Így kell luxusautóval spórolni

"A közlekedés szórakoztató taktikai játék..."

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hétköznapi Lexus IS 220d, amellyel 5,67 literes átlagfogyasztást ért el a tulajdonosa 51 000 km alatt. És 134 000 után még gyáriak a fékbetétek...

Jó eséllyel mindenki ismeri a mostanában különösen aktuális viccet, miszerint nem igaz, hogy emelkednek az üzemanyagárak, hiszen mindig ötezerért kell tankolni, és kész. Sajnos, a valóságban nem ilyen egyszerű a helyzet, a benzin és a gázolaj árának meredek emelkedése bizony egyre többeket ösztönöz arra, hogy letegyék az autót, és nélkülözzék, vagy csak a legszükségesebb esetben élvezzék a gépkocsi nyújtotta szolgáltatásokat. Persze, a drágulásnak vannak járulékos előnyei is, akik még bírják anyagiakkal a drága naftát, azoknak örömteli a kevesebb autó, a dugók mértékének a csökkenése, valamint a picivel könnyebb parkolás. Ha nyitott szemmel járunk, igazából a járműpark összetételén nem látszik semmi változás, nem lett számottevően több az olcsó, kis fogyasztású autó, mint ahogy mély a merítési lehetőség a tíz-, húszmilliós limuzinokból, terepjárókból is. Az ember könnyen azt gondolná, egy luxusautó tulajdonosát vajmi keveset érdekli, mennyi üzemanyagot pusztít el a kocsija, magasról tesz a szén-dioxid kibocsátásra, de ez nem igaz, nem szabad általánosítani, és ennek örömteli igazolására álljon itt a következő történet.
Kedves olvasónkkal, Gróf Istvánnal a némely esetben komoly indulatokat kiváltó japán autós cikkünk kapcsán ismerkedtünk meg. A levélváltások során kiderült, István egy Lexus IS 220d tulajdonosa, és egy különleges baráti kör tagja. Ha érdekel benneteket, mit is csinálunk, akkor találkozzunk, szívesen mesélek. – invitált minket, és mi örömmel fogadtuk el a meghívását. Pontos ember, a megbeszélt helyszínre óramű pontossággal fut be a fekete, négy éves, makulátlan állapotú japán autóval, amely voltaképpen egy futamvezető versenyautó – csak kicsit másképpen. Némi képzavarral élve, egy kávé mellett azonnal bele is csapunk a lecsóba. Kiderül, az IS 220d teljesen gyári állapotú, semmilyen módosítást nem végeztek rajta, és István egy nemzetközi méreteket öltő privát fogyasztásverseny résztvevője. Barátjával véletlenül találtak rá egy speciális, német honlapra[/url], ahol e cikk írásának idején a regisztrált Lexus tulajdonosok száma 421, ebből az IS 220d modell 43, és mind a saját kategóriáját, mind az abszolút Lexus mezőnyt Gróf István vezeti! A feltételek egyszerűek, mindenki méri a fogyasztását, pontosan, dátumszerűen könyveli a tankolásokat, a megtett kilométereket, vannak egységesen használandó specifikációk (időjárás, utak, forgalmi körülmények, stb.), és így jön ki azon átlag, ami a sorrendet meghatározza. Kérdésemre, hogy mi garantálja az eredmény hitelességét, István csak annyit válaszol, hogy a lelkiismeret. Nincs semmilyen direkt, vagy közvetett ellenőrzési forma, ez amolyan becsületkassza jellegű „intézmény”, de ha valaki csal, az voltaképpen saját magát csapja be, nem másokat. Az önkéntes játékban természetesen nem csak Lexus-rajongók vesznek részt, az oldalon összesen 277 ezer regisztrált jármű található, a személyautóktól kezdve a motorkerékpárokon át a haszonjárművekig, sőt, külön quad kategória is létezik.
De mi visz rá egy Lexus tulajdonost, hogy tojással a talpán vezessen? Meglepő válaszokat kapunk. Először is, István nem vezet tojással a talpán. Elmondása szerint nincs agyafúrt technikája, imádja az autóját, az IS 220d szinte családtag, és meg is hálálja a gondoskodást. A közlekedés számomra szórakoztató taktikai játék. A lényeg, hogy a lehetőségekhez mérten mindig előre gondolkodom: ha messziről látom a pirosra váltó lámpát, akkor nem taposom a gázt, nem esek be satufékkel, és hasonló apróságok. Továbbá betartom a szabályokat, például ahol 70 km/h a megengedett, ott annyival megyek, autópályán is tartom a 130 km/órát, és nem csinálok belőle presztízskérdést, ha olcsóbb, netán gyengébb teljesítményű autóval megelőznek. Szeretek stressz-mentesen, senkit fel nem tartva nyugodtan haladni, ez plusz biztonságérzetet ad. Üzletember vagyok, mégis mindenhova időben odaérek, viszont számomra fontos, hogy felesleges üzemanyag-pazarlással ne szennyezzem a környezetet, és ez végeredményét tekintve járulékosan a tárcámat is jótékonyan érinti. Arról már nem is beszélve, hogy az autóm négy év használat után újszerű állapotban van. A 177 lóerős, manuális váltós fekete Lexus számlálója átlépte a 134 000 kilométert, István 83 ezres óraállásnál csatlakozott az internetes közösséghez, és ezen idő, illetve 51 000 kilométer megtétele alatt picivel kevesebb, mint háromezer liter gázolajat tankolt, amely 5,67 literes átlagfogyasztást jelent – a pontos adatok a honlapon megtalálhatók, elemezhetők. Ehhez kapcsolódik a szén-dioxid kibocsátás, ami nagyjából 7,7 tonnát tesz ki. Büszke lehetne az eredményére, de nem kérkedik vele, csak szerényen mosolyogva kortyolja a feketét, a témához való hozzáállása pedig Magyarországon még korán sem általános társadalmi jelenség. A környezetvédelem tudatossága nagyon összetett dolog, de a jövőnk, az utódaink, a gyerekeink léte nagymértékben ettől függ. Ha egy porszemnyivel hozzá tudok járulni ahhoz, hogy nekik jobb legyen, és ezért „csak” ésszel kell nyomnom a gázt, azt nagyon fontosnak érzem. Hogy mindemellett gépészként még az is érdekel, hol húzódik az autóm teljesítőképességének a határa, az már hab a tortán.

