40 éves a Skoda 130 RS

Egy magyar bajnok navigátor és a 130 RS

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A cseh gyár egyik legsikeresebb típusa lett a Skoda 130 RS, ami idén töltötte 40. születésnapját. Íme, egy kis történelmi visszatekintés hazai és nemzetközi viszonylatban is.


„A 130 RS pályára vitele a valamikori Csehszlovákiában nem mindennapi siker volt.” – állítja Michal Velebný, a Skoda Múzeum koordinátora. „A versenyautó jól demonstrálta a technikai felkészültségét és elkötelezettségét a Skoda akkori fejlesztő csapatának és a mai napig meghatározza a Skoda jó hírnevét az autósportban.” Michael Hrabánek, a Skoda Motorsport igazgatója hozzátette: „A Skoda büszke motorsport hagyományaira és az olyan versenyautó ikonjaira, mint a 130 RS. A múltbéli sikerek vezérlik mai motorsport cselekedeteinket. Négy WRC2 győzelem, 4 nemzeti bajnoki cím az új Skoda Fabia R5-el és négy APRC cím, csak néhány a 2015-ös sikerekből.”
Herczig Norbiék bajnoki címe után a Fabia R5-tel most újra a Skodára irányul a figyelem, ugyanis 40 éve gyártották az 1970-es, 80-as évek egyik legsikeresebb keleti versenyautóját a Skoda 130 RS-t. A gyártás előtti próbaévben a Skoda 200 RS-el indultak. Ez volt az első modell, amin használták az RS, azaz Rally Sport jelzőt. Aztán megjelent a 130 RS a maga 1,3 literes, négyhengeres OHV benzinesével. A 140 lóerős motor 220 km/órás végsebességre repítette a versenyautót, sikereit pedig a két iker Wéber karburátor, a nyolcleömlős hengerfej és a szárazkarteres kenés segítette elő. Négysebességes váltóját később ötsebességesre cserélték, ám ez sose került bevetésre az FIA szabályok miatt.

A Skoda egy nagyszerű autót épített, ami 1975-ben máris sikerekkel indított, az akkori, Magyarországon is jól ismert, Béke Barátság Kupán, ahol elhozták az első három helyet. Olyan autót építettek, ami raliban és gyorsaságiban is helyt tudott állni. Legnagyobb sikerük egy összetett győzelem volt az 1981-es Túraautó Európa Bajnokságon, de a rali világában is letette névjegyét, hiszen az 1977-es Monte Carlo Rallyn dupla győzelmet aratott az 1300 cm3 alatti kategóriában.
Hirdetés

Egy ilyen korszakalkotó modellnél úgy érzem, nem mehetünk el a magyar vonatkozások mellett sem. Hiszen volt, méghozzá nem is akármilyen, és még abban az időszakban, amikor más volt a rali, mint am. Felkerestem hát a típus magyar vonatkozásait és rengeteg nagyszerű emberre bukkantam. Mindössze 39 db-ot gyártottak a Skoda 130 RS-ből, ebből a 26-os számú gyári versenyautó került hivatalosan Magyarországra, amivel a Balatoni-Sándor páros versenyzett 1978-ban. Ki is mesélhetne jobban erről a korszakról, mint a navigátor maga – Sándor Istvánnal beszélgettem: „10 évet versenyeztünk együtt, végig Skodával. Miután magyar bajnokok lettünk a 120 Rallye-val, úgy gondoltuk abbahagyjuk a versenyzést, azonban épp abban az évben jelentették be a 130 RS-t, és nagyon szerettük volna kipróbálni.” Mivel az autó karakterisztikája teljesen más volt, a gyári pilóták is gyakran törték. „Ez az autó nem Skoda volt.” – mondja viccesen az egykori navigátor. „Egészen másképp viselkedett, mint a 110-es, 120-as Skodák, más volt az úttartása, a stabilitása, ami legfőképp a hátsó futóműnek volt köszönhető. Ezt nem bírták megszokni a gyáriak sem, ezért nem maradt olyan autó, amit el tudtak volna adni.” Ugyanis a Skoda a szocialista országokkal ellentétben eladásra is épített komplett versenyautókat. Megígérték: az első autót, amit eladnának, a magyar versenyzőpáros kapja. „Így is lett, 1978-ben egy évet tudtunk menni az autóval. Nem számított az eredmény, csak ki akartuk próbálni.”

