Soron kívül kapnak gázt a BKV buszai

A Főgáz telepén nyílt meg a BKV-t kiszolgáló új CNG-kút

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem kell ezentúl a CNG-kutakon este sorban állni, mert a BKV buszai saját helyen tankolnak. A Főgáz kútját privát autók nem használhatják.


Kellemes surrogás mellett, a Főgáz Salgótarjáni utcai gáztelepén adták át a főváros harmadik CNG (Compressed Natural Gas), azaz sűrített földgázkútját a héten. A hazai CNG-fejlődés mostanában kezd felgyorsulni. Pest első ilyen kútját még 2011-ben nyitották a Főgáz telepétől alig másfél kilométerre lévő, Kőbányai úti MOL kúton. Az akkori kalkulációt túlteljesítve, hamarabb megtérültek ennek a költségei, mint a szakemberek várták. Tavasszal Opel Zafira taxik álltak forgalomba CNG hajtással. Áprilisban meg már a város második, Buda első CNG kútja is megnyílt, a Budaörsi úti (a volt Osztyapenkónál lévő) Agip töltőállomáson.
Hirdetés


Korábban kritika érte a BKK-t, mert az egyetlen közkúton tankolták a BKV flottájában üzemelő földgázhajtású buszokat, ezt a problémát most megoldották a Főgázzal kötött megállapodással. A szolgáltató telephelyén nyílt új gázkút átadása kapcsán több jó hírt is kaptunk a főváros jövőbeli környezetkímélő járműveiről. Bár az újságírókat az eseményre taxizó Van Hool buszt kísérő két smarton csak a matrica CNG, hajtásuk sima benzines, de a Főgáz már tárgyal több közhasznú feladatot ellátó céggel a gázosításról. Mint megtudtuk, az új kút két oszlopából egyszerre két jármű is tankolhat, egyelőre a BKV (mint a BKK alvállalkozója) buszai fognak innen erőre kapni, később az FKF új kukásautói is. Privát autók nem tankolhatnak itt, de az ilyet hajtóknak is jó hír az új kút, mert a két publikus töltőhely kihasználtsága csökken. Azokon nem lesz este és éjszaka, a műszak után tankoló busz.

Volt olyan kolléga, aki stílusosan, egy teljesen elektromos Nissan Leaf tesztautóval érkezett a helyszínre, de a legtöbben a városon áthajtó különjárattal érkeztek. Az újságírókkal együtt az átadóban érdekelt cégek és közületek vezetői is buszoztak. Vitézy Dávidot, a BKK vezérigazgatóját így már menet közben kifaggattuk a CNG-buszokról. Tőle tudtam meg, hogy a 2010 őszén alapult BKK a fővárostól és a BKV-tól átvett szerepkörökben, a tömegközlekedési eszközök közül a jó ezer darab magaspadlós buszból már 500-at lecserélt. Vagy újakra, vagy a tizen-, sőt huszonéves Ikarusoknál fiatalabbakra, de mindenképpen környezetkímélőbbekre. A cél, hogy 2018-ra csak alacsonypadlós busz közlekedjen.

Egy ilyen használt Van Hool károsanyag-kibocsátása optimális esetben 70 százalékkal kevesebb, mint egy régi Ikarusé, amit kiváltottak vele. A BKV ezeket a Dijon városából származó példányokat a BKK-n keresztül a főváros biztosította forrásból tudta beszerezni. Áruk a hatósági vizsgához és a pesti üzemhez szükséges átalakításokkal együtt sem volt több, mint egy régi busz teljes vázfelújítása. A buszok elsősorban Dél-Pest kertvárosi részén fognak közlekedni, ahol a forgalom az ablakoktól alig pár méterre halad. Fülre tényleg jobb egy ilyen CNG busz, mint a hasonló korú használt dízel. A buszok már április óta dolgoznak a 99-es, 182-es és 184-es vonalakon. Hogy a Salgótarján úti tankolás ne okozzon túl nagy kiesést, úgy szervezik, hogy a műszakot lehetőleg a 99-esen fejezzék be, így a kút közel esik. A hatótáv jó 300 kilométer, így belefér az egy napi táv.

