0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Tragédiák övezték az idén 70 éves Ferrari történetét

Enzo Ferrari munkába menekült a családi tragédiák elől, az egyik legsikeresebb márkát építette fel

A Ferrari története az autók szempontjából töretlen sikertörténet. De az, hogy ez így alakult, az alapító magánéletének összeomlásának volt köszönhető. Idén 70 éve készült az első Ferrari.

%KA%Enzo Ferrari sofőrként dolgozott egy cégnél, ahol megismerte Ugo Sivoccit, akivel kezdte versenyzői pályafutását. Később megnyitotta saját versenyistállóját az Alfánál, majd néhány hónapra az Alfa versenycsapatának vezére is volt%KA%

Enzo Ferrari sofőrként dolgozott egy cégnél, ahol megismerte Ugo Sivoccit, akivel kezdte versenyzői pályafutását. Később megnyitotta saját versenyistállóját az Alfánál, majd néhány hónapra az Alfa versenycsapatának vezére is volt

Több évtizeddel az autógyártás kezdete után jelent meg a Ferrari, mégis a legöregebb, legnagyobb és legismertebb márkák között emlegetjük. Nem véletlenül, kevés töretlenebb sikertörténetet ismerünk, mint az olasz sportautógyárét, ám nem minden az autó, sőt. Sokszor a mögötte megbúvó történetek jóval érdekesebbek, és ez nincs máshogy a Ferrarinál sem, ami talán sosem lett volna ilyen autótörténeti sikerekben gazdag, ha közben az alapító élete nem megy tönkre. Enzo Anselmo Ferrari 1898. február 18-án született, a márka alapítójának családjában azonban nem voltak híres felmenők, pláne nem fűződött hozzájuk semmiféle autótörténelmi pont. Édesapja fémfeldolgozó üzemet vezetett, Enzót akkor fertőzte meg a benzingőz, amikor apjával és testvérével a Coppa Florio versenyen végignézték, ahogy Felice Nazzaro egy Fiat volánja mögött megnyeri a versenyt.

%KA%Az első Ferrari versenyautók a második világháború után készültek el. A V12-es blokk a 125S orrában csupán 1,5 literes volt%KA% %KA%Az első Ferrari versenyautók a második világháború után készültek el. A V12-es blokk a 125S orrában csupán 1,5 literes volt%KA%

Az első Ferrari versenyautók a második világháború után készültek el. A V12-es blokk a 125S orrában csupán 1,5 literes volt

%KA%Az első utcai, vagy civil Ferrari a 70 éve készült 166 Inter, motorja szintén V12-es, de már kétliteres volt, és 115 lóerőt teljesített%KA%

Az első utcai, vagy civil Ferrari a 70 éve készült 166 Inter, motorja szintén V12-es, de már kétliteres volt, és 115 lóerőt teljesített

Ettől a pillanattól kezdve Enzo autóversenyzőnek készült, ám a családi tragédiák az első világháború kirobbanásával megkezdődtek. Bátyja 1916-ban, édesapja egy évre rá vesztette életét a hadszíntéren, Enzo ekkor lópatkolóként vette ki a részét a háborúból. A háború lényegében mindent elpusztított körülötte, hiszen apja üzeme is megsemmisült, Enzo a tanulmányait nem tudta befejezni, pénze nem volt, így mindent újra kellett kezdenie, a versenyzői álmok kezdtek szertefoszlani. Csodás véletlen folytán a háború után munkát kapott egy teherautó felépítményeket gyártó cégnél, ahol megismerkedett a CMN egyik pilótájával, Ugo Sivoccival, akivel jó barátságot kötött, és ő segített Enzónak bekerülni az istállóhoz, így 1919-ben már együtt indultak a Targa Florión.

%KA%A 206 Dino GT a Ferrari első középmotoros sportautója volt, Enzo akkor már elhunyt fiáról nevezte el%KA%

A 206 Dino GT a Ferrari első középmotoros sportautója volt, Enzo akkor már elhunyt fiáról nevezte el

Az élet az Alfa Romeo versenyautóinak volánja mögé sodorta, Enzo sikereit az Alfa azzal díjazta, hogy hivatalosan is versenypilótájának szerződtette. Az Alfa Romeo istálló keretein belül jött létre először a Scuderia Ferrari, ahol Enzo fiatal és tehetséges pilóták képzését vállalta, 1938-ban viszont már a teljes Alfa Corse versenyistállót irányította. Az Alfa Romeo nem látott lehetőséget a Scuderia Ferrariban, így azt meg akarták szüntetni, Enzo pedig úgy nem maradt volna tovább a márkánál, hogy nevét nem adhatja ahhoz, amit csinál, így alig néhány hónapot töltött az Alfa Corse élén. Idő közben, 1932-ben megszületett fia, Alfredo, akit Alfredinónak, vagy sokszor egyszerűbben csak Dinónak nevezett.

