0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Fél évszázada kezdődött a Mazda Wankel-sztorija

50 éves a Mazda Cosmo Sport

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Története nehézkesen indult, és később sem terjedt el igazán. A Mazda mégis kitartott mellette. 50 éves a Mazda első Wankel-motoros autója.

%KA%Számtalan rotoros Mazda készült, ritkán látni őket közös képen%KA%

Számtalan rotoros Mazda készült, ritkán látni őket közös képen

Persze, a Mazda előtt is íródott a történelem. Még a Wankel-motoroké is. A kezdetekhez egészen a II. világháború utánig kell visszatekinteni, amikor a felgyorsult fejlesztések során Felix Wankel kidolgozta a különleges meghajtás elvét. A német mérnökről elnevezett négyütemű, belső égésű technológia eltér a hagyományos dugattyús motoroktól. Itt már egy háromszög alakú rotor forog egy vízszintes tengely körül, egy speciális alakú robbanótérben. Egyértelmű előnyei ellenére − mint például a nagy teljesítmény kis köbcenti mellett, vagy a kisebb vibráció, szélesebb hasznos fordulatszám-tartomány, kevesebb alkatrész − sosem tudott széles körben elterjedni. A korai megbízhatatlan változatok aláásták a sikerét, pedig a későbbiekben sok gyermekbetegségét sikerült orvosolni.

%KA%Felix Wankelhez köthető a forgótárcsás motorok működési elve. A világszerte használt hagyományos hengeres motorok elnyomták a 60-as, 70-es években még megbízhatatlannak számító motortípust%KA%

Felix Wankelhez köthető a forgótárcsás motorok működési elve. A világszerte használt hagyományos hengeres motorok elnyomták a 60-as, 70-es években még megbízhatatlannak számító motortípust

A Wankel-motorok ötletét először az NSU vette elő az 1950-es években. A nyugat-német gyár egyike volt a világ három olyan autógyárának, akik a rotoros technológiát használtak (a harmadik a Citroën). A Mazda is tőlük, tehát az NSU-tól vásárolta a licencet 1961-ben. Az NSU Ro 80 már 113 lóerőt tudott 995 köbcentis motorjával, nem véletlenül lett 1968-ban az Év Autója Európában. A sikerek után persze többen érdeklődni kezdtek a Wankel-motorok iránt, ám végül instabilnak bizonyultak. Csupán egyetlen autógyártó tartott ki mellettük, mégpedig a Mazda, akik eleinte egy limitált szériában próbálták ki az NSU-val fejlesztett forgótárcsás technológiát: ez volt a bizonyos Cosmo Sport.

%KA%A Mazda első sportautója egyben a világ első sorozatgyártott wankelese is. Idén 50 éves a Cosmo Sport%KA% %KA%A Mazda első sportautója egyben a világ első sorozatgyártott wankelese is. Idén 50 éves a Cosmo Sport%KA%

A Mazda első sportautója egyben a világ első sorozatgyártott wankelese is. Idén 50 éves a Cosmo Sport

%KA%A világ második sorozatgyártott Wankel-motoros autója volt a megbízhatatlanságáról elhíresült NSU Ro 80, egymást inspirálták a Mazda Cosmo Sporttal, ám a németek autója Év Autója díjas is tudott lenni%KA%

A világ második sorozatgyártott Wankel-motoros autója volt a megbízhatatlanságáról elhíresült NSU Ro 80, egymást inspirálták a Mazda Cosmo Sporttal, ám a németek autója Év Autója díjas is tudott lenni

Pontosan 50 éve, 1967-ben mutatta be első Wankel-motoros autóját a Mazda. A Cosmo Sport történelmet írt, hiszen nem csak a világ első kéttárcsás motorral meghajtott személyautója volt, de a Mazda első sportautója is. A Cosmo Sport volt a japán gyár kilépője a kisteherautó-, kisautógyártó skatulyából is, így érthető okokból ünneplik kerek évfordulóját. Mindössze 1176 db készült a Japánon kívül 110S-ként ismert kétülésesből, ami meghatározta a márka későbbi sportos képét és egyébként is tudjuk, hogy az autósport mennyire fontos a japánoknak. Főleg a Mazdának.

