0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

50 éves a budapesti csuklós autóbusz

Fél évszázada harmonikáznak

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A csuklós autóbusz immáron fél évszázada hozzátartozik a budapesti utcaképhez.

Ikarus 60 − ezzel a típussal kezdődtek a pótkocsis próbálkozások, és ez lett a csuklós egyik fele is

Ikarus 60 − ezzel a típussal kezdődtek a pótkocsis próbálkozások, és ez lett a csuklós egyik fele is

Maga a hír rövid, hiszen csak arról van szó, az 50 éves csuklós autóbusz tiszteletére időszakos kiállítást rendezett a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. Érdemes azonban néhány emléket feleleveníteni, hiszen amíg a mai fiataloknak természetes az utakon kígyózó − és sajnos immáron javarészt import gyártmányú − kék buszok látványa, addig a ’60-as években ez nem így volt. A különleges járművek társadalmi hátterét az 1940-50-es években lezajlott államosítások, és ezzel párhuzamosan a gyári munkások, dolgozók városon belüli mozgása indokolta. A döntően régi, korszerűtlen tömegközlekedési eszközökön szinte hónapról hónapra fokozódott a zsúfoltság, így a férőhelyek növelése érdekében a szakemberek új megoldásokkal kezdtek kísérletezni. Az ’50-es években, a Fővárosi Autóbuszüzemnél (FAÜ) a pótkocsis üzem villantotta fel a javulás lehetőségét az autóbusz-közlekedésben, és 1954 őszén egy Ikarus 60, valamint egy átalakított, régi MÁVAG „Harcsa” alkotta szerelvénnyel megkezdődtek a próbamenetek, elsősorban a 12-es körúti vonalon. Az 1955-től menetrend szerint járatott pótkocsik azonban nem váltak be, így az időközben beszerezett ÁMG gyártmányú állományt elkezdték átadni a Fővárosi Villamosvasút (FVV) trolibuszüzemének, amely a kifutó, nem a szűk belvárosi utcákban kanyargó vonalakra − például a 75-ösre − osztotta be a dupla kalauzok miatt amúgy gazdaságtalanul üzemeltethető szerelvényeket.

1954-ben ezzel az öszvér szerelvénnyel kezdték meg a kísérleti pótkocsis üzemet a Fővárosi Autóbuszüzem munkatársai. A korai gyártású Ikarus 60 mögött egy második világháború előtti, átalakított, Harcsának becézett MÁVAG autóbusz látható. A helyszín a nemrégiben lebontott Récsei garázs a Népstadion, pardon, a Puskás Ferenc Stadion mellett, amelynek helyén ma lakópark áll...

Vörös Csillag Traktorgyár forgórakodója

Vörös Csillag Traktorgyár forgórakodója

A ’40-es évektől használt MÁVAG Tr5, úgynevezett trambusz jellegű (motor a vezető mellett az orrban) autóbuszok egy évtizeddel később már szinte kivétel nélkül széthullott, selejtezésre érett állapotban voltak, és ekkor három zseniális FAÜ mérnök, Lassú Gábor, Rózsa László és Színi Béla fejéből kipattant a megoldás: csuklós buszokat kell építeni a régi járművek felhasználásával! Az első skicceket a FAÜ egykori, Gyömrői úti főműhelyének falára rajzolták, és a képlet hamar összeállt. Főjavításra érett, a hátsó ajtónál megrövidített Ikarus 60 alkotta a gépes részt, az utánfutót a régi, orrától megszabadított Tr5-ből alakították ki, a két önálló egységet pedig a Vörös Csillag Traktorgyár forgórakodójának golyóskoszorújából applikált zsámollyal, valamint vászonharmonikával kapcsolták össze, és voilá, megszületett az első magyar csuklós autóbusz. A gondot a sorozatgyártás jelentette, ugyanis az ekkor már komoly hírnévvel rendelkező Ikarus csak a ’60-as évek közepére ígérte a saját „ízelt” kocsiját, a FAÜ mérnökei pedig 1960-ban, az ötlettel párhuzamosan már lépni szerettek volna. Nem maradt más megoldás, mint a berendezkedés a házilagos előállításra, és az ad hoc csuklós-szalag 1967-ig üzemelt, azzal a különbséggel, hogy amikor elfogytak a Tr5 roncsok, akkor két Ikarus 60-ast házasítottak össze – ezt a változatot az utánfutó két ajtaja közötti három ablakról lehet felismerni.

