Mennyit kell ma dolgozni egy autóért? Kevesebbet, mint 8 éve!

Autóárak és átlagjövedelmek aránya

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Noha 2003-ban még közel négyszer annyi autó fogyott, mint 2011-ben, a kereslet apadása nem a jövedelmek és az árak arányváltozása miatt esett vissza.

Vitathatatlan az autóárak emelkedése és ezzel párhuzamosan a kereslet visszaesése is, ám a Porsche Hungária elemzése szerint ma kevesebbet kell dolgozni egy új autóért, mint 8-9 évvel korábban.
A 2003 és 2011 között, az átlagos listaárakat az átlagjövedelmekkel összevető tanulmány szerint jelentősen, 3,5 millió forintról 6 millió forint fölé emelkedett az új autók átlagos listaára. Forintosítva mindez 80, euróban számolva nem egész 70 százalékos növekedést jelent. Már az utóbbi adatból is kiolvasható: az autóárak emelkedése nem követte a forint gyengülését, a külföldi vásárlók tehát egyre olcsóbban tudnak Magyarországon autót venni.

Az átlagárak egyébként nem csupán az infláció miatt változtak, nagyban befolyásolta azokat az elemzés szerint a szegmensarányok átrendeződése, azaz a kereslet eltolódása a kiskategóriás járművek felől a drágább, alsóközép-, illetve középkategóriás modellek felé. Ennek oka egyébként nem más, mint a magánvásárlók kiesése, zömében ők voltak a kisautók vásárlói, jelentős megcsappanásukkal a szintén csökkent (mintegy negyedére esett) összesített eladásokból ma nagyobb részt tesznek ki az immár a vásárlók több mint háromnegyedét adó céges kuncsaftok.
A Volkswagen konszern példája alapján 2003-ban eladásaik zömét, egészen pontosan 51,4 százalékát a Polo-méretű kisautók tették ki, ám ez mára 25,7 százalékra apadt. Ezzel párhuzamosan – az egyébként szintén csökkent keresletű Golf-osztály, azaz az alsó-középkategória részaránya 30,5 százalékról 52,2 százalékra nőtt, s a Passattal fémjelzett, 2003-ban az eladások 6,8 százalékát kitevő középkategória is több mint kétszeresére duzzadt - arányaiban. A megnövekedett átlagárak tehát a korábbiaknál nagyobb, felsőbb kategóriájú autókat fednek ma.
Hirdetés
Az árnövekedéshez természetesen a vizsgált időszak inflációja, a fogyasztói árak emelkedése is hozzájárult, mely a tanulmány szerint mintegy 50 százalékos volt a 2003-2011 közötti időszakban, melyhez 60 százalékos-átlagjövedelem emelkedés is hozzájárult. Tény, hogy az autók átlagárának emelkedése az inflációét és az átlagbér-emelkedését is meghaladó mértékű, ha azonban azokat a 2003-as szegmensarányokkal súlyozzuk, már csak 38 százalékos emelkedést látunk, mely mindkét előbbi arányszámnál alacsonyabb. Ez alapján pedig – mutat rá az elemzés – ma a hazai vásárlóknak is kevesebbet kell dolgozni egy autóért, mint 2003-ban. Míg akkor átlagbér szerint 38,3 hónapnyi munkába került az átlagautó, 2011-ben 33,3 hónapnyiba – amennyiben közben egy fillért sem fordított abból másra a munkavállaló.
Polo ma és 2003-ban
Noha 2003-ban még a lélektaninak számító 3 millió forintos határ alatt, 2,93 millió forintért lehetett megkapni egy 1,4-es benzinmotoros, ötajtós, Comfortline felszereltségű Volkswagen Polót, ma 3 831 000 forintos listaárat láthatunk egy paramétereivel hasonló modellnél. Elsőre drasztikus, több mint 900 ezer forintos áremelkedést láthatunk - ami azonban még mindig elmarad (13 százalékkal) az árak 2003-2011 között tapasztalt emelkedésétől. Ha pedig azt vesszük, hogy a 2003-as Polo esetén 949 750 forintnyi kiadást jelentett volna a ma alapárasnak számító ABS, visszagurulásgátlós ESP, MP3-olvasós CD-rádió, távirányítós központi zár, valamint légkondicionáló, már 35 százalékkal olcsóbb ma a Polo, mint 2003-ban. Ráadásul, mivel közben egy generációváltás is történt, egyéb, nehezen forintosítható többletet is ad a mai Polo. Hosszban 73, szélességben 32, magasságban 21, tengelytávban 10 mm-rel, csomagtérben 10 literrel ad többet, miközben 10 lóerővel izmosabb és 6 Newtonméterrel nagyobb nyomatékú motorja 0,5 literrel szerényebb kombinált fogyasztású. Továbbá időközben javultak a Volkswagen garanciális feltételei is, immár 3 év/150 ezer kilométerrel kaphatók a "népautók".