%KA%A kevésbé ismert elődök után, az RX modellcsalád hozta meg igazán a sikert a Wankel-motoroknak. A legismertebbek talán az RX-7 sportkocsik voltak%KA%

A kevésbé ismert elődök után, az RX modellcsalád hozta meg igazán a sikert a Wankel-motoroknak. A legismertebbek talán az RX-7 sportkocsik voltak

A Cosmo Sport tehát egy meghatározó korszak kezdetét jelentette a Mazda életében, hiszen számos további modell örökölte a rotoros technológiát. Teljesen új, már alumíniumházas Wankel-motort kapott az R100 1968-ban, a 323-as sorozat elődjeként. Ugyanezt a motort örökölte később az RX-3, a későbbi RX-modellcsalád első tagja. A leghíresebb forgótárcsások talán az RX-7 sportautók lettek, amikre világszerte ikonként tekintenek.

%KA%Világszerte ismerték, de még Japánban is a tehetősebbek sportautójaként lett híres, köszönhetően elődjeinél nagyobb dimenzióinak, ami így extra adókat is jelentett hazájában%KA%

Világszerte ismerték, de még Japánban is a tehetősebbek sportautójaként lett híres, köszönhetően elődjeinél nagyobb dimenzióinak, ami így extra adókat is jelentett hazájában

Sokan megkérdőjelezik a Mazda döntését, annyi biztos, hogy a Wankel-motorok használatával felhívták magukra a figyelmet. Mára a Mazda neve összeolvadt a forgótárcsás motorokkal, hiszen ők tudták a legtöbbet kihozni a technológiából, és ők is használták a legtovább. Sőt, a Wankel-motorok legnagyobb motorsport sikere, az 1991-es Le Mans-i 24 órás győzelem is a Mazdához kötődik. A rikító fényezésű, négytárcsás motorral szerelt Mazda 787B prototípus a mai napig az egyetlen nem dugattyús versenyautó, amelyik Le Mans-ban győzni tudott.

%KA%Először nyert Le Mans-i 24 órás versenyt japán autógyár 1991-ben. A Wankel-motoros Mazda 787B több szempontból is történelmet írt%KA%

Először nyert Le Mans-i 24 órás versenyt japán autógyár 1991-ben. A Wankel-motoros Mazda 787B több szempontból is történelmet írt

Összesen közel kétmillió forgótárcsás motorral szerelt autót építettek az évek során. A Wankel-korszak végét a Mazda RX-8 jelentette, abból is a nagy érdeklődés miatt bevezetett 1000 darabos Spirit R limitált széria volt a leköszönő, végső sorozat 2011-ben. Sokaknak hiányzik a Wankel-motorok egyedülálló hangja, sokak szerint pedig egyértelmű zsákutca volt az egész. Annyi biztos, hogy a Mazda forgótárcsásai nagy szeletet haraptak ki az autós kronológiából. Szerencsére a Mazdának a mai napig van egyedülálló sportautója az MX-5 személyében, ami a gyáriak szerint a Cosmo Sport filozófiáját öregbíti. Jó látni, hogy szinte utolsó mohikánokként kitartanak a klasszikus sportautók mellett. A Mazda persze sosem állt be a sorba, és hű volt nézeteihez, napjainkban például a nagyobb köbcentis Skyactive szívómotorokkal intenek be a trendeknek.

%KA%Az RX-8 sportautó volt az utolsó Wankel-motoros Mazda. 2011-ben vele szakadt meg egy korszak%KA%

Az RX-8 sportautó volt az utolsó Wankel-motoros Mazda. 2011-ben vele szakadt meg egy korszak

Mit tartogat a jövő? Bizonyos utalások szerint több változatban is visszatérhetnek a forgótárcsás motorok. Ahogy a most megosztott gyári fotók is utalnak rá, egy új, az RX-Vision koncepció által előrevetített modellben éledhetne újra a technológia, hisz a Mazda többször hangoztatja, hogy

a sztorinak nincs vége, és Wankel-motor nélkül nincs Mazda, ahogy a forgótárcsás motorok sem élhettek volna 50 évig a japán gyártó nélkül.

Az idei Genfi Autószalonon a hibrid-Wankel ötlete is felmerült. A gyáriak szerint a forgótárcsás motorok csendes és stabil működése megfelelő lenne egy villanyautóba is hatótávnövelőként. Akármit is tartogat a jövő, várjuk vissza az utánozhatatlan hangú Mazda modelleket, főleg egy RX-Vision-szerű klasszikus vonalvezetésű sportautóban lenne vadító a nagy visszatérés.

