Katasztrófát hozott március 15.

Az ünnepi hosszú hétvégére tényleg lebénult az ország

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hófúvás bénította és bénítja még mindig sok helyen a közlekedést, az elakadtak helyzetét az ünnepnap is nehezíti, kevés helyen kaphatnak alapvető élelmiszereket is.

Már biztosan tudjuk, hogy március 15-ére nem csak mutatóba érkezett a hó, hanem számottevő mennyiségben hullott az országra. Ráadásul nem is elsősorban a csapadék mennyiségével, hanem a szűnni nem akaró hóátfúvásokkal van a probléma, illetve nyilván azzal is, hogy sokan nem kívánták elhalasztani a hosszú hétvégére tervezett utazásaikat. A helyzet kezelése sem áll magas fokon, hiszen - főként az ott rekedt autósok számára - felfoghatatlan, hogy tegnap délután óta az M1-es és az M7-es autópálya is járhatatlanná vált. Ezrek töltötték az éjszakát az autópályákon és az egyéb, alsóbb rendű utakon is - sokan elfogyó üzemanyaggal, lemerülő akkumulátorral, élelmiszer és innivaló nélkül. Temérdek segélyhívás olvasható az interneten, csak egy morzsa közülük az utóbbi, a kétségbeesett hangulatot jól mutató kérés, melyet a Köpönyeg.hu facebook-oldalára írt egy elakadt autós: "Valaki segítsen!!! 16 órája várunk, hogy kimentsenek egy 2 éves kislánnyal minket többi 20 bajba jutottal! Akárkihez fordulok, nem jönnek segíteni (mentő, rendőrség, tűzoltó,katasztrófavédelem). 64-es úton Enying előtt kb. 30 km-re".
Egynapi élelemmel még az is aligha rendelkezik, aki bölcs téli autósként minden fontos úti holmira figyel, s az elakadtak helyzetét nehezíti, hogy március 15-én elvileg minden zárva van. Ennek ellenére például a székesfehérvári Auchan előterét nem csak megnyitották az M7-esen rekedt autósok számára, hanem még élelmiszert is adott a bajbajutottaknak az áruház. Győrött a helyi plázát nyitották ki, s jó hír, hogy egy-egy facebook-oldal szerint bőven van önzetlen segítség az országban. Van is rá szükség, hiszen péntek délután az M7-esen - a hírek szerint - 41 autót érintő tömegbaleset történt, s temérdek egyéb több autós karambol nehezítette a közlekedést országszerte. Mind azonos ok miatt: a sofőrök nem az útviszonyoknak megfelelő követési távolságot tartották. A balesetek ezúttal különösen nagy kárt okoztak, hiszen úttorlaszként tényleg ezrek hazajutását akadályozták meg.
Hirdetés

Karambolokról ma már kevésbé lehet hallani, ám ennek oka, hogy jóval kevesebben kelnek útra, hiszen a teljes gépparkjával, közel 700 munkagéppel dolgozó Magyar Közút Zrt. is arra szólítja az autósokat, hogy aki teheti, ne induljon útnak, ugyanis a havazással érintett területeken a viharos erővel fújó szél percek alatt visszahordja a havat a burkolatra.
A közútkezelő közleménye szerint a Dunántúl nagy részén most is viharos erővel tombol a szél és hasonlóan erős szelet jeleznek Bács-Kiskun megyéből, valamint északon Szikszó és Sátoraljaújhely környékéről. Máshol is nagyon élénk szél fúj, ami hordja a havat, és számtalan utat járhatatlanná tett és tesz.

