0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Utasok helyett nosztalgiát szállított a BKV

Csuklós busz sztori nyolc keréken

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Remek ötlet volt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és a BKV Zrt. részéről az 50 éves csuklós autóbusz történetét bemutató tárlat, amely egy régi Ikaruson járta be Budapestet.

Egy hónapig mozgó múzeumbuszként funkcionált az először 1970-ben forgalomba helyezett, ma már nyugodtabb napjait a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban töltő Ikarus 180. A csuklósokat valaha a mártírként kivégzett Sallai Imre nevét viselő főműhelyben építették, ez a fotó pedig a Sallai társáról, a szintén kivégzett Fürst Sándorról elnevezett budai garázsban készült

Egy hónapig mozgó múzeumbuszként funkcionált az először 1970-ben forgalomba helyezett, ma már nyugodtabb napjait a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban töltő Ikarus 180. A csuklósokat valaha a mártírként kivégzett Sallai Imre nevét viselő főműhelyben építették, ez a fotó pedig a Sallai társáról, a szintén kivégzett Fürst Sándorról elnevezett budai garázsban készült

Hátulról előre − a régi utasforgalmi rend szerint a kiállítás megtekintéséhez is a hátsó ajtón kellett felszállni

Hátulról előre − a régi utasforgalmi rend szerint a kiállítás megtekintéséhez is a hátsó ajtón kellett felszállni

2011. június 4-től 26-ig, négy hétvégén keresztül egy veteránkorú, valaha a BKV állományába (és a közhiedelemmel ellentétben nem a Miskolci Közlekedési Vállalathoz) tartozó Ikarus 180 típusú csuklós autóbusz járta Budapestet, az impozáns méretű, 16,5 méter hosszú jármű azonban utasokat nem szállított, noha anno 40 ülő és 140 álló személy városi szállítására tervezték. Ez a konkrét, GA-96-00 rendszámú példány 1970-ben kezdte fővárosi pályafutását, és nyolcévnyi strapa után 1978-ban selejtezték. Az élete forgalomból kivonva sem telt eseménytelenül, átalakítva mozgó céllövöldének használták, majd a budapesti autóbusz-közlekedés 75 éves jubileumára, 1990-ben gyönyörűen felújították – azért éppen ezt a példányt, mert a nagy selejtezésben anno senkinek nem jutott eszébe, hogy társaiból akár egyetlen darabot is muzeális célra megőrizzenek az utókor számára.

Egyértelműek a feliratok. Mivel hátul több a hely, ezért itt tartózkodott az ülőkalauz, aki felszállásnál ellenőrizte a bérletet, vagy jegyet adott az utasnak. Az Ikarus 180-as típusnál oldalt nem az ablakban volt elhelyezve a viszonylatjelzés, a lemezen alakítottak ki egy kis ablakot − ez látható középen, a múzeumbuszos menetrenddel Egyértelműek a feliratok. Mivel hátul több a hely, ezért itt tartózkodott az ülőkalauz, aki felszállásnál ellenőrizte a bérletet, vagy jegyet adott az utasnak. Az Ikarus 180-as típusnál oldalt nem az ablakban volt elhelyezve a viszonylatjelzés, a lemezen alakítottak ki egy kis ablakot − ez látható középen, a múzeumbuszos menetrenddel Egyértelműek a feliratok. Mivel hátul több a hely, ezért itt tartózkodott az ülőkalauz, aki felszállásnál ellenőrizte a bérletet, vagy jegyet adott az utasnak. Az Ikarus 180-as típusnál oldalt nem az ablakban volt elhelyezve a viszonylatjelzés, a lemezen alakítottak ki egy kis ablakot − ez látható középen, a múzeumbuszos menetrenddel

Egyértelműek a feliratok. Mivel hátul több a hely, ezért itt tartózkodott az ülőkalauz, aki felszállásnál ellenőrizte a bérletet, vagy jegyet adott az utasnak. Az Ikarus 180-as típusnál oldalt nem az ablakban volt elhelyezve a viszonylatjelzés, a lemezen alakítottak ki egy kis ablakot − ez látható középen, a múzeumbuszos menetrenddel

Színes és fekete fehér fényképekkel gazdagon illusztrált tablókat helyeztek el a teljes utastérben, végig az ablakoknál, amelyeket az időszaki kiállításból bontottak el a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum munkatársai

