0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Dömperezni felnőttként is jó buli

Az erzbergi látványbányában találhatók a világ legnagyobb taxijai

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ültek valaha dömper platóján? Ha gyerekkorukban oda képzelték magukat, vagy esetleg volt akkora, amin valóban tudtak utazni, az erzbergi bánya túráját garantáltan imádni fogják.

Az erzbergi bánya nincs túl messze, a fővárosból nagyjából 4,5 óra autóút, maximálisan megéri, nem is csak azért, mert ilyen gépeket láthatunk testközelből dolgozni, hanem mert az egyik hátára még fel is ülhetünk

Az erzbergi bánya nincs túl messze, a fővárosból nagyjából 4,5 óra autóút, maximálisan megéri, nem is csak azért, mert ilyen gépeket láthatunk testközelből dolgozni, hanem mert az egyik hátára még fel is ülhetünk

Egy dömper mindig remek meglepetés lehet egy gyerek számára, amit viszont nem gondolnánk, hogy felnőttkorra is jut belőle. Nem is kell túl messzire menni hozzá, Ausztriában az erzbergi bánya nyújt különleges túrákat az igazán nagy gépek rajongóinak. Ráadásul a családot sem kell otthon hagyni, őket a kilátás fogja maximálisan lenyűgözni. Ez az ércbánya ugyan aktív, ma is folyik a termelés, talán nem olyan tempóban, mint egykor, inkább turistalátványosságot csináltak belőle. Részt lehet venni élő robbantáson, ahol több ezer tonna követ mozgatnak meg egy pillanat alatt, vagy éppen körtúrán a bánya lépcsőzetes útjain. Nem is akármivel, hanem a két Hauly egyikével.

Két régi Haulpak dömpert alakítottak át turistacélra, így miután kiöregedtek a bánya gépparkjából, szép második életet kaptak

Két régi Haulpak dömpert alakítottak át turistacélra, így miután kiöregedtek a bánya gépparkjából, szép második életet kaptak

Talán jól látszanak a méretei, nagyjából 2 méteres kerekei fölött 4 méter magasan alakították ki az utasteret Talán jól látszanak a méretei, nagyjából 2 méteres kerekei fölött 4 méter magasan alakították ki az utasteret

Talán jól látszanak a méretei, nagyjából 2 méteres kerekei fölött 4 méter magasan alakították ki az utasteret

Két kiszuperált Haulpak dömperrel viszik a turistákat körbe a bányán, a Hauly-túra járgányai speciálisan turistacélra átalakított, ha úgy tetszik taxik, még a színük is stimmel. A komplett platót beépítették, összesen 62 embert képes szállítani, akik fedett térben, mindenféle behatástól védve utazhatnak, de még sisakot is kapnak a túra alatt. Egyrészt a hangulatért, másrészt, mert az 1 órás túrák folyamatos üzem közben történnek, így például valóban dolgozó, már újabb, Komatsu típusú dömperek is elroboghatnak mellette, közel száz tonna követ cipelve.

Forgóban váltja egymást a két Hauly a bánya szélén kialakított parkolóban, rövid tengelytávjuk miatt ügyesen forgolódnak

Forgóban váltja egymást a két Hauly a bánya szélén kialakított parkolóban, rövid tengelytávjuk miatt ügyesen forgolódnak

Egy masszív fatörzsnek tolat a pilóta, így tudja, meddig mehet, a lépcsőt viszont szép feladat vakon belőni Egy masszív fatörzsnek tolat a pilóta, így tudja, meddig mehet, a lépcsőt viszont szép feladat vakon belőni

Egy masszív fatörzsnek tolat a pilóta, így tudja, meddig mehet, a lépcsőt viszont szép feladat vakon belőni

A két taxi forgóban váltja egymást az erzbergi bánya szélén kialakított dokkoló állomáson. Hiába hatalmasak, rövid tengelytávjuknak köszönhetően rendkívül kis helyen képesek megfordulni, a vélhetően tapasztalt pilóták pedig csont nélkül képesek rátolatni a feljutáshoz kialakított lépcsőre. Csak néhány adat a világ talán legnagyobb taxijáról: 11,5 méter hosszú, 5,5 széles, az utastér pedig 4 méter magasan kezdődik. 55 tonna az önsúlya, 77 tonnát képes szállítani és V12-es motor hajtja a hátsó kerekeket − 860 lóerővel. Ez még a kisebb, hagyományos hajtású dömperek közé tartozik, de a bányában jelenleg dolgozó Komatsu kínálatában akkora teherbírásúak is vannak, amiket ilyen rendszerrel megmozdítani is lehetetlen lenne. Azoknál már kerekenkénti villanymotorokat használnak.

