Vízpára a buszsávban

Tömegközlekedés hidrogénnel

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

El lehet képzelni egy olyan világot, ahol bűzös, fekete füstgomolyag helyett diszkrét, frissítő harmatfelhő lengi be a buszok útvonalát?

Aarau, Bolzano, Milánó, London és Oslo. Ha valahol, akkor ebben az öt nagyvárosban igazán jó lesz idén kerékpározni, sétálni vagy csak egyszerűen élni – ezeken a helyszíneken indítja be ugyanis üzemanyagcellás tömegközlekedési projektjét az Európai Unió. Összesen 26 darab buszt állítanak szolgálatba, tehát világmegváltásról nincs szó, de a CHIC (Clean Hydrogen in European Cities, azaz tiszta hidrogén az európai nagyvárosokban) projekt csupán az első lépés egy igen hosszú, de annál is fontosabb folyamatban.
Az üzemanyagcella hidrogénből és oxigénből, elektrokémiai úton fejleszt elektromos áramot, a folyamat mellékterméke (kvázi a kipufogógáz) színtiszta víz. Hátránya viszont, hogy manapság a fejlett térségekben, például Németországban is egy kezünkön megszámolhatjuk a hidrogéntöltő állomásokat, tehát a CHIC projekt legalább annyira szól az infrastruktúra, mint a közlekedési eszközök fejlesztéséről. A munka előkészítéseként három németországi, és egy kanadai város adja át tapasztalatait a 26 millió eurós költségvetésű programnak, ugyanis ezeken a területeken - különböző kezdeményezések formájában - már egy évtizede tesztelnek üzemanyagcellás tömegközlekedési járműveket.
A CHIC program különleges járműveit három gyártó, a Van Hool, a Wright és a Mercedes-Benz szállítja. Korántsem kezdő vállalkozásokról van szó, a Mercedes második generációs Citaro buszai három kontinens tizenkét szolgáltatójánál teljesítenek szolgálatot, és eddig 36 jármű problémamentesen tett meg 2,2 millió kilométert – többek között Hamburgban is. Európa 2011-es zöld fővárosában eddig közel kétmillió utast szolgáltak ki üzemanyagcellás buszok, igen jó, kilencven százalékos rendelkezésre állással. Berlin a hidrogénüzemű közlekedés egyik bázisaként 2002 óta aktív résztvevője különböző kutatási programoknak, az észak-amerikai Whistler pedig a tavalyi téli olimpiai játékok társhelyszíneként állított szolgálatba húsz darab üzemanyagcellás járművet. Köln tavaly tavasszal csatlakozott az előőrshöz, cserébe novemberben ők indíthatták hivatalosan útjára a CHIC projektet, amelynek végállomásán 14 európai régióban (Amszterdamtól Torinóig, Barcelonától Helsinkiig, Birminghamtől Rómáig) valósulhat meg a szériaüzemű hidrogénhajtású tömegközlekedés, és vele a mérhetően tisztább környezet. A hamburgi hidrogén-flotta 49 ezer üzemóra alatt 800 tonnával mérsékelte a levegő széndioxid-terhelését.
forrás: ECO Hírügynökség
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?