0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Kirobbanó biztonság - így mentenek életeket a légzsákok 

Légzsákokról röviden

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ki találta fel a légzsákot? Hány darab légzsák fér egy autóba? És hova helyezik őket? Melyik a leghasznosabb közülük? Mekkorát repül egy kerékpáros, ha elütik 20 km/h-val?

A két első légzsák alap, de továbbiak nélkül nehéz jó NCAP-értékelést szerezni

A két első légzsák alap, de továbbiak nélkül nehéz jó NCAP-értékelést szerezni

Két-három évtizeddel ezelőtt még egzotikumnak számítottak, mára kötelező tartozékká váltak az ütközésnél pihe-puha alátámasztást biztosító kiegészítő rögzítőrendszerek, azaz a légzsákok.

Szerelik őket előre, oldalra, plafonra, ülésbe, kormányoszlop alá, de mind ugyanazt a célt szolgálják, nevezetesen, hogy balesetben fixen nem rögzített testrészeink és az autó kemény szerkezetei közé ékelődve enyhítsék vagy megakadályozzák a sérüléseket.

A rendszer felépítése: a vezérlőmodul tartalmazza a gyorsulásérzékelőket, előfeszíti a biztonsági övet, szükség esetén pedig kilövi a minirakétát

A rendszer felépítése: a vezérlőmodul tartalmazza a gyorsulásérzékelőket, előfeszíti a biztonsági övet, szükség esetén pedig kilövi a minirakétát

A légzsákok fejlesztése az 50-es évek elején indult Amerikában, Walter Linderer és John W. Hetrick volt az első két feltaláló, akik ilyen jellegű szabadalmakat adtak be, de ők még abban gondolkodtak, hogy a berendezés önmagában garantálhatja az utasok biztonságát. Yasuzaburou Kobori japán mérnök alkotta meg a ma használatos légzsákok alapját képező terveket, melyekre 14 országban sikerült is szabadalmat bejegyeztetnie. 1975-ben hunyt el, így már nem érte meg találmányának széleskörű elterjedését.

A Hyundai Elantra biztonsági felszerelése, az autó mellett kiterítve a front-, az oldal- és a függönylégzsákok

A Hyundai Elantra biztonsági felszerelése, az autó mellett kiterítve a front-, az oldal- és a függönylégzsákok

A Mercedes sem fukarkodik a párnázattal az E-osztály kupéváltozatában

A Mercedes sem fukarkodik a párnázattal az E-osztály kupéváltozatában

Alapvetően három fő részegység alkotja a ma használatos, időnként SRS néven is (Supplementary Restraint System=kiegészítő rögzítőrendszer) emlegetett légzsákokat. A hárombetűsből a kiegészítő szóra érdemes nagyon figyelni, ami arra utal, hogy a rendszer önmagában nem működőképes, hanem csak a biztonsági övek által nyújtott védelem kiegészítőjének, fokozójának tekinthető. Kicsit tán fölösleges elmondani, mivel úgyis mindenki tökéletesen tisztában van a szabályokkal és amúgy is mindig beköti biztonsági övét, de fontos tudni, hogy légzsákokkal felszerelt autóban különösen veszélyes bekötetlenül utazni, mert az adott esetben 300 km/h körüli tempóval kicsapódó párna súlyos sérüléseket okozhat.

A légzsákkal tényleg nem érdemes viccelni, ezért is fontos a megfelelő üléshelyzet és a biztonsági öv használata.
Amire azonban abszolút mértékben és mindig oda kell figyelni, az a gyerekülés és a légzsák együttes használata. Ha a jobb első ülésre menetiránnyal szemben helyezzük el a gyerekülést, akkor semmiképp se feledkezzünk meg az utasoldali légzsák kikapcsolásáról! Amennyiben pedig menetirányban rögzítjük az gyerekülést, akkor az autó ülését toljuk hátra amennyire csak lehet, hogy még véletlenül se találhassa el az apró arcocskát a kicsapódó párna.
Babát várva, vagy az alábbi betegségek esetén hordozhat némi rizikót a légzsák működése: szívritmuszavarok (pacemaker), szemüveg, tüdőtágulás, asztma, emlőamputáció, korábbi nyak- vagy gerincműtét, csontritkulás, köszvény.