Íme, az első! Ez volt a GA-12-00, amellyel 1960 novemberében új fejezet kezdődött a fővárosi autóbusz-közlekedésben

Íme, az első! Ez volt a GA-12-00, amellyel 1960 novemberében új fejezet kezdődött a fővárosi autóbusz-közlekedésben

Három oldalüveg az utánfutón, azaz két Ikarus 60 összeépítéséből született ez a csuklós

Három oldalüveg az utánfutón, azaz két Ikarus 60 összeépítéséből született ez a csuklós

A módszer akkora sikert aratott, hogy számos prototípus készült az évek során, három- és négytengelyes autóbuszok, trolibuszok (bérmunkában a FAÜ gyártotta a csuklós trolik kocsiszekrényét is), de az Ikarus programja miatt ezekből nagyszériás termék már nem lett. Az egyedüli vívmány, hogy a távolsági közlekedést bonyolító MÁVAUT szintén járműhiánnyal küzdött, így átvette a technológiát, és a Szabolcs, illetve a Béke téri műhelyekben ugyancsak készültek házilag csuklósított buszok, az Ikarus 60-as helyett döntően a 620-as sorozatra építve. Gyorsan elrepült ez a fél évszázad, a Sallai főműhelyből kikerült kocsikat az 1970-es évek végén vonták ki a forgalomból, de ekkor már javában az utcákon voltak az Ikarus 180 és 280 jelű típusok – előbbiek sorsa a ’80-as évek elején pecsételődött meg. A 280-asok mellé a 435-ösök érkeztek a mátyásföldi üzemből, de napjainkra az Ikarus sajnos megszűnt létezni, így külföldről importált Volvók, és a végső elgyengülésig még üzemben lévő 200-as, illetve 400-as sorozatú autó- és trolibuszok alkotják a csuklós flottát a budapesti közösségi közlekedésben.

Trolibuszként is sikert aratott a csuklós konstrukció. Anno borsózöldre, narancssárgára és világoskékre is fényezték a manapság kizárólagosan piros színben ismert járműveket

Trolibuszként is sikert aratott a csuklós konstrukció. Anno borsózöldre, narancssárgára és világoskékre is fényezték a manapság kizárólagosan piros színben ismert járműveket

Magával az Ikarus 60 típussal, és részletesebben a csuklósokkal ebben a cikkben foglalkoztunk, ne hagyják ki, olvassák el!

Ez is érdekes lehet:
 

Füvezett, aki szerint a kamion alatt átszáguldó Tesla sofőrje filmet nézett

Újabb részletek derültek ki a tavalyi szörnyű Tesla balesetről. Eddig a kamiont vezető férfi...

Brutális gyorsulást ad a világ legfürgébb gokartja

Jó móka a gokartozás, főként ha komoly gyorsulás is társul hozzá. A világ legfürgébbjét egy villanymotor...

Megépült az új szuper-körforgalom Budakalászon. Jobb a lámpatenger, mint egy sima kereszteződés?

A folyton dugót és szenvedést okozó budakalászi, az M0-ás hídra is felvezető körforgalom erősen...

Suzuki Swift 1.0 GLX SHVS teszt

Az alap után ezres turbósával és a Balenonál hatékonyabb hibridrendszerével vallott nálunk az...

Videón mutatta meg az Audi az új A8-as autonóm parkolását

Alig három hét múlva mutatkozik be a német gyártó vadonatúj zászlóshajója, az A8-as. A képek...

Minden, amit a motorolajokról tudni érdemes

A belső égésű motorok megfelelő működése érdekében a legfontosabb „alkatrész” a motorolaj, spórolni...

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid, 2015 - használtteszt

Másfél év alatt több mint 120 ezer kilométert futott egy hazai Toyota Auris Hybrid. Tulajdonosa...