Az eddig lezárt utak száma meghaladja a 150-et, rengeteg az elzárt település, sokfelé a hátrahagyott és hóval befújt járművek okoznak óriási gondot. Fejér megyében a legrosszabb a helyzet, ott az úton rekedt, magára hagyott autók miatt az utak megtisztítását nagyon nehezen tudja ellátni közútkezelő, ugyanis gépeik több helyen nem tudnak elmenni a feltorlódott kocsisor miatt sem, így aztán az utak takarítása - a havazáson, hóátfúváson túl - egyéb nehézségekbe is ütközik. Temérdek busztársaság napolja járatainak elindítását, s a vasúti közlekedésben is komoly fennakadások tapasztalhatók. Sétára, rövidebb - gépi közlekedéstől mentes - kirándulásra azonban megfelelően felöltözve akár ideálisnak mondható az idő.
Fotók forrása: facebook.com
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Két teljesen külön dologról beszélünk, bent a városban sem kamionok nem fordultak keresztben, sem hófalak nem alakultak ki, egész egyszerűen amíg volt forgalom addig járhatóak voltak az utak, mert letaposták, latyakos lett, amikor már nem jártak az utakon szépen megfagyott és ennyi is a történet. Ha letolják róla a latyakot és lesózzák akkor nem tud ráfagyni és nem kell nekem írogatni most.

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Mivel nem pápai vagyok, így azt írsz, amit akarsz. Viszont 100 km-es hófúvásban a hókotró és a sózás (mit kellett volna egyáltalán sózni? Attól elolvadt volna a hóakadály?) annyit ér, mint halottnak a csók. Itt Baranyában folyamatosan mentek, már ahol tudtak a keresztbe fordult kamionoktól, de pár perc múlva ugyanolyan 20-30 centis hó volt az úttesten a szél miatt.

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Teljesen igazad van. A TV híradókban és a Neten már kedden mutatták Németországot és azt, hogy mi fog ránk várni. de senki sem hitte el. A kamionosok pedig a kamionstop miatt nyomták persze lánc nélkül. Így aztán nem is lehet csodálkozni, hogy keresztbe fordultak.
    Tanulság: a meteorológia egyre pontosabb előre jelzést tud készíteni, csak el kell hinni . Ez vonatkozik az Autópálya kezelőre is , hogy időben kitereljék a kamionokat a parkolókba. Székesfehérvárt 14. -én délután lezárták, de a hóesés elálltával 15.-én már olyan szinten dolgoztak a gépek, hogy ha nehezen is , de lehetett közlekedni a városban.

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Ha már így összetegeződtünk, akkor elmondom neked, hogy én pápai vagyok, a helyi viszonyokról tudok nyilatkozni (nem tudom te idevalósi vagy-e). Itt igenis minden megelőzhető lett volna ha időbe takarítani és sózni kezdenek, én 14.én egész délután kint voltam (éjszaka is, de nem önként), egy darab hótolót nem láttam (biztonság kedvéért azért megkérdeztem másokat is, de láss csodát ők sem…), holott a legforgalmasabb BELVÁROSI utcánk is rossz állapotban volt már akkor, de 4 órakor azért már leállították a hótolókat (bár nem tudom addig hol voltak).

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    szerintem ja valaki elindult, mert úgy vilt kedve, vagy mert ment volna haz, vagy mert le volt foglalva már a szoba… az az ő dolga, de aki elindult, az vállalja a következményeket, és ne terhelje azokat, a hókotrókra, és más emberekre. elindult valahova, a vörös riasztás ellenére, nem baj, de erről más nem tehet. amúgy sajnálom azokat akik a hó fogságában voltak, de ettől nem lessz joguk, bírálni a hókotrókat, a kormányt, a tűzoltókat, a katonákat…