Golf ma és 2003-ban
Még a Polóénál is látványosabb számokat mutat a Golf!
Míg ugyanis a 2003-as ötös Golf 1.6 Trendline alapkivitele 3 738 000 forintba került, a mai, hatos Golf 1.2 TSI Trendline 4 465 500 forintos alapárával mindössze 727 500 forinttal drágább, tehát a Golf az inflációnál 21 (!) százalékkal szerényebb mértékben drágult 2003-óta. Ha pedig számba vesszük azt is, hogy a mai Golf bő egymillió forintnyi extrával (visszagurulásgátlós ESP, függönylégzsák, vezetőoldali térdlégzsák, MP3-olvasós CD-rádió, távirányítós központi zár, légkondicionáló, fedélzeti számítógép, középső hátsó fejtámla, változó rásegítésű szervokormány és 15"-os felni) is rendelkezik, a Golf ma 38 százalékkal számít olcsóbbnak 2003-as, jelenérték szerinti áránál. Természetesen itt is szerepelnek továbbá a 2008-as generációváltás kapcsán említhető többletek: a hatos Golf 5 cm-rel hosszabb, 5,1-gyel szélesebb, 3,6-tal magasabb és 6,7-tel nagyobb tengelytávú, mint az ötös, csomagtere 20 literrel öblösebb. Az új, turbós, 1,2 TSI alapmotor egyedül 105 lóerős teljesítményével egyezik a korábbi 1,6-ossal, 27 Newtonméterrel nyomatékosabb annál, de még fontosabb, hogy alacsonyról érkező nyomatékával, 6 fokozatú váltójával sokkal rugalmasabb, vegyes fogyasztása 100 kilométerenként 1,2 literrel szerényebb - használatban pedig tapasztalataink szerint még komolyabb spórolás érezhető. A garancia természetesen ezen Volkswagennél is nőtt, ma 3 év/150 ezer kilométer.
A valóság persze aligha tükrözi ezt vissza, 2011-ben hiába lehetett a 2003-asnál kevesebb munkával autóhoz jutni, az élet egyéb költségeinek emelkedése miatt, valamint a finanszírozási lehetőségek jelentős csökkenéséből adódóan jóval kevesebb autó fogyott tavaly, mint 8-10 évvel korábban. Kevesen élvezhetik így azt, hogy ma az azonos kategóriájú autók is nagyobbak és jobban felszereltek, mint 2003-ban, azaz rendszerint már a kisautók is alapáron adnak ESP-t, 6 légzsákot, légkondicionálót, elektromos ablakokat és tükröket, távirányítós központi zárat, fedélzeti számítógépet, szervokormányt és CD-s rádiót is, melyek akkor még közel 1 millió forintnyi extrának számítottak volna. Keretes anyagunk mutatja, hogy mibe kerül ma egy Polo és egy Golf, illetve, hogy mai árszínvonalon mibe került volna 2003-ban.
Van ok örömködésre, hiszen tavaly év végi árait egyelőre fixnek ígéri a Porsche Hungária, azaz a „kevesebb munkával lehet most autóhoz jutni” kijelentés is igaz marad, ám azt, hogy ezen adatok láttán sokan rohannának autót venni, sajnos nem hisszük.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 06:00
    Permalink

    🙂 Nagyon igaz, valóban nem álltak mögöttem sem pisztollyal, de a kényszerítésről annyit, hogy hiába vittem oda KP-ban az autó vételárát, 3-an állat körbe és zúdították rám a mondanivalójukat, miért is ne vegyek KP-ra autót! 🙂 Na erről ennyit, aztán nemsokára a barátnőm átveszi az autóját, ami 4,4 millió Ft lett és bizony ő sem akart hitelt felvenni, de addig addig erősködtek mígnem megegyeztek, hogy min. hitelt mégiscsak felvetetnek vele, mert ez így jó, kérdés kinek? Na ennyit a bankokról. Nekem is van autóhitelem, nem is reklamálok, de ami sok az már tényleg sok! Ha nem vennének fel az emberek hitelt, akkor az összes létező bank bezárhatna, mert ők nem az ügyfélért vannak! Nagyon sok barátom él Ausztriában, ott miért nincs ezzel gond? Miért tud egy sima ápolónő 160 m2-es házat felépíteni és itthon miért nem? Miért tud minden 16 éves saját autóval járni és itthon miért nem? Azért kérem mert ők 50 évvel előttünk járnak! Nagyon nagy gondok vannak ebben az országban, amit mielőbb rendbe kellene tenni! Nem mindig csak a gazdagokat támogatni, a többiekről meg elfeledkezni! Szokták mondani fejétől bűzlik a hal!

