6,3 litert fogyaszt az új Mercedes Sprinter

Továbbra is az áruszállítók etalonja a Mercedes-Benz Sprinter

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megújult az első generációjával 18 éve érkezett, eddig 2,6 millió példányban fogyott Mercedes-Benz Sprinter. Takarékosabb és a sofőröket a korábbiaknál jobban kiszolgáló lett.

Nagykorúvá vált a Mercedes-Benz Sprinter, hiszen 1995-ben, 18 évvel ezelőtt mutatkozott be, akkor épp a 18 éves TN sorozatot váltva. Megjelenésének évében rögtön megkapta a Van of The Year kitüntetést, az Év Haszonjárművének szavazták. Azóta kategóriája etalonja, ahogyan a Mercedes fogalmaz, úttörő a haszonjármű-szegmensben. Csak néhány elsőséget említve, 2000-ben alapáron hozott sofőroldali légzsákot, 2002-ben már ESP-t, ami a gyári kalkulációk szerint 64 (!) százalékkal apasztotta a Sprinterek baleseti kockázatát. 2009-ben az egész paletta Euro5-ös motorokat, 2011-ben a BlueEfficiency program keretében stop-start rendszert kapott, 2012-ben az egész kishaszonjármű-szegmensben elsőként hozott hétfokozatú automata váltót.
Most pedig itt a legújabb Sprinter, ami természetesen a korábbin alapul, de friss lámpákkal, friss hűtőmaszkkal, megújított (a szélvédő tisztításához lépcsőt is adó) első lökhárítóval, továbbá temérdek technikai újdonsággal, a kishaszonjármű-szegmensben első olyan modellként, amely teljesíti a csak jövőre életbe lépő Euro6-os emissziós normákat. Utóbbihoz természetesen AdBlue adalék segíti, annak 18 literes tartálya jellemzően 6000 kilométerre elegendő. A 2,15 literes, OM 651-es Mercedes-motor háromféle teljesítményszinttel (95 LE, 250 Nm; 129 LE, 305 Nm; 163 LE, 360 Nm) választható, de a soros négyhengeres mellett van V6-os dízel is 3,0 literes hengerűrtartalommal, 190 lóerővel és 440 Nm nyomatékkal. Ha valakinek nincs szüksége az Euro6-os normára (például itthon, ahol semmi sem ösztönzi a jobb szint elérését), még Euro5-ösként is megveheti a Sprintert, de természetesen már csak a szigorított, Euro5b normával. A kínálatban természetesen van benzines is, a leméretezés szellemében 1,8 literes kompresszoros, 156 lóerővel és 240 Nm-rel, opcióként földgáz-üzemmel. A jövőben csakis Európán kívül lesz kapható a 3,5 literes, V6-os benzines.
Mindegyik verzióhoz hatfokozatú (hígabb olajjal apasztott súrlódású) váltó jár, s nem hiányzik a váltásesedékességre figyelmeztető kijelző sem a kocsikból. A legtakarékosabb Sprinterek (a 2,15 literes) dízellel és az automata váltóhoz is társítható stop-start rendszerrel 6,3 l/100 km vegyes fogyasztási értéket hoznak (katalógus szerint), ami természetesen a tudományos-fantasztikus jelzővel illethető. A fogyasztás apasztásában sok más mellett a hátsó híd módosítása, a vezérelt generátor és olaj-, valamint kormányszervo-szivattyú egyaránt szerepet játszik. Talán még fontosabb, hogy az alapáron adott Assyst, rugalmas szervizperiódus-kijelzővel akár 60 ezer kilométeres karbantartási ciklus is elérhető, a dízelmotorok mind lánchajtásúak és természetesen közös nyomócsöves, magasnyomású befecskendezésűek.
Hirdetés

A hosszú szervizperiódus (amely nyilván csak szélsőségesen optimális körülmények között, hosszú életű olajjal lehet 60 000 kilométeres) biztosan fontos, hiszen a tesztidőszakban is 8 millió kilométert megtett Sprinterek egyértelműen sokat futnak, a zömében még a legelső szériából is meglévő példányoknál nem ritka az egymillió kilométer feletti futás, van vállalkozás, amely váltott sofőrökkel évi több mint 200 ezer kilométert tesz egy-egy autóba. A Mercedes tesztprogramjában az egyik ilyen cég egyetlen év alatt 280 ezer kilométert ment egyetlen példánnyal. Ezért talán a személyautókhoz képest is fontosabb, hogy a sofőr kényelmesen, biztonságosan utazzon, s ennek megfelelően a Mercedes még tovább fokozta az eddig sem rossz kabinkényelmet (például új szivacsozású ülésekkel), és számos, a kategóriában most először elérhető sofőrsegédet is bevezet az új Sprinterrel. Az oldalszél-asszisztens nem csak a szegmensben, abszolút értékben is újdonság. Miként a legtöbb egyéb rendszer, ez is az ESP szenzoraival, s a fékek vezérlésével segíti a sofőrt. Van továbbá automata reflektor, a követési távolságot figyelő és vészhelyzetben a fékezésbe is besegítő ráfutásvédelem, holttérfigyelő és az út szélét, valamint a fehér mellett a sárga csíkozást is felismerő sávtartó rendszer is.
Az asszisztens-rendszerek csomagokban és egyenként is rendelhetők. A gyári (600 tételes) extrakínálatból és a karosszériakivitelek sorából több mint 1000 különböző Sprinter konfigurálható össze, de ha az nem lenne elég, a különféle zárt és platós kialakítások mellé a Mercedes gyári partnerei egyedi felépítményeket is kínálnak. Navigáció, segédvonalakat is rajzoló tolatókamera vagy xenon fényszóró egyaránt rendelhető, és fontos, hogy az utólag is elérhető extráknál szinte mindig többet tudnak a gyáriak: a vonóhoroggal például az ESP vontatmánystabilizáló funkciója is jár.
Az új Sprinter e hónap elejétől már itthon is kapható, alapára alvázként nettó 5 922 000, zárt furgonként 6 170 000 forint. Nem kevés, de ellátmányát mérlegelve versenyképes, ami pedig konkurensei fölé emeli a Merci nagyfurgonját, az a kilométerkorlátozás nélkül adott 3 év teljes körű garanciája, mellyel egy autóját optimálisan kihasználó vállalkozás könnyedén több mint félmillió kilométerig garanciálisnak tudhatja autóját. Ez bizony - az elérhető asszisztensrendszerekhez hasonlóan - egyedi és komoly biztonságot adó ajánlat.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?