Színes és fekete fehér fényképekkel gazdagon illusztrált tablókat helyeztek el a teljes utastérben, végig az ablakoknál, amelyeket az időszaki kiállításból bontottak el a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum munkatársai

2015. március 1-én kereken 100 esztendeje lesz, hogy a közösségi közlekedési eszközök közül autóbuszok is róják a fővárost − az első járat 1915. március 1-én, reggel indult az Andrássy út – Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky) saroktól -, tavaly ősszel azonban 50 éve volt, hogy megjelentek az első csuklós járművek. Ez utóbbi esemény kapcsán időszaki kiállítást rendezett a városligeti Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, és a nagy érdeklődésre való tekintettel a tárlat nyitvatartási idejét 2011 tavaszáig meghosszabbították – a kiállítás képanyaga azonban rendhagyó módon, a bontást követően is látható maradt. Minden bizonnyal az 1970-es évekbeli Országos Közlekedésbiztonsági Tanács mozgókiállítása adta az ötletet, hogy az installációs anyag ne a raktárba kerüljön, hanem a 41 éves Ikarusra, amely előre meghirdetett időpontban és helyszíneken, ingyenesen fogadta a látogatókat. Dupla élmény volt ez a közlekedésbarátoknak, hiszen egyrészt az öreg csuklós döntően a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban áll, a forgalomban nagyon ritkán látni, másrészt a buszon elhelyezett tablók átfogó képet nyújtottak a nagy befogadóképességű autóbusz megszületéséről, a falfirkás ötletektől kezdve a házi berkeken belül zajló megvalósításig – ezek részleteivel korábban már foglalkoztunk.

Külön tablón szerepelnek az ötletgazda alkotók (középen), akik közül sajnos már csak Színi Béla, a Sallai Főműhely 1964-66 közötti igazgatója, a Közlekedéstudományi Intézet Örökös Tagja él. Rózsa László, a FAÜ egykori igazgatója 1970-ben, az 1962-1995 között a MOGÜRT-nél tevékenykedő, és az Ikarus exporttevékenységével foglalkozó Lassú Gábor pedig 2009-ben hunyt el. A négy hétvégén járatott buszon csak képes anyag informált, a múzeumban korábban látott tárgyi emlékek és modellek nem utaztak, ezek biztonsága és épsége ugyanis nem volt garantálható Külön tablón szerepelnek az ötletgazda alkotók (középen), akik közül sajnos már csak Színi Béla, a Sallai Főműhely 1964-66 közötti igazgatója, a Közlekedéstudományi Intézet Örökös Tagja él. Rózsa László, a FAÜ egykori igazgatója 1970-ben, az 1962-1995 között a MOGÜRT-nél tevékenykedő, és az Ikarus exporttevékenységével foglalkozó Lassú Gábor pedig 2009-ben hunyt el. A négy hétvégén járatott buszon csak képes anyag informált, a múzeumban korábban látott tárgyi emlékek és modellek nem utaztak, ezek biztonsága és épsége ugyanis nem volt garantálható Külön tablón szerepelnek az ötletgazda alkotók (középen), akik közül sajnos már csak Színi Béla, a Sallai Főműhely 1964-66 közötti igazgatója, a Közlekedéstudományi Intézet Örökös Tagja él. Rózsa László, a FAÜ egykori igazgatója 1970-ben, az 1962-1995 között a MOGÜRT-nél tevékenykedő, és az Ikarus exporttevékenységével foglalkozó Lassú Gábor pedig 2009-ben hunyt el. A négy hétvégén járatott buszon csak képes anyag informált, a múzeumban korábban látott tárgyi emlékek és modellek nem utaztak, ezek biztonsága és épsége ugyanis nem volt garantálható

Külön tablón szerepelnek az ötletgazda alkotók (középen), akik közül sajnos már csak Színi Béla, a Sallai Főműhely 1964-66 közötti igazgatója, a Közlekedéstudományi Intézet Örökös Tagja él. Rózsa László, a FAÜ egykori igazgatója 1970-ben, az 1962-1995 között a MOGÜRT-nél tevékenykedő, és az Ikarus exporttevékenységével foglalkozó Lassú Gábor pedig 2009-ben hunyt el. A négy hétvégén járatott buszon csak képes anyag informált, a múzeumban korábban látott tárgyi emlékek és modellek nem utaztak, ezek biztonsága és épsége ugyanis nem volt garantálható

Nem éppen ergonomikus az Ikarus 180 műszerfala, és ebben a típusban még nem volt automata sebességváltó sem

