0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Színes mese

Budapesti taxitörténet

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hogy miért futottak a fővárosban kizárólag szürke és piros bérkocsik, és valójában miért piros a kék, kiderül rövid összefoglaló megemlékezésünkből.

Ismerős helyszín, a Főtaxi Zrt. központja napjainkban is a Kerepesi úton található, a régi épületben

Ismerős helyszín, a Főtaxi Zrt. központja napjainkban is a Kerepesi úton található, a régi épületben

Hőskor: Marta bérkocsi a '10-es évekből

Hőskor: Marta bérkocsi a '10-es évekből

A Szürketaxi néven is ismert céget Haltenberger Samu, a Magyar Posta egykori mérnöke alapította. A 1900-as évek idején kezdődött a géperejű járművek bevonása a postai szolgálatokra, egészen pontosan 1905. májusában tette meg első kilométereit az a szállító automobil, amelyet Csonka János műegyetemi tanműhelyvezető konstruált. Haltenberger a Postánál került kapcsolatba az autókkal, mérnökként több üzem gyártását is felügyelte, a típusokat saját maga vezette, de az évek során egyre nehezebben tudta munkáit megfelelően koordinálni. 1912-ben megvált a Postától, és még ebben az évben lefolytatta a Budapest Székesfővárosi Tanács és a Magyar Automobil Rt. Arad (Marta) között azt a tárgyalást, amelynek értelmében 1913. június 13-án − kétszáz Marta bérkocsival − elindult a budapesti taxiközlekedés. A Benz Magyar Automobil és Motorgyár Rt. szintén engedélyt kapott 50 jármű üzletszerű üzemeltetésére, azonban a konkurenciaharc elmaradt, mert a két cég 1913. decemberében Budapesti Automobil Közlekedési Rt. néven egyesült.

MÁG kistaxi, közismertebb nevén nyalóka − a vezetők úgy szerették, mint a gyerekek az édességet

MÁG kistaxi, közismertebb nevén nyalóka − a vezetők úgy szerették, mint a gyerekek az édességet

Tankol a MÁG a belső üzemanyagtöltő oszlopnál

Tankol a MÁG a belső üzemanyagtöltő oszlopnál

A millenniumi századforduló első évtizedében Győrött, Aradon és Budapesten is készültek személyautók, így az előre becsült kereslet kielégítésére megfelelő kapacitású ipari háttér állt rendelkezésre. Ez a helyzet kedvező táptalajt biztosított a kialakulóban lévő géperejű bérfuvarozásnak, és egyre több fiákeres, bérkocsis nyújtott be kérelmet engedélyért, hogy kenyerét autótaxizással kereshesse. A problémák az első világháború után kezdtek körvonalazódni, mert hazai személyautó gyártás ekkor már csak a mátyásföldi, a hadi események miatt repülőgépgyártásra átszervezett Magyar Általános Gépgyárban (MÁG) létezett. A kereslet többszörösen túlnőtt a kínálaton, ezáltal a MÁG-ra igen nagy feladat hárult: korszerű alváz kifejlesztése és sorozatban történő előállítása a lehető legrövidebb időn belül. Az új négyhengeres konstrukció 1924-ben mutatkozott be Magomobil néven, egy évvel később a szériagyártás is beindult; kétféle kivitel került piacra, ezen belül az erősebb, 25 lóerős típusnak két változata létezett. Az egyszerűbb kifejezetten az 1923-tól Autótaxi Budapesti Automobil Közlekedési Részvénytársaságként működő vállalat számára készült, amely nélkülözte az önindítót, motorja pusztán kurbli segítségével volt életre kelthető. Tudni kell, hogy ekkoriban az autógyárak nem foglalkoztak a felépítményekkel, a kocsik karosszériáját önálló, speciálisan erre szakosodott műhelyek gyártották le és szerelték fel. A MÁG is csak motorháztetőt, valamint komplett műszerfalat adott a motorizált alvázakhoz, az Autótaxi Rt. a saját bognárműhelyében készítette el a szükséges, céljainak legjobban megfelelő favázas építményt.