%KA%Két éve ejtett állakat az RX-Vision koncepció. A klasszikus sportautóvonalak elvileg egy Wankel-motoros sportautót vetítenek elő%KA%

Két éve ejtett állakat az RX-Vision koncepció. A klasszikus sportautóvonalak elvileg egy Wankel-motoros sportautót vetítenek elő

Ez is érdekes lehet:
 

Már teljes gőzzel itt a Zoe, de sok új villanyautót ígér még a Renault

Végre hazánkban is bemutatkozott, hivatalosan is itt a Renault Zoe, amiből már tavaly megérkezett...

Autóalkatrészből a legjobb ár és minőség - nemzetközi díjat nyert el a Bárdi Autó

Neves elismerést kapott a Bárdi Autó: az Icertias független svájci minősítő intézet piackutatása...

Nissan Qashqai DIG-T 160 Tekna+ teszt

Idén frissült a második generációjával is már négy éve velünk lévő, kategóriaalapító Nissan Qashqai...

Korábban cáfolta, most viszont halálosan komoly a Ferrari SUV

A FCA vezérigazgatója, Sergio Marchionne elmondása szerint "halálosan komolyan veszik", hogy...

Tavaly év eleje óta már közel másfélszeresére nőtt a használtautó-eladások összértéke

Újabb rekord dőlt a hazai használtautó-piacon a harmadik negyedévben: az időszak során mintegy...

Talán majd 5-6 év múlva elkezdődhet épülni a Balatont Kecskeméttel és Szegeddel összekötő M8

10 milliárd forint csupán az M8 autópálya építésének előkészítésére is rendelkezésre áll, maga...

Elvette a rekorder, első helyet a Koenigsegg a Bugattitól

Alig pár hétig birtokolhatta a 0-400-0 km/órás rekordot a Bugatti Chiron. A svéd Koenigsegg Agera...

Volkswagen Caddy Life 1.9 PD TDI DSG, 2007 - használtteszt

DSG ebben? Sokan teszik fel a kérdést a DSG-váltós Volkswagen Caddy kapcsán, pedig készült ilyen...

Skoda Octavia Style 1.0 TSI teszt

Túltolták a downsizingot, de ne legyünk előítéletesek. Az ezres Octaviát vezetni jó, a fogyasztása...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tYXpkYQ==
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Schibsted Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Schibsted Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (2 db)

Forticors írta: 4 hónapja
Csalfa Romeo írta: 4 hónapja

A Citroennek az M35 típusú modelljében volt Wankel-motor, ami a már nálunk is ismert LNA-nak volt az elődje:



https://www.google.hu/search?q=citroen+m35&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj9w_LM-bXUAhXFWhQKHRFnBaQQ_AUIBigB&biw=931&bih=610



Amit viszont nagyon furcsállok, hogy egy szó sem esik a Ladáról, pedig ők is kísérleteztek a forgótárcsás motorokkal(bármilyen hihetetlen is), de prototípus-stádiumban megrekedt a dolog:



http://users.atw.hu/ladarevolution/index_elemei/lap_elemei/vaz_wankel.htm



http://www.vezess.hu/vezetunk/2017/03/30/a-wankel-motorral-rofogo-ladaknal-nincs-erdekesebb-orosz-vas/




Na megelőztél, pont nekem is a wankel motoros szamara jutott eszembe a cikk olvasása alatt

A válaszoláshoz belépés szükséges
Csalfa Romeo írta: 4 hónapja

A Citroennek az M35 típusú modelljében volt Wankel-motor, ami a már nálunk is ismert LNA-nak volt az elődje:

https://www.google.hu/search?q=citroen+m35&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj9w_LM-bXUAhXFWhQKHRFnBaQQ_AUIBigB&biw=931&bih=610

Amit viszont nagyon furcsállok, hogy egy szó sem esik a Ladáról, pedig ők is kísérleteztek a forgótárcsás motorokkal(bármilyen hihetetlen is), de prototípus-stádiumban megrekedt a dolog:

http://users.atw.hu/ladarevolution/index_elemei/lap_elemei/vaz_wankel.htm

http://www.vezess.hu/vezetunk/2017/03/30/a-wankel-motorral-rofogo-ladaknal-nincs-erdekesebb-orosz-vas/

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tYXpkYQ==
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tYXpkYQ==

Friss tesztek

Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic 7G-DCT teszt

Feszült pillanatok - Mercedes-Benz GLA teszt

Elismerem, hogy jól néz ki, bár ehhez kell az új kanyon-bézs fényezés. Játszik a menetfény színeivel és a beltéri világítással, tökéletes a színház, aztán felhörren a Sprinter.


