0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Nem csak unalmas autó lehet a Toyota Corolla

Bár a legtöbben épp a higgadtságáért szeretik, voltak ám vérpezsdítő Toyota Corollák is

Autónavigátor.hu·

Tavaly volt 50 éves a Toyota Corolla, túl van már 45 millió példányon, a világ legnagyobb példányszámban eladott autója, és van belőle néhány történelmi kiadás.

%KA%A mai napig legenda a drift atyjának számító Corolla AE86%KA%

A mai napig legenda a drift atyjának számító Corolla AE86

Leginkább soha el nem romló, már-már elpusztíthatatlan autóként ismert a tavaly 50 éves Toyota Corolla, ma is sokan választják megbízhatósága, értéktartása alapján is adódó kedvező fenntarthatósága miatt, vagy csak azért mert tudják, a világ legnagyobb példányszámban eladott autómodellje, 45 millió vevő nem tévedhet. De van a Corollának néhány olyan legendásan sportos kiadása is, amelyek egyre komolyabb értéknek számítanak. A hátsókerekes AE 86-ról, a drift-sport egyik atyjáról, a Hachi-Rokuról bizonyára többen hallottak már, de van itt még néhány érdekesség az 1966 óta folyamatosan gyártott, ma tizenegyedik generációjánál (már annak is frissített kiadásánál) járó Corollából, amiből bizony 40 másodpercenként eladnak egy példányt. Alább azok, amelyek egyre inkább ritkaságként forognak.

%KA%Archív fotón az 1972-ben megjelent első sportos Corolla, a TE27%KA%

Archív fotón az 1972-ben megjelent első sportos Corolla, a TE27

Corolla TE27 (1972–1974)
Ezzel a modellel kezdődött a Corolla nagy kalandja a sporttal. A TE27 könnyű, mindössze 855 kilogrammos kupé karosszériájába egy 115 lóerős Celica DOHC motort szereltek be. Az 1972 márciusától forgalmazott verzióra hamar felfigyelt a motorsport világa. 1973 novemberében Walter Boyce a TE20-as Corollával megnyerte az amerikai Press on Regardless Ralit. Ez volt a Corolla első motorsport-diadala.

A raliváltozatban átépítették a hátsó felfüggesztést és akkor még nem megszokott belső hűtésű tárcsafékeket is kapott. A motor erejét 150, majd 180 lóerőre növelték; az 1,6 literes motorra dupla Mikuni porlasztót szereltek. Összehasonlításképpen: az akkori raliautóknak rendszerint kétliteres vagy nagyobb, legalább 250, de akár 280 lóerős motorjaik voltak – az apró Corolla viszont jelentéktelen tömegével tudott győzedelmeskedni.

A TE27-es Corolla volánja mögött olyan hírességek ültek, mint Ove Andersson, Björn Waldegård vagy Hannu Mikkola, aki 1975 augusztusában megnyerte vele az 1000 Tó Ralit Finnországban. Japán márka ekkor nyert először Európában bajnoki címet. A nagy teljesítményű Corolla később a legjobb oldaláról mutatkozott be Nigériában, Kanadában, Új-Zélandon, az USA-ban, Portugáliában, Dániában, Görögországban, Finnországban, Nagy-Britanniában, Franciaországban, Dél-Afrikában, Paraguayban, Indonéziában, az NSZK-ban, Guatemalában, Kenyában, Belgiumban és Malajziában tartott versenyeken is.

Corolla AE86 „Hachi-Roku” (1983–1987)
A nyolcvanas évekbeli AE86-os modell Corolla GT Coupé, Sprinter Trueno vagy Corolla Trueno néven is ismert. A „Trueno” elnevezés a jellegzetes, bukólámpás verzióra utalt, a klasszikus fényszórójú sportos Corollákat „Levin” becenévvel illették. A japán fiatalok, akik az AE86 volánja mögött fedezték fel a driftelés örömeit, egyszerűen Hachi-Rokunak (japánul „86”) nevezték.

