Az autó, ami vezetni is megtanít

20 éves a Toyota Prius - minden idők legtakarékosabb autója

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

1997-ben jelent meg első generációjával a Toyota Prius, azaz már 20 éves a tavaly negyedik generációjába lépett hibrid-rekorder.


Nem elég 1997-ig visszanyúlni a Prius kapcsán. A Toyota 1993-ban döntötte el, hogy a tisztább jövő érdekében egy alacsony károsanyag-kibocsátású autót épít. Két évre rá, 1995-ben a Tokiói Autószalonon már be is mutatkozott az első hibrid koncepciómodell, amit a következő évben már tesztre is fogtak, hogy 1997-ben debütálhasson az első Prius (gyári kód szerint XW10). A kétmotoros (1,5 literes, Atkinson ciklus szerint dolgozó VVT-i benzines és elektromos hajtású) modell rögtön elnyerte a Japán Év Autója díjat. Hajtásláncáról fontos tudni, hogy benzin- és villanymotorja egy közös bolygóműbe hajt, a rendszerben valójában két villanymotor van, ezek generátor üzemben (például fékezéskor) áramot termelnek, de a hagyományos önindítót is kiváltják. Ezért a Prius stop-start rendszere a lehető legfinomabb, fogyasztása minden benzin üzemű és automata váltós autó közül a legszerényebb volt saját korában. Tartósságáról és fenntartási költségeiről sokat elmond, hogy nincs benne sem kuplung, sem hagyományos önindító és generátor, váltóműve gyakorlatilag örökéletű, az intenzív fékenergia-hasznosítás miatt fékjei is minden egyéb autóénál jelentősen többet bírnak. De a rendszer legfontosabb jellemzője mégis inkább az, hogy megtanít vezetni: folyamatosan látható, hogy mikor haladunk csak villanymotorral, azt maximalizálva javíthatjuk a fogyasztást.
Az első Prius 2000-ben érkezett csak meg Európába, 2001-től már frissített és növelt teljesítményű kiadása (NHW11) készült. A Prius az első nagy sorozatban gyártott hibrid volt, lényegében a mai modellek alapvető jegyeivel. Igaz, az Egyesült Államokban megelőzte a piacon a csak kétüléses, inkább prototípusnak tekinthető Honda Insight, amihez képest a Prius technikájával és használhatóságával is jelentős többletet tudott felmutatni. Full hybrid hajtáslánccal, elektromos szervokormánnyal, fékenergia-visszanyeréssel és nikkel-fémhidrid akkumulátorral hódított már az első generáció is. A 123 ezer példányban gyártott első Priusok zöme annak ellenére üzemben és forgalomban lehet még, hogy 14-20 éves autókról van szó.
Toyota Prius I, II, III, IV - méretek, tömegek
Toyota Prius I Toyota Prius II Toyota Prius III Toyota Prius IV
Hosszúság (mm) 4315 4450 4460 4540
Szélesség (mm) 1695 1725 1745 1760
Magasság (mm) 1475 1490 1490 1470
Tengelytáv (mm) 2550 2700
Légellenállási együttható (Cd) 0,29 0,26 0,25 0,24
Csomagtér (l) 370 390 410 501
Menetkész tömeg (kg) 1260 1375 1425 1395
Megengedett össztömeg (kg) 1645 1725 1840 1790

A négyajtós első generációs Priushoz mérten méretben és műszaki tartalomban is jelentős előrelépés volt a második generációs (XW20), már Kamm-formájú ötajtós. Az addig sem rossz Cd=0,29 alaktényezőt Cd=0,26 értékre mérsékelte a 2003-ban bemutatkozott, majd 2004-ben Európában is a 2005-ös Év Autójának választott második generációs Prius. Nem csak nagyobb és tágasabb, mint az első, villanymotorjának teljesítményét 50%-kal emelték, annak 400 Nm nyomatéka pedig a Priusok sorában máig a legnagyobb. Tervezését állítólag tiszta lappal kezdték, beszédes, hogy a második generációs Prius 530 szabadalom bejegyzésével született meg. Hibridrendszerének akkumulátora a korábbinál jobb hatásfoka miatt kisebb és könnyebb lett, de nőtt az emissziómentesen megtehető hatótáv is, a második generációnál az már 2 kilométer is lehet. Nem mellesleg a Toyota 8 év/160 000 kilométer garanciát adott az akkumulátorra, de a garancia ma már a Toyota összes hibridjénél akár 10 évig is hosszabbítható – jelképes összegért. A Prius 2 volt a világ első autója, amelyik elektronikus légkondicionálót adott, nem mellesleg alapáron 6 légzsákot is, amivel 5 csillagos Euro NCAP eredményt elérve kategóriájának legbiztonságosabb modelljeként végzett.
Hirdetés