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Hogyan lehetne hófúvásban bármilyen utat tisztán tartani? Ilyen mutatványra még az osztrákok vagy svédek se képesek! Egyszer átéltem ilyen szitut személyesen: hasonló időben mentem haza kamionnal (szerencsére nem nyergessel). Kb. 100 méterre előttem egy hóeke ment. Amit félrecsapott havat, a szél azzal a lendülettel vissza is fordította mögé az útra! Így a hóeke mögött folyamatosan 20-30 centis hóban mentem. 15 perccel utána pedig már járhatatlan volt az út.
    Mindenki a hatóságok felelősségét feszegeti. És hol van az egyének felelőssége? Szerintem először mindenki a saját döntéseiért feleljen, aztán lehet mutogatni másokra. Aki piros riasztás ellenére csütörtök délután elindult Pestről nyugat felé, mert neki lefoglalt szállása volt Ausztriában, az megérdemelte, hogy elakadt.Ha volt vele más is (pl. gyerek), ráadásul még az ő életüket is veszélyeztette.
    Tiszta szívemből csak azokat tudom sajnálni, akik kötelességből voltak úton. Fuvarosok, munkából hazafelé igyekvők, mentősök, tűzoltók, áramszolgáltató emberei. A többi lúzer meg kapott egy jó leckét, remélhetőleg az egész ország tanult belőle.

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Amíg nincs hó, addig mit tologassanak? Mind a 800 hókotró folyamatosan járta az ország útjait, már ahol nem fordultak keresztbe a román/ukrán/szerb kamionok a tükörradiál gumijaikkal.
    De ilyen hófúvásban a hókotrók munkája szimbolikus, ugyanis percek alatt ugyanúgy betemeti a hó az utat miután letolta.

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Már 2 hete tudták hogy jön a hóvihar de nem küldték ki időben a hótakarító gépeket.
    Ha folyamatossan járták volna az utakat /mint más országokban/ akkor nem keletkeztek volna akkora hótorlaszok….
    Netán fizetett matrica nélküli autót látnának a kamerájukon 3 rendőrautót küldenének az delikvensre!!

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Na tisztázzunk néhány dolgot:
    Mit is akarsz te sózni azon az úton, amin miután végigment a hómaró, 10 percen belül újra járhatatlanná vált a 100 kilométeres széltől? Itt nem a sózáson volt a lényeg, zsenikém, hanem hogy járhatatlanok voltak a hófúvás okozta méteres hótorlaszoktól, és hogy a szél sokszor a kamionokat is lefújta az útról.
    Csak halkan jegyzem meg, ha néztél híreket az elmúlt héten, láthattad, hogy ugyanez a ciklon mit művelt Nyugat-Európában. A frankfurti repteret pl. egy teljes napra be kellett zárni.

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Persze, értem mire gondoltál, szó se róla, csak itt nem az a baj, hogy nincs gép, hanem arról, hogy ami van (mellesleg bőven van) azzal sem csinálnak semmit, hogy MEGELŐZZÉK a bajt. Egyébként teljesen egyet értek veled mindenben. Ja, nem kellenek ide birodalmi lépegetők, elég égés az a kormánynak, hogy március 15.-én az Osztrákok segítenek ki minket… meg szerintem jelzés értékű is, hogy itt lenne az idő, hogy ablakot nyissanak a parlamenti “szobácskájukban” mert már kicsit befülledtek oda és alaposan elszakadtak a valóságtól.

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Szerintem sose bánja és ne is morfondírozzon ezen, örüljön, hogy épségben odaér! 🙂 Pontosan nem emlékszem, lehet hogy múlt, de lehet hogy azelőtti évben itt Pápa és Nyárád között egész évben kint volt szinte teljes hosszban a hófogó. Itt ma teljesen jó idő volt árnyékba mértem ~5 fokot és a latyak még mindig kint van a városba vezető utakon, ami az éjszakai mínuszoknak köszönhetően szépen rá fog majd fagyni (legalábbis mi így tanultuk, nem tudom az illetékesek milyen ismeretekkel rendelkeznek e téren), holott csak annyit kellett volna tenniük, hogy letolják a latyakot és lesózzák. Gyönyörűen meg lehetne előzni szinte minden kellemetlenséget, ami azt gondolom olcsóbb és főként felelősebb döntés lenne.

