0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

A robotautók már a BME-n vannak

RobonAUT 2014 robotépítő verseny a BME villanykarán

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ma a fogyasztáscsökkentő technikák mellett az önvezető autók és így az autózás jövője foglalkoztatja leginkább az autósokat, illetve az autós sajtót. A BME rendezvényén közelebb kerültünk az utóbbi témához.

A BME Q épületének aulája szinte zsúfolásig tele volt, a kép már bőven a rendezvény vége felé készült − középen a pálya

A BME Q épületének aulája szinte zsúfolásig tele volt, a kép már bőven a rendezvény vége felé készült − középen a pálya

A legnagyobb számítástechnikai cégek és a legjelentősebb autógyártók karöltve keresik a megoldást az önvezető autók elterjesztésére. Mi értelme van ennek? Egy olyan autó, ami tudja, hogy hova megyünk, nem téved el, a vezetője (vagyis az elektronika) nem tud elaludni, időben észreveszi a fékező kocsisort és elkerüli a dugót is. Mindez sokak álma. Nem is annyira futurisztikus azonban ez, hiszen ha belegondolunk, a modern sofőrsegédek ezeket a funkciókat, ha nem is mind, de részben már ma is tudják. Elég a sávtartó, az elalvást gátló rendszerekre, vagy a vészfék-asszisztensre gondolni. Gondoljunk csak bele, hogy milyen lehet a napi ingázás stresszét kellemes zenére, olvasásra cserélni, vagy akár a gyerekeinkkel játszva eljutni az agglomerációból az óvodáig? Az olvasók és a kollégák nagy részével egyetértek én is abban, hogy egy-egy élvezetes, egyedi autó vezetése mással össze nem hasonlítható, felemelő érzés. Ugyanakkor azt a nézetet is osztom, hogy a napi rutin, a munkába járás, a bevásárlás, vagy akár a nyaralni vágyó tömegben döcögés a modern élet egyik legfeleslegesebb, leginkább idegtépő idővesztessége.

Nem közönséges távirányítású autó, vezérlése egyedi, előre programozott

Nem közönséges távirányítású autó, vezérlése egyedi, előre programozott

Egy ilyen autóval megszűnhetne az autózás nyűgöt jelentő oldala, és ha jobban belegondolunk, nem jelent mindenkinek örömöt az autózás, sokaknak egy szükséges rossz az autóval való közlekedés. Ha a technika tovább egyszerűsödik, olcsóbb lesz, hamar el is fog terjedni. Onnantól mindenkinek a pénztárcája és a vérmérséklete szab majd határt, hogy mivel fogja meglovagolni a híres pesti zöldhullámot. A legfrissebb hírek szerint ez nem is a távoli jövő; a Google vezető nélküli, önjáró autójában több évnyi fejlesztés benne van már. Először vegyes érzelmekkel rácsodálkoztunk, aztán a magától driftelő, távirányítással vezérelt BMW M325i láttán a karunkon is felállt a szőr. Nyilván nem ez lenne az elsődleges felhasználási terület, de van benne ilyen potenciál is.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem RobonAUT 2014 című rendezvénye nem kereshet megoldást a felmerülő etikai, jogi kérdésekre, ahogy nem számít a benzinagyú autóőrültek lelkesedésére sem. Annál inkább alkalmas a jövő mérnökeinek és szakma képviselőinek találkozására, mindezt kvázi tét nélkül, egy verseny formájában.

Ha az autó érinti, az elektromos kapu felnyílik, közben piros fénnyel jelzi az áthaladást

Ha az autó érinti, az elektromos kapu felnyílik, közben piros fénnyel jelzi az áthaladást

2009-ben találták ki felsőbb éves doktorandusz hallgatók és Tevesz Gábor docens, hogy a nemzetközi Eurobot verseny mintájára – amin a magyarok rendre jól szerepelnek – saját robotversenyt szerveznek. Az első versenyt 2010-ben tartották meg a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karának szervezésében, akkor még markólókanalas robotok gyűjtögették a pingponglabdákat, azóta az ügyességi feladatoknál látványosabb gyorsasági kör került előtérbe egy kis parkolással. A téma elsősorban az Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék által oktatott tárgyakhoz kapcsolódik, de senki ne higgye, hogy egy ilyen önjáró autó megépítéshez elég a középiskolai fizikaórákon felszedett háttértudás. A kiírást az egyetem villamosmérnök és mechatronikai mérnők mesterszakos hallgatóira szabták.

