Komplett Formula-1-es gyártósort kínálnak eladásra egy aukción

Az aukcióra bocsátott gépek között van, ami még az 1980-as évekből származik

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ha F1, akkor mindig egyedi és bonyolult megoldások jutnak az eszünkbe, de azt már kevesen gondolnák, hogy néhány alkatrész teljesen átlagos ipari berendezésekben készül. Több ilyen esztergagépet kínálnak most eladásra.

A Formula-1 világából annak idején rengeteg megoldás átszivárgott a közúti járművekbe. Manapság viszont egyre inkább távolodik a kettő, a nemrégiben bevezetett költségsapka pedig ezt a trendet hivatott megállítani. Emellett az F1 vezetése a 2026-ban esedékes új motorszabályok megalkotásánál is igyekezett megálljt parancsolni a féktelen költekezésnek, hiszen a motorformulákat leegyszerűsítik, az új regulák bevezetéséig a jelenlegi állapotokat befagyasztják. Jelenleg úgy tűnik jó az irány, hiszen több évtizednyi huzavona után 2026-ban beszáll az F1-be a Volkswagen konszern az Audi márkával (egy hajszálon múlott a Porsche feltűnése is) valamint a Ford is visszatér szűk 20 éves távollét után. A motorbeszállítókon túl is van érdeklődés, idén év elején az FIA meg is nyitotta a jelentkezést az új csapatok előtt, a hírek szerint legalább hat komoly érdeklődő van a meghirdetett pozíció(k)ra, ezek közül a legnagyobb név kétségkívül az Amerikában már komoly sikereket elérő Andretti istálló, de a pletykák szerint Formula-2-es csapatok is vannak a jelentkezők között.
Hirdetés
De miért ez a nagy népszerűség? A már említett új motorszabályok bevezetésével eltűnik az erőforrásokból az MGU-H, vagyis a hőenergia-visszanyerő rendszer, melynek a fejlesztése és előállítása az összes elem közül a legköltségesebb. Sokkal hangsúlyosabb lesz ellenben az MGU-K, vagyis a kinetikus energia-visszanyerő rendszer működése, mely a fékezéskor keletkező mozgási energiát "gyűjti be", így a jelenleg a "világ leghatékonyabb hibrid motorjaként" hirdetett 1.6-os V6-os turbómotor még hatékonyabb lesz, ráadásul olcsóbban. Ebből következik, hogy a gyártóknak sokkal vállalhatóbb lesz a királykategória, hiszen abban a világban, ahol minden a fenntarthatóságról szól a részvényesek harapnak az ilyesmire, nem véletlen, hogy a túraautó-világkupa tavaly húzta le a rolót. Ennek a változásnak az áldozatai a korábbi technológiák, így nemrégiben a Surplex oldalára került fel több esztergagép, amiket valamelyik Formula-1-es csapat használt. Bár azt nem emelték ki, hogy melyik csapat garázsából "selejtezték ki" őket, a legrégebbi az 1980-as évek végéről származik, így gyaníthatóan a Williams vagy a McLaren használhatta ezeket az eszközöket, ráadásul utóbbi éppen átépíti a fejlesztő központját, de egyelőre csak találgatni tudunk. Az egyik gépért már 22 ezer eurós (kb. 9 millió forintos) ajánlat is érkezett.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?