0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

A legkisebb is számít: 30 éves a bébi Benz 

30 éves lett a Mercedes 190-es sorozat

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

1982 novemberében lépett piacra az első kisméretű Mercedes, a W201 kódjelet viselő 190-es sorozat. Rekordok, előremutató fejlesztések, s megannyi sportsiker övezte pályáját.

Megjelenésekor kimondottan modernnek hatott a tiszta vonalú háromdobozos forma

Megjelenésekor kimondottan modernnek hatott a tiszta vonalú háromdobozos forma

Kicsinyített S-osztály faragvány

Kicsinyített S-osztály faragvány

W201, 190-es, bébi Benz: hivatalostól a kultusz felé haladva ezekkel az elnevezésekkel illették a Mercedes-Benz 1982 novemberében bemutatott első kompaktját, ami akkor a 200E és az S-osztály mellett a gyártó harmadik családi autója lett. Letisztult, modern vonalait Bruno Saccónak köszönhette, aki 1974-től 1999-ig vezette és felügyelte a Mercedes tervezőrészlegét, nevéhez olyan modellek fűződnek, mint a Wankel-motoros C111 kupé, számtalan S-osztály (W116 W126, W140 és W220), a 89-es SL, vagy épp az M-osztály első generációja. Formáját szélcsatornában alakították ki, karosszériáját pedig nagyszilárdságú acélból építették, így mindössze 1180 kg-ot nyomott a mérlegen, mégis korának egyik legbiztonságosabb autója lehetett.

Korai elképzelések: az utolsó képen már látható a későbbi W140-es bálna farrésze Korai elképzelések: az utolsó képen már látható a későbbi W140-es bálna farrésze Korai elképzelések: az utolsó képen már látható a későbbi W140-es bálna farrésze

Korai elképzelések: az utolsó képen már látható a későbbi W140-es bálna farrésze

További különlegességet jelentett öt különálló lengőkarral készült multilink hátsó felfüggesztése, ennek köszönhetően precíz kormányzás, és komfortos, mégis stabil kanyarképességek jellemezték menet közben. A háromszög lengőkarokkal kitartott lengéscsillapítókkal épített első futómű pedig remek egyenesfutást garantált, s lapos szerkezete miatt bőséggel hagyott helyet a motortérben. Jelentős újítás volt, hogy 1968 óta ez volt az első Merci, mely nem lábbal kezelhető, hanem hagyományos, a két első ülés közé helyezett karral működtethető rögzítőféket kapott, ami nemcsak növelte a lábteret, hanem frontális ütközéseknél is biztonságosabbá tette az autót.

Az Evolution modell légellenállása csupán Cd 0.32 volt, ami szedánként akkor kiemelkedő értéknek számított

Az Evolution modell légellenállása csupán Cd 0.32 volt, ami szedánként akkor kiemelkedő értéknek számított

Sindelfingenben kezdték a 190-es gyártását, majd némi felkészülés után 1983 novemberében Bréma is beszállt a termelésbe: a hanza városban gyártották a motorháztetőt, a padlólemezt, az üzemanyagtankot és ajtókat, míg a karosszéria-szerkezet többi elemét Sindelfingenben állították elő. A motorokat, váltókat és futóműveket Untertürkheimből szállították mindkét gyártási helyszínre, míg a kormányszerkezet elemeit Düsseldorfban gyártották. Az 1997 cm3-es négyhengeres benzinmotorral szerelt 88 és 120 lóerős 190 és 190E modellekkel indult a gyártás 82 novemberében: utóbbiban először alkalmazták az elektromosan vezérelt Bosch KE-Jetronic befecskendező rendszert, amivel 195 km/h lett az autó végsebessége. Alig egy évet kellett várni az ugyanekkora lökettérfogatú dízelmotor megjelenéséig, a 190D-t csak suttogó dízelként emlegették, mivel fele olyan hangos volt, mint a kor gázolajosai. 72 lóerejével és alacsony fogyasztásával hamar népszerűvé vált, és 10 év alatt több mint 452 ezer példány talált belőle gazdára.

