Infografikával égeti a NASCAR-t a Red Bull

Beszédes rajzokon a NASCAR és az F1 közti különbségek

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Red Bull részletes infografikával próbálja meggyőzni az amerikaiakat arról, miért jobb az F1, mint a NASCAR: számok alapján igazuk van, de a hagyományokról megfeledkeznek.


A múlt hétvégén Lewis Hamilton győzelmével lezajlott első Austini Nagydíj előzeteseként készítette el a Red Bull a mellékelt két képen látható infografikai kollázst, mely pár fontos témában hasonlítja össze a világ legnépszerűbb és Amerika legnépszerűbb autósportja, vagyis az F1 és a NASCAR közti különbségeket. A benne foglaltakból azért érződik, hogy hova húz az osztrák, az amerikai sorozatból a 2011-es évad végén kiszállt energiaital-gyártó szíve, s talán ennek köszönhető, hogy bizonyos adatokat meglehetősen furcsán állapítottak meg.
Hirdetés
[kepallobal=380655]A NASCAR nagyobb, de az F1 globális, így jóval több pénzt csinál. A top pilóták mindenhol jól járnak[/kepallobal]
A piros jelzésekkel a NASCAR adatait, a kék szimbólumokkal az F1 számait jelzik a beszédes infografikák. Az összehasonlítás a mezőny méretével és a futamok számával kezdődik, a száguldó cirkusz 20 versenyén összecsapó 24 pilótához képest a NASCAR sokkal nagyobb tömegeket mozgósít, mivel a mezőny 50 pilótája nem kevesebb, mint 36 alkalommal feszül egymásnak egy idény során. Ezután jönnek a menetteljesítmények, ahol az 590 kg tömegű F1-autóknál 205 (328 km/h), az 1540 kg-os NASCAR versenygépeknek pedig 200 mérföld/órás (320 km/h) végsebességeket irányoznak elő: itt azért lehet tudni, hogy mindkét kategóriában előfordulnak ennél nagyobb tempók is, arról nem is beszélve, hogy az amerikai oválpályákon az versenyek átlagsebessége mindenképp felülmúlja a kanyargós F1-futamokét. Oválpályán 2, az F1 legdurvább kanyarjaiban akár 5 g-s oldalgyorsulás is terhelheti a versenyzőket.
További nagy számok következnek: az évad legnépszerűbb futamát, a Daytona 500-as versenyt 182 000 néző szokta végigszurkolni, ezt jócskán felülmúlja a Forma-1 évadot nyitó Ausztrál Nagydíj 298 000 fős közönsége. Bevételek tekintetében is meglehetősen nagyok a különbségek, a 2011-es szezonban 629 millió dollárt hozott a konyhára az amerikai sorozat, míg többek között annak köszönhetően, hogy évről-évre körbeutazza a világot, és számtalan televíziós csatorna közvetíti, a Forma-1 1,5 milliárd dolláros bevételt produkált tavaly. Bár a top csapatok költségvetése között óriási a különbség (6,5 millió szemben a Red Bull 325 millió dolláros büdzséjével), a sikeres sofőrök mindkét sorozatban hasonlóan jól keresnek. Az F1 mezőnyében a kétszeres világbajnok Fernando Alonso a legjobban fizetett pilóta 37 millió dollárral, a két brit világbajnok, Hamilton és Button egyaránt 20 milliót keresnek, s Nico Rosberg 12 milliós fizetése is igen tisztességes. A NASCAR-ban senki sem kap annyit, mint a spanyol, viszont többen vannak 20 millió felett, ők a következők: Dale Earnhardt Jr. - 28 millió, Jeff Gordon - 24 millió, Tony Stewart - 22 millió, Jimmie Jones pedig 21 millió dollárt talicskázik haza évente.
[kepallojobb=380656]Az F1-ben az űrtechnika az úr, míg a NASCAR a férfias, őszinte, test test elleni összecsapások arénája[/kepallojobb]
A boxkiállásokat illetően nem teljesen érthetőek a számok, a NASCAR-ban valóban 11 másodperc körüli időt töltenek a négy kerék lecserélésével és a tankolással, viszont az F1 7 másodperces ideje már rég a múlté: tankolás már nincs, s a sokkal nagyobb szerelőcsapatnak köszönhetően szerencsés esetben akár 2,3 másodperc alatt is képesek megoldani az abroncsok cseréjét. Az F1-ben változatosabb a pályák vonalvezetése, és ahogy már szóba került, beutazzák a világot, szemben a kizárólag az Egyesült Államokban rendezett NASCAR futamokkal.
Összehasonlításra kerül még a kormánykerék, mely az elvileg stock, azaz gyári amerikai versenyautókban pont csak az autó irányítására szolgál, míg a királykategóriában több mint 15 féle funkciót lát el az aprócska, keréknek nehezen nevezhető irányító alkatrész. Kicsit még odaszúrnak a NASCAR-nak a horpadások, festékgyártó szponzorok és visszafogott aerodinamikai képességek miatt, viszont az is kiviláglik, hogy mennyivel költséghatékonyabb a tengerentúli sorozat: egyetlen hétmillió dolláros F1 versenyautó árából kijön 4 darab NASCAR versenygép, és még mindig marad 1 millió a versenyeztetés különféle költségeire.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?