A közlekedés számomra szórakoztató taktikai játék...


A beszélgetés után gondolataimba merülve autóztam hazafelé, a Budaörsi úton 60-as tábla, a szemem sarkából látom, a digitális sebességmérő kijelzője a 70-es szám körül táncol. Hátulról egy sötét Passat viharzik. Neki az is kevés, amennyivel én haladok, mögém ér, kivág, padlógáz, fekete füstöt okád a vélhetően csiptuningos TDI, csak úgy porzik utána az aszfalt, aztán hosszan ég a féklámpája, és később ugyanúgy mellégurulok a piros lámpánál. Átnézek. Citroënben ülök, nem Lexusban, mégis kiröhögöm.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 17:58
    Permalink

    Toljad, vagy ne toljad, ez itt a kérdés…
    Általános sulis haver TDI Octaviája szerintem még nem pörgött 2e/min felett, úgy használja, igaz így nem is fogyaszt 5l fölött nagyon! Én így nem is tudtam menni a Versoval, mert jóval hosszabb fokozatok voltak abban, szinte mindent erőből oldott meg. Ezért voltak véleményem szerint jobbak a régi dieselek, nem kellett pörgetni, mégis volt erejük alapjárat után egyből, de ugye az is igaz, hogy nem 1,3 és 1,6 literesek voltak, hanem min. 1,8-1,9 cccm között, de ez más tészta!
    Én a jó fogyit max. 2800 ford/min-ig pörgetve értem el, felesleges volt jobban pörgetni, de persze ez benzinesnél tuti magasabb.

  • 2017.10.31. at 17:58
    Permalink

    Éppen mostanában olvastam valahol, hogy a mai autók fogyasztásának jobb, ha dinamikusan vezetünk. Nem agyon pörgetve, de a felkapcsolási fordulatszámot mihamarabb elérve, illetve, érdemes 3-4 ezerig kihuzatni és utána felkapcsolni. Szerintem, az Ön példája ékes bizonyíték erre.

  • 2017.10.31. at 17:58
    Permalink

    Sziasztok!
    2006-ban nyertem egy IS220D-t egy egész hétvégére. Nyugodtan vezetve 8,5 átlagot mutatott a fedélzetin, igaz előttem ki tudja hányan nyüstölték szegényt. Később egy Corolla Verso lett a családtagunk. Ezt 96e km-en át használtuk a párommal, nála 8-9l között, nálam 6,5-7,2l között. Érdekes volt, mert nem szerette, ha tötyögtek vele, viszont normálisan, szabályok között használva egyből jó lett az átlag. Versenyeztünk is, hogy kinél mennyi lesz, Alföldi túra alkalmával volt 5,6 átlag is! Véleményem szerint érezni kell egy autónál, hogy mi az a fordulat,amit szeret és ott, vagy akörül kell tartani azt. Valakinek ez jobban megy, valakinek kevésbé. Gépészmérnök vagyok, de semmi köze ennek ahhoz, hogy mennyire érzem az autót. Viszont meggyőződésem, hogy hallás-érzék annál fontosabb a jó használat-fogyasztás érdekében.
    Természetesen gratula a tulaj ügyességéhez, de még inkább a zsír VERDÁÉRT!