  • 2017.10.31. at 06:00
    Permalink

    20 éve sem volt pénzünk.Akkor sem ment az új kocsi vétel.Aztán jött a mesterséges fellendülés ami hamis képet adott.Ez volt a sok hiteles autó.Most megint vissza kellett lépnünk.Az ég világon semmi nem változott itt 20 éve. Max annyi, hogy szüleinknek még várni kellett az új autóra, hiába volt kp.

  • 2017.10.31. at 06:00
    Permalink

    Én úgy is körüljárnám a kérdést, hogy mennyit kell dolgoznia egy magyarnak és mondjuk egy osztráknak és egy ukránnak?! De induljunk ki a minimálbérből: ha csak az osztrákokat nézem minimál bér 1000 EUR, legyen két fő keresőnk az egyik Mérnök kb.2000 EUR, felesége kapjon 1000 EUR.-t 3000 EUR X 320 Ft=960.000.-Ft/hó egy évben 14 havi fizetés
    Magyar: Mérnök 300.000+ minimálbér 78.500.-=378.000.- jó esetben 13 havi, de inkább 12 havi fizetés.
    Mivan? Miről beszélünk?

    A Frank hitelt meg fel se hozzátok… 3,5 éve fizetem és jóval többet kellenek visszafizetnem mint amit felvettem..!!! ja és mire kifizetném lesz egy 6-7 millióért vett 8 éves Corsám, ami akkor fog érni ~800.000.-Ft-ot,vagy még annyit se???…ha ehhez viszonyítom meddig kell érte dolgoznom, na az egy szép statisztikai adat lenne
    Hát én azért ezt a bankoknak nem engedném meg, vegyék ki ők is a részüket e rizikóból! Arról nem is beszélve, hogy ha nem lett volna 15.000.-el drágább az ÁLLAMILAG TÁMOGATOTT FORINTHITEL a felvétel időpontjában, akkor biztos inkább azt választottam volna…

  • 2017.10.31. at 06:00
    Permalink

    Teccik a cikk… Már csak 33 hónapot kell dolgozni egy új autóért… és addig ki etet ? Ki fizeti a rezsit ? Ki veszi a gyereknek a ruhát ? Az állambácsi ? A 12200 ft os családiból ? Ennyi erővel 60 hónap alatt meg lakást lehet venni, csak addig ne egyél, menjél munkás szállóra és spórolj !!!!!

  • 2017.10.31. at 06:00
    Permalink

    az emberek sokkal óvatosabbak lettek, úgy megégették magukat a frankhitellel, hogy most már nem mernek ilyen beruházásokba belevágni.

    de ez így van jól, most reális az autóeladás szintje, végre addig nyujtózkodunk csak ,ameddig a takarónk ér.

  • 2017.10.31. at 06:00
    Permalink

    érdekes 2003-ban 2X enyien autóznak… akkor hogy is van ez?????????? megy a parasztvakitás csak éppen éhen döglenek az emberek! nem h uj kocsit vegyenek

  • 2017.10.31. at 06:00
    Permalink

    Most örülni kellene? Munkám sincs! Akkor most munka nélkül, pénz nélkül tudok autót venni? Persze, ahogy azt Móricka elképzeli. Nagyon sok embernek még álmában sem jut eszébe új autót venni. ezután a cikk után meg biztos nem. Kozmetikázott statisztikai adatok gyűjteménye. Nyomtatott formában tudnám mire használni. Pont annyit ér a statisztika!

  • 2017.10.31. at 06:00
    Permalink

    Tetszik a cikk.
    [b]„kevesebb munkával lehet most autóhoz jutni”[/b] mondat is jelzi azt, hogy milyen nagy mértékben lehet manipulálni a statisztikával. Hogy miért azt nem részletezem, a cikk elég jól kitért rá.

Vélemény, hozzászólás?