Egyszerre 62 ember fér el a hátán, akik közben idegenvezetést is kapnak a bányáról

Egyszerre 62 ember fér el a hátán, akik közben idegenvezetést is kapnak a bányáról

Mindenki kap munkavédelmi sisakot, annak ellenére, hogy a fülke minden oldalról védett, van alkalom kisétálni a vezetőfülke fölötti teraszra is Mindenki kap munkavédelmi sisakot, annak ellenére, hogy a fülke minden oldalról védett, van alkalom kisétálni a vezetőfülke fölötti teraszra is

Mindenki kap munkavédelmi sisakot, annak ellenére, hogy a fülke minden oldalról védett, van alkalom kisétálni a vezetőfülke fölötti teraszra is

A Hauly súlyát és nem mellesleg korát tekintve még így is csoda, hogy 60 km/h-val képes haladni, persze kérdéses, mennyi idő alatt éri ezt el. Rakománnyal, főleg utasokkal maximum ennek a felével halad. Azt gondolnánk, hogy egy ekkora szerkezet, aminek a kerekei egyenként nagyjából 2 méter átmérőjűek – a felni méretet elrejtettük a galériában – elég labilisan közlekedik, de mint személyes beszámolóból megtudtuk, semmivel nem mozog különösebben, mint egy normál autóbusz. Persze érdemes kicsit félretenni gyermeki élményeinket a Hauly hátán, ugyanis az Alpok hatalmas hegycsúcsaival övezett bánya is varázslatos látványt nyújt.

A látvány mesés, mármint van abban is valami szép, ahogy egy hegyet képesek elbontani, igazán az Alpok csodás hegyei lenyűgözőek

A látvány mesés, mármint van abban is valami szép, ahogy egy hegyet képesek elbontani, igazán az Alpok csodás hegyei lenyűgözőek

A bal oldali képen két hatalmas munkagépet rejtettünk el, jobbra látható, milyeneket. Mint a játékok a polcon! A bal oldali képen két hatalmas munkagépet rejtettünk el, jobbra látható, milyeneket. Mint a játékok a polcon!

A bal oldali képen két hatalmas munkagépet rejtettünk el, jobbra látható, milyeneket. Mint a játékok a polcon!

A bánya közepéhez érve néhány percre megáll a túra, olyankor ki lehet sétálni a plató tetején kialakított erkélyre is. Tekintve, hogy fotóink hétvégén készültek, csak néhány gép dolgozott éppen, valószínűleg csak a látvány kedvéért, amit igazából alig látunk. Az éppen robbantást előkészítő fúró és a dolgozó markolókhoz mérve talán látható, milyen méretekkel rendelkezik az erzbergi bánya. Félelmetes belegondolni, hogy ezeken a falakon még motorversenyt is szoktak tartani, természetesen a bármilyen őrületet támogató RedBull jóvoltából. Az Erzberg Rodeo lényege, hogy egyszerre akár több száz motoros vág neki nyílegyenesen a kivájt falaknak, természetesen van kijelölt út, de az, hogy azon belül miként oldják meg a gigantikus sziklák megmászását, már az ő dolguk. Akár csak egy Hauly túráért is megéri − Budapesttől számítva − 4 és fél órát utazni, felnőtteknek 17 euró az 1 órás túra, bányalátogatással egybekötve 30, arra viszont több időt kell szánni, mert számtalan érdekes dolgot mutatnak a hatalmas gépek mellett.

A túrák során még hétvégén sem áll meg a meló, az újabb típusú Komatsu dömperek folyamatosan szállítják a nyers és a már feldolgozott követ is. Látványnak csodás, élménynek még jobb az erzbergi bánya túrája, csak ajánlani lehet

A túrák során még hétvégén sem áll meg a meló, az újabb típusú Komatsu dömperek folyamatosan szállítják a nyers és a már feldolgozott követ is. Látványnak csodás, élménynek még jobb az erzbergi bánya túrája, csak ajánlani lehet

Ez is érdekes lehet:
 

Az új Honda Accord megjelenése megfagyasztja a levegőt

Bemutatkozott az új Honda Accord. A nagy japán szedán a Civicnél is futurisztikusabb és turbós...

Ha le akarod törölni a hátsó ablakot, padlóig kell taposnod a gázt

Az egyik legfeleslegesebb extra, mégis órákig lehetne vele szórakozni. Az viszont kétségtelen...

Újabb információk szivárogtak ki a VW Golf nyolcadik generációjáról

A Golf jelenleg futó hetedik generációja csupán pár hónapja kapott frissítést, a legfrissebb...

Használt prémiumautók egymillió forintig. Audi, BMW, Mercedes

Prémiumra vágyik a magyar. Persze, a legtöbbet akarjuk kihozni abból, amennyink van és csábítóak...