%KA%Enzo Ferrari nem tudta feldolgozni fia halálát, Dino emlékére folyamatosan napszemüveget viselt. Felesége halála után a gyárban élt, egészen 1988-ig%KA%

Enzo Ferrari nem tudta feldolgozni fia halálát, Dino emlékére folyamatosan napszemüveget viselt. Felesége halála után a gyárban élt, egészen 1988-ig

%KA%A 250 GTO lett az egyik legsikeresebb széria, a megmaradt példányokért évről évre megküzdenek a tehetősek, több milliárd forintnak megfelelő összegekért cserélnek gazdát%KA%

A 250 GTO lett az egyik legsikeresebb széria, a megmaradt példányokért évről évre megküzdenek a tehetősek, több milliárd forintnak megfelelő összegekért cserélnek gazdát

Miután Enzo otthagyta az Alfát, saját versenyistállót alapított Auto Avio Costruzioni néven, mivel jogilag még négy évig nem használhatta saját nevét márkaként. Az 1940-es Mille Migliára két Vettura 815-ös, soros nyolchengeres versenyautót épített Fiat alapokra, de a második világháború ismét közbeszólt. Műhelyét Maranellóba költöztette, de autókat nem gyárthatott, haditermelésbe fogták, repülőgép-alkatrészeket kellett készíteniük, a háború alatt viszont a maranellói gyárat lebombázták 1944-ben. Egy évre rá kezdett összeállni az első már Ferrari néven születő sportkocsi, az ezerötszáz köbcentis V12-es motorral hajtott 125S. A gyárat újra kellett építeni és a költségek fedezésére még több bevételre volt szükség, amiért Enzo utcai, bárki számára megvásárolható sportkocsit tervezett, ez volt a V12-es 115 lóerős, de már kétliteres 166 Inter.

%KA%Az utolsó autó, amihez Enzónak köze volt, halála előtt egy évvel mutatkozott be, ez volt az akkori csúcs hipersportautó, a Ferrari F40, a márka 40. évfordulójának tiszteletére kapta a nevét%KA%

Az utolsó autó, amihez Enzónak köze volt, halála előtt egy évvel mutatkozott be, ez volt az akkori csúcs hipersportautó, a Ferrari F40, a márka 40. évfordulójának tiszteletére kapta a nevét

Ennek már 70 éve, viszont még mindig nem mondhatjuk, hogy egyszerű lett volna Enzo dolga. Az 1950-es kezdés óta részt vett a Formula-1 versenyeken, a Scuderia Ferrari egy évre rá versenyt, a második évben pedig már világbajnokságot is nyert. Első versenyautójuk, a 125 F1 a 125S-ben bemutatott másfeles V12-est használta kompresszorral, később növelték a lökettérfogatot, és feltöltés helyett inkább szívómotorra váltottak. A sikerek nem maradtak el, ám a sorozatos balesetek és a kor gyenge biztonsági előírásai miatt több pilóta és néző is életét vesztette a versenyeken Ferrari autói miatt. A versenysikereket ismét családi tragédiák követték, Dinóval közösen fejlesztették a következő versenymotort még akkor is, amikor fia már kórházban feküdt gyógyíthatatlan izomsorvadása miatt. Dino 1956-ban halt meg, csupán 24 évesen, Enzo rá akarta hagyni gyárát később, a gyászt nem tudta feldolgozni, így ezután csak napszemüvegben mutatkozott, kimutatva el nem múló fájdalmát.

%KA%2,9 literes V8-as motorját két jókora turbóval töltötték, a végeredmény 478 lóerő. Nincsenek kényelmi extrák, a beltér puritán, karosszériaelemei kevlár erősítésűek, valódi versenyautó, utcára%KA%

2,9 literes V8-as motorját két jókora turbóval töltötték, a végeredmény 478 lóerő. Nincsenek kényelmi extrák, a beltér puritán, karosszériaelemei kevlár erősítésűek, valódi versenyautó, utcára