Lerobbanás nélkül 50 000 kilométert tettek meg a Nardo versenypályán, az átlagsebesség 250 km/h-hoz közelített

Lerobbanás nélkül 50 000 kilométert tettek meg a Nardo versenypályán, az átlagsebesség 250 km/h-hoz közelített

1984-ben elkezdték felfelé bővíteni a motorválasztékot, bejött a képbe az apró hátsó szárnnyal felszerelt 190E 2.3-16. 2299 cm3-es négyhengeresét a W123-as sorozattól kapta, módosított hengerfejjel: teljesítménye így 184 lóerőre nőtt, 0-100 km/h-s gyorsulása még ma is elismerésre méltó 7,5 másodpercet vett igénybe, s csúcssebessége elérte a 230 km/h-t. Megjelenése előtt négy héttel három prototípust szállítottak az dél-olaszországi Nardo tesztpályára, ahol több új hosszútávú sebességi világrekordot is felállítottak 25 000 km-en, 25 000 mérföldön és 50 000 km-en, és ezzel megágyaztak a típus sportkarrierjének. A versenyváltozat 1984. május 12-én futott először a Nürburgringen Ayrton Senna értő tolmácsolásában, a sportverzió pedig szeptemberben került piacra kékesfekete és ezüstszürke metál fényezéssel. 1985-ben öthengeres dízellel bővült a kínálat, ez volt a 190D 2.5, majd jöttek a hathengeresek. Elsőként a Frankfurti Autószalonon bemutatott 190E 2.6, melyben 2566 köbcentis, 165 lóerős benzinmotor és ötfokozatú kézi váltó biztosították a 8,2 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulást és a 215 km/h-s végsebességet, kívülről a dupla kipufogóvégek és a mélyebbre húzott, nagyobb légbeömlőket viselő első kötény árulkodtak az erős motorról. Pár héttel bemutatkozása után elkészült a félmilliomodik 190-es.

Csillagok születnek: 1984-ben az akkor még kvázi ismeretlen Ayrton Senna a Nürburgring rövid pályáján versenyt nyert a 190-essel

Csillagok születnek: 1984-ben az akkor még kvázi ismeretlen Ayrton Senna a Nürburgring rövid pályáján versenyt nyert a 190-essel

1987-ben turbót kapott a dízelmotor, ez lett a 122 lóerős 190D 2.5 Turbo, és alig egy év múlva Brémában megépítették az egymilliomodik példányt is, majd alapos modellfrissítésen esett át az egész sorozat. A ráncfelvarrott modellek szélesebb küszöbjeikről és az ajtókra helyezett kopásgátló csíkokról, valamint átdolgozott utasterükről ismerhetők fel. Megnövelték a lökhárítók és az energia-elnyelő elemek méretét, az első és hátsó spoilereket pedig mélyebbre húzták, ahogy a 190E 2.6-on, és ezzel csökkentették az autók első tengelyén keletkező felhajtóerőt. A módosítások az utastérben is éreztették hatásukat, tágasabb lett a hátsó láb- és fejtér, s az üléseket is kényelmesebbekre cserélték elöl-hátul. A faceliftet egy új csúcsmodell bevezetésével is igyekeztek hangsúlyozni: a Cosworth-tal közösen fejlesztett 2,3 literes benzinmotorban megnövelték a hengerek löketét, és így jött létre a 190E 2.5-16 modell.

Ezekben még volt anyag. Légellenállás? Az mi? Ezekben még volt anyag. Légellenállás? Az mi? Ezekben még volt anyag. Légellenállás? Az mi?

Ezekben még volt anyag. Légellenállás? Az mi?

Az új motor katalizátorral 193 lóerőt tudott, ami megegyezett elődje katalizátor nélküli teljesítményével, és az addig kapható két színt egy vörös és még egy szürke árnyalatú fényezéssel egészítették ki. Ennek a gépnek a továbbfejlesztett változata jelent meg 1991-ben 190E 2.5-16 Evolution, majd egy évvel később Evolution II néven, ekkor már 232 lóerős teljesítménnyel: ez utóbbi alapján homologizálták 1992-ben a Német Túraautó Bajnokságba nevezett A csoportos versenyautót, mellyel Klaus Ludwig év végén be is húzta a bajnoki címet, sőt, Ellen Lohr is megszerezte vele ugyanebben az évben a sorozat első és eleddig egyetlen női futamgyőzelmét.

