Motortisztítás gőzzel? Már ilyen is van!

Fizetett hirdetés

Kipróbáltuk a Decarbonizer motortisztítót

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Rohamosan nő a föld lakossága, a mind több ember pedig mind többet is autózik. Nagyon nem mindegy, hogy milyen járművekkel. A Decarbonizer motortisztító új és használt járművek esetén is fogyasztás és emissziócsökkenést ígér.


A nyolcvanas években még csak 5 milliárd fő volt, ma már bőven több mint 7 milliárd a föld lakossága. A legdinamikusabban fejlődő régiók jellemzően a szmoggal is küzdenek, de még Európában is többen halnak meg évente a légszennyezés miatt, mint például autóbalesetben. Ez évente 310 ezer főt jelent. Nem árt tudni, hogy Európában az üvegházhatást okozó gázkibocsátás negyede a közlekedésből származik, még úgy is, hogy itt sokkalta jobb a járművek emissziója, mint például Kínában. Az előbbiekből adódóan nem kell meglepődni azon, hogy a Decarbonizer motortisztító (is) Kínából származik.
Miért van szükség egyáltalán motortisztításra? Alapvetően két okra vezethető vissza: a modern környezetvédelmi normáknak megfelelő motorok kényesek az üzemanyagokra és a gyakori hideg és alapjárati üzemre, pedig a gyakori városi használat épp ezzel jár. Tipikus hiba, hogy eltömődik az EGR (kipufogógáz-visszavezető) szelep, netán a részecskeszűrő, lerakódások képződnek a szelepeken. Az időigényes és sok esetben a környezetre jelentősen káros vegyszereket alkalmazó, de persze hatékony megbontásos tisztítással szemben már az elmúlt években is megjelentek a megbontás nélküli, jellemzően az üzemanyagba töltendő adalékokon alapuló tisztítók, amelyeknek az elve nagyjából ugyanaz, mint a Decarbonizernek: kémiai úton kívánják lebontani, megtámadni a lerakódásokat, majd azokat az üzemanyaggal együtt elégetik.
A Decarbonizer újdonsága viszont, hogy nem az üzemanyagba töltendő, hanem a beszívott levegővel juttatandó a motorba. Ez igen meredeken hangzik, hiszen a légszűrő feladata, hogy tiszta levegő kerülhessen csak be, de a Decarbonizer rendszerében a speciális tiszítófolyadékot 2-5 nanométer átmérőjű részecskékké bontja a tisztításhoz alkalmazott gép, ami gyakorlatilag egy kicsit magas, de akár a hétköznapokban is előforduló páratartalmú levegőt juttat a motorba, s így ígér tisztító hatást. A forgalmazó elmondása szerint több mint 600 autó tisztításán vannak túl, a tulajdonosok zöme érzi a pozitív változást: egyenletesebb, halkabb motorjárást és érezhető fogyasztáscsökkenést egyaránt említenek, de volt olyan eset, amikor a kezelés a „check engine” lámpát is kioltotta vagy a téli indíthatóságot javította. Igaz, nagyjából minden esetben elmondható, hogy az autó és annak motorja túl sok változós ahhoz, hogy egyértelműen kijelenthető legyen: mindez a Decarbonizernek köszönhető.
Hirdetés

Hogy egy kicsit közelebb kerüljünk az igazsághoz, a tisztítást magunk is próbára tettük egy közel 5 éves, csaknem 110 ezer kilométert futott Renault Clio Grandtour 1.5 dCi-vel. Bár nyilvánvaló, hogy közúton lehetetlen, de a változó széljárás miatt még zárt pályán is nehéz azonos körülményeket alakítani, tisztítás előtt referenciamérésként megnéztük, milyen fogyasztással jutunk le a céghez Szombathelyre. A fogyasztásmérőt már Budaörsön, teljesen üzemmeleg motornál nulláztuk, ahol lehetett, 130 km/órával mentünk az autópályán, s így kaptunk 4,3 l/100 km értéket, ami ismételten bámulatos lett a sokat bizonyított dízeltől. Szombathelyen az előírás szerint üzemmeleg motornál megvolt a kezelés, ami 2400 köbcenti alatti dízel és 1600 ccm-nél kisebb benzinmotorok esetén 30, a nagyobbaknál 45 perc. Igaz, az effektív teendő nagyjából 5 percnyi, a készüléket csatlakoztatni kell a motor szívórendszeréhez, majd alapjáraton kell járni hagyni az autót, amíg a készülék nem jelez, hogy készen van. A dCi járása nem változott a kezelés által, talán túl új és túl jó alapból is, a fogyasztás visszafelé viszont a Szombathely-Budaörs, sőt a teljes Szombathely-Budapest belváros távon kereken 4,0 l/100 km lett, ami egészen bámulatos. Persze a forgalom is teljesen más volt: az M1-esen visszafelé a forgalom miatt alig lehetett 130-cal jönni, volt viszont egy rövid, de igen intenzív eső, ami ugye jelentősen növelte a közegellenállást.
A Decarbonizer motortisztítás ajánlott fogyasztói ára 50 euró (~16 000) forint (illetve a nagyobb motorok esetén szükséges 45 perces programmal 75 euró, azaz mintegy 24 000 Ft). A kezelés elvégeztetése a forgalmazó szerint 20-30 ezer kilométerenként ajánlott, s ha valóban kijön az új autóknál 4-8, használtaknál 8-12 százalékos fogyasztáscsökkenés, akkor ki is termeli az árát, a szerényebb emisszió pedig mindenki számára hozadék és persze nem kevéssé fontos. Jelenleg csak Szombathelyen, Zalaegerszegen és Fertőszentmiklóson érhető el a rendszer, de a forgalmazó elég jó ösztönzőkkel keres partnereket: az 5000 eurós tisztítókészülék akár bérelhető is, továbbá két hetes próbaidőszakra is oda tudják adni az érdeklődő szervizeknek, akiknek ráadásul területi kizárólagosságot is ígérnek. Csodára nyilván a Decarbonizer sem képes, a drasztikus lerakódásokat nem fogja feloldani, a fogyasztáscsökkentés kapcsán pedig fontos tudni, hogy több múlik a sofőr vezetési stílusán, mint azon, hogy kapott-e kezelést a motor, de ha csak utóbbi is hoz néhány százalékot, ha a sofőr figyel arra, hogy takarékosan vezessen, már nyert mindenki, talán tisztább lesz a levegő és kevesebben fognak elhunyni a légszennyezés miatt. Bár a forgalmazó (Pad-Ko Szállítmányozási Bt.) elsősorban az érdeklődő szervizek jelentkezését várja weboldalán, természetesen a végfelhasználókat is útba tudják igazítani, hogy ők hol tudják elvégeztetni autójuk motortisztítását.
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.07.16. at 13:41
    Permalink

    A tisztítás előtti/utáni endoszkópos vizsgálat sokat segített volna a hitelesség javításában. Így csak az látszódik, hogy valamilyen oldószert beporlasztunk a szívóágba, ami elvileg szépen leoldja a kátrányt, ami majd elég az üzemanyaggal együtt. Így viszont marad a hit ereje, meg a placebo, hogy visszafelé kisebb forgalom mellett csökkent az átlagfogyasztás.

    Amíg történt a beporlasztás, nem növekedett az alapjárat?

Vélemény, hozzászólás?