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Srácok, az én történetem a következő: december végén lefoglaltam egy március 15-i hétvégét Dombóvárra. Kiskunhalas mellől érkeztünk. Levezettem 130 km-ert otthonról, Dombóvár 30 km-es körzetéből este fél9-ig nem tudtunk közelebb jutni a városhoz, minden út le volt zárva, több méteres hófalak miatt. Beszélgettem várakozás közben egy helyi lakossal, azt mondta, hogy múlt héten szedték fel az összes hófogót. Kíváncsi lettem volna, hogy érnek-e valamit, de ezt már sosem tudjuk meg… Mondjuk én szerencsés voltam, mert még aznap eljutottam a célba:).

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Hat igen fejetol buzlik a hal!
    Azert nincs hokotro mert szegeny politikusoknak akkor nem lenne tobb millios gazsijuk 40millas hazuk.
    Na jo legyen de akkor latszodjon meg az orszagon az emberek eleten es azon hogy ha esik 5cm ho ne
    legyen katasztfrofa alapot ha meg tobb ho esik azt meg hagyjuk…
    Regen en is haza akartam jutni a melobol 8km volt az ossz tav kb 4ora alatt hazaertem 2autost felvettem
    es mivel en felkeszuletlenul indultam ezert volt nalam 5pokroc meg
    termosz tea ami akkor jol is jott
    ja es holanc a tesobol amit 5Xi probalkozasra se ment fel az autora.
    Plane az egeszben hogy utanna 2napig le volt zarva az az osszekoto 5kmes hossza!
    Teligumirol annyit hogy angliaban nem talaltam meg es itt 2cm is eleg a panikhoz:)
    De eltakaritjak sec perc

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Ahogy használt, felújított buszokat is lehet venni olcsóbban, hótakarító gépeket is lehet szerintem.
    Attól hogy egy esetleg még összkerékhajtásos hótoló teherautó csak téli gumi van, nem megy el ott ahol a szöges gumikkal vagy hólánccal csak egy tengelyt hajtottak. Hogy érezd mire akarok kilyukadni.
    A sószórást meg időben, megelőzően el kellene kezdeni mindenhol, nem mikor mér rágyúrták az autók, meg a jeges utat is aszfaltig lehet marni megfelelő eszközökkel, ebből valahogy itt hiány van.
    Én nem várok csodát, mert ez magyarisztán de nem bejelenteni kellene tél előtt hogy felkészültünk a télre, télen meg megbukni, és a pénzre fogni hogy erre nem volt, inkább az útban lévők töltsenek fél meg majd egy napokat útközben az autóban.
    Amúgy meg a fejétől bűzlik a hal, de ez már közhely…

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Pedig rém egyszerű ám a képlet: külföldön több pénzt keresnek, több mindenre telik. Itthon az emberek nagy része azért dolgozik, hogy egyen-igyon, befizesse a számláit. Nem véletlenül települnek ide nagyvállalatok, csak arra gondolj, hogy miért éri meg egy xy cégnek az, hogy legyártasson valamit itt és azt még több száz km-re szállítsa vissza magához, ahol majd fel fogja használni/beépíti stb.stb.. Biztos nem a munkások dolgoznak olcsóbban itt…. Tehát a kulcsszó a pénz, az az átkozott pénz. 😀

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Így van uram, fontosabb bizony, ha a semmi Á, az otthon pedig B. Helyesen gondolta, sokkal szívesebben ültem volna otthon. Istennek hála, hogy nem Önnel találkoztunk össze, mert akkor tényleg magunkra vethettünk volna!

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Az esetleg eszébe sem jutott, hogy haza szeretettünk volna jutni? Ha meg nem haragszik rám, nekem igenis fontos az autóm az árokban, mert nem kétfilléres “használati tárgy”. Amire pedig “ez a nagy felháborodás”, hogy más országokban eltudják kezdeni a sózást ha már “be lett harangozva elég rendesen, hogy mi várható”, csak sajnos hazánkban minden máshogy történik, minthogy történnie kellene. Ugye hozzáállás kérdése az egész.