Ezután még több idejét szentelte a munkának; olyan autókat alkotott, mint a 250 GTO, amik versenysikereik és kis darabszámuk miatt ma több milliárd forintnak megfelelő összegért cserélnek gazdát. Enzo olyan formatervező műhelyekkel dolgozott együtt, mint a már akkor is nagynak számító Pininfarina vagy a Bertone. A fiáról elnevezett 1968-as középmotoros Dino 206-ot előbbi, míg annak utódját már a Bertone tervezte, sokak szerint hiba volt a gömbölyű vonalakról szögletesre váltani. Családi tragédiáinak sora 1978-ban folytatódott, ekkor halt meg felesége, Laura Dominica Garello. Enzo ekkor beköltözött a gyárba, majd 1988-as haláláig ott élt. Az utolsó autó, amihez még köze volt, az idén 30 éves F40, amit direkt

azért alkotott, hogy minden akkori autót a porba tiporjon.

A Ferrari nem maradt örökös nélkül, mivel Enzónak született még egy fia, Piero, ám egy szeretőjétől, Lina Larditól. Piero ma a Ferrari alelnöke és 10%-ot birtokol a vállalatból. A Ferrari tavaly kivált a Fiat-Chrysler Automotive-ból, önálló vállalattá alakították, részvényeik értéke pedig fölfelé ível. 2014-ben a világ legerősebb márkájának titulálták, tavaly több mint 8000 autót adtak el, az idei számok alapján 8400 darabbal számolnak. Enzo halála után Luca di Montezemolo vette át az irányítást, aki követte az alapító akaratait, 23 évvel később mondott csak le, átadva a helyét a Fiat igazgatójának, Sergio Marchionének. Enzo élete nem volt egyszerű, fájdalmát munkába temette, és a világ legértékesebb autóit gyártó vállalatát építette fel.

%KA%A Ferrari története tragédiákkal teli, Enzo fájdalmát munkába temette, minden idejét a sportkocsik építésének szentelte. Büszke lenne arra, amit a Ferrari ma is képvisel%KA%

A Ferrari története tragédiákkal teli, Enzo fájdalmát munkába temette, minden idejét a sportkocsik építésének szentelte. Büszke lenne arra, amit a Ferrari ma is képvisel

Ez is érdekes lehet:
 

Elvette a rekorder, első helyet a Koenigsegg a Bugattitól

Alig pár hétig birtokolhatta a 0-400-0 km/órás rekordot a Bugatti Chiron. A svéd Koenigsegg Agera...

Grafikákon a puritán, a háromajtós, a GT és a pickup Duster

X-Tomi mindig megcsinálja azokat a modelleket, amiknek mindenki örülne, de még nincsenek piacon...

Skoda Karoq 1.5 TSI és 2.0 TDI menetpróba

Borzalmas szóviccből el lehet még sütni párat, de a neve az egyetlen, ami mókás. Digitális műszeregység...

Alig futott, ultraritka Alpina B7S Turbo Coupé eladó

326 lóerőt tudott 1982-ben és mindössze 30 darabos széria volt ez az Alpina B7S Turbo. Most egy...

Mini Countryman John Cooper Works teszt

Terepralis gyökerekkel a háta mögött nagyot domborít szegmensében a Countryman JCW, utóbbi betűtrió...

A Mercedes-Maybach 6 az Iparművészeti Múzeumban mutatkozott

Egyszerűen szárazföldi jachtnak becézik a Mercedes-Maybach 6 Cabriolet tanulmányautót. Valóban...

BMW 120i, 2004 - használtteszt

Nem is túl rég játszik szerepet a BMW az ötajtós kompakt kategóriában, de várjunk csak! Az első...

Renault Captur 1.2 TCe 118 EDC Intens teszt

Éllovasként frissítették a Renault Capturt, ami dögösebb és karakteresebb, mint valaha. Turbós...

Nissan Qashqai DIG-T 160 Tekna+ teszt

Idén frissült a második generációjával is már négy éve velünk lévő, kategóriaalapító Nissan Qashqai...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mZXJyYXJp
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Schibsted Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Schibsted Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (3 db)

igumbi írta: 2 hete

JAVÍTSÁTOK MÁR KI A SZÜLETÉSI DÁTUMÁT!!! Még másolni sem tudtok rendesen?

A válaszoláshoz belépés szükséges
zold írta: 2 hete

A Ferrari tényleg páratlan presztízsű márka, így ez lenne a az év legfontosabb márka-évfordulója. Mivel a legtöbb oltdtimer-rendezvényen a magángyűjtemények messze legmeghatározóbb márkája a Ferrari (lásd a rekord a múlt évi árverés retromobile-on http://autossagok.blog.hu/2016/02/11/retromobile_2016_i), ezért valódi sztárparádéra számítottam a márkától 2017-ben, valami olyasmire mint amit a BMW szervezett 2016-ban a gyári múzeum bevonásával (Pebble beach és Villa d'este főszponzor, gyári múzeum turnéja, oldtimerrészleg megerősítése).