„Nagyszerű autó volt! Műszakilag stabil motorja volt, egyre kellett vigyázni, hogy a vízkör rendesen le legyen légtelenítve. Ez szériahiba volt, megfőtt a motorja. A karosszéria nagy része műanyag volt, mint például az első-hátsó sárvédők és a motorháztető, valamint több alumínium alkatrésze is volt, például a két ajtó, a csomagtér, a tető és a homlokfal. Ezért is lehetett elérni a 620 kilós súlyt. Olyan nehéz, mint egy Trabant, csak 140 lóerős. A kiló-lóerő arány eszméletlen jó. Nem véletlenül hívták úgy, hogy a kelet-európai Stratos. Annyira feszes volt, hogy bukókeret nélkül összeroppant volna a váz. A Skoda által gyártott alkatrészeken kívül több nyugati berendezés is volt, például az öv, a lengéscsillapítók vagy az elektromos berendezés.” Az autó mai állapotára is kitértünk: „Ma már bárki építhet egy 130 RS-t, sok replika fut, és ma is megjelennek rendezvényeken. Egy dolog nem kapható hozzá, ez pedig az öntöttvas hengerfej. Ez 8 leömlős volt, mindegyik hengernek volt külön szívó és kipufogó vezetéke. Alapból 6 leömlős volt. Ezt csak a gyárban csinálták, és a mai napig is annyi van ebből, amennyit a gyárból akkoriban el tudtak lopni. Csak 4 sebességes váltója volt, és nem volt még difi-zár. Felnik sincsenek már hozzá, ma már csak alumínium kapható.”

A Skoda egyébként idén ünnepelte alapításának 120. születésnapját és pontosan 110 éve gyártják autóikat Mladá Boleslavban. Ezzel a Skoda az egyik legrégebb óta fennálló autógyár és jelenleg is 7 modellt, 40 változatban gyártanak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 11:00
    Permalink

    Nekem nem rémlik, mivel biztos, hogy kommentáltam volna a cikket. Konkurens oldalak hetekkel ezelőtt írtak róla.

    Nyilván csak a design-nal akarták megidézni a nagy elődöt, amúgy ez egy R8-as. Voltak még ilyen próbálkozások. Kár, hogy ebből nem lett semmi:

    [url]https://www.google.hu/search?q=trabant+nt&biw=1152&bih=767&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwij6L7A3YrKAhUDChoKHa8VB8MQ_AUIBigB[/url]

    Vagy itt egy másik “álmodozás”:

    [url]https://www.google.hu/search?q=zugo+and+yugo&biw=1152&bih=767&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjXv6Ph3YrKAhUFWBoKHdgUCacQ_AUIBigB[/url]

  • 2017.10.28. at 11:00
    Permalink

    Én szerettem a Skodát. A 120L-ből több is volt a családunkban.
    Jó volt, mert mindenki lenézte, hogy ilyen lomha, meg olyan, aztán csak utána tudtak jönni, még a “nagy” Ladák is. 🙂

  • 2017.10.28. at 11:00
    Permalink

    Erről az autóról miért nem olvashattunk eddig az AN oldalán? Nekem bejön.

    [url]https://www.google.hu/search?q=new+skoda+130+rs&client=opera&hs=hUc&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjVxZXXl4jKAhWENxQKHbVQB0sQ_AUIBygB&biw=1152&bih=767#imgrc=_[/url]

Vélemény, hozzászólás?