0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Dömperezni felnőttként is jó buli

Az erzbergi látványbányában találhatók a világ legnagyobb taxijai

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ültek valaha dömper platóján? Ha gyerekkorukban oda képzelték magukat, vagy esetleg volt akkora, amin valóban tudtak utazni, az erzbergi bánya túráját garantáltan imádni fogják.

Az erzbergi bánya nincs túl messze, a fővárosból nagyjából 4,5 óra autóút, maximálisan megéri, nem is csak azért, mert ilyen gépeket láthatunk testközelből dolgozni, hanem mert az egyik hátára még fel is ülhetünk

Az erzbergi bánya nincs túl messze, a fővárosból nagyjából 4,5 óra autóút, maximálisan megéri, nem is csak azért, mert ilyen gépeket láthatunk testközelből dolgozni, hanem mert az egyik hátára még fel is ülhetünk

Egy dömper mindig remek meglepetés lehet egy gyerek számára, amit viszont nem gondolnánk, hogy felnőttkorra is jut belőle. Nem is kell túl messzire menni hozzá, Ausztriában az erzbergi bánya nyújt különleges túrákat az igazán nagy gépek rajongóinak. Ráadásul a családot sem kell otthon hagyni, őket a kilátás fogja maximálisan lenyűgözni. Ez az ércbánya ugyan aktív, ma is folyik a termelés, talán nem olyan tempóban, mint egykor, inkább turistalátványosságot csináltak belőle. Részt lehet venni élő robbantáson, ahol több ezer tonna követ mozgatnak meg egy pillanat alatt, vagy éppen körtúrán a bánya lépcsőzetes útjain. Nem is akármivel, hanem a két Hauly egyikével.

Két régi Haulpak dömpert alakítottak át turistacélra, így miután kiöregedtek a bánya gépparkjából, szép második életet kaptak

Két régi Haulpak dömpert alakítottak át turistacélra, így miután kiöregedtek a bánya gépparkjából, szép második életet kaptak

Talán jól látszanak a méretei, nagyjából 2 méteres kerekei fölött 4 méter magasan alakították ki az utasteret Talán jól látszanak a méretei, nagyjából 2 méteres kerekei fölött 4 méter magasan alakították ki az utasteret

Talán jól látszanak a méretei, nagyjából 2 méteres kerekei fölött 4 méter magasan alakították ki az utasteret

Két kiszuperált Haulpak dömperrel viszik a turistákat körbe a bányán, a Hauly-túra járgányai speciálisan turistacélra átalakított, ha úgy tetszik taxik, még a színük is stimmel. A komplett platót beépítették, összesen 62 embert képes szállítani, akik fedett térben, mindenféle behatástól védve utazhatnak, de még sisakot is kapnak a túra alatt. Egyrészt a hangulatért, másrészt, mert az 1 órás túrák folyamatos üzem közben történnek, így például valóban dolgozó, már újabb, Komatsu típusú dömperek is elroboghatnak mellette, közel száz tonna követ cipelve.

Forgóban váltja egymást a két Hauly a bánya szélén kialakított parkolóban, rövid tengelytávjuk miatt ügyesen forgolódnak

Forgóban váltja egymást a két Hauly a bánya szélén kialakított parkolóban, rövid tengelytávjuk miatt ügyesen forgolódnak

Egy masszív fatörzsnek tolat a pilóta, így tudja, meddig mehet, a lépcsőt viszont szép feladat vakon belőni Egy masszív fatörzsnek tolat a pilóta, így tudja, meddig mehet, a lépcsőt viszont szép feladat vakon belőni

Egy masszív fatörzsnek tolat a pilóta, így tudja, meddig mehet, a lépcsőt viszont szép feladat vakon belőni

A két taxi forgóban váltja egymást az erzbergi bánya szélén kialakított dokkoló állomáson. Hiába hatalmasak, rövid tengelytávjuknak köszönhetően rendkívül kis helyen képesek megfordulni, a vélhetően tapasztalt pilóták pedig csont nélkül képesek rátolatni a feljutáshoz kialakított lépcsőre. Csak néhány adat a világ talán legnagyobb taxijáról: 11,5 méter hosszú, 5,5 széles, az utastér pedig 4 méter magasan kezdődik. 55 tonna az önsúlya, 77 tonnát képes szállítani és V12-es motor hajtja a hátsó kerekeket − 860 lóerővel. Ez még a kisebb, hagyományos hajtású dömperek közé tartozik, de a bányában jelenleg dolgozó Komatsu kínálatában akkora teherbírásúak is vannak, amiket ilyen rendszerrel megmozdítani is lehetetlen lenne. Azoknál már kerekenkénti villanymotorokat használnak.