Evolúció

Evolúció

A 18 000 márkás AMG Power Pack további 30 lóerőt dobott a teljesítményen

A 18 000 márkás AMG Power Pack további 30 lóerőt dobott a teljesítményen

A Mercedes 1989 februárjában indította be környezetvédelmi céllal a "Diesel 89" kezdeményezést. A kampány során az összes személyautóban alkalmazott dízelmotorjukat átdolgozták, s ennek köszönhetően sikerült füstmentessé és a korábbiaknál 40%-kal kevesebb károsanyagot kibocsátóvá tenni gázolajos kínálatukat: még a szigorú amerikai előírásokat is részecskeszűrő nélkül teljesítették. 1990-ben bevezették a kipufogógáz-visszavezető rendszerrel kombinált katalizátorokat, amivel még tisztábbak lettek a dízelek, ezeket idővel mind a szívó-, mint a turbómotoros gázolajos motorokhoz elérhetővé tették. A modellek megjelenését színesítő Sportline csomaggal pedig 89 nyarán léptek piacra. Figyeljük csak meg jól, hogy alig több mint két évtizede milyen alkatrészek kellettek a dinamikus megjelenéshez: 21 mm-rel ültetett futómű, keményebb rugókkal és gátlókkal, 205/55 R15-ös gumik könnyűfém felniken, valamint a 16 szelepes modellek sportülései. A széria utolsó 3 évére a karburátoros motorokat is kifuttatták, az eredeti 2 literes alapmotort 1,8-as váltotta, katalizátorral, Bosch KE-Jetronic befecskendezéssel. A Mercedes első kompaktjából végül 1 879 629 példány készült a több mint 10 éves modellciklus során, közben két faceliften esett át 1988-ban és 1991-ben, mielőtt 1993-ban leváltotta a W202-es, azaz az új nomenklatúra szerinti C-osztály.

Az AMG akkoriban még külsős tuningcégként tette hozzá a maga plusz lóerőit a 190-eshez Az AMG akkoriban még külsős tuningcégként tette hozzá a maga plusz lóerőit a 190-eshez

Az AMG akkoriban még külsős tuningcégként tette hozzá a maga plusz lóerőit a 190-eshez

Ez is érdekes lehet:
 

Itt a Mercedes első pickupja, az X-osztály, háromféle stílusban

Leleplezték a Mercedes hónapokkal ezelőtt meglibbentett pickupját, az X-osztályt. Visszafogták...

Hyundai Ioniq hybrid Premium Navigation teszt

Tavaly jelent meg és hamarosan három verzió is elérhető lesz a pénztárcabarát autózást célzó...

Magyarországra is megérkezett a Volkswagen Arteon

Hazánkba is megérkezett a VW Passat CC utódja, az avantgárd biznisz gran tourismo, az Arteon...

A Megane RS érkezésével frissül a GT is

Szabadalmi fotóin már szinte minden látszik, annál biztos, hogy több, mint első hivatalos szereplésén...

Suzuki Swift 1.2 GLX CVT teszt

Mindenhogy jó, de legjobb alapként. Az 1,2-es motorhoz fokozatmentes automata váltó kapható...

Újabb információk szivárogtak ki a VW Golf nyolcadik generációjáról

A Golf jelenleg futó hetedik generációja csupán pár hónapja kapott frissítést, a legfrissebb...

Porsche Panamera 4 E-Hybrid menetpróba

Igényes és mozgékony, pedig nehéz a Porsche luxuskupéja. Mégis hibrid rendszerétől ájultam el...

Az új Honda Accord megjelenése megfagyasztja a levegőt

Bemutatkozott az új Honda Accord. A nagy japán szedán a Civicnél is futurisztikusabb és turbós...

Sokan nem tudják: a hibrideket nem kell tölteni

Hiába adott már el több mint 10 millió hibridet a Toyota, sokan még mindig nem tudják, hogy a...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (5 db)

Pitty írta: 2012 november 20., kedd 19:38:15
H U N N I A írta: 5 éve

Én még most is vezetnék egy ilyet újszerű állapotban persze, én "nem halnék meg tőle" az biztos. Az audi 80-asért is oda vagyok. egy új állapotúval jót lehene nosztalgiázni.


Ezekből, egy újszerű állapotú, nem csak nosztalgiázásra való, hanem mindennapi használtra is. Két éve cseréltem le, 1987-es, Audi 80-asomat. A 190-eshez hasonlóan, az is egy szép autó, még mai szemmel is. Imádtam, de kellett egy tágas, családi kombi, ezért lecseréltem.