%KA%A Hachi-Roku, azaz a "nyolcvanhatos" a mai Toyota GT86 szellemi őse%KA%

A Hachi-Roku, azaz a "nyolcvanhatos" a mai Toyota GT86 szellemi őse

A modell mai napig tartó kultuszáról mindennél többet elmond, hogy egy japán manga képregényben, majd az „Initial D” anime sorozatban is megörökítették. Utóbbi egy fiatal fiúról szól, aki bravúros vezetéssel fűzte kanyarról kanyarra, kalandról kalandra AE86-osát − hasonlókat persze a valóságban is láthatunk. A rajzfilmes autó jellegzetes fekete-fehér fényezését egyébként gyakran utánozták a való életben is a tuningolók.

%KA%Képregényekben is feltűnő modell az AE86%KA%

Képregényekben is feltűnő modell az AE86

Ez volt az utolsó hátsókerék-meghajtású Corolla. Népszerűségét gyorsaságának és olcsó üzemeltethetőségének köszönhette. A japán és európai piacra szánt verziókat 1,6-os négyhengeres, két vezérműtengelyes motorral szerelték fel, a 4A-GEU kódjelű blokk 130 lóerős, 150 Nm maximális nyomatékú volt. Észak-Amerikában szerencsétlen módon a károsanyag-kibocsátási normák áldozatává vált a típus, az 1984-1987 között ott forgalmazott SR5 SOHC motorja alig 87 lóerőre volt képes, amihez bőven elegendő volt – micsoda szentségtörés! – a hátsó dobfék, a váltó pedig négyfokozatú automata volt. 1985-ben került forgalomba a 16 szelepes, 112 lóerős GT-S verzió, négy tárcsafékkel és ötfokozatú sebességváltóval.

Corolla WRC (1997–1999)
A rali világában a kilencvenes évek első felét a Celica GT4 uralta. Az első összkerékhajtású Celica az 1990-es szezonban bizonyította elsőként képességeit, amikor 13 futamgyőzelmet – ebből 12-t a Toyota Team Europe színeiben – és mellé egy egyéni világbajnoki címet ért el a WRC szériában. A nagyteljesítményű Celica második verziója, az ST185 1992 és 1994 között három egyéni és két konstruktőri világbajnoki címet, valamint 15 WRC futamgyőzelmet szerzett. Ez az eredmény a Toyota rali-történelmének eddigi legsikeresebb autójává teszi.

%KA%Ami a kilencvenes évek első felében a Celica GT4 volt, az a vége felé a Corolla WRC − ralilegenda%KA%

Ami a kilencvenes évek első felében a Celica GT4 volt, az a vége felé a Corolla WRC − ralilegenda

A kilencvenes évek közepén aztán a Toyota is felismerte, hogy célszerű nagy példányszámban gyártott modellt népszerűsíteni a rali sporttal, így 1998-tól a nyolcadik generációs Corolla (E110) képviselte a márkát a WRC-ben. Az autó 1997-ben Finnországban debütált, az Ezer Tó Ralit megelőző Mänttä Ralin. 1998-ban Carlos Sainz a Monte Carlo Ralin győzelemre vitte a Corolla WRC-t, majd hét másik versenyen is a dobogóra állhatott, Didier Auriol pedig megnyerte vele a Katalán Ralit. Carlos Sainz az egész szériában harcban állt a bajnoki címért a Mitsubishit vezető Tommi Mäkinennel. Sainzot és a Toyotát a szezon utolsó versenyén, az utolsó speciális szakasz végén a motor hibája fosztotta meg a végső győzelem esélyétől.

A Toyota Corolla WRC számos elemét a korábbi Celica GT4 modellből vették át, így született meg a kilencvenes évek egyik legtökéletesebb és legnépszerűbb WRC autója. A gyári csapat versenyzői, Didier Auriol és Carlos Sainz összesen harmincszor álltak a dobogón. A mindössze 1230 kilogramm tömegű autó összkerékhajtású volt, alig 3,5 másodperc alatt gyorsult százra, végsebessége körülbelül 220 km/h. 2,0 literes, négyhengeres turbómotorja 300 lóerős volt, 510 Nm maximális forgatónyomatékkal. Váltója hatfokozatú szekvenciális. Az autót azonban nem csak ez tette bajnokká, hanem könnyen és gyorsan módosítható beállításai, valamint remek szerelhetősége. Bár főbb vetélytársai, a Subaru Impreza és a Mitsubishi Lancer Evolution gyorsabbak voltak, náluk magasabb átlagsebességre volt képes szinte minden útfelületen.