Kívülről észrevétlen változás volt a csak modellfanatikusoknak felismerhető 2006-os frissítés, ami teljes egészében átlátszó, sötétítésmentes hátsó lámpákat, krómozott hűtőmaszk-csíkot és az első sárvédőkre Hybrid feliratot hozott. Módosult ugyanakkor a (természetesen elektromos) szervokormány paraméterezése, a korábbiaknál igényesebb és strapabíróbb beltéri műanyagok érkeztek, valamint szintén a világon elsőként IPA (Integrated Parking Assist) parkolóasszisztens. Kevesen ismerték fel, de a Prius 2 futáskultúrájával és kényelmével nála nagyobb autókat idézett, a kisebbekre jellemző fogyasztással. Mindennek köszönhető, hogy a Prius 2-ből mintegy tízszer annyi fogyott, mint az elsőből, csaknem 1,2 millió példány.
Bár a harmadik generációs (XW30) Prius alapsémájával közel áll a második generációhoz, azaz hasonlóan ötajtós Kamm-forma, változatlanul 2,7 méteres tengelytávval, ez már a „fura” helyett a „trendi” jelzőt érdemelhette ki. Talán ezért is lett a vártnál nagyobb siker. A korábbi eladások alapján a Toyota havi 10 ezer példány érétkesítésével számolt, ám már az elő hónapban elkelt belőle 180 ezer példány, aminek köszönhetően eleinte 7 hónapos szállítási idővel kellett megbarátkozzanak a vásárlók. Legtöbbjüket nem riasztotta el. Aki Priust akart, az kivárta. A 2009-ben bemutatott modell már Cd=0,25 alaktényezővel büszkélkedett, 1,8 literes benzinmotorja a korábbiakhoz hasonlóan Atkinson ciklusú és változó szelepvezérlésű, de ami az igazi különlegessége volt, hogy az elektromos vízpumpával dolgozó motor egyetlen szíjat sem tartalmaz, vezérműlánca egész életre tervezett, és a tapasztalatok szerint is az.
A nagyobb motorral nem csak a teljesítmény nőtt (a kombinált érték már 133 lóerő), hanem mérsékelni lehetett a jellemző motorfordulatot is. Csökkent a villanymotor mérete és tömege (igaz, nyomatéka is), az áttervezett inverter is szerényebb méretű lett. És ma már tudjuk, kevésbé masszív. Míg a Prius 2 esetén egyedül a hibrid akkumulátor hibájától kell tartani (a sokat futott példányoknál, és ott sem nagyon, mert a hazai ipar már ráállt a modulonkénti javításra), a Prius 3 esetén, ha nagyon ritkán is, de elő tud fordulni inverterhiba. Ezzel együtt bajnok a Prius a kényelem/fenntartási költség arányszámban, illetve abban is, a kényelem/fogyasztás és emisszió érték mellett.
Év Autója címből a Prius 3-nak is jutott, de csak Japánban. Iparági elsőség, hogy a műanyagok itt már kőolaj helyett növényi alapanyagokból készítették, amivel jelentősen csökkent a gyártás környezetterhelése, a 2011-es ráncfelvarrás a Prius 3 esetén is igényesebb – továbbra is bio – kárpitokat hozott, a LED fényszórók jelentősen csökkentették az áramfogyasztást. 2011 őszén a konnektorból tölthető Prius Plug-in Hybrid is megjelent, zöld rendszámra jogosultsága (és mert már a használtak is elérhető árúak lettek), hazánkban tavaly óta terjed.
Tavaly nem mellesleg a Prius 4. generációja is megjelent. A már mindössze Cd=0,24 alaktényezőjű, minden korábbinál is takarékosabb, a világ legjobb termikus hatásfokú benzinmotorját alkalmazó modellt részletesen bemutattuk, majd teszteltük, nyár végén pedig két legfontosabb elődjével is összevetettük. 3,7 millió példány feletti eladásával a Prius nem csak az első nagy sorozatban gyártott hibrid, máig a legnépszerűbb is, csak a harmadik generációjából 1,958 millió fogyott. Népszerűsége eddig generációról generációra nőtt, most azonban már házon belül is annyi – hibrid - konkurense van, hogy ennek ellenére kell egy kis drukk a furcsa alakú negyedik generációnak a bűvös 2 milliós példányszám eléréséhez.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 22:00
    Permalink

