Multiorgazmus. Mercedes-Benz SL 63 AMG PP

Exkluzív: Mercedes SL 63 AMG PP a Hungaroringen

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Halk, szelíd, masszírozza a hátad és feneked. Hogy aztán letépje a fejed, átrendezze a beleid, s elküldjön a lottózóba. Mercedes SL 63 AMG 564 lóerővel és 900 Nm-rel.


Vagyok olyan szerencsés, hogy vezethettem már néhány méregerős és egyben méregdrága autót, de ez a Mercedes itt például a nem is olyan rég tesztelt M6-os BMW-n is túltesz úgy kraftban, mint árban. Ez egy Mercedes-Benz SL, azaz a stuttgartiak luxusroadstere két ajtóval, két üléssel és nyitható tetővel, no meg hátsókerékhajtással. És a hátsó kerekeket jelen esetben 564 LE és 900 Nm gyilkolja serényen, mert ez a szépség egy AMG, tehát gyári tuningos kivitel, pontosabban egy 63 AMG PP. PP, mint Performance Package (teljesítménynövelő csomag), hogy a végsebesség limitált 250 helyett 300 km/óra lehessen, s mert egyeseknek az 537 LE és a 800 Nm nem elég.
Hirdetés

Az a vicc, hogy a 63 AMG PP nem is a legdurvább SL, hiszen az a böszme 65 AMG a maga 6,0 literes V12-esével, 630 lóerővel és 1000 Nm nyomatékkal. Annak a motorja is ikerturbós, mint hősünké, hősünké bezzeg "csak" V8-as közvetlen befecskendezéssel, alumínium blokkal és hengerfejjel, 5,5 literes lökettérfogattal. Hogy a maradék száraz számadatot letudjuk: az 564 ló 5500-as percenkénti fordulaton tombol, a 900 Nm 2250 és 3750 között keni az abroncsot az aszfaltba. Igen, ez a nyomatékcsúcsi tartomány a "sima" 63 AMG-hez képest szűkebb, de mindegy. Gyakorlatilag az is mindegy, hogy 4,3 helyett 4,2 mp alatt van meg a 100, 12,9 helyett 12,6 mp alatt a 200 km/óra, s az is, hogy állítólag a 330-at is karcolja ez a PP.

Az aktuális SL tavaly mutatkozott be, akkor, amikor 60 éves születésnapját ünnepeltük a modellnek. Fő attrakcióként és a károsanyag-kibocsátási normák diktálta divatnak megfelelően több mint egy mázsával könnyebb lett elődjénél, persze még így sem pehelysúlyú, de a mérnökök temérdek alumíniummal, nagyszilárdságú acéllal, magnézium-ötvözettel és – helyenként – szénszálas – műanyaggal vettetek gátat a kóros elhízásnak. Javult a torziós merevség, a keretével bukócsőként is szolgáló tető maradt acél, s 20 mp alatt nyíló-csukódó. A csomagtartó még a tető nyitott állapotában is használható méretű.

Mercedes-Benz SL 63 AMG - méretek
Hosszúság (mm) 4612
Szélesség (mm) 1877
Magasság (mm) 1316
Tengelytáv (mm) 2585
Nyomtáv elöl/hátul (mm) 1600/1628
Csomagtér (l) 241-381