Az 1999 évet és második szezonját a Corolla WRC új Lexus motorral és karcsúsított karosszériával kezdte. Az év során csupán egy versenyben sikerült győzelmet aratnia, azonban a többi futamon elfoglalt magas helyezések a Toyotának adták a konstruktőri világbajnoki címet. A konszern ekkor – egy évvel a tervezett előtt – kivonult a WRC-ből, hogy a Forma-1-re összpontosítsa erőforrásait.

%KA%A békaszemű Corollaából is volt G6, sőt, G6R is, ám utóbbi csak a japán piacra%KA%

A békaszemű Corollaából is volt G6, sőt, G6R is, ám utóbbi csak a japán piacra

Corolla E11 G6 / G6R (1997–1999)
A Corolla 1997-ben bemutatott újabb, már elsőkerék-meghajtású generációja sokszínű, robusztus és megbízható autóként szerzett nevet magának, hasonlóan a korábbi generációkhoz, amelyekkel műszakilag szoros rokonságot is mutatott. A motorsport ihletésű G6 kivitelt hatfokozatú sebességváltó, hátsó tárcsafékek és sportos belső kialakítás jellemezte. Az autósok fantáziáját azonban leginkább a limitált szériában gyártott, alumínium motorháztetős, sportos felfüggesztésű, légterelőkben bővelkedő G6R verzió mozgatta meg. A motortérbe egy szerény, 110 lóerős, 1,6-os benzinmotor került, ugyanakkor létezett egy igazi báránybőrbe bújt farkas is: kizárólag a japán piacra gyártották a 165 lóerős, 20 szelepes 4A-GLEU blokkos kivitelt. A Corolla G6-ból készültek speciális, „Toyota Team Europe” és „Carlos Sainz” változatok is.

%KA%Az utolsó meredekhátú Corolla volt az E12, T-Sport verziójából kompresszoros is létezett, utóbbi 225 lóerőt és 230 newtonmétert hozott%KA%

Az utolsó meredekhátú Corolla volt az E12, T-Sport verziójából kompresszoros is létezett, utóbbi 225 lóerőt és 230 newtonmétert hozott

Corolla E12 T-Sport Compressor (2005–2007)
2004-ben jelent meg a piacon a Corolla E12, az első modell, amelyet teljes egészében Európában terveztek. Ebből a sorozatból készült a valaha létezett legerősebb Corolla: a kompresszoros T-Sport változat. A Toyota Motorsport GmbH által felkészített autó 1,8 literes 2ZZ-Ge benzinmotorját mechanikus kompresszorral szerelték fel, így a gyári 192 LE teljesítmény 225-re, a forgatónyomaték 180 Nm-ről 230-ra ugrott. A futóművet két centiméterrel leültették, akárcsak a szolidabb Corolla T-Sport modellt. A kompresszoros fenevad 17 colos felnijein 215/45 méretű abroncsok feszültek, tetőlemeze légterelőben ért véget, a motor égéstermékei dupla kipufogón át távoztak. A Corolla méhsejt-hűtőrácsú verziója 235 km/h végsebességre volt képes, 100-ra 6,8 másodperc alatt gyorsult.

GT 86 (2012 óta) – a Hachi-Roku örököse
Az AE86 modell legendájából építkezik a modern, 2012 óta gyártott Toyota GT86. A híres Hachi-Rokuhoz hasonlóan hátsókerékhajtású, kiválóan vezethető és gyors, noha motorteljesítménye nem kezelhetetlenül nagy. A kompakt és merev vázszerkezet a multilink felfüggesztéssel párosulva még a versenyszerű felhasználásra abszolút alkalmas. Könnyen kezelhető, kiszámítható és vezetőbarát autó.