    T. Macan!
    Nekem volt szerencsém kipróbálni. Egyszer próbálj ki Te is egyet és utána tedd fel a kérdést magadnak, hogy vennél olyan autót, ami többet fogyaszt? (Azért mert megteheted és tudod tankolni is) Elveszi a vezetés élményét?
    Egy teljesen más élményt nyújt, mint amit az ember el tud képzelni. Némán siklik, nem is érezni, hogy autóban ülsz. A lényege az egész autónak, hogy sugározza a nyugalmat, a nyugodt stílusú vezetésre ösztönzi az embert.
    Zotyo40

  • 2017.10.27. at 22:00
    Permalink

    Igen, különössen jó sofőrök akik a mellékutcából kijövetkor állanak, várakoznak, bámészkodnak.
    Amikor én a főúton oda érek akkor meg beugranak elébem és kilométer kell nekik mire 30-40-es tempót felveszik.
    Vagy amikor kisérik a kamiont kilométereken , amikor utol érem akkor bevágnak elében 5. sebességben
    és tötyögnek fél órát míg megelőzik a kamiont !!

  • 2017.10.27. at 22:00
    Permalink

    Szerintem a tolakodó, szemtelen, gyorshajtók sosem tartoztak a jó vezetők közé. 🙂
    Szerintem az a jó vezető, aki körültekintő, előrelátó, figyel a többiekre, de azért próbál dinamikusan a forgalom ritmusával együtt haladni, viszont nem vállal feleslegesen nagy kockázatot és próbálja betartani a szabályokat.
    Ebből főleg az utóbbiak nem igazán vonatkoznak rám, így én nem tartom magam a közfelfogás szerint jó vezetőnek, mert gondolom erre próbáltál célozni. 😉
    Egyébként valóban elég szubjektív dolog, hogy kit tartunk jó vezetőnek, de szerintem vannak alapvető elvárások, amik mindenképp bele kell, hogy tartozzanak ebbe a fogalomba.

  • 2017.10.27. at 22:00
    Permalink

    Szerintem a cikkíró arra célzott, hogy a hibrid megtanít üzemanyag takarékosan vezetni.Az első hetekben, hónapokban kb.egy literrel többet fogyasztott a Prius nálam mint később.
    Azt szokták mondani, hogy meg kell tanulni “hibridül” vezetni.

  • 2017.10.27. at 22:00
    Permalink

    Jól vezetni, ez szubjektív dolog. Mindenki mást ért alatta. Karaktertől függ, ki milyen kritériumokat helyez előtérbe. Ráadásul ebbe beleszól az úthálózat milyensége és a forgalom nagysága is. Változnak a normák is. Ma már semmiképpen sem a tolakodó, szemtelen gyorshajtók minősülnek jó vezetőnek, de a tutyi mutyi, forgalmat feltartók még annyira sem.

  • 2017.10.27. at 22:00
    Permalink

    Prius I. ára jelenleg: 820-990 eFt
    Prius II. 1250eFt-től vehető

    Ez jóval a mo-i átlag használtautóvásárló autóra szánt összege alatt van.

    “”tanít” netán beavatkozik a vezetésbe…akkor elveszi a vezetés élményét.”

    akkor múltévezredbeli autóval kell járni mindörökké, mert az újabbak már mind beavatkoznak valamilyen szinten.

  • 2017.10.27. at 22:00
    Permalink

    Akinek van pénze ilyen drága autót megvenni annak legyen pénze az üzemanyagra is..
    Az meg hogy “tanít” netán beavatkozik a vezetésbe…akkor elveszi a vezetés élményét.
    Netán valaki nem szeret vagy nem tud vezetni járjon vonattal vagy más tömeg……

  • 2017.10.27. at 22:00
    Permalink

    “De a rendszer legfontosabb jellemzője mégis inkább az, hogy megtanít vezetni…”

    Szerintem vajmi kevés köze van ennek a vezetni tudáshoz. 🙂
    Attól, hogy valaki próbál gazdaságosan vezetni még nem egyértelmű, hogy jól is vezet. Ég és föld a kettő.

Vélemény, hozzászólás?