Egyszerre 62 ember fér el a hátán, akik közben idegenvezetést is kapnak a bányáról

Egyszerre 62 ember fér el a hátán, akik közben idegenvezetést is kapnak a bányáról

Mindenki kap munkavédelmi sisakot, annak ellenére, hogy a fülke minden oldalról védett, van alkalom kisétálni a vezetőfülke fölötti teraszra is Mindenki kap munkavédelmi sisakot, annak ellenére, hogy a fülke minden oldalról védett, van alkalom kisétálni a vezetőfülke fölötti teraszra is

Mindenki kap munkavédelmi sisakot, annak ellenére, hogy a fülke minden oldalról védett, van alkalom kisétálni a vezetőfülke fölötti teraszra is

A Hauly súlyát és nem mellesleg korát tekintve még így is csoda, hogy 60 km/h-val képes haladni, persze kérdéses, mennyi idő alatt éri ezt el. Rakománnyal, főleg utasokkal maximum ennek a felével halad. Azt gondolnánk, hogy egy ekkora szerkezet, aminek a kerekei egyenként nagyjából 2 méter átmérőjűek – a felni méretet elrejtettük a galériában – elég labilisan közlekedik, de mint személyes beszámolóból megtudtuk, semmivel nem mozog különösebben, mint egy normál autóbusz. Persze érdemes kicsit félretenni gyermeki élményeinket a Hauly hátán, ugyanis az Alpok hatalmas hegycsúcsaival övezett bánya is varázslatos látványt nyújt.

A látvány mesés, mármint van abban is valami szép, ahogy egy hegyet képesek elbontani, igazán az Alpok csodás hegyei lenyűgözőek

A látvány mesés, mármint van abban is valami szép, ahogy egy hegyet képesek elbontani, igazán az Alpok csodás hegyei lenyűgözőek

A bal oldali képen két hatalmas munkagépet rejtettünk el, jobbra látható, milyeneket. Mint a játékok a polcon! A bal oldali képen két hatalmas munkagépet rejtettünk el, jobbra látható, milyeneket. Mint a játékok a polcon!

A bal oldali képen két hatalmas munkagépet rejtettünk el, jobbra látható, milyeneket. Mint a játékok a polcon!

A bánya közepéhez érve néhány percre megáll a túra, olyankor ki lehet sétálni a plató tetején kialakított erkélyre is. Tekintve, hogy fotóink hétvégén készültek, csak néhány gép dolgozott éppen, valószínűleg csak a látvány kedvéért, amit igazából alig látunk. Az éppen robbantást előkészítő fúró és a dolgozó markolókhoz mérve talán látható, milyen méretekkel rendelkezik az erzbergi bánya. Félelmetes belegondolni, hogy ezeken a falakon még motorversenyt is szoktak tartani, természetesen a bármilyen őrületet támogató RedBull jóvoltából. Az Erzberg Rodeo lényege, hogy egyszerre akár több száz motoros vág neki nyílegyenesen a kivájt falaknak, természetesen van kijelölt út, de az, hogy azon belül miként oldják meg a gigantikus sziklák megmászását, már az ő dolguk. Akár csak egy Hauly túráért is megéri − Budapesttől számítva − 4 és fél órát utazni, felnőtteknek 17 euró az 1 órás túra, bányalátogatással egybekötve 30, arra viszont több időt kell szánni, mert számtalan érdekes dolgot mutatnak a hatalmas gépek mellett.

A túrák során még hétvégén sem áll meg a meló, az újabb típusú Komatsu dömperek folyamatosan szállítják a nyers és a már feldolgozott követ is. Látványnak csodás, élménynek még jobb az erzbergi bánya túrája, csak ajánlani lehet

A túrák során még hétvégén sem áll meg a meló, az újabb típusú Komatsu dömperek folyamatosan szállítják a nyers és a már feldolgozott követ is. Látványnak csodás, élménynek még jobb az erzbergi bánya túrája, csak ajánlani lehet

Ez is érdekes lehet:
 

Piaci körkép: mi legyen 500 ezer forintig, ha nem akarunk Suzukit?

Olcsó autót keresve megkerülhetetlen az itthon gyártott Suzuki. De mit érdemes választani, akkor...

Ezt a VI-os Golfot sorsolják ki idén a Volkswagen-találkozón

Hatodik éve rendezik meg a Hungaroringen a VW-sek éves találkozóját. Minden évben egy autót sorsoltak...

Rekord hatótávot teljesített az Opel villanyautója

Az elektromos autózás sokak számára egyet jelent a kis hatótávval. Az Opel Ampera-e most bizonyította...