A célba ért autó két kör után lefékez és meg is áll, a szaggatott vonalak adják ehhez a jelet

A célba ért autó két kör után lefékez és meg is áll,
a szaggatott vonalak adják ehhez a jelet

A legutóbb, múlt hét szombaton tartott (RobonAUT 2014) viadalon a versenyfeladat a következő volt: időre, tehát a lehető legnagyobb sebességgel kellett a robotautóknak végigmenni a szagszalagcsíkokkal kijelölt pályán, emberi beavatkozás nélkül. Ezután a legjobb időeredménnyel és a legkevesebb hibaponttal teljesítő csapatok páros versenyt futottak. Az akadályok között volt lejtő és emelkedő, kanyar, szlalom, parkolás és garázskapunyitás is. A verseny célja, hogy gyakorlati lehetőséget biztosítson az egyetemi hallgatóknak, akik így programozási és szerelési ismereteiket használhatják fel. A versenyben résztvevő autók felépítésüket tekintve nagyon hasonlítanak a pár tízezer forintos távirányítós modellautókra, a kunszt az irányításuk, hogy a vezérlőszoftverüket teljes egészében a hallgatókból álló csapatoknak kellett elkészíteniük.

A páros verseny rajtja előtt − a pályára állításhoz igen, azon túl nem volt megengedett az emberi segítség

A páros verseny rajtja előtt − a pályára állításhoz igen, azon túl nem volt megengedett az emberi segítség

Az autók haladását nyomtatott áramkörök, mikrokontrollerek és különböző érzékelők segítik. Az előre írt program szerint így a robotautók a szaggatott padlócsíknál megálltak, a tripla csíknál lassítottak, így be tudták venni a kanyarokat. A technika hasonlatos azokhoz az érzékelővezérelt technikákhoz, amelyekkel a már létező sávtartóasszisztensek, vagy távtartós tempomatok is dolgoznak.

Alapjaik azonosak, a felépítmény eltérő, ahogy az eredmények is

Alapjaik azonosak, a felépítmény eltérő, ahogy az eredmények is

A csapatok egyetemi segítséggel, azonos költségvetésből és alapból dolgoztak több hónapon keresztül, eredményeiket a befektetett munkaórák és a műszaki lelemény hozták meg. Nekem, mint nem mérnök végzettségű nézőnek is érdekes volt ez a csapatverseny, és a teljesítményeket elnézve meggyőzött a BME-s hallgatók tudása. A verseny nyertesei persze kaptak értékes ajándékokat is a szponzoroktól, de ezeknél jóval többet ér pár összegyűjtött névjegykártya, illetve az ilyen eseményekkel megalapozott későbbi gyakornoki- és munkahelyek. A RobonAUT 2014 verseny is jó példa arra, hogy jövő fejlesztési iránya a mai mérnökök kezében van. Az automatizálást tanuló hallgatók későbbi fejlesztéseikkel jobbá és könnyebé tehetik nekünk autósoknak is az életet. A BME diákjaink robotautói persze nagyon messze vannak a szinte sorozatérett, magától driftelő BMW-től, de részletmegoldásaik, elvi rendszereik megegyeznek, így a hallgatók szinte játszva gyakorolhatják jövőbeli munkájukat.

Ez is érdekes lehet:
 

Peugeot 3008 1.6 BlueHDi M6 Allure teszt

Újra próbára tettük a Peugeot 3008-at, ezúttal már az Ev Autója cím győzteseként. A franciák...

Láttuk az új Volkswagen Polót, sokat nőtt, hangja is nagyobb lett

Berlinben láthattuk élőben először a Volkswagen új kisautóját. A Polo hatodik generációja az...

