A szedán 2020-tól veteránkorú, az E36-os 3-as 30 éve mutatkozott be
Veteránautóról azonnal valami krómtól csillogó, régi technikával működő vas juthat az eszünkbe, pedig ideje kicsit átértékelnünk a veterán kor jelentését. Elérkezett az idő, amikor a ’90-es évek már modernnek kinéző modelljei is megkaphatják az OT rendszámot. Olyan autók, amik a mai forgalom még szerves résztvevői, amik fenntartása messze nem egy vagyon, amik beszerzése igencsak egyszerű, még jó állapotút sem nehéz találni. A BMW 3-as sorozata népszerű a használtpiacon, ám ahogy évekkel ezelőtt az E30, úgy most az E36 is kezd egyre ritkábban feltűnni a keresőkben, egyre magasabb árakkal, nem véletlenül.
Eljárt felette az idő, a harmadik generációs 3-as éppen idén tölti a 30. évét.
Legalábbis a széria legelsÅ‘ példányai, Ãgy egyelÅ‘re csak a szedánok lehetnek jogosultak OT rendszámra. De mennyire nehéz is elképzelni rajta! Az E36 már egészen modern külsÅ‘t kapott elÅ‘djéhez képest, minden pontján megváltozott, a filozófia maradt, de nagyon új és jóval modernebb autó mutatkozott be 1990-ben.
Többlengőkaros hátsó futóműve kiváló vezethetőséget adott az E30-nál jelentősen nehezebb E36-nak
Az E30 után jelentÅ‘s formaterv-változást hozott, a dupla kerek lámpák egy búra alá költöztetésével az E36 letisztultabb front részt kapott. A jellegzetes BMW hűtÅ‘maszk továbbra is két darabban maradt, de a körülötte lévÅ‘ részt már fényezett maszkkal fedték el. Nagyobb is lett az E30-nál, jóval komolyabb autó képét mutatta már akkor is, egymás mellé állÃtva a kettÅ‘t ma is olyan érzésünk támadhat, hogy a kor-szakadék hatalmas közöttük. MÃg korábban az E21 és az E30 között látszólag ez nem volt akkora, ahogy ma sem az az E90, F30 és G20 között. Az E36 külsÅ‘ komolyodása a technika fejlÅ‘dését is magával hozta, valamint kényelem terén is elÅ‘relépett, mindezzel pedig súlyban is elég jelentÅ‘sen növekedett. Az E30 alig több mint egy tonnás önsúlya helyett az 1,3 tonnát súrolta az E36 szedán alapfelszereltséggel. A négyajtós karosszéria elegáns vonásait fényezett lökhárÃtókkal és tükörházakkal tehették kifinomultabbá az ügyfelek, valamint a legkisebb motorhoz is megjelent az M Sport csomag a látványosabb lökhárÃtókkal és küszöbdÃszlécekkel.
GT versenyautó és több érdekes koncepció is készült belőle, hibrid és elektromos hajtású is
Csak fényszórói és lökhárÃtói egyeznek a többi modellel, ablakai keret nélküliek, gépteteje hosszabb
Az 1992-ben érkezett kupé karosszériájának érdekessége, hogy géptetejét és első sárvédőit megnyújtották, szélvédőjét lankásabbra vették és keret nélküli ablakokat kaptak az ajtók.
Karosszériaelemei közül csak a bajuszléc - a lámpák alatti és vesék körülötti lemez, a lökhárÃtók egyeznek, illetve az elsÅ‘ fÅ‘fényszórók. Belül az E36 modernebbnek mutatkozik, mint elÅ‘dje, de a megoldások továbbra is egyszerűek, ahogy az anyaghasználat is. Ezzel együtt idÅ‘tállóak, a tetÅ‘kárpit és az oldalkárpitok elengedésén túl sem jelentÅ‘s a kopási hajlam, nem jellemzÅ‘ a műanyag elemek repedése, a bÅ‘rkormány borÃtása jól viseli az éveket, ahogy a szövetkárpitok is, ez persze erÅ‘sen felhasználásfüggÅ‘. Mivel a kupét is lehetett légkondicionáló nélkül rendelni, az utastér szellÅ‘ztetése érdekében a hátsó oldalablakokat billenthetÅ‘re tervezték, ezekhez már elektromos mozgatás is kérhetÅ‘ volt. Az elsÅ‘ ablakok alapáron gombnyomásra tűntek el az ajtókban, miután az ajtó nyitásához mindenképp pár centit lejjebb kell csusszanniuk a kilincs meghúzásakor, hogy ki tudjuk nyitni az ajtót.
Anyaghasználata 30 év elteltével is őt igazolja, mostoha körülmények között is jól tűri az éveket
Az M3 motorjai képesek megközelÃteni a 8000-es fordulatszámot, a beltér egyszerű, logikus elrendezésű
A csinos kupé és az elegáns szedán egyaránt ugyanazt a technikát kapta, jelentÅ‘sen csak az 1994-ben megjelent Compact tért el az E36 többi tagjától - a régebbi E30-ra épÃtették. Futóműve elöl klasszikus MacPherson, hátul viszont ötlengÅ‘karos, összetettebb és kifinomultabb szerkezet, motorja természetesen hosszában, a hajtás pedig hátul. Az E36 érdekessége, hogy csak hátsókerekes kivitelben készült, annak ellenére, hogy már az E30-hoz is készült összkerékhajtás, valamint utána az E46-hoz is, és azóta minden újabb modellhez.