Mini Cooper S E Countryman 4ALL teszt

Ha felnövök, gazdaságos hibrid leszek. Na jó, inkább divatos élményautó. Azért jó lenne terepezni...

Ismét tombol a BMW-tipró

Most Münchenben, közvetlenül a BMW területén öntötte lángba közel sem kedvelt 7-esét az örökké...

Kia Stonic menetpróba

Nem csak a tudás számít, legalább annyira az előadásmód is, ezt bizonyítja az autópiac, illetve...

510 lóerő a Ferrari F1 pilótáinak kezében

Három darab 510 lóerős Alfa Romeo Giulia QV, három Scuderia Ferrari pilóta és egy kanyargós tesztpálya...

Termékteszt: Navitel Navigator E500 navigáció

Élethosszig tartó frissítést és teljes Európa térképet ígér a Navitel legkisebb készüléke. Az...

Váltotta volna a 911-est az idén 40. évfordulóját ünneplő 928

Valódi luxus túrakupéként mutatkozott be 1977-ben az első V8-as Porsche. A 928-ast egyenesen...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Schibsted Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Schibsted Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (1 db)

Laci812 írta: 12 hónapja

Udv, tenyleg csodallatosak ezek a nagy vasak. Volt szerencsem kb 10 evvel ezelott resztenni egy muszaki targalason
a Komatsu nagy domper gyaraban Preoriaban Illinois allam USA, aminek egyik erdekessege hogy Preoria a Caterpillar
gyarorias kozpontja, ahol a CAT nagy vasak es motorok is keszulnek. A Komatsu termeszetesen a konkurencia
motorjat hasznalta es hasznalja ma is, ahol arrol beszelgettunk hogyan lehetne meg nagyobb teljesitmenyt adni , mert
a 60 literes motorunk 3000 Le-je mar nem eleg. Atmeneti megoldasnak egy kulon kis generatoszett hozzaadasat javasoltam ez 600 LE-t tudott es elfert volna a vezetofulke mellett, mivel a nagy gep is generatort hajtott, elektromosan
kellettvolna osszekotni a rendszert, kerekenkent egy-egy villanymotor a szeria megoldast jelentette.
Azota mar van nagyobb Cummins motor gondolom mar azt hasznaljak, en 7 eve mentem nyugdijba,ujabb infom nincs az ugyrol.

A válaszoláshoz belépés szükséges

Friss tesztek

Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHDi teszt

Figyeld a másik kezét is! – 5008 GT

Legkisebb feladata lenne a szórakoztatás, ám az 5008 minőségi színházat nyújt, ilyennel ritkán találkozunk. Érzelmi ingerekkel bombáz, hajlamosak vagyunk nem figyelni, milyen valójában.


Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive teszt

Nincs mellébeszélés, 0,8 l/100 km a tesztfogyasztás

Egyliteres, mármint 1 l/100 km fogyasztású autóként hirdeti a Toyota a Prius Plug-in Hybridet. A gyári érték nem csupán hozható, alul is múlható.


Mini Cooper S E Countryman 4ALL teszt

Multivitamin - Mini Countryman plug-in hibrid teszt

Ha felnövök, gazdaságos hibrid leszek. Na jó, inkább divatos élményautó. Azért jó lenne terepezni is, és a praktikum sem utolsó szempont.

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Képes sportautókat büntetni egy villanyautó?

Meglepő eredmény a világ legnagyobb gyorsulásán Videó

3 órája – Sztori

Idén is megcsinálta a Motor Trend a világ legnagyobb gyorsulásaként elhíresült összevetést, amibe idén összkerekes villanyautó is került.


Ismét tombol a BMW-tipró

Beállt a gyárhoz, majd felgyújtotta BMW-jét Videó

9 órája – Sztori

Most Münchenben, közvetlenül a BMW területén öntötte lángba közel sem kedvelt 7-esét az örökké elégedetlen BMW tulaj. Videó is van róla.


Érintőpontokra utazott a driftes Nissan 370Z

Roncstelepen tombolt Chris Forsberg és a Nissan 370Z Videó

2 napja – Sztori

Chris Forsberg és filmes csapata most egy roncstelepen csapatott a V6-os Nissan 370Z driftautóval, hogy színes érintési pontokat romboljanak.


Használtautó.hu

SUZUKI IGNIS 1.3 GC

SUZUKI IGNIS 1.3 GC

Ár: 780.000 Ft

Évjárat: 2003 / 7

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

SEAT IBIZA 1.9 SDI Select

SEAT IBIZA 1.9 SDI Select

Ár: 300.000 Ft

Évjárat: 1996 / 11

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

MAZDA 6 Sport 1.8i TE

MAZDA 6 Sport 1.8i TE

Ár: 2.399.000 Ft

Évjárat: 2009 / 2

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!