig vezetett szervízkönnyvel 600 e Ft-ért, alig lehetett eladni…

  • 2017.10.30. at 19:55
    Permalink

    Nekem volt Seicentom 0,9-es és Altom is, nagyon jól használható autók városban, szerettem őket! Egyikkel sem volt probléma, pedig mindkettőben volt jócskán km!

  • 2017.10.30. at 19:55
    Permalink

    Jogos,
    92-95 ez a legjobb aztán 97-től a Priusok.
    Én ehhez a görbéhez tartanám magam, cikktől függetlenül.
    Hagyjátok figyelmen kívül a Civic Vei-t.

  • 2017.10.30. at 19:55
    Permalink

    A cikk arról szólt, hogy maximum 10 éves kocsi legyen, maximum 1,3-mas motorral, maxmimum 500 Ft-os árral, ne legyen törött, és legyen érvényes magyar műszakija. Ez 5 feltétel, ebből az általad ajánlott kocsi kettőnek nem felel meg. Ráadásul nem egy 11 éves kocsit ajánlassz, hanem egy 18 évest, ami majdnem kétszer annyi, mint amiről szó van. Ennyi erővel azt is mondhatnánk, hogy a kedves vevő vgyen egy új 1.2 TCE Cliot, az szép is, jó is, az 5 feltételből négynek megfelel, csak egy kicsit drágább 🙂

    Szóval az ajánlatodról akkor érdemes beszélni, ha 20 éves kocsikat keresünk, és nem 1300 köbcenti a hengerűrtartalom felső határa, különben hülyeség.

  • 2017.10.30. at 19:55
    Permalink

    Ez így van, javaslatomat csak a típusra értsétek, Honda civic Vei.. most csak ilyen volt, de szokott lenni csapott hátúban normális felhasználótól is. Bár a civiceket nagyon megtalálták az említett gyerekszobások.
    Típus előnye, hogy nagyon lehet spórolni vele, az akkori típusokhoz képest.

  • 2017.10.30. at 19:55
    Permalink

    Érdekes… Ennyi pénzért (380-500 ezer), már nagyon jó állapotú Toyota Corrola is van a piacon, igaz egy-két évvel korosabb. Viszont, cserébe sokkal megbízhatóbb működésben, biztonságban. A fenntartása sem tér el a fent említett hulladékoktól. Ja, meg autópályázni is lehet vele 🙂

  • 2017.10.30. at 19:55
    Permalink

    NAV árverésen vettem egy 10 éves Citroen Xsarát, kitűnő állapotban, 95.000km-rel – 300.000Ft-ért. Mondjuk szerencsém volt, mert kulcs nélkül lezárt állapotban hirdették meg, ezért nem kellett senkinek. A tulajt facebookon megtaláltam és közreműködő volt, átadott minden papírt és kulcsokat. Kisebb-nagyobb hibák javításával, nyári gumi cserével és átírási költséggel együtt kb. 420.000Ft-ba került.
    Azóta kiderült, hogy év elején volt szervizben és le is vizsgáztatták. A 95.000km tényleg annyi, első tulajtól volt, és a lefoglalás miatt nem tekerhette vissza.

Vélemény, hozzászólás?