Szándékosan szívatnak? – Váci úti jelenségek metrófelújítással

Gondolatok a Váci úti metrófelújítós káoszról

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Visszatekintve az elmúlt majdnem egy évre – amióta a budapesti Váci utat ellepték a metrópótló buszok – nem tudom, hogy sírjak-e vagy nevessek. De inkább az előbbi.


Több szempontból is fontos téma az autósok számára a hármas metró felújítása, illetve a metrószerelvények pótlása. Sőt valójában az összes adófizető szempontjából érdekes, hogy miért költötték (dobták ki) a pénzünket légkondicionálás nélküli, elavult kocsikra, de ez nagyon távolra vezető gondolatmenet, maradjunk az autós szemszögnél. Egyrészt hosszú évek óta a csapból is az folyik, hogy tedd le az autódat a város szélén és folytasd az utat valamilyen tömegközlekedési eszközzel. Valóban tök jó P+R parkolók épültek és érezhetően javult is a tömegközlekedés... egy darabig. A fejlődésnek sajnos vége szakadt 2014-ben, amikor menesztették a BKK vezérigazgatói posztjáról Vitézy Dávidot. Azóta utasként és autósként is úgy érzem, mélyrepülésbe váltott a város. Mindenre a 3-as metró felújítása tette fel a koronát, amely a felszínen is komoly kompromisszumokat követel.
Hirdetés
Mindenki félt a naptól, amikor buszok lepik el a város egyik ütőerét, a Váci utat. Ám a félelem alaptalannak bizonyult. Legalábbis eleinte. Talán a hatalmas visszhangot keltő sajtófelhajtás hatására is, az első napon (2017. november 6.), amikor már nem járt a metró Újpest-Városközpont és a Lehel tér között, a felszíni forgalom meglepően ritkás maradt. Szerencsére erről személyes tapasztalatokkal is rendelkezek, mert akkoriban még napi rendszerességgel kellett eljutnom az Árpád hídtól (most már Göncz Árpád Városközpont) Budaörsre. Én is letettem az autót óriási káoszra számítva. De a káosz elmaradt. A nagyobb kereszteződésekben rendőrök is segítették a problémamentes közlekedést, a metrópótló buszok szépen tartották a 40 másodperces indulási időket, nem kellett nyomorogni a buszokon (valószínűleg az akkor még járható alternatív járatokat is sokan igénybe vették). Gondoltam is magamban, ha ez ilyen lesz tényleg, nem érdemes feleslegesen égetni az üzemanyagot az autóban. De nem maradt így.

Néhány nap múlva már eltűntek a rendőrök a nagyobb kereszteződésekből, és nem vadászták le a buszokat feltartó autósokat sem, így a „káosz dörzsölhette végre a kezeit”, eljött színrelépésének az ideje. Egyre inkább feltűntek azok a kényes pontok, amikre úgy tűnik nem gondoltak a kedves közlekedésmérnökök, ami azért meglepő, mert annyira logikus és előrelátható problémák vetődtek fel, amelyekre biztos(!), hogy bárki rájön, aki csak egyszer is végigjárja a metrópótló útvonalát. Amint az autósok észlelték, hogy „eltűntek a jardok” elkezdtek a buszsávban téblábolni. Sokszor muszáj volt, hiszen csak onnan lehetett lekanyarodni bizonyos utcákba. Ahonnan természetesen a gyalogosforgalom sem hiányzott, tehát a „puhatestűeket” szépen át kellett engedni, ami miatt az autók persze feltartották a buszokat.

A buszok pedig általában az ÖSSZES piros jelzést elkapták, és így rengeteget vesztegeltek, az utasok idegein táncolva.

Én nem vagyok közlekedésmérnök, szóval nyugodtan jöhetnek a kritikák, ha a gondolataimban buktatót találtok. De a 21. században nem lehet megoldani, hogy a villanyrendőrök zöld utat adjanak, a buszoknak? Valószínűnek tartom, hogy megoldható. Persze később megpróbálták orvosolni a problémát, a jobbra kanyarodás tiltásával, ami nem is tűnik rossz ötletnek, de egy idő után eltűntek a tiltó táblák. Egyszerűen nem látni tervszerűséget abban, ahogy ezt az egész metrópótlást kezelik.