Ha nem AMG, akkor SL 350-ként V6-os, vagy SL 500-ként kétturbós V8-as benzines dohog a nem rövid géptető alatt. Dízel? Na ne bohóckodjunk. Elektromos? Ott az über-SLS. De vissza az AMG-hez: ez a direkt befecskendezéses, 5,5 literes erőmű stop-startosan 9,9 l/100 km-es szürreális vegyes fogyasztással büszkélkedhet. Ami tapasztalataink szerint országuti andalgással, a teljesítmény töredékének kihasználásával reprodukálható is. Nagy átlagban és a gázpedállal nyilván még mindig óvatosan bánva pedig 13-14 liter – lehetőleg nem szimpla 95-ös – benzint éget el a másodállásban eszement aszfaltszaggató, s akkor 100 km-enként laza 25-30 litert benyakaló szupersportkocsi.
Mert szupersportkocsi ez, majdnem olyan szuper, mint mondjuk az SLS, azonban napi szintű használatra is alkalmas. Irgalmatlanul megy, istentelen vehemenciával gyorsul még 200-as sebesség környékén is, s közben olyan biztonságos, annyira stabil, hogy nagyon. Az elöl 390, hátul 360 mm átmérőjű féktárcsák acélként is bestiálisan fognak, opciósan karbon-kerámiafék is kérhető pár millióért. A futómű elöl-hátul független többlengőkaros kétcsöves stabilizátorokkal és Active Body Control bólogatás- és oldaldőlés-csökkentő aktív rugózással és csillapítással – van komfort és sport beállítás, nagy tempónál automatikusan lejjebb ereszti a kasztnit. És ami a legmókásabb: gombnyomásra fel is emeli az autó hasát, s ezáltal a mélygarázsokban, rámpákon sem muszáj bénáznia a sofőrnek.
Hogy a lámpák csupa-csupa LED-esek, evidens. Az elsők arra világítanak, amerre kanyarodik a kocsi, s a sebességhez is igazodó intenzitással. Van távfény-asszisztens, s hogy a biztonsági arzenálba is betekintést nyerjünk: távolságtartós tempomat (180 km/óráig), parkasszisztens, ütközésveszélyre figyelmeztetés (16 km/óráig), visszagurulás-gátlás, brake hold, hogy ne kelljen a féken állni a városi araszolgatáskor, tolatókamera, vészfék-asszisztens, sávtartás, minden. Az agilitásért, a pompás kigyorsításokért a fordulóból nyomatékvektor-szabályzás, LSD (korlátozottan önzáró diffi) felel. A váltó MCT-7 AMG Speedshift rajtprogrammal, két kuplunggal, négyféle üzemmóddal, manuálisba kapcsolva 100 milliszekundumos váltási idővel. Az gyors, rettenet gyors. A kormány változó rásegítésű és áttételezésű elektromechanikus szervós, szenzációs.

Mercedes-Benz SL 63 AMG PP - műszaki adatok
Hengerűrtartalom (cm3) 5461
Hengerek/szelepek száma 8/32
Váltófajta/-fokozat automata/7
Teljesítmény [LE (1/min)] 564 (5500)
Nyomaték [Nm (1/min)] 900 (2250-3750)
Gyorsulás 0-100 km/h (s) 4,2
Végsebesség (km/h) 300
Vegyes fogyasztás (l/100 km) 9,9
CO2-kibocsátás (g/km) 231
Saját tömeg (kg) 1845


Mélyen ülsz az SL-ben, jó közel a Hungaroring tükörsima aszfaltjához, ahogy illik. A /30-as – egyébként magyar gyártmányú - abroncsokat nem fogjuk leírni, érthető kérés, hogy óvjuk a bő félmilliós szettet. Az út széles, nem jön senki szembe, mindjárt lemegy a nap. Elmorzsolsz egy könnycseppet a jó öreg szívó 6.2-es után, de amint ráböksz az indítógombra, s először lepadlózod a biturbó motort, máris nem hiányolod. Szívfájdító a hangja – igen, ezt a megindító morajlást élvezik a nézők milliói is az F1-versenyek előtt, amikor a biztonsági autó körbeszáguld a rajtot megelőzően. „Csak” most közvetlen közelről élvezed, s élvezed az utolsó másodpercig.
Nem érdekel, bár felfogod, érzékeled, hogy milyen finomságú a bőr, az alcantara, a szálcsiszolt alumínium és a karbon, hogy milyen míves a középkonzol tetején trónoló Schaffhausen óra, s mennyibe is kerül ez a beleidet hamar átrendező mágia. Majdnem 200 ezer euró, jaj. Magic Vision Control spéci ablaktörlő-rendszer? (A fúvókák a lapátokban vannak, amik nem áztatják el sem a kabriózó utasokat, sem a többi autóst meg a gyalogosokat. A lapát, a tartály és a folyadékellátó hálózat is fűthető, fagyban is gondmentesen takarít.) Sötét vagy épp átlátszó üvegtetős Magic Sky Control nincs? Túlélhető.

Száguldás van, de a végsőkig kontrollált, józan, béklyós, kicsit fájdalmas, hogy ez nem tesztautó, ez nem egy ereszd el a hajam, aki csak igazán szeret autózni, kilinccsel előre zúz esemény, amikor percek alatt milliókkal rövidíted meg a gyártót. Gumi, fék, mind kuka lenne pár kör alatt. Rohadt egy élet ez, nem? Beletörődsz, jobb talpad azért picit remeg, elismered, hogy 130-nál nyitott tetővel is csendes és szinte huzatmentes a kabin, a tarkódat légsál melengeti, a "dinamikus" ülés világbajnok, ezért sem akarsz kiszállni, mennél megállás nélkül mondjuk Affalterbachig, belesni az AMG-színfalak mögé. Még inkább egy-két versenypályára, vezetéstechnikai kurzusra, ahol béklyó nélkül feszegetheted a csúcstechnológia, a fizika és a tudásod határait.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?