Várakozásaimat igazolni látszott, hogy a Ferrari gyári standja már a múlt évi Párizsi autószalonon nekiállt a megemlékezésnek, pár retro mintás mai modellel, és az Essen Motor Show is impozáns Ferrari felhozatallal vezette fel az évet (Decemberben).

Ehhez képest nagyon nagy csalódás Marchione xarkavarása. Bár a Fiat csoport egy valódi gyári Ferrari standdal készült a Retromobile-ra, a Techno Classica kifejezetten csalódást keltett a Ferrari rajongóknak (nekem mindenképpen). Frankfurtban pedig egy hanyagul odavetett 70-es számon felül semmilyen érdemi nyomát nem láttam a megemlékezésnek (http://autossagok.blog.hu/2017/09/23/frankfurt-iaa_2017_beszamolo_1-resz). Ez elmúlt hónapok rendezvényei ékesen bizonyítják, hogy a gyűjtők a Ferrari gyári támogatása nélkül is csodálatos megemlékezéseket tudnak tartani (mint Brüsszelben (http://autossagok.blog.hu/2017/07/21/az_autoworld_kiallitasa_a_70_eves_ferrari_tiszteletere) vagy Antwerpenben), de Sergio Marchione olyan, mint amikor egy örökösre rászakad a menő vállalkozás. Élvezi a reflektorfényt, de érezhetően köze sincs ahhoz ami a márkát azzá tette ami ma.


A válaszoláshoz belépés szükséges
bodnár sándor írta: 2 hete

legalább a dátumokra figyelnétek oda

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mZXJyYXJp
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mZXJyYXJp

Friss tesztek

Opel Insignia Sports Tourer Dynamic 2.0 CDTI AWD teszt

Az utolsó igazi Opel? Insignia Sports Tourer Videó

Kombiként kezdeti csúcsdízelével és összkerékhajtással is meggyőző volt az új Insignia, de eláruljuk, van ennél jobb konfiguráció.


Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic 7G-DCT teszt

Feszült pillanatok - Mercedes-Benz GLA teszt

Elismerem, hogy jól néz ki, bár ehhez kell az új kanyon-bézs fényezés. Játszik a menetfény színeivel és a beltéri világítással, tökéletes a színház, aztán felhörren a Sprinter.


Mini Countryman John Cooper Works teszt

Hívj csak hot hatchnek! - Mini Countryman JCW teszt

Terepralis gyökerekkel a háta mögött nagyot domborít szegmensében a Countryman JCW, utóbbi betűtrió pedig garancia a valódi tudásra.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mZXJyYXJp
Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Alig futott, patika Lancer Evo III, 8,3 millióért

Eladó a Mitsubishi dicső múltjának egy fontosabb szelete

19 órája – Sztori

Hong Kongban bukkant fel egy érintetlen Lancer Evolution III, kevés kilométerrel az órában, gyönyörű sárga fényezéssel, borsos árcédulával.


Skoda Karoq 1.5 TSI és 2.0 TDI menetpróba

Erre mondod majd, hogy ilyet aKaroq!

22 órája – Újdonság

Borzalmas szóviccből el lehet még sütni párat, de a neve az egyetlen, ami mókás. Digitális műszeregység? Átalakítható hátsó üléssor? Prémium hangszigetelés? Több, mint Simply Clever.


Alig futott, ultraritka Alpina B7S Turbo Coupé eladó

Mindössze 30 darab készült ebből az Alpinából, most egy eladó

2 napja – Sztori

326 lóerőt tudott 1982-ben és mindössze 30 darabos széria volt ez az Alpina B7S Turbo. Most egy olyan eladó, amiből csak kettő készült.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

FERRARI 488 GTB (Automata)

FERRARI 488 GTB (Autom...

Ár: 90.000.000 Ft

Évjárat: 2016 / 10

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Benzin

FERRARI F430 F1 (Automata)

FERRARI F430 F1 (Autom...

Ár: 24.500.000 Ft

Évjárat: 2007 / 7

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Benzin

FERRARI 458 Italia (Automata) 1 ÉV Garancia 10.000KM-Azonnal

FERRARI 458 Italia (Au...

Ár: 79.999.000 Ft

Évjárat: 2012 / 5

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!