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Én nem igazán értem hogy a téli gumi miért olyan nagy szám itt Európában.
    Amerikában a 4 évszakos megy sok helyen, amibe télen szögeket lőnek. Azzal nem tudnak elakadni ilyen könnyen mint az egyszerű téli gumival, ami általában gyorsan is kopik, meg ha azt vesszük hogy 4 mm alatt és elöregedett gumiként sem igazán jó. hóláncot meg alig használ valaki, ha egyáltalán van neki.
    Igaz itt nincs a magán ember kisteherautója elején hótoló sem, mivel nincs neki egyik sem.
    Az meg hogy egy ilyen hóátfújásos időszakon, is nehezen lesznek úrrá a közutasok, az a géppark, az emberállomány nagyságát, de legfőképp az erre fordítható pénz hiányát minősíti, a hozzáállásban szerintem nem lehet gond, inkább a technika és mennyiségének hiányában.
    Én elismerem az összefogás nagyságát, még a kormány gépezete is beindult, remélem ezt kötelező feladatként teljesítik, nem valami a kormány ezért mindenkit mozgósított hogy a szavazótábor erősítése céljából tegye.
    Szerintem egy fejesnek aki a technikára elköltött pénz sorsáról dönt, télen kicsit körülnézhetne, hogy csinálják ezt a skandináv országokban ha már Európánál maradunk, vagy Kanadában télen milyen gépparkot is kellene kialakítani. Nem a mediterrán országban töltött közlekedési viszonyokat kellene nézegetni, persze összekötve valami luxusutazással esetleges kövér állami juttatások eredményeképp…
    Ha egész télen durva hóátfújások lennének csak a lánctalpas tudna közlekedni?
    Ez így nevetséges.
    Tudom hogy sok mindenre nincs pénz, de vannak alapvető dolgok amik működtek valahogy régen is, talán még jobban mint most, ezért költeni is kellene rá, nem a magas építésű 240-260 Km/órát tudó TEK-es Audi SUV-ok beszerzésére.

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Be lett harangozva elég rendesen, hogy mi várható. Nem is értem mi ez a nagy felháborodás, mert mi lett volna ha, meg hol a tűzoltóság… és a hadsereg:D Sok birkapásztor útnak indul mert ki ha én nem, aztán megy a sírás és segítséget azonnal. Ezer fontosabb helyzet volt, mint egy autó az árokban aminek az utasai gyalog haza tudtak menni. Csak gratulálni tudok mindenkinek aki úton volt és nem ez a munkája…:D

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Akiknek fontosabb eljutni Á-ból, B-be, mint a saját testi épsége az vessen magára.
    Gondolom most már szívesen ülnének otthon a jó meleg szobába.
    Majd legközelebb……….

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Sajnos Te vagy a felelős. Az érvényben lévő KRESZ szerint köteles vagy az útviszonyoknak megfelelően vezetni, és ha a jeges úton az árokba csúszol, akkor a törvényhozó szerint nem így tettél. Nem oly rég volt a totalcar . hu-n egy cikk egy családról, akik súlyos balesetet szenvedtek egy kátyú miatt, és ők is pert vesztettek a közútkezelővel szemben.