Porsche Panamera 4 E-Hybrid menetpróba

Igényes és mozgékony, pedig nehéz a Porsche luxuskupéja. Mégis hibrid rendszerétől ájultam el...

Ne fájjon a feje miatta!

Bármelyikünkkel megtörténhet, hogy hűséges autónk váratlanul felmondja a szolgálatot. Ez nyaralás...

Sokan nem tudják: a hibrideket nem kell tölteni

Hiába adott már el több mint 10 millió hibridet a Toyota, sokan még mindig nem tudják, hogy a...

Magyarországra is megérkezett a Volkswagen Arteon

Hazánkba is megérkezett a VW Passat CC utódja, az avantgárd biznisz gran tourismo, az Arteon...

Termékteszt: SCT-Mannol 9801 fényszóró polírozó készlet

Korunk átlagautói nem csak öregek, jellemzően már csúnyán mattuló műanyag fényszóróburával rendelkeznek...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (1 db)

Laci812 írta: 10 hónapja

Udv, tenyleg csodallatosak ezek a nagy vasak. Volt szerencsem kb 10 evvel ezelott resztenni egy muszaki targalason
a Komatsu nagy domper gyaraban Preoriaban Illinois allam USA, aminek egyik erdekessege hogy Preoria a Caterpillar
gyarorias kozpontja, ahol a CAT nagy vasak es motorok is keszulnek. A Komatsu termeszetesen a konkurencia
motorjat hasznalta es hasznalja ma is, ahol arrol beszelgettunk hogyan lehetne meg nagyobb teljesitmenyt adni , mert
a 60 literes motorunk 3000 Le-je mar nem eleg. Atmeneti megoldasnak egy kulon kis generatoszett hozzaadasat javasoltam ez 600 LE-t tudott es elfert volna a vezetofulke mellett, mivel a nagy gep is generatort hajtott, elektromosan
kellettvolna osszekotni a rendszert, kerekenkent egy-egy villanymotor a szeria megoldast jelentette.
Azota mar van nagyobb Cummins motor gondolom mar azt hasznaljak, en 7 eve mentem nyugdijba,ujabb infom nincs az ugyrol.

A válaszoláshoz belépés szükséges

Friss tesztek

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Selection Smart e-CVT teszt

A legtakarékosabb kisautó? - Toyota Yaris hibrid teszt

Könnyed városi cirkáló a Toyota Yaris, főleg e-CVT-vel, a teljes értékű hibridrendszerrel ráadásul takarékos is. Csak az árát ne nézzük.


Suzuki Swift 1.2 GLX CVT teszt

Bőgő masina - Suzuki Swift 1.2 CVT

Mindenhogy jó, de legjobb alapként. Az 1,2-es motorhoz fokozatmentes automata váltó kapható, teszi a dolgát és a fogyasztása még így is zseniálisan kevés.


Hyundai Ioniq hybrid Premium Navigation teszt

IQ-ból ötös! - Hyundai Ioniq hybrid teszt

Tavaly jelent meg és hamarosan három verzió is elérhető lesz a pénztárcabarát autózást célzó Ioniqból. Elektromos kivitele után most alap hibridjével próbáltuk. Lássuk, megéri-e ezt a hajtásláncot választani!

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Ford Fiesta nemzetközi bemutató és menetpróba

Nem rontották el, sőt! Ford Fiesta menetpróba

2 napja – Újdonság

Hogy a Fiesta sikeres és jó autó volt, azt mutatja, hogy formájához annak ellenére alig mertek hozzányúlni, hogy valójában teljesen új, minden szempontból jobb lett.


Első találkozás a Nürburgringgel

Ilyen élőben az autósport európai központja

4 napja – Sztori

Itt mindent átjár az autósport őszinte szeretete és a benzin-fék illat keveréke. A nürburgringi sztorikhoz masszív galéria is jár.


Ha le akarod törölni a hátsó ablakot, padlóig kell taposnod a gázt

Padlógázra törölhetsz ablakot! Videó

4 napja – Sztori

Az egyik legfeleslegesebb extra, mégis órákig lehetne vele szórakozni. Az viszont kétségtelen, hogy egy tökéletes ablaktörlés elég sokba fog kerülni.


Használtautó.hu

OPEL CORSA D 1.2. 1 tulaj. szervízkönyv

OPEL CORSA D 1.2. 1 tu...

Ár: 1.435.600 Ft

Évjárat: 2009

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

FORD FIESTA 1.0 EcoBoost. MO-i. 1 tulaj

FORD FIESTA 1.0 EcoBoo...

Ár: 3.050.000 Ft

Évjárat: 2013

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

FORD FOCUS 1.6 TDCi. MO-i. klíma

FORD FOCUS 1.6 TDCi. M...

Ár: 1.650.000 Ft

Évjárat: 2007

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!