Nyáron kellemes volt a Magomobil nyitott vezetőfülkéje, nem így az őszi esőben vagy a téli mínuszokban

Nyáron kellemes volt a Magomobil nyitott vezetőfülkéje, nem így az őszi esőben vagy a téli mínuszokban

Nem lett sikeres típus a Mávag-Ford V8

Nem lett sikeres típus a Mávag-Ford V8

A hatósági előírásoknak megfelelően minden szürkére festett, 2+1 fő szállítására alkalmas Magomobil taxi ún. landaulett kocsiszekrénnyel rendelkezett, amelynél fal választotta el az utasteret a vezetőtől, illetve hátul, az utas feletti bőr tetőrész lehajtható szerkezetű volt. A sofőrt függőlegesen álló szélvédő és a feje fölé kifeszített vászontető − népnyelv szerint pelenka − védte az időjárás viszontagságaitól, oldalablakról, netán fűtésről csupán álmodhatott. A kocsit ennek ellenére mindenki kedvelte, a vezetők „nyalókának” becézték, mert úgy szerették, mint a gyerekek a gömb alakú cukros édességet. Az évek múlásával a Magomobilok nem tűntek el az utakról, hiába váltak korszerűtlenné, a régi ipartörvény érvényben volt és a magyar érdekvédelem miatt tiltotta a külföldi importot. Változás 1938-ban történt, ekkor többek között Mávag-Ford V8 típusok álltak forgalomba, de ezek nem bírták a mindennapos megpróbáltatást, így az öreg matuzsálemek − képletesen szólva − ismét az utcán találták magukat. A második világháború egyben a gépek háborúját is jelentette, a hadsereg szinte minden járművet lefoglalt, köztük az Autótaxi Rt. teljes gépparkját. A roskadozó Magomobilok azonban elkerülték a bevonulást, sőt az 1945-ös elhurcolást is, így közvetlenül a felszabadulás után ezeket a kocsikat állították forgalomba, mert helyreállításuk nem követelt speciális szakértelmet és nagy költséget.

Utasra váró magántaxi valahol a belvárosban

Utasra váró magántaxi valahol a belvárosban

A Magomobil „szürketaxiként” íródott be a magyar járműgyártás történelemkönyvébe, azaz mint vállalati tulajdonban üzemeltetett géperejű bérkocsi. Azonban a magánfuvarozás is ekkor indult útjára, amely státuszt szigorú szabályokkal tartották kordában. A magántaxisokra ugyanúgy vonatkozott az 1907-es ipartörvény, ők sem járhattak külföldi autókkal, és céges hovatartozásukat szín szerint azonosították: amíg az Autótaxi Rt. kocsijai szürkék voltak, addig a privát sofőröknek élénk vörösre kellett a kocsiszekrényeket festetni. Amikor anyagi nehézségek miatt a MÁG 1928-ban felhagyott a Magomobilok gyártásával, hirtelen bajba kerültek a magánosok; a nagy hathengeres Magosix nem kaphatott kiskocsiként vizsgaengedélyt, üzemeltetése drága volt, ezért a magasabb viteldíj miatt az utasok sem kedvelték. A MÁG vezetősége felismerte ugyan a problémát (a kistaxi hiányát), de erejéből csak egy öszvérre futotta, az 1928 áprilisától 1929 végéig gyártott Magotaxra. Mint a típusnév is bizonyítja, ez a változat kimondottan a taxisok számára készült. Méreteit tekintve gyakorlatilag mindenben megegyezett a Magosix-szel, motorja is hathengeres volt, de furatát csökkentve kisebb hengerűrtartalommal bírt, amely kedvezőbb adókategóriába sorolta. A hatóság is próbált segíteni a magánfuvarozókon, a Magotaxot − tekintélyes dimenziói ellenére − kiskocsinak minősítette, így a régi Magomobilokon alkalmazott viteldíjért lehetett vele fuvarozni. A „pirostaxisoknak” azonban mégsem kedvezett a szerencse: hiába volt a Magotax kényelmesebb, tágasabb, az utasok féltek tőlük, mert nem voltak biztosak abban, hogy a sofőr valóban kiskocsi tarifáért fuvarozza őket.

Magomobil szürketaxik a Várban -Budapest turisztikai látványosságai régen is a tuti helyek közé tartoztak

Magomobil szürketaxik a Várban -Budapest turisztikai látványosságai régen is a tuti helyek közé tartoztak

Ma sok a taxi, régen hiány volt szabad kocsikból

Ma sok a taxi, régen hiány volt szabad kocsikból

A drosztokon a csoportosan várakozó taxik közül a Magomobilokat villámgyorsan elvitték, esetükben nem kellett csalástól tartani, és így fordulhatott elő, hogy a rozoga, lestrapált Magomobilok árai is az egekbe szöktek, mert a Magotax-szal ellentétben biztos megélhetést jelentettek. Az idők során enyhült a helyzet, lassan az utasok is rászoktak a kényelemre, és a gazdasági válságig a fuvarosoknak bizony nem volt okuk panaszra. A recesszió hatása azonban ismét a Magotax tulajdonosokat sanyargatta, mert az iszákos hathengeres motor miatt örültek, ha bevételük megközelítette a rezsijüket. A kocsik tisztasága, karbantartása is hagyott kívánnivalókat, de az előírások betartását a rendőrség szigorúan megkövetelte, és nyomban kitiltotta az ütött-kopott taxikat a forgalomból. Sokan a kényes élénk vörös színben látták szerencsétlenségük lehetséges magyarázatát, ezért a Budapesti Géperejű Bérkocsi Ipartársulat (BGBI) − a tagok felkérésére − 1931 őszén beadványban kérte a polgármestert, hogy autóikat egységesen sötétkékre fényezhessék. Az engedélyt megkapták, de 1932-ben már alig akadt olyan magántaxis, akik 1000 pengőt tudott ilyesmire áldozni. Ekkor ismét a hivatalhoz fordultak, ahol hozzájárultak egyedi ötleten alapuló halasztásukhoz: 1932. május 15-től „Kéktaxi” feliratú táblát tettek a piros kocsik ablakába, amin a kategóriát is feltűntették a csalások megelőzésére.