A légzsák azon része, amivel – rossz esetben – találkozunk, egy vékony, puha textilből készült párna, amit pirotechnikai berendezéssel, azaz minirakétával fújatnak keményre, ha eljön az ideje. Tartozik a rendszerhez egy vezérlőmodul, ami a jármű elejébe épített szenzorok adatai alapján a megfelelő pillanatban elektromos jellel működésbe hozza az elsütőszerkezetet. Egyes légzsákrendszerek azt is számításba veszik, hogy milyen testalkatú és tömegű ember ül előttük, és annak megfelelő mértékben és intenzitással lövik ki a labdacsokat.

Egy az újabb fejlesztések közül, a két elöl ülőt elválasztó középső első légzsák, de létezik már biztonsági övbe épített légpárna is

Egy az újabb fejlesztések közül, a két elöl ülőt elválasztó középső első légzsák, de létezik már biztonsági övbe épített légpárna is

A Mercedes 1981-ben kínálta először az S-osztályhoz opcióként a légzsákot, az alapfelszereltség részeként pedig 1987-ben a Porsche 944 Turbóban (a 944 és 944S modellekben opció) jelent meg a két első, vezető- és utasoldali légzsák. Az első japán légzsákos autó a Honda Legend volt, szintén 87-ben. Elterjedtség szempontjából a 90-es évek volt a váltás időszaka, míg az évtized elején a legtöbb európai gyártónál csak extra tételként jelent meg az SRS, addig 2000-re már a szinte az összes piacra kerülő típusban volt legalább két légzsák az alapból.

A Toyota iQ hátulról is megpróbálja védeni aprócska hátsó ülésére szuszakolt utasait

A Toyota iQ hátulról is megpróbálja védeni aprócska hátsó ülésére szuszakolt utasait

Az első légzsákok a nagyobb autókból szivárogtak át a kisebbek fele, majd az oldallégzsákok terjedése is megkezdődött. Ezekből többféle létezik, vannak az ülésből nyíló, az oldalütközések ellen főleg a medence és a mellkas környékét védő – angolul side torso névre hallgató – magyarul simán csak oldallégzsáknak nevezett szerkezetek, és léteznek a tetőkárpit alá integrált, először a BMW által 97-98 környékén beépített fejet védő, függönylégzsák néven elhíresült szerkezetek.

Egészen a legutóbbi időkig főleg az első és hátsó ütközéseket szem előtt tartva fejlesztették az autók biztonságát, pedig a súlyos sérülések 40%-a oldalütközés eredménye, a balesetek 30%-a pedig oldalról történő ütközés. Utóbbiaktól a függöny- és oldallégzsákok, valamint az oldalsó merevítések tudnak védeni

Ezek legtöbbször az utastér teljes hosszán végighúzódva óvják az utasok oldalát és fejét. Gyakran kombinálják is a két megoldást, sőt, az extrém pici Toyota iQ még a hátsó szélvédő előtt felfúvódó, s a hátul ülők fejét védő párnázatot is kapott.

A Suzuki Swift is kínál térdlégzsákot, ez itt épp egy Ford-féle megoldás

A Suzuki Swift is kínál térdlégzsákot, ez itt épp egy Ford-féle megoldás

Könnyen kiszámolható hát, hogy egy első, hagyományos oldal- és függönylégzsákokkal felszerelt autóban már kapásból 6 darab SRS található, de vannak, akik még ennél is többet nyújtanak biztonság terén. Kormányoszlop alá szerelt térdlégzsák először 1996-ban jelent meg a Kia Sportage terepjáró amerikai változatában, és azóta is alapfelszerelés, Európában a Toyota Avensis hozta először ezt a hasznos extrát 2003-ban. Egyes gyártók az utas elé, a kesztyűtartó alá is beszerelik ezt a párnázatot, ami máris nyolcra emeli a légzsákok számát. A függönylégzsák ugyanis hiába óv elöl és hátul is, oldalanként egynek számolandó.

Volvo V40, a gyalogosok barátja

Volvo V40, a gyalogosok barátja

Szintén a Toyota találmánya a két első utas közé nyíló légzsák, a Lexus és a Ford pedig egyre több autójában vezeti be a biztonsági övre applikált zsákokat: ha ezeket mindet külön számoljuk, akkor már jóval tíz felett járhat az egy autóban található légzsákok száma. A legutóbbi nagy újítást pedig a rendszer működését megalapozó hárompontos biztonsági övet feltaláló Volvónak köszönhetjük: a Volvo V40-ben debütált a világ első gyalogosvédelmi légzsákja.