Mini Countryman John Cooper Works teszt

Hívj csak hot hatchnek! - Mini Countryman JCW teszt

Terepralis gyökerekkel a háta mögött nagyot domborít szegmensében a Countryman JCW, utóbbi betűtrió pedig garancia a valódi tudásra.


Renault Captur 1.2 TCe 118 EDC Intens teszt

Szívtipró - automata Renault Captur teszt

Éllovasként frissítették a Renault Capturt, ami dögösebb és karakteresebb, mint valaha. Turbós benzinessel és EDC automatával próbáltuk.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tYXpkYQ==
Hirdetés

MAZDA tesztek

Mazda6 G165 Revolution teszt

Merni kell forgatni - Mazda6 teszt

A Mazda forradalma csöndes, de nem eredménytelen. A frissített 6-os legügyesebb változatát tesztelve nem is értem, miért nem fogy még több.


Mazda CX-5 2.0 AWD Revolution teszt

Ilyen könnyű lenne? - Mazda CX-5 teszt

Napfénytetőt leszámítva minden finomsággal megtömött CX-5-öt kaptunk első tesztünkre, kétliteres benzinmotorral, összkerék-hajtással, totális Skyactiv-kezeléssel.


Mazda RX-8 Revolution teszt

Nem gyárt több porszívót a Mazda Videó

A Mazdánál komolyan hittek abban, hogy meg tudják oldani a Wankel-motor problémáit. Nem jött össze, így sajnos eljött a szomorú pillanat, hogy a Mazda RX-8 elbúcsúzzon tőlünk. Azért utoljára még tartogatott egy meglepetést.


Mazda5 1.6 CD115 TX teszt

Ülésenként egymillió - Mazda5 teszt

Két tolóajtó, hét ülés, nyolc szelep - a számok tükrében így fest a Mazda kompakt, 1,6-os dízelmotorral szerelt egyterűje, amely az 5-ös jelzést kapta.


Mazda2 1.3 TE Plus teszt

Mi változott? - Mazda2 teszt

Megújult a Mazda2, ezért az elsők között megnéztük, hogy mit változtattak a japánok, és mit nyújt az 1,3 literes motorral szerelt TE Plus csúcsmodell.


Még több MAZDA teszt

Címlapon


Friss cikkek

Alig futott, ultraritka Alpina B7S Turbo Coupé eladó

Mindössze 30 darab készült ebből az Alpinából, most egy eladó

2 órája – Sztori

326 lóerőt tudott 1982-ben és mindössze 30 darabos széria volt ez az Alpina B7S Turbo. Most egy olyan eladó, amiből csak kettő készült.


Grafikákon a puritán, a háromajtós, a GT és a pickup Duster

Így nézne ki egy Dacia Duster pickup, de a GT is bejövős

Tegnap – Sztori

X-Tomi mindig megcsinálja azokat a modelleket, amiknek mindenki örülne, de még nincsenek piacon. Így jött létre a hot hatch Duster.


DTM esküvő Maro Engelékénél. Éljen az ifjú pár!

Nincs menőbb esküvői autó egy DTM Mercinél Videó

3 napja – Sztori

Sokszor láttunk már autós esküvőket, most viszont Maro Engel és a Mercedes-AMG DTM csapat valami teljesen új dimenziót mutatott be.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

MAZDA 3 1.6 TX Rozsdamentes! LPG gázüzem!

MAZDA 3 1.6 TX Rozsdam...

Ár: 1.390.000 Ft

Évjárat: 2004 / 10

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin/Gáz

MAZDA 3 Sport 1.4 CE 2 év műszaki!

MAZDA 3 Sport 1.4 CE 2...

Ár: 980.000 Ft

Évjárat: 2004 / 2

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

MAZDA 3 Sport 1.5 D Attraction

MAZDA 3 Sport 1.5 D At...

Ár: 6.700.000 Ft

Évjárat: 2017 / 5

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!