Négyhengeres motorral futottak az 1924-től rendszeresített Magomobilok. A karosszéria az Autótaxinál készült

Négyhengeres motorral futottak az 1924-től rendszeresített Magomobilok. A karosszéria az Autótaxinál készült

Magomobil szürketaxi az 1966-os megnyitó tárlaton

Magomobil szürketaxi az 1966-os megnyitó tárlaton

Magyarországon egyetlen kulturális közintézmény, a városligeti Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum őriz két eredeti, a ’20-as évekből származó magyar gyártmányú taxit. A Fővárosi Autótaxi Vállalat, mint az Autótaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt. jogutódja 1952-ben selejtezte ki az utolsó Magomobilokat. A múzeum állandó járműtörténeti kiállításán megtekinthető, 1924-ben készült példány sokáig raktárban pihent, majd a „Közlekedési Múzeumért” című kiállításon 1959-ben mutatkozott be először a közönségnek. Egy évvel később a II. sz. Autójavító Vállalat szakmunkásai felújították, hogy részt vehessen a Ferihegyi repülőtéren rendezett felvonuláson, ahol számos raktárban őrzött társával együtt 200 kilométert futott műszaki probléma nélkül. 1966-ig nyugalmas időszak következett, a Közlekedési Múzeum újranyitásáig ismét raktárba került, majd 1973-ban a „60 éves a fővárosi taxi” jubileumi kiállítás tiszteletére új fényezést kapott, mert a látogatók fokozott érdeklődését erősen megsínylette a dukkózás. Napjainkban − immáron 86 évesen − kissé megfáradva, de változatlan hitelességgel képviseli a személyfuvarozás kilenc évtizedes múltra visszatekintő történetét, illetve a magyar gépipar azon korszakát, amikor még létezett önálló hazai személyautó-gyártás.

Piros az autó, de a szélvédőn ott a Kéktaxi felirat

Piros az autó, de a szélvédőn ott a Kéktaxi felirat

A négy évvel fiatalabb, 1928-as évjáratú Magotax pirostaxi magántaxiként került forgalomba, majd 1932-től − átfestés nélkül − kéktaxiként rótta Budapest utcáit. Tulajdonosa 1945-ben engedhette meg magának anyagilag az átfestést, de a sors fintoraként csak vörös festékhez tudott hozzájutni. 1949-ben, a járművek leadása idején nem volt szíve leadni szeretett és megbecsült munkaeszközét, ezért kockázatok árán 1968-ig fészerben dugdosta. Felépítését tekintve a Magotax közeli rokonságban van a Magomobil taxi változatával. A csupaszon vásárolt Magosix alvázra a kor gyakorlatának megfelelően egyedileg készült a nyitható betétes, landaulett karosszéria. A tulajdonos a vezetőülés feletti kihúzható rolót fix rögzítésű fakeretre feszítette, megszűntetve így annak mozgathatóságát. Az utastérben eltolható üvegtáblákkal választották le a hátsó traktust, az utas az ablak eltolása után szólhatott a sofőrnek. A háború előtt hangtovábbító készülék is volt a kocsiban, amely sajnos elveszett. Az ülések bevonata bőr, epedarugózás szolgálja a kényelmet, és a szabályok értelmében pótülés is található a Magotaxban. Tekintettel a régi „balra hajts” közlekedési irányra, az autó jobbkormányos kivitelű. Szemből nézve érdekes jelenség, hogy mind a két oldalon található pótkerék, amely az akkori gumiköpenyek silány minőségével indokolható. Zárható csomagtartó hiányában az utasok poggyászait hátul, egy lehajtható vasrácsra erősítették, amely alatt az üzemanyagtartályt helyezték el. Kiemelten fontos tartozék a viteldíjjelző készülék, amely német Bruhn gyártmány és a kocsi jobb oldali első oszlopa mellett, kívül helyezték el. A második világháború előtt a taxisok csak bérelték az órákat, díjmódosítások esetén a forgalmazó képviselet állította át őket, amely művelet nemritkán hetekig is elhúzódott. Amíg a taxaméter nem működött, addig a BGBI által nyomtatott viteldíjtáblázatokat használták a gépkocsivezetők.

