Balra a 4 méter hosszú SEAT 1430, jobbra mai utódja, a már a 4,6 méteren is túlnyúló Leon Sportstourer
Hatalmas pacsi jár a SEAT csapatának, ugyanis egyedi sztorit hoztak össze a
Ladához hasonlóan idén 50 éves SEAT 1430 Estate kapcsán. Ez a modell volt a hetvenes évek menő spanyol családi autója, az a modell, ami egyetlen autóként tudta kiszolgálni a mindennapos közlekedési igényeket és azt is, hogy nyaraláskor beleférjen a család minden cuccával. Az 1430-as egy jól felszerelt modell volt, a 124 Sepcial alapjain.
Kétszer két körlámpa négyzet keretben vs. full LED fényszóró. Keskeny abroncsok keskeny nyomtávval vs. széles nyomtáv szélesebb gumikkal. Egyetlen dimenzióban, magasságával nagyobb a 1430, mint a Leon
Külön érdekes ma párhuzamot vonni az
új Leon Sportstourer és az 1430 Estate között. Ma egy kicsikét úgy élünk, mint a hetvenes években, mondhatni, hogy visszalassÃtottunk. Legtöbbünknél szóba sem jön repülÅ‘s nyaralás, ha tehetjük, inkább csak autóval elérhetÅ‘ helyekre megyünk, ahogyan a legtöbb családban ma szintén az a jellemzÅ‘, hogy az elsÅ‘számú autó a mindenes, az kell szolgáljon a hétköznapokon, és abba kell beleférni nyaraláskor is. A méretek és a "dinamikus közlekedéshez elegendÅ‘" teljesÃtmény, valamint az elvárt biztonsági szint viszont sokat változott az évek során.
A hetvenes években a spanyoloknak is kevés lehetőség jutott a 1430 dizájnolása kapcsán, de akkor inkább az elegáns részletek felé vitték, ma a Leon egyértelműen a márka sportos jellemzőit hozza a kompakt szegmensben
Ahogyan persze a dizájnvilág is. Az 1430-ast a hetvenes években funkcionálisnak és elegánsnak Ãrták a kor újságÃrói,
nekünk alighanem azért szÃvet melengetÅ‘ a formája, mert az alapjait ugyanúgy a Fiat 124 adta, mint az "ezerkettes" Ladának.
A Lada a hazánkban a gulyáskommunizmus egyik szimbólumává vált, családunk is több mint 10 évig járt kombi ezerkettessel (azaz 2102-vel), amihez a gyerekkori kirándulások, az elsÅ‘ külföldi utak kötÅ‘dtek. Az 1430 hozzá nagyon hasonló, de még annál is menÅ‘bb. A spanyol kombi orrára is bÅ‘séggel jutott króm, szögletes fényszóróüvegei kerek foncsorozású lámpákat öveznek, amivel igazán karakteres a megjelenése. Bár nagynak tűnik a hűtÅ‘maszk, az alatta lévÅ‘ néhány apró légbeömlÅ‘ nem lenne elég ahhoz a hűtési igényhez, ami a mai autóknál, Ãgy a Leon Sportstourernél is jelentkezik, igaz a hetvenes évek tömegautóinál még szó nem volt a ma már alapelvárásnak számÃtó légkondicionálóról.
Mindkettőre igaz, hogy kora praktikus, nagy csomagterű kombija, még ha ez mást is jelent 50 év elteltével
Hátulról mindkét SEAT-on megvannak a kötelezÅ‘ kombis jellemzÅ‘k: széles, alacsonyra húzott a csomagtérnyÃlás, de a küszöbmentesen nyÃló farú 1430 talán még ügyesebb is ebben a Leon Sportstourernél, persze utóbbi nyilván más biztonsági jellemzÅ‘ket tud felmutatni, LED-es hátsó lámpáival is. SofÅ‘rsegédeivel, asszisztenseivel ma a Leon szinte űrhajó az 1430-hoz mérten. Utóbbi még jókora üvegfelületeivel adott megfelelÅ‘ kilátást, ma a Leon holttérfigyelÅ‘vel és kamerarendszerrel segÃti sofÅ‘rjét, a karosszéria Ãgy dizájnával hozhatja az ideális 1/3-2/3 arányt az üveg- és lemezfelületek vonatkozásában, amivel (továbbá a nagyszilárdságú és ultranagy-szilárdságú acélokkal) sokkalta jobb merevséget, biztonságot hoz.
Bár a hetvenes években talán azt is gondolhattuk volna, hogy 50 év múlva az autók már repülni fognak, ez még nem következett be, ám magától parkolni a Leon Sportstourer is tud. A parkolási segÃtség jól is jön, a mai kombi 60 centivel hosszabb fél évszázaddal korábbi elÅ‘djénél, hiszen az ötajtós Leonnál is 23 centivel hosszabb a Sportstourer. A 1430 kombija még csak 1 centivel nyúlt túl a négyajtóson, de 3 centivel magasabb volt. Korszakos különbség, hogy mÃg a 1430 13 colos kerekeket kapott, a mellé állÃtott Leon már 18 colosakon gurul.