%KA%Már frissített verziójánál tart a GT86, év elején különleges körülmények között próbálhattuk, pályázáshoz Track üzemmódot is kínál%KA%

Már frissített verziójánál tart a GT86, év elején különleges körülmények között próbálhattuk, pályázáshoz Track üzemmódot is kínál

A jelenleg gyártott változat motorterében 2,0 literes, a pörgetést kifejezetten kedvelő közvetlen befecskendezésű szívó boxermotor dolgozik, kellően alacsonyra építve. A 200 lóerős (7000/percnél), 205 Nm maximális forgatónyomatékú motorhoz hatfokozatú kézi sebességváltóval csatlakozik, álló helyzetből 7,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra. A mai napig több mint 170 ezer példányban talált gazdára, nemrég pedig megújult, hogy friss stíluselemekkel, optimalizált aerodinamikával és a menetdinamikai elektronikák működését visszafogó, sportos Track üzemmóddal öregbítse elődeinek hírnevét.

Ez is érdekes lehet:
 

Skoda Rapid Spaceback Best 1.0 TSI teszt

Többé nem szívó a Skoda Rapid legalja, és a háromhengeres alap TSI is 95 lovas. Nem vitték túlzásba...

Termékteszt: Navitel Navigator E500 navigáció

Élethosszig tartó frissítést és teljes Európa térképet ígér a Navitel legkisebb készüléke. Az...

Volvo XC70 D5 Summum, 2012 - használtteszt

Egy kombi Volvo mindig a családi biztonság egyik jelképe, pláne emelt futóműves, összkerekes...

Villanyautózás percdíjért? Úgy tűnik, Budapesten is működik

Már 10 hónapja használható Budapesten a közösségi villanyautó-megosztás, azaz a GreenGo. Működőképesnek...

Rekord hatótávot teljesített az Opel villanyautója

Az elektromos autózás sokak számára egyet jelent a kis hatótávval. Az Opel Ampera-e most bizonyította...

Piaci körkép: mi legyen 500 ezer forintig, ha nem akarunk Suzukit?

Olcsó autót keresve megkerülhetetlen az itthon gyártott Suzuki. De mit érdemes választani, akkor...

Sebestyén Balázs a Forbes szerint a legértékesebb hazai híresség, autója nem szerény, de takarékos

A hazai Forbes által nemrégiben a legértékesebb hazai hírességként jegyzett rádiós és televíziós...

10 autó, ami a kategóriája legdrágábban fenntarthatója

Míg Európában jellemzően lemaradunk ott, hogy mennyit fogyaszt egy autó, az amerikaiakat jobban...

Váltotta volna a 911-est az idén 40. évfordulóját ünneplő 928

Valódi luxus túrakupéként mutatkozott be 1977-ben az első V8-as Porsche. A 928-ast egyenesen...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT10b3lvdGE=
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Schibsted Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Schibsted Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (2 db)

octi írta: 2 hónapja
roer írta: 2 hónapja

A Toyota nem csalt egy kicsit a rally VB-n? A kölni versenyközpont csalása miatt (talán a turbószűkítő?) a gyár kivonult, mintegy önbüntetésként. Akkor még a Forma 1-et nem emlegették, mint okot- amennyiben az emlékezetem nem csal.


Minden autógyártó patyolat tiszta, csak a Volkswagen a gonosz....

A válaszoláshoz belépés szükséges
roer írta: 2 hónapja

A Toyota nem csalt egy kicsit a rally VB-n? A kölni versenyközpont csalása miatt (talán a turbószűkítő?) a gyár kivonult, mintegy önbüntetésként. Akkor még a Forma 1-et nem emlegették, mint okot- amennyiben az emlékezetem nem csal.

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT10b3lvdGE=
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT10b3lvdGE=

Friss tesztek

Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive teszt

Nincs mellébeszélés, 0,8 l/100 km a tesztfogyasztás

Egyliteres, mármint 1 l/100 km fogyasztású autóként hirdeti a Toyota a Prius Plug-in Hybridet. A gyári érték nem csupán hozható, alul is múlható.