Németországban is visszavásárol a dízelbotrányban érintett autókat a Volkswagen

Közel két éve annak, hogy a Volkswagen dízelbotránya kirobbant, még ma is, és valószínűleg még...

Minden, amit a motorolajokról tudni érdemes

A belső égésű motorok megfelelő működése érdekében a legfontosabb „alkatrész” a motorolaj, spórolni...

Gyorsan adnál túl autódon a használat után? Mutatjuk, mit érdemes venned!

Brit tudósok szerint használtan a Lexusok minden többi autónál könnyebben eladhatók. Azért nyilván...

További egységes üzemanyagár-csökkenés következik

Míg szerdán csak a benzin ára került lejjebb, pénteken már a gázolaj is ármérséklést kap.

Két világbajnok is távozhat a Forma-1-ből

A Libery Media több versenyt szeretne a száguldó cirkuszban, Alonso és Hamilton viszont máris...

Itthon vezettük a Peugeot 5008 második generációját

Idehaza is bemutatkozott a Peugeot új négyszámjegyű modellje, az 5008 második generációja. A...

Hyundai i30 1.4 T-GDI 7 DCT teszt

Nem ér másolással vádolni senkit, a Hyundai i30-nál is inkább úgy mondanánk, kiválogatták azt...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Hyundai i30 1.4 T-GDI 7 DCT teszt

Ilyen, amikor a másolat szinte jobb - Hyundai i30

Nem ér másolással vádolni senkit, a Hyundai i30-nál is inkább úgy mondanánk, kiválogatták azt, ami jó, és becsomagolták egy ismerős, de ezen a szinten kívánatosnak mondható formatervvel.


Kia Optima EX Premium 1.7 CRDi 7DCT teszt

Te drága! - Optima SW

Kombik közül eddig a legcsábítóbb az Optima SW, minden jóval megtömve kényelmes, és már-már prémiumban érezhetjük benne magunkat. Imádni való, főleg akkor, ha kevesebbet költünk rá.


Peugeot 3008 1.6 BlueHDi M6 Allure teszt

Tartalmas második felvonás – Peugeot 3008 1.6 BlueHDi

Újra próbára tettük a Peugeot 3008-at, ezúttal már az Ev Autója cím győzteseként. A franciák SUV-ja továbbra is elképesztően izgalmas, mégis ésszerű autó, de vajon megérdemelten nyert?

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

SEAT Ibiza FR menetpróba - Leonnal és Atecával fűszerezve

Tudjuk az új Ibiza árát, vezettük a legerősebb változatát

2 napja – Újdonság

A SEAT legfőbb idei újdonsága az Ibiza, amit rögtön FR-ként vezethettünk. Továbbá az új Leon Cupra FR-t és az Ateca FR-t is meghajthattuk.


Végigvezettük a MINI JCW palettáját

John Cooper Works modellekkel edzettünk

2 napja – Sztori

Európai körútra indultak a felpaprikázott MINI-k, mi pedig itthon el is kaptuk őket, hogy az Euro-Ringen valljanak egy laza pályanap során.


Összevarrtak három Ladát, hogy őrült sebességgel foroghassanak

A háromfejű orosz sárkány története Videó

3 napja – Sztori

Mond valamit az, hogy fidget spinner? Nem baj, ha nem, csak ez most egy új őrület, na persze a fiatalok körében. Viszont néhány orosz is feldolgozta az ötletet, mutatjuk, hogyan.


Használtautó.hu

MERCEDES-BENZ ML 320 CDI (Automata) Sport Facelift

MERCEDES-BENZ ML 320 C...

Ár: 6.350.000 Ft

Évjárat: 2009 / 6

Kivitel: Városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Dízel

HYUNDAI MATRIX 1.5 CRDi Style 132E KM-FULL EXTRÁS

HYUNDAI MATRIX 1.5 CRD...

Ár: 1.119.000 Ft

Évjárat: 2008 / 2

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

MERCEDES-BENZ A 190 Avantgarde VEZ.SZKÖNYV!RADAR!ÜLFŰT!BŐR!

MERCEDES-BENZ A 190 Av...

Ár: 1.489.000 Ft

Évjárat: 2003 / 2

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!