Nem éppen ergonomikus az Ikarus 180 műszerfala, és ebben a típusban még nem volt automata sebességváltó sem

A mátyásföldi Ikarus gyárat megelőzve, 1960 novemberében már az utcán volt a GA-12-00 forgalmi rendszámú, Ikarus 60 (gép) és Mávag Tr5 (utánfutó) típusok összeépítéséből létrehozott Ikarus ITC 600 első példánya. Ebből később mintegy 140 darabot gyártottak az akkor még nem a BKV, hanem a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) kőbányai, Gyömrői úti főjavító műhelyében, amelyet a halálra ítélt, és 1932-ben ártatlanul kivégzett kommunistáról, Sallai Imréről neveztek el. Amikor elfogytak a Mávagok, a selejtezésre érett Ikarus 60-asokat illesztették a gépes egység mögé – ez volt az IC 660 jelű változat, amiből kb. 170 darab épült. Mire az Ikarus 1964-ben bevezette a képeken is látható 180-ast, a házilag gyártott csuklósok már trolibuszként, valamint a Volán elődjének számító Mávaut flottájában helyközi autóbuszként is javában közlekedtek. A szerkezet igen tartósnak bizonyult, a már BKV felségjelű csuklósok közül a kék-ezüst színű buszokat a ’70-es évek közepén, a kezdetben a vonalak szerint színezett, majd később egységesen pirosra festett trolikat pedig a ’70-es évek végén vonták ki a forgalomból, az Ikarus 280-as típus nagyszámú bevezetésének köszönhetően.

Úgy véljük, az alkalmi múzeumbusszal remek ötletet valósított meg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, karöltve a BKV Zrt. által üzemeltetett Városi Tömegközlekedési Múzeummal, amely az Ikarust biztosította. Reméljük, a jövőben is lesznek hasonlóan sikeres és közérdeklődésre számító kezdeményezések, együttműködések.

Ez is érdekes lehet:
 

Már teljes gőzzel itt a Zoe, de sok új villanyautót ígér még a Renault

Végre hazánkban is bemutatkozott, hivatalosan is itt a Renault Zoe, amiből már tavaly megérkezett...

208 lóerős Ford Transit Custom az M-Sporttól

Mindig is pályázni akartál egy haszonjárművel? Az M-Sport új Ford Transit Custom csapatszállítója...

Volkswagen Caddy Life 1.9 PD TDI DSG, 2007 - használtteszt

DSG ebben? Sokan teszik fel a kérdést a DSG-váltós Volkswagen Caddy kapcsán, pedig készült ilyen...

Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic 7G-DCT teszt

Elismerem, hogy jól néz ki, bár ehhez kell az új kanyon-bézs fényezés. Játszik a menetfény színeivel...

Skoda Karoq 1.5 TSI és 2.0 TDI menetpróba

Borzalmas szóviccből el lehet még sütni párat, de a neve az egyetlen, ami mókás. Digitális műszeregység...

Alig futott, ultraritka Alpina B7S Turbo Coupé eladó

326 lóerőt tudott 1982-ben és mindössze 30 darabos széria volt ez az Alpina B7S Turbo. Most egy...

Grafikákon a puritán, a háromajtós, a GT és a pickup Duster

X-Tomi mindig megcsinálja azokat a modelleket, amiknek mindenki örülne, de még nincsenek piacon...

A Mercedes-Maybach 6 az Iparművészeti Múzeumban mutatkozott

Egyszerűen szárazföldi jachtnak becézik a Mercedes-Maybach 6 Cabriolet tanulmányautót. Valóban...

BMW 120i, 2004 - használtteszt

Nem is túl rég játszik szerepet a BMW az ötajtós kompakt kategóriában, de várjunk csak! Az első...
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Schibsted Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Schibsted Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (1 db)

Törölt felhasználó írta: 2011 augusztus 25., csütörtök 16:41:30

Ez mind nagyon szép, amit leírtak. De endedtessék meg egy szó erejéig megemlékezni egy széles emberről is, aki ezt a több évtizedes Magyar sikertörténetet hozzánemértésével, kapzsiságból és nyereségvágyból tudatosan tönkretette, mint egyben annak a kb tízezer magyar családnak a megélhetését is akik ebből a projektből adtak enni a kigyermekeiknek. És nem csak az Ikarusra gondolok, a többszáz beszállítóra, a Rábára, a Csepelre, a Salgoglass-ra, a Csonka gépgyárra, stb. , akik közösen hozták létre az Ikarust.