Maga a Van Hool New A330 kellemes, viselkedése utas- és állítólag vezetőszemmel is megegyezik a dízel társaiéval. A 37 CNG-hajtású Van Hoolból csak 8-nak van gyári rámpája, a többi 29-en mobil rámpa szolgál. A kerekesszékesek és babakocsisok felszállását ez is megfelelően segíti, de a buszvezetőnek ezzel több munkát okoz a belga Van Hool, mint más típusok. A rámpát nem elég egy fémkampóval, egy mozdulattal felhajtani, hanem elő kell venni az utastér középrészéből és a helyére kell illeszteni. A típus további feltűnő hátránya, hogy míg a sima, dízel A330-as 28 főt képes leültetni a vezetőn kívül és emellett még 79 szabvány méretű álló utas is belefér, addig a CNG-kivitel bal hátsó sarkában fekvő motorja annyi helyet elfoglal, hogy csak 23 ülő és 73 álló utast tud befogadni. Szemre olyan mínusz 10 férőhelyesnek éreztem a hátrányt, nem saccoltam rosszul, 11 férőhelynyi mínusz az áldozat az alternatív hajtás oltárán.

Dr. György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes a Holdra elsőként lépő Neil Armstrong szavait idézve ezt a kútavatót egy újabb kis lépésnek nevezte. Az út világos, reményei szerint a környezeti szempontból jobb járművek fogják elözönleni a hazai utakat, a buszok után kukásautók, és így tovább. A kérdés, hogy hosszabb távon mit mutatnak az üzemeltetési tapasztalatok. Még nem eldöntött, hogy hol éri meg jobban a CNG egy Euro 6 normának megfelelő új dízel helyett. Az ígéret szerint a BKV telephelyén is fognak majd ilyen kutat létesíteni, hogy a normál buszokéhoz hasonlóan, külön kiállás nélkül lehessen tankolni. Egy ilyen, OMH hitelesített gázkút létesítése persze nem csak sok pénzbe kerül, nagyon komoly biztonsági előírásoknak is meg kell feleljen. Egy biztos, a BKK a CNG üzemmel szerzett saját tapasztalatai függvényében fogja az új besszemerezési tendereket kiírni. Eddig pluszpontért sem pályáztak ilyennel, de a jövőben ez persze változhat. A kérdés, hogy a kormány adópolitikája mikor fogja a CNG-t is elérni. Ha megadóztatják, akkor növelt árával nem biztos, hogy a jelenlegi jó gazdaságossági rátával fognak tudni üzemelni ezek a járművek. Hasonló történt az E85-tel is, jövedékiadó-kedvezményének megszűnése óta nem éri meg azt tankolni. Az E85-nél azonban viszonylag olcsó átalakítással, vagy akár nélküle is lehetett azt tankolni. Egy CNG-s jármű beszerezése azonban jelentős költség. Ezt a kockázatot ma Magyarországon csak az állam által fenntartott intézmények (mint az FKF, vagy a BKK) tudják reálisan vállalni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 06:51
    Permalink

    Akkor mit szóljanak a vidéki megyeközpontok? Dunántúlon, pl. Veszprémben, 30 éves Ikaruszok vannak! A jegy ugyan annyi mint Budapesten, cserébe 30 éves buszok, járnak. Miközben Budapesten több 10 Km-ert utazhatunk ezért, itt pár Km-ert kapunk ugyan azért az árért. Ráadásul nem 4-6 percenként járnak a buszok, hanem 15-30 percenként. Hétvégén egy óra is lehet, mire a város egyik végéből egy átszállással hazaér az ember! Gyalog talán fél órával több. Nem csoda, hogy jobban megéri autóval menni. Van is dugó minden nap ez miatt! El sem tudják képzelni Budapesten, micsoda jó tömegközlekedésük van! Azt, hogy mi lehet az Alföldön, pláne az ukrán határ felé, el sem tudom képzelni. Vagy a nem megyei jogú városokban! Mert mindez a Dunántúlon, megyeközpontban van!

  • 2017.10.29. at 06:51
    Permalink

    Osztom az előttem lévő két hozzászólást, sajnos le vagyunk maradval kb: 10-15 évvel a környezetvédelem és a közüzemi közlekedés ilyen lehetőségeitől. Véleményem szerint az is szánalmas amikor a BKV zsir uj merci diesel buszparkja mellé vesz 37 db használt CNG-s buszt, aztán úgy nyilatkoznak ,hogy a következő fejlesztés már diesel elektromos lessz……

  • 2017.10.29. at 06:51
    Permalink

    Az a szomorú a jó hír hallatán, hogy a 21. század 14. évében ez ekkora szenzáció!
    Már réges régen minden busznak ilyennek kellene lennie és már ezeket kellene
    cserélni esetleg tisztán elektromosra!

  • 2017.10.29. at 06:51
    Permalink

    Az összes dízel busz helyett CNG kéne! Városban sokkal tisztább.
    Agyrém, hogy milyen “szakmai” körben merült fel az euro 6-os dízel tisztasága?! A gazdaságosságot, pedig a környezetterheléshez [b]kell [/b]kötni.

Vélemény, hozzászólás?