Ugyanez érződik szerintem azon is, hogy időről időre aszfaltozási munkák nehezítik a buszok elhaladását. A Váci út és Újpesten az Árpád út állapota rohamtempóban romlik. A legjobban a megállókban és azok környékén gyűrik az aszfaltot a buszok. Néhol már a harmadik alkalommal aszfaltoznak, ami egyrészt lassítja a buszok és az autók közlekedését, másrészt megzavarja az utasokat, mert a megállókat is ide-oda helyezgetik, harmadrészt nem olcsó. Sokfelé léteznek már olyan megállók, ahol betonnal váltották ki az aszfaltot és ezek a megállók jóval tovább bírják a kiképzést. Egy kis előrelátással a metrófelújítás kezdete előtt a Váci úton is megoldhatták volna ezt. Persze, gondolom az is drága mulatság, de úgy vélem, hogy mi, a NÉP is elég bőkezűen adózunk hozzá.

Nézzük az idő tényezőjét! Most a metrópótlókkal az Árpád hídtól a Lehel térig (egy megálló van közöttük!) annyi idő eljutni, amennyi idő alatt a metró az Árpád hídtól a Kálvin térig jutott. Mielőtt Budaörsöt ignoráltam az életemből, már minimum egy óráig tartott oda az utam tömegközlekedéssel, ugyanakkor autóval sem volt kevesebb. Se oda, sem vissza. Minimum egy óra! Körülbelül ennyi idő repülővel az út Münchenig! Így hát teljesen jogosan vetődik fel ilyenkor a kérdés, hogy, miért is válasszam a tömegközlekedést? A saját autómban ugyanis nagyobb kényelemben utazhatok, nem taposnak a lábamra az utastársak, valamint, ha kedvem támad hangosan énekelhetem a kedvenc slágereimet, amíg a dugóban állva gyártom a drága füstöt.

Emellett hétvégente (és este) a metró egész vonalán pótlóbuszok járnak. Kivéve, amikor nem. Mert ez is koncepció nélkül változik, hogy az utasok még véletlenül se tapasztaljanak kiszámíthatóságot. Ó, persze az utasokra nagyon odafigyelt a városvezetés, vagy épp a BKK vezetése, illetve a közlekedésmérnökök. Más vonalakon sűrítették a járatokat, hogy megkönnyítsék az életüket. Például azokon, amelyek a Dózsa György út felé járnak. Mi erre a következő lépés a metrófelújítás nevű sakkjátszmában?

Feltúrták a Dózsa György utat közműépítés miatt, így az elvileg óránként 3000 férőhelyet biztosító alternatív metrópótló járatok 20-30 percet álltak a dugóban.

És akkor a nagykörúti helyzetről még nem is beszéltem, ahol az út feltúrását úgy oldották meg, hogy a forgalmat a villamossínre terelték, ám ekkor már tényleg csak nevettem kínomban és gondolom sok közlekedőtársam is. Egyszerűen abszurd az egész, ami történik! Ha nem lennék biztos benne, hogy a szakmai alkalmatlanság, a tervezés komplett hiánya és a BKK szétbombázása miatti fejetlenség szüli ezeket a jelenségeket, simán úgy tűnne, hogy szándékosan szívatják a Budapesten és környékén élőket.

Egy bizonyos Közlekedő Tömeg nevű egyesület szerencsére folyamatosan ötletel, rajta tartja a szemét a városon és megoldási javaslatokkal rukkol elő, de eddig sajnos nem sok üzenetük ért célba. A tömegközlekedőknek és az autósoknak azonban érdemes figyelni a posztjaikra (legegyszerűbben a Facebookon), mert sokszor nyújtanak támpontot a káoszban.

Elméletileg decemberben kellene átadni a hármas metró felújított északi szakaszát. Addigra a Váci út és az Árpád út már valószínűleg úgy fog kinézni, mint egy szakasz a Szafari Ralin. De mindegy is, mert a legújabb hírek alapján csúszik az átadás.