MotorkÃnálata meglehetÅ‘sen széles, a 98 lóerÅ‘s négyhengeres 1,6-ostól kezdve a 321 lóerÅ‘s sorhatos benzinesig terjedt az erÅ‘ skálája.
Utóbbi a frissÃtés utáni M3-as motorja. Az elsÅ‘ olyan 3-as BMW volt, melyet négyhengeres dÃzelmotorral is szereltek a szedán, kombi és Compact esetében. BelépÅ‘motorként a kabrión kÃvül mindegyik kivitel az 1,6 literes, 98 lóerÅ‘s M40B16-tal indÃtott, a kabrió viszont az 1,8-as, 8 szelepes M40B18-cal. Érdekesség, hogy a kupé esetében az 1,8-as a már az E30-ban is szerepelt négyhengeres, dupla vezérműtengelyes és 140 lóerÅ‘s M42B18 volt, melyet literteljesÃtménye miatt kis M-esnek is neveztek. Ezt késÅ‘bb 1,9 literesre növelték, motorkódja pedig M44B19-re változott. Mivel már az E30-ban is szerepelt, meglehetÅ‘sen sok fejlesztésen ment keresztül, Ãgy az E36 318is-ben már lényegében bombabiztos volt, a 8 szelepesek hűtési problémáitól sem szenvedett, láncos vezérlésű, igazán strapabÃró és pörgÅ‘s, sportos motor.
Az M3 3,0 és 3,2 literes sorhatosa tökéletes sportmotorok, de a kisebb hathengeresek és a 140 lovas 1,8-as is remek sportos élményt ad
18 colos egyedi felniket, erősebb fékeket és akár robotizált automata váltót is kaphatott az M3
Az E36 esetében is természetesen a hathengeres motorok a legfontosabbak, nem véletlenül él még ma is aktÃvan a köztudatban, hogy
A valódi BMW hathengeres. A harmadik generációs 3-as mindegyik kiviteléhez - kivétel a Compact - belépÅ‘ hathengeresként a 2,0 literes M50B20-as szerepelt 150 lóerÅ‘vel, Ãgy ez lényegében csak hangban és persze karakterében tért el a 318is-tÅ‘l. Az igazán potens motorok a 323i és 325i modellektÅ‘l kezdÅ‘dtek, mindkettÅ‘ben 2,5 literes, M50B25 és M52B25 kódjelű motor dolgozott, 168 és 189 lóerÅ‘vel, 1995-tÅ‘l pedig a 2,8 literesre növelt, 192 lóerÅ‘s M52B28 volt a csúcsmotor. A legtöbb hathengeres motorból készült frissÃtett változat, elÅ‘ször a 20i-ben jelent meg a Vanos, vagyis a változó szelepvezérlés, melyet a vezérműtengely hidraulikusan vezérelt elfordÃtásával értek el. Valódi sportmotorként szerepelt a kÃnálatban az M3 csúcsmodell S50B30, valamint a frissÃtés után S50B32 kódjelű hathengerese. ElÅ‘bbi 3,0, utóbbi már 3,2 literes és 282, valamint 321 lóerÅ‘s teljesÃtményre képesek, mÃg elÅ‘bbi csak a szÃvó oldalon, utóbbi már szÃvó és kipufogó oldalon is változó szelepvezérlést kapott, ezt hÃvják dual-Vanos-nak. Az M3 nem csak motorjában, legtöbb futóműalkatrészében és váltójában is eltért az alapmodellektÅ‘l, a 3,2 literes motorhoz megérkezett a hatfokozatú kézi, valamint a hidraulikusan vezérelt, hatfokozatú robotizált váltó, az SMG is.
Elektromos nyitású vászontetővel érkezett a kabrió 1993-ban
A széria elején több betegségtÅ‘l is szenvedett a modell, sokan rossz összeszerelési minÅ‘ségrÅ‘l, menet közbeni zajokról, beázásokról számoltak be. Ezeket a frissÃtéskor mind orvosolták, Ãgy a legtöbben ma is azt vallják, hogy 1995 utáni E36-ot érdemes keresni. Ezek ugyan még nem veteránkorúak, de már nem kell sokat várni rá. ugyanakkor könnyen fenntartható modell, szinte minden beszerezhetÅ‘ hozzá az utolsó csavarig, akár gyári forrásból is. A 2010-es évek elején töménytelen mennyiségben került az országba használt nyugati prémiumautóként, ma is rengeteg van használatban, igencsak alacsony ára miatt kedvezÅ‘ belépÅ‘ a youngtimer és most már a veterán világba.
Az E36 vezethetősége miatt még ma is élvezetes modell.
A hathengeres motorok ereje miatt, fÅ‘leg önzáró differenciálművel szinte átalakÃtásra sem kell sokat költeni ahhoz, hogy élményautó lehessen. A keresztben autózás jelentÅ‘s része az élménynek, de egy E36 akkor is remek vezetési élményt ad, ha a legkisebb motorral választjuk.
Kimondottan jó vezethetőséget adott és ad ma is, ráadásul elég olcsón, az M3-asok persze magas áron cserélhetnek gazdát
Klasz volt a poszt és még szÃvesen olvasok ilyesmit.
Ha lehet javasolni témát kb mostanában lett 100 éves a Mazda….