  • 2017.10.31. at 17:58
    Permalink

    Drága Uraim!Ez a ki mennyit milyen autóval játék egy kicsit nevetséges duma parti.Először is mi az, hogy átlag fogyasztás? Jó magam egy M-B e200 cdi tulajdonosa használója vagyok.Az autó két éves,60000km vanbenne amit én tettem bele.Amikor ment a szekér havi TIZENKÉT Mosonmagyaróvár-Budapest út mellett nem igazán keveregtem városban,mellék utakon,az auttó nem kell elhinni még az öt litert sem akarta megenni.Most,hogy csak hat-hét esetben járok a nagyfaluba és Szombathelyre kell járnom a 86-oson,km-ben majdnem annyit megyek és máris 6 lityi lett afogyás.Nyaralás: egy hónap Balaton oda vissza 360km strandra átjárás napi 15km. Fogyasztás 7 l.na most akkor kinek mérjük a fogyasztását? Pedig egyík esetben sem beszéltem egy 50-es lábu”autóversenyzőröl” hanem egy egymillió km-ert messze túllépő 55-ös nyugodt vezetőröl aki imád vezetni és nem igazán érdekli,hogy mennyit eszik az autója.Annál jobban az üzemanyag ára!!!

  • 2017.10.31. at 17:58
    Permalink

    Ez is bizonyítja,hogy nem egyformák az emberek,és két sofőr két különböző fogyasztást tud elérni ugyanazzal az autóval.Mellesleg feltételezem,olyan emberek akarták önt riogatni a fogyasztási adatokkal,akiknek soha nem volt ilyen autójuk.Normális vezetési stílussal tényleg ezek a reális adatok,amit ön írt.Ahogyan mondta,nem kell ész nélkül nyomni a gázt.

  • 2017.10.31. at 17:58
    Permalink

    Rendben,én is azt hiszem,lenne közös témánk.Csak előbb nekem kell msn:-))).Skypolok:-)Egyébként legyen boldog az az ember,akinek az Omega csak megkarcolta a Vagon R-jét,és még rommá is tört:-)Csak az orra másfél méter az omegámnak….

  • 2017.10.31. at 17:58
    Permalink

    Amikor előző autómat (Audi 80 1.9E, 113LE) megvettem, sokan azzal ijesztgettek, hogy le fogja zabálni a fejemet. Ehhez képes, országúton, 6 literrel simán elment, a városi fogyasztása pedig 8 liter volt. Ez utóbbit nyáron mértem, télen, nyilván több.

    Jelenlegi autóm (Opel Vectra 1.8 16V, 125LE) is hasonló fogyasztási adatokat produkál. Városban 9,1-et mértem, igaz, télen. Gondolom, nyáron ez is lemegy 8 körülre. Országúton 6 literrel megelégszik.
    Szeretem, ha megy alattam az autó, de nem hajtok ész nélkül, már a csillagászati bírságok miatt sem.

  • 2017.10.31. at 17:58
    Permalink

    Szia!Az Omega nyugodt stílusban olyan 8 liter körül+-fél liter,de inkább mínusz.Persze,160 felett már inkább 12 liter.De az csak a régi 8 szelepes c20 ne motor.Etanolt nem próbáltam,de nem hiszem,hogy fogom.Szerintem egy 19 éves nagyautótól ez nem olyan rossz fogyasztás…Persze,ismertem embereket,akiknek 160 felett kevesebbet evett az autójuk,mint az alatt:-)))))

  • 2017.10.31. at 17:58
    Permalink

    Ők valószínűleg nem úgy hajtják a Kappát,mint ön.Én magam is úgy voltam a 2 literes Alfámmal,hogy nem hittem el,hogy el tud menni 6,3 literrel is,hosszú úton,átlag 90-100-as tempóval.De annyi volt,250 km után újra teletankoltam,így számoltam ki,nem egyszer.Persze,tudott 10 litert is enni,de akkor más volt a helyzet.A dízel Astrám is tud 4,6-ot és 6 litert is enni,ez csak rajtam múlik igazán.

Vélemény, hozzászólás?