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56

Friss tesztek

Opel Insignia Sports Tourer Dynamic 2.0 CDTI AWD teszt

Az utolsó igazi Opel? Insignia Sports Tourer Videó

Kombiként kezdeti csúcsdízelével és összkerékhajtással is meggyőző volt az új Insignia, de eláruljuk, van ennél jobb konfiguráció.


Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic 7G-DCT teszt

Feszült pillanatok - Mercedes-Benz GLA teszt

Elismerem, hogy jól néz ki, bár ehhez kell az új kanyon-bézs fényezés. Játszik a menetfény színeivel és a beltéri világítással, tökéletes a színház, aztán felhörren a Sprinter.


Mini Countryman John Cooper Works teszt

Hívj csak hot hatchnek! - Mini Countryman JCW teszt

Terepralis gyökerekkel a háta mögött nagyot domborít szegmensében a Countryman JCW, utóbbi betűtrió pedig garancia a valódi tudásra.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56
Hirdetés

MERCEDES-BENZ tesztek

Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic 7G-DCT teszt

Feszült pillanatok - Mercedes-Benz GLA teszt

Elismerem, hogy jól néz ki, bár ehhez kell az új kanyon-bézs fényezés. Játszik a menetfény színeivel és a beltéri világítással, tökéletes a színház, aztán felhörren a Sprinter.


Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC Coupé teszt

Magasan hordja a farát – Mercedes GLC 220 d Coupé

Csak a képeken tolakodó, a valóságban épp jó méretű SUV a GLC. Kupé farával mindent elveszít abból, amitől praktikus lehet, viszont ez a divat, aminek maximálisan megfelel.


Mercedes-Benz E 220 d teszt

Alapdízel, mégsem a zöldséges autója - Mercedes E 220 d teszt Videó

Minden eddiginél fiatalosabb és nagyobb a legújabb, W213 gyári kóddal érkezett Mercedes E-osztály. Legkisebb dízelével is nagyon sokat tud már.


Mercedes-Benz C 250 Coupé teszt

Tömör gyönyör - Mercedes-Benz C 250 Coupé teszt

Új generációjába lépett a Mercedes-Benz C-osztály kupé változata is. Igazi hódító köntösben, 211 lóerős turbós benzinesével vallattuk.


Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC teszt

Drága búcsú - Mercedes ML 350 BlueTEC teszt

Olyan Mercedes ML járt nálunk, amiben szinte minden volt, akár a búcsúban. Csak az extrák ára 11,5 millió forintot tett ki.


Még több MERCEDES-BENZ teszt

Címlapon


Friss cikkek

Alig futott, patika Lancer Evo III, 8,3 millióért

Eladó a Mitsubishi dicső múltjának egy fontosabb szelete

23 órája – Sztori

Hong Kongban bukkant fel egy érintetlen Lancer Evolution III, kevés kilométerrel az órában, gyönyörű sárga fényezéssel, borsos árcédulával.


Skoda Karoq 1.5 TSI és 2.0 TDI menetpróba

Erre mondod majd, hogy ilyet aKaroq!

Tegnap – Újdonság

Borzalmas szóviccből el lehet még sütni párat, de a neve az egyetlen, ami mókás. Digitális műszeregység? Átalakítható hátsó üléssor? Prémium hangszigetelés? Több, mint Simply Clever.


Alig futott, ultraritka Alpina B7S Turbo Coupé eladó

Mindössze 30 darab készült ebből az Alpinából, most egy eladó

3 napja – Sztori

326 lóerőt tudott 1982-ben és mindössze 30 darabos széria volt ez az Alpina B7S Turbo. Most egy olyan eladó, amiből csak kettő készült.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

MERCEDES-BENZ E 350 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY Elegance (Automata) 87236km! magyar. szervizkönyv

MERCEDES-BENZ E 350 CD...

Ár: 9.999.000 Ft

Évjárat: 2013 / 9

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Dízel

MERCEDES-BENZ A 180 (BlueEFFICIENCY) 7G-DCT vezetett szervizkönyv

MERCEDES-BENZ A 180 (B...

Ár: 5.888.000 Ft

Évjárat: 2015 / 3

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

MERCEDES-BENZ C 180 Sportcoupe Autóbeszámítás-Csere

MERCEDES-BENZ C 180 Sp...

Ár: 990.000 Ft

Évjárat: 2002 / 4

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!