Ráadásul utána jöhet a két következő szakasz: a középső, a belvárosban és aztán a déli, a szintén a város egyik ütőereként szolgáló Üllői út alatt. Persze, amint levonulnak a csuklós pótlóbuszok a Váci útról, mindenképp teljes hosszában újra kellene aszfaltozni, ahogy az Árpád út nagy részét is. Szóval leterhelni egyszerre a város legfőbb útvonalait? Most jönnének csak igazán jól a repülő autók, amelyek fejlesztéséről néha felröppennek a hírek!

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.10.18. at 12:09
    Permalink

    Egyetértek a cikkel, de annyiban korrigálnám, hogy a következő szakasz alapvetően a déli lesz és csak a legvégén mennek rá a középső szakaszra. Ami majd ezután következik az a Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér közötti rész lesz. És a két külső szakasz elkészülte után kezdik csak a Lehel tér és a Nagyvárad tér között részt és az lesz majd igazán a szopolda.

    • 2018.10.18. at 14:57
      Permalink

      Való igaz, de szerintem a Kőbánya-Kispest és Nagyvárad tér között sem lesz kisebb a baj, hiszen az Üllői út óriási forgalmat bonyolít le. 🙁

      • 2018.10.18. at 18:25
        Permalink

        Bezony, ráadásul azon a szakaszon a metrón kívül semmilyen tömegközlekedés nincs.
        A belvárosban van villamos és busz, illetve a gyaloglás is opció.

      • 2018.10.19. at 21:33
        Permalink

        Ráadásul ennek a hatalmas felújításnak van egy bizonyos infrastruktúrája, teherautók, daruk, emelők, mindenféle építkezéshez alkalmas gépek, meg persze a mindenféle építőanyagok tonnái és a melósóknak öltözök, wc-ék, konténerek tucatjai stb stb. Ezek most pl mind a váci úti felüljáró alatt állnak részben illetve a Göncz Árpád szobor melleti parkban elfoglalva és leamortizálva egy csomó értékes helyet. Kérdezem én, amikor majd felújítják a középső szakaszt akkor ezek hol parkolnak majd, mondjuk amikor a Kálvin teret csinálják vagy a Deákot.

  • 2018.10.18. at 14:00
    Permalink

    ezt jól egyébként sem lehetett volna megoldani, tehát mindenképpen csak sz.rt kap ezzel az ember a nyakába 😀 hát ez van…..városilájf kéremszépen semmi sem tart örökké, újítgatni kell olykor….én mondjuk jobban örülnék az úthálózat felújításának.

    a légkondis szerelvények jól jöhettek volna, de a valós probléma az alagút szellőzése, ill. annak hiánya. remélem a felújítással ez is megoldják….és akkor kevésbé lesz büdös,meleg a vonal 😀 (nyáron, nyilván)

  • 2018.10.18. at 15:04
    Permalink

    Ahhoz képest, hogy az Árpád úthoz kb 20 éve nem nyúltak hozzá, és tavaly óta az alap arra járó buszokon felül megkapta a teljes metrópótló-flottát is, le a kalappal a régebbi aszfaltozók előtt.
    Nem is igazán kátyús amúgy, hanem össze van húzódva az aszfalt, ezért lettek ott gödrök.

    Tényleg remélem, hogy a teljes útfelületet, ahol most a metró miatt dolgoztak, normális minőségben és teljes szélességben új aszfaltszőnyeggel látják el (Árpád út és Váci út végig a Lehel térig)

    • 2018.10.18. at 15:40
      Permalink

      Nem az aszfalton múlik, hanem az útalapon. Minden főút, amely metróvonal fölött húzódik elég jó minőségű, hiszen a metró és az aluljárók miatt vastag betonréteg fut alattuk és a vízelvezetést is jó minőségben kellett anno kivitelezni. Az Andrássy úton sem nagyon fogsz kátyúval találkozni.

  • 2018.10.22. at 09:55
    Permalink

    A villamos visszaépítése a Bajcsyra már évek óta napirenden van, és ha nem lenne mindig valami sokkal fontosabb, akkor már el is készülhetett volna, mire a hármas metrót elkezdték felújítani. De a felszíni közlekedés fejlesztése sajnos Budapesten elképzelhetetlen a várostervezőknek, ellenben rohadt drágán alagútban futó metró, vasút, stb. megálmodása az nagyon jól megy nekik.

Vélemény, hozzászólás?