Peugeot 3008 1.6 BlueHDi M6 Allure teszt

Újra próbára tettük a Peugeot 3008-at, ezúttal már az Ev Autója cím győzteseként. A franciák...

Megvettem első autómat, egy 1996-os 318is-t. Tudom, nem hathengeres

A BMW "hathengernélkezdődik", tudom, mégis négyhengerest vettem. Viszont kupé, napfénytetős...
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Kia Optima EX Premium 1.7 CRDi 7DCT teszt

Te drága! - Optima SW

Kombik közül eddig a legcsábítóbb az Optima SW, minden jóval megtömve kényelmes, és már-már prémiumban érezhetjük benne magunkat. Imádni való, főleg akkor, ha kevesebbet költünk rá.


Peugeot 3008 1.6 BlueHDi M6 Allure teszt

Tartalmas második felvonás – Peugeot 3008 1.6 BlueHDi

Újra próbára tettük a Peugeot 3008-at, ezúttal már az Ev Autója cím győzteseként. A franciák SUV-ja továbbra is elképesztően izgalmas, mégis ésszerű autó, de vajon megérdemelten nyert?


Suzuki Swift 1.0 GLX SHVS teszt

Teszten a turbós és hibrid Swift

Az alap után ezres turbósával és a Balenonál hatékonyabb hibridrendszerével vallott nálunk az új Suzuki Swift. Vajon másfél millióval drágábban is megéri?

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Összevarrtak három Ladát, hogy őrült sebességgel foroghassanak

A háromfejű orosz sárkány története Videó

5 órája – Sztori

Mond valamit az, hogy fidget spinner? Nem baj, ha nem, csak ez most egy új őrület, na persze a fiatalok körében. Viszont néhány orosz is feldolgozta az ötletet, mutatjuk, hogyan.


Miért van álca alatt a Volvo legújabb kombija?

Szerinted milyen kamerát cipel ez az álcázott Volvo V90?

14 órája – Sztori

Épp gyanútlanul tartottunk a reptér felé a Kia Stonic leleplezése után, amikor egyszer csak véletlenszerűen előbukkant egy álcázott Volvo V90.


Itthon vezettük a Peugeot 5008 második generációját

Felnőtt az Év Autója - Peugeot 5008 menetpróba

17 órája – Újdonság

Idehaza is bemutatkozott a Peugeot új négyszámjegyű modellje, az 5008 második generációja. A SUV-ok piacán fog hódítani a legnagyobb oroszlán. Lássuk, vajon ő lesz-e a kategória királya?


Cikk ajánló

Dupla jubileum a Suzuki esztergomi gyárában

Kétmillió forintos kedvezmény a Suzuki Swiftre

6 éve – Autósvilág hírei

Az esztergomi Magyar Suzuki dupla jubileumot ünnepel, hiszen az idén húszéves gyár szerelőüzemének szalagjáról a kétmilliomodik Swift gördült le a mai napon.


Riasztási fokozatába lép a szmogriadó Budapesten

150 ezer forintos bírságot kaphat, aki megszegi a szmogriadót

5 hónapja – Autósvilág hírei

Hétfő reggel 6-tól riasztási fokozatába lép Budapesten a szmogriadó, tilos Euro 3-asnál rosszabb besorolású autóval közlekedni 6 és 22 óra között.


Útra készen az első hazai Opel Astra

20 év után is pöccre indult az első Astra

5 éve – Sztori

Újabb epizód a 20 éves, első hazai gyártású Opel Astra jubileumából: megfelelő felkészítés után megtörtént az első indítás, pöccre.


Használtautó.hu

MERCEDES-BENZ C 180 T Kompressor Classic

MERCEDES-BENZ C 180 T...

Ár: 1.290.000 Ft

Évjárat: 2003 / 10

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin/Gáz

OPEL VECTRA C 1.8 Comfort

OPEL VECTRA C 1.8 Comfort

Ár: 850.000 Ft

Évjárat: 2002 / 11

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

KIA SORENTO 2.5 CRDi EX Premium (Automata) FULL!!! Ritkaság!

KIA SORENTO 2.5 CRDi E...

Ár: 2.999.999 Ft

Évjárat: 2007 / 3

Kivitel: Városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!