13 colos felnik a 1430-on, 18-asok a Leonon
Bár a maga korában a 1430 beltere a részint szövetkárpitos ülésekkel fényűzÅ‘nek számÃtott, fejtámla nélküli és csekély formázású üléseivel a mai Leonnal össze nem vethetÅ‘, ismételten fÅ‘ként biztonság terén, de biztosak lehetünk benne, hogy már csupán egy 100 kilométeres utazás után is másként szállnánk ki a két autóból. Az utazási komfort akkor még más fogalom volt, s például olyan elem is hozzátartozott, mint a hátsó sor hamutartója.
Kombi Ladából nem létezett olyan fényűzÅ‘ kivitel, mint amilyen a 1430-as volt, csak éppen SEAT-ként, de szintén a Fiat 124 alapjain. A 1430 persze közelebb is állt a Fiathoz, mint a zordabb körülményekhez alakÃtott Ladák
Hogy mi volt elegendÅ‘ a hetvenes években, mit várunk el ma, azt jól mutatja, hogy az ablakvonalig 350 literes csomagterű 1430 Estate nagy, a mentÅ‘k vagy a tűzoltók által is kedvelt autónak számÃtott, ám ma a Leon Sportstourer gond nélkül rálicitál az Å‘ 620 literes csomagterével. Az ülésdöntéses bÅ‘vÃtés mindkét modellnél adott, de mÃg a 1430 kombijánál már az is érték volt, hogy egyáltalán dönthetÅ‘ az ülés és sÃk raktérpadlót kapunk, ma természetesnek vesszük a 40:20:40 arányú osztást.
A műszerfalak dizájnját összevetni hasonló idÅ‘utazás, a 1430 esetén a kor gyermekei még érdeklÅ‘déssel tapadhattak a sofÅ‘rajtó ablaküvegére, hogy lássák: a két jókora körműszer közül a sebességmérÅ‘ 170-ig skálázott. Mit kapunk ma? A "bekapcsolt" autónál szÃnes és animációkat adó, akár a navigációt is mutató 10,25 colos, változtatható képű műszerblokk-kijelzÅ‘t, a parkoló autóban viszont csak egy fekete felületet. Ha már fények és sötétség, imádott volt az 1430 kétszer két körlámpás frontja, ám az biztos, hogy éjszakai vezetéshez sokkalta jobb partner a full LED fényszórós Leon az Å‘ adaptÃv távfényével.
Pazar belteret adott a 1430 1970-ben, a Leon Sportstourer pedig már nagyon digitálisat, de már-már mai skodásan letisztultat a mában
Érdekes a motorkÃnálatot is összevetni, igaz, az 1430 esetén nehéz kÃnálatról beszélni, hiszen nevét is az 1438 köbcentis, hosszában épÃtett, 70, idÅ‘vel 75 lóerÅ‘s, négy fokozatú váltón keresztül a hátsó kerekeket hajtó motorjáról kapta. A Leon Sportstourer ezzel szemben elég komoly arzenált kap, már bázisverziója is 1,5 literes és 130 lóerÅ‘s. Alig nagyobb, 1498 köbcentis lökettérfogattal, közvetlen befecskendezéssel, változó geometriájú turbóval, Miller ciklussal és részterheléskor két henger lekapcsolásával. Ugyanez a motor 150 lóerÅ‘vel is elérhetÅ‘, miközben 6 literes vegyes fogyasztása szinte a fele annak, amit az 1430 motorja kért. A Leon Sporstourerhez 2,0 literes TDI motor, automataváltó és a fronthajtás kiegészÃtéseként összkerékhajtás is elérhetÅ‘, de kÃnálatában földgáz hajtású, lágy hibrid és még plug-in hybrid is szerepelni fog.
A Leon Sportstourer kÃnálata, tudása kétség kÃvül sokkalta lenyűgözÅ‘bb, mint 50 évvel ezelÅ‘tti Å‘séé, de vajon melyik a kedvesebb nekünk? Jól tippelem, hogy a Fiat 124 alapú 1430?
A “Ladákat” általában ~150e-ként gyűrűzni vagy dugózni kellett.
A Tsi-t ~150e-ként szÃvósor tisztÃtani és/vagy turbót javÃtani.
Kis csúsztatással utolérték az 50 évet!
Halleluja!
50 év múlva ismételjük meg a fotósorozatot a Sportstourer mellé téve az akkori kétéltű, hidrogénhajtású buborékot. Ja, hogy Sportstourer sem lesz…. Óóóó…
Egyik sem létezne 50 év után, ezeket a régi Fiat származékokat 20 éven belül reménytelenül megette a rozsda, 10 éves Zsigulik már annyira lyukasak voltak a rozsdától a szÅ‘nyeg alatt, hogy bejött a latyak/ esÅ‘vÃz az útról.
Ezek a mai autók rendes alváz-védelemmel tovább fogják bÃrni, de 50 évesen a jó állapothoz rengeteg munkaóra és gyári támogatás kell, ahogy a mai 50 éves oldtimerekhez is.
Szerintem a leggyengébb pont a műanyagok és gumik pótlása, mert ezek már mind elöregedtek, és nem pótolhatóak bontóból.
Egyébként a motor tudásában tényleg látványos a fejlÅ‘dés, bár valóban, ahhoz képest hogy 70-es évek elképzelése szerint mostanra már a holdra járunk hosszú hétvégére eléggé lemaradtunk… 🙂