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Tiszteletem

    Az én történetem csak annyi, hogy ha nem ~400 méterre történik a balesetem otthonról (belecsúsztunk az árokba, mert tükörjég volt az úton…), akkor nagy valószínűséggel már:
    1. éhen/szomjan haltunk volna
    2. megfagytunk volna barátnőmmel, ANNAK ELLENÉRE HOGY:
    20:05 perckor hívtam a tűzoltókat (ugye kinek másnak van erre alkalmas járműve mint nekik), hogy legyenek kedvesek és húzzanak ki az árokból.
    A következő történt: ők:akadályozza a forgalmat? én: nem, mert szinte teljesen bent vagyunk az árokban.
    ők: akkor próbálja meg valahogy megoldani, mert ilyenért nem tudunk kivonulni!
    Köpni nyelni nem tudtam, mondom ez most komoly? Fogtam barátnőmet, hazavittem, mondani nem kell szegényem a kihűlés szélén….de szerencsére semmi baja.
    Ezután következett még csak a java. 11 órakor megint hívtam a tűzoltókat, egy rettenetesen segítőkész úrral beszéltem, aki mondta, hogy majd leszól a pápaiaknak, de sokat ne várjak, mert el vannak havazva mindennel (kétségem sem volt efelől). Közben legalább 5 “NON-STOP” autómentőt hívtam, ebből 1 vette fel, aki álmos hangon közölte, hogy bocs, de nem tudok segíteni….. Közbe én visszamentek az autóért, mondom csak akkor leszek nyugodt, ha már otthon vagyunk. Ekkor lepődtem meg ismételten. TELJESEN IDEGEN EMBEREK ÁLLTAK MEG SEGÍTENI!!!! Sőt, egy srác harmadmagával felvett, és teljesen ismeretlenül, saját költségén furikázott segítségért az éjszaka közepén, elmosolyodva nézett rám, amikor megkérdeztem, hogy mivel tartozok… Este fél 10-kor még kijött terepjáróval értem egy srác az első hívásra, sajnos nem tudott kihúzni, mert tükörjég volt ugye. Láttam, hogy már nem tudok mit csinálni hazamentem.
    Reggel megint hívom a tűzoltókat, de már nem a 105-öt, hanem direkt a pápai állomást, ahol szintén egy segítőkész úr fogadott, azt mondta, hogy a délelőtt folyamán küld egy kocsit és meg lesz oldva. Megköszöntem, vártam a hívásukat. Nem tudtam megállni, visszamentem délelőtt az autóhoz. Ismételten teljesen idegen ember áll meg segíteni, amíg ő elment a terepjárójáért még ketten álltak meg, hogy megpróbáljanak kihúzni, megköszöntem nekik, de mondtam, hogy menjenek csak, mert már úton van a segítség. Sajnos ezzel az autóval sem tudott kiszedni, ekkor a város legnagyobb fuvarozó és még 1000 más dologgal foglalkozó cégéhez mentem, ahol amikor mondtam, hogy van egy kis gond, már mondták is, hogy az árokba csúszott VOLVO ugye? 5 perc múlva már ott is voltak(hozzáteszem életükben most láttak először…), sors iróniája, hogy egy VOLVO markolóval, amivel aztán egy pillanat alatt ki is húztak.
    EZÚTON KÖSZÖNÖM MINDENKINEK AKI SEGÍTETT, KÜLÖN KÖSZÖNET A KRISPED KFT.-NEK!!
    Annyit azért szeretnék megtudni, hogy biztosítóval tudok intézni valamit, ha nincs cascom?
    Ki ezért a felelős? (Nem volt letakarítva az út, az egész egy merő jégpálya volt!)
    VIGYÁZZON MINDENKI MAGÁRA, SEGÍTSÜNK EGYMÁSNAK,HA SZÜKSÉGES!
    Üdv: Sipi

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Ma eddig autóztam 8 km-t a városban. Amelyik autó a szabadban töltötte az éjszakát, azt 10 cm vastag hótakaró vette körül reggelre. Megdöbbenve látom, aki ilyen autóval indult el ma délig, kivétel nélkül mindegyik tetején ott díszelgett a 10 cm vastag hóréteg. Nem hiszem el, hogy az a plusz két söprűmozdulat ne fért volna már bele elindulás előtti takarításba…

  • 2017.10.30. at 05:50
    Permalink

    Szeretteink az éjszakát is az autópályán töltötték. Hol van a magyar hadsereg? Az utakon rekedteknek nem okos tanácsok kellenek, hanem azonnali segítség! Összesen 6 db lánctalpasunk van??? Ha felszámoltuk a magyar haderőt, hol van a NATO segítség? Mindenki azonnal mondjon le!

Vélemény, hozzászólás?