Ez is érdekes lehet:
 

Gyorsan adnál túl autódon a használat után? Mutatjuk, mit érdemes venned!

Brit tudósok szerint használtan a Lexusok minden többi autónál könnyebben eladhatók. Azért nyilván...

Körkép: divat-crossoverek 5 millióig

Egyre csak növekszik a városi crossoverek szegmense. A sok új nevező meghozta a kedvet, hogy...

Minden, amit a motorolajokról tudni érdemes

A belső égésű motorok megfelelő működése érdekében a legfontosabb „alkatrész” a motorolaj, spórolni...

Füvezett, aki szerint a kamion alatt átszáguldó Tesla sofőrje filmet nézett

Újabb részletek derültek ki a tavalyi szörnyű Tesla balesetről. Eddig a kamiont vezető férfi...

További egységes üzemanyagár-csökkenés következik

Míg szerdán csak a benzin ára került lejjebb, pénteken már a gázolaj is ármérséklést kap.

Peugeot 3008 1.6 BlueHDi M6 Allure teszt

Újra próbára tettük a Peugeot 3008-at, ezúttal már az Ev Autója cím győzteseként. A franciák...

Kia Optima EX Premium 1.7 CRDi 7DCT teszt

Kombik közül eddig a legcsábítóbb az Optima SW, minden jóval megtömve kényelmes, és már-már prémiumban...

Hyundai i30 1.4 T-GDI 7 DCT teszt

Nem ér másolással vádolni senkit, a Hyundai i30-nál is inkább úgy mondanánk, kiválogatták azt...

Brutális gyorsulást ad a világ legfürgébb gokartja

Jó móka a gokartozás, főként ha komoly gyorsulás is társul hozzá. A világ legfürgébbjét egy villanymotor...
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Hyundai i30 1.4 T-GDI 7 DCT teszt

Ilyen, amikor a másolat szinte jobb - Hyundai i30

Nem ér másolással vádolni senkit, a Hyundai i30-nál is inkább úgy mondanánk, kiválogatták azt, ami jó, és becsomagolták egy ismerős, de ezen a szinten kívánatosnak mondható formatervvel.


Kia Optima EX Premium 1.7 CRDi 7DCT teszt

Te drága! - Optima SW

Kombik közül eddig a legcsábítóbb az Optima SW, minden jóval megtömve kényelmes, és már-már prémiumban érezhetjük benne magunkat. Imádni való, főleg akkor, ha kevesebbet költünk rá.


Peugeot 3008 1.6 BlueHDi M6 Allure teszt

Tartalmas második felvonás – Peugeot 3008 1.6 BlueHDi

Újra próbára tettük a Peugeot 3008-at, ezúttal már az Ev Autója cím győzteseként. A franciák SUV-ja továbbra is elképesztően izgalmas, mégis ésszerű autó, de vajon megérdemelten nyert?

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

SEAT Ibiza FR menetpróba - Leonnal és Atecával fűszerezve

Tudjuk az új Ibiza árát, vezettük a legerősebb változatát

2 napja – Újdonság

A SEAT legfőbb idei újdonsága az Ibiza, amit rögtön FR-ként vezethettünk. Továbbá az új Leon Cupra FR-t és az Ateca FR-t is meghajthattuk.


Végigvezettük a MINI JCW palettáját

John Cooper Works modellekkel edzettünk

2 napja – Sztori

Európai körútra indultak a felpaprikázott MINI-k, mi pedig itthon el is kaptuk őket, hogy az Euro-Ringen valljanak egy laza pályanap során.


Összevarrtak három Ladát, hogy őrült sebességgel foroghassanak

A háromfejű orosz sárkány története Videó

3 napja – Sztori

Mond valamit az, hogy fidget spinner? Nem baj, ha nem, csak ez most egy új őrület, na persze a fiatalok körében. Viszont néhány orosz is feldolgozta az ötletet, mutatjuk, hogyan.


Használtautó.hu

TOYOTA AYGO 1.0 Plusz AC Klíma.Kp.zár

TOYOTA AYGO 1.0 Plusz...

Ár: 999.000 Ft

Évjárat: 2006 / 5

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

FIAT BARCHETTA 1.8 Base

FIAT BARCHETTA 1.8 Base

Ár: 1.350.000 Ft

Évjárat: 2004 / 1

Kivitel: Cabrio

Üzemanyag: Benzin

HYUNDAI TUCSON 2.0 CVVT Spirit 2WD 141 LE

HYUNDAI TUCSON 2.0 CVV...

Ár: 1.899.000 Ft

Évjárat: 2007 / 11

Kivitel: Városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!