Mini Cooper S E Countryman 4ALL teszt

Multivitamin - Mini Countryman plug-in hibrid teszt

Ha felnövök, gazdaságos hibrid leszek. Na jó, inkább divatos élményautó. Azért jó lenne terepezni is, és a praktikum sem utolsó szempont.


Skoda Rapid Spaceback Best 1.0 TSI teszt

Nyugaton a helyzet változatlan - Skoda Rapid

Többé nem szívó a Skoda Rapid legalja, és a háromhengeres alap TSI is 95 lovas. Nem vitték túlzásba a frissítést, de nagy szükség nem is volt rá, amit kapott, attól csak érettebb a Rapid.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT10b3lvdGE=

Hirdetés

TOYOTA tesztek

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Dynamic teszt

5 rendőr ugrott rá, Év Autója is lehet - Toyota C-HR teszt Videó

Örök para autófotózás közben a rendőr és a „közteres”, a Toyota C-HR-t kattintgatva viszont egyértelműen barátkozni jöttek.


Toyota Proace Panel Van Active teszt

Munkás francia, vagyis japán - Toyota Proace teszt

Toyota jelvénnyel próbáltuk a PSA vadiúj furgonját. Praktikus, jól vezethető, a piac egyik legolcsóbbja, és keveset is fogyaszt. Mi kell még?


Toyota Yaris 1.4 D-4D teszt

Dízel kisautót? Persze, hogy azt! Toyota Yaris teszt

Dízel Yaris? A benzines olcsóbb, a hibrid meg kellemesebb. Akkor minek? Mert négyen, csomaggal, országúton hajtva ez bírja a legjobban.


Toyota Verso 2.0 D-4D DPF Lounge teszt

Ez lenne a legjobb családi autó? Toyota Verso teszt

Megújult a Toyota Verso, a fizimiskán túl a technika is részint friss. A klasszikus egyterűs jellemzőkhöz a Toyota vezetési élményt is bőven csomagolt, ez bizony jó!


Toyota Prius Plug-in Hybrid Premium teszt

Testvérgyilkosság áldozata lehet - Toyota Prius Plug-in teszt Videó

Már a világ legnépszerűbb hibridjének számító Toyota Priusból is létezik konnektorból tölthető variáns. Testvérei nem fogják hagyni érvényesülni.


Még több TOYOTA teszt

Címlapon


Friss cikkek

Érintőpontokra utazott a driftes Nissan 370Z

Roncstelepen tombolt Chris Forsberg és a Nissan 370Z Videó

Tegnap – Sztori

Chris Forsberg és filmes csapata most egy roncstelepen csapatott a V6-os Nissan 370Z driftautóval, hogy színes érintési pontokat romboljanak.


10 autó, ami a kategóriája legdrágábban fenntarthatója

Top 10: ezek a legköltségesebben fenntartható autók

Tegnap – Sztori

Míg Európában jellemzően lemaradunk ott, hogy mennyit fogyaszt egy autó, az amerikaiakat jobban érdekli a fenntartási költség. Mutatjuk a náluk ebben legrosszabakat.


Termékteszt: Navitel Navigator E500 navigáció

Olcsó navi vezessen utadon - navigációt teszteltünk Videó

2 napja – Újdonság

Élethosszig tartó frissítést és teljes Európa térképet ígér a Navitel legkisebb készüléke. Az E500 mérhetetlenül egyszerű, kezelése sem ördöngösség és az ára is kedvező, de lehet jobb, mint egy okostelefon?


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

TOYOTA COROLLA 1.4 D-4D Luna M.O-i. 1. tulajdonostól

TOYOTA COROLLA 1.4 D-4...

Ár: 1.190.000 Ft

Évjárat: 2006 / 2

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

TOYOTA COROLLA 2.0 D-4D Linea Terra SZERVIZKÖNYVES

TOYOTA COROLLA 2.0 D-4...

Ár: 499.999 Ft

Évjárat: 2003 / 6

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Dízel

TOYOTA COROLLA 1.4 Terra Ice

TOYOTA COROLLA 1.4 Ter...

Ár: 1.540.000 Ft

Évjárat: 2006 / 6

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!