A válaszoláshoz belépés szükséges
H U N N I A írta: 2012 november 20., kedd 19:11:51

Én még most is vezetnék egy ilyet újszerű állapotban persze, én "nem halnék meg tőle" az biztos. Az audi 80-asért is oda vagyok. egy új állapotúval jót lehene nosztalgiázni.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Pitty írta: 2012 november 20., kedd 19:07:31

Egy megkímélt, megfelelően karbantartott, eredeti állapotban lévő példány, mai szemmel is szép.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Egükem írta: 2012 november 17., szombat 21:18:20

Suttyó koromban meghaltam volna egy ilyenért, most meg tőle:))))

A válaszoláshoz belépés szükséges
T. írta: 2012 november 17., szombat 06:38:12

emberek!A szívemet kicserélném erre a diesel motorra...akkor örökké élnék :)

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56

Friss tesztek

BMW M760Li xDrive M Performance teszt

Izzadságszagú sportzakó - BMW M760Li Videó

Horizontot görbít, hordószámra zabálja a benzint, állakat szakít, gumikat gyilkol, hideg pezsgőt kínál, feneket masszíroz és sportautós teljesítménnyel bódít az első M-es 7-es.


Toyota Yaris 1.5 Hybrid Selection Smart e-CVT teszt

A legtakarékosabb kisautó? - Toyota Yaris hibrid teszt

Könnyed városi cirkáló a Toyota Yaris, főleg e-CVT-vel, a teljes értékű hibridrendszerrel ráadásul takarékos is. Csak az árát ne nézzük.


Suzuki Swift 1.2 GLX CVT teszt

Bőgő masina - Suzuki Swift 1.2 CVT

Mindenhogy jó, de legjobb alapként. Az 1,2-es motorhoz fokozatmentes automata váltó kapható, teszi a dolgát és a fogyasztása még így is zseniálisan kevés.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56

Hirdetés

MERCEDES-BENZ tesztek

Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC Coupé teszt

Magasan hordja a farát – Mercedes GLC 220 d Coupé

Csak a képeken tolakodó, a valóságban épp jó méretű SUV a GLC. Kupé farával mindent elveszít abból, amitől praktikus lehet, viszont ez a divat, aminek maximálisan megfelel.


Mercedes-Benz E 220 d teszt

Alapdízel, mégsem a zöldséges autója - Mercedes E 220 d teszt Videó

Minden eddiginél fiatalosabb és nagyobb a legújabb, W213 gyári kóddal érkezett Mercedes E-osztály. Legkisebb dízelével is nagyon sokat tud már.


Mercedes-Benz C 250 Coupé teszt

Tömör gyönyör - Mercedes-Benz C 250 Coupé teszt

Új generációjába lépett a Mercedes-Benz C-osztály kupé változata is. Igazi hódító köntösben, 211 lóerős turbós benzinesével vallattuk.


Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC teszt

Drága búcsú - Mercedes ML 350 BlueTEC teszt

Olyan Mercedes ML járt nálunk, amiben szinte minden volt, akár a búcsúban. Csak az extrák ára 11,5 millió forintot tett ki.


Mercedes-Benz B 200 Automata teszt

Hogy ez mennyivel jobb autó lett! Mercedes-Benz B 200 teszt

Csak egy frissítést kapott a három évvel ezelőtt megjelent Mercedes B-osztály, ám nagyon sokat fejlődött. Egy baja van csak: nem a mi autónk.


Még több MERCEDES-BENZ teszt

Címlapon


Friss cikkek

Millbrookban jártunk, Európa egyik legfejlettebb és legtitkosabb tesztközpontjában

Mi folyik Millbrookban, ami ennyire titkos? Megnéztük!

49 perce – Sztori

Ott volt az Aston, a Rolls-Royce, a villany-Jaguar, a szomszédban meg a Mercedes jobbkormányos teherautói várták, hogy terepen bénázzunk velük.


Ford Fiesta nemzetközi bemutató és menetpróba

Nem rontották el, sőt! Ford Fiesta menetpróba

3 napja – Újdonság

Hogy a Fiesta sikeres és jó autó volt, azt mutatja, hogy formájához annak ellenére alig mertek hozzányúlni, hogy valójában teljesen új, minden szempontból jobb lett.


Első találkozás a Nürburgringgel

Ilyen élőben az autósport európai központja

5 napja – Sztori

Itt mindent átjár az autósport őszinte szeretete és a benzin-fék illat keveréke. A nürburgringi sztorikhoz masszív galéria is jár.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

MERCEDES-BENZ 190 E

MERCEDES-BENZ 190 E

Ár: 1.499.000 Ft

Évjárat: 1987 / 2

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

MERCEDES-BENZ 190 D

MERCEDES-BENZ 190 D

Ár: 800.080 Ft

Évjárat: 1991

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Dízel

MERCEDES-BENZ 190 D

MERCEDES-BENZ 190 D

Ár: 1.000.000 Ft

Évjárat: 1992

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!