Honda Gold Wing 2006 és 2012 IZH Hybrid Concept Honda Gold Wing 2006 és 2012 IZH Hybrid Concept

Honda Gold Wing 2006 és 2012 IZH Hybrid Concept

Jelenleg így áll az autós légzsákok helyzete, de minden bizonnyal lesznek még újabb, további testrészeket, adott esetben akár magát az autót védő felfújható párnák, az utóbbi pár évben pedig a bringások és motorosok is profitálhatnak a légzsákokból. Az első légzsákos motorkerékpár a 2006-os Honda Gold Wing volt, a profi védőfelszereléseket gyártó Dainese pedig 2010-ben mutatott be légzsákokkal tömött motorosruhát.

Mindenképp érdemel egy említést a Vlagyivosztokban született, majd Japánban és Egyesült Államokban felnőtt Igor Chak, aki nemrég prezentálta legújabb tanulmánymotorját, az 1929-es szovjet IZS-1-es 2012-es hibridhajtású újragondolását, melyen szintén légzsákok vigyáznak a lovas testi épségére.

Nem értelmetlen dizájnköltemény, hanem kényelmesen viselhető bukósisak a svéd Anna Haupt és Terese Alstin által kifejlesztett Hövding

Nem értelmetlen dizájnköltemény, hanem kényelmesen viselhető bukósisak a svéd Anna Haupt és Terese Alstin által kifejlesztett Hövding

A szerzőhöz hasonlóan sisakot nehezen viselő bringások számára kiváló alternatíva a tavalyi Koppenhágai Dizájnhéten bemutatott légzsák-technológiás Hövding bukósisak. A cucc a mellékelt videó szerint 20 km/órás ráfutásos baleset esetén is tökéletesen működik, és még körülbelül 130 000 forintos árával is igen kívánatos tétel.

Ez is érdekes lehet:
 

Üléspróba: ott voltunk a Kia Stonic leleplezésén

Amszterdamban leplezték le a Kia kisautó alapú divat-crossoverét, amiről továbbra sem tudunk...

SEAT Ibiza FR menetpróba - Leonnal és Atecával fűszerezve

A SEAT legfőbb idei újdonsága az Ibiza, amit rögtön FR-ként vezethettünk. Továbbá az új Leon...

További egységes üzemanyagár-csökkenés következik

Míg szerdán csak a benzin ára került lejjebb, pénteken már a gázolaj is ármérséklést kap.

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid, 2015 - használtteszt

Másfél év alatt több mint 120 ezer kilométert futott egy hazai Toyota Auris Hybrid. Tulajdonosa...

Peugeot 3008 1.6 BlueHDi M6 Allure teszt

Újra próbára tettük a Peugeot 3008-at, ezúttal már az Ev Autója cím győzteseként. A franciák...

Hyundai i30 1.4 T-GDI 7 DCT teszt

Nem ér másolással vádolni senkit, a Hyundai i30-nál is inkább úgy mondanánk, kiválogatták azt...

Körkép: divat-crossoverek 5 millióig

Egyre csak növekszik a városi crossoverek szegmense. A sok új nevező meghozta a kedvet, hogy...

Gyorsan adnál túl autódon a használat után? Mutatjuk, mit érdemes venned!

Brit tudósok szerint használtan a Lexusok minden többi autónál könnyebben eladhatók. Azért nyilván...

Kia Optima EX Premium 1.7 CRDi 7DCT teszt

Kombik közül eddig a legcsábítóbb az Optima SW, minden jóval megtömve kényelmes, és már-már prémiumban...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (9 db)

Géééza írta: 2012 május 18., péntek 17:33:52

A gyermekvédelmi kapcsoló arra is alkalmas, hogy kikapcsoljuk az utas oldalt, ha nem ül ott senki. Persze én is csak azóta teszek így, mióta nekem is eldurrant az utasoldali légzsák, bár csak egyedül voltam (amúgy Volvo, 2004-es évj.), és 250 eFt volt a műszerfal. 3 mp induláskor megér ennyit.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Totenkopf írta: 2012 május 15., kedd 18:12:22

nahhh most már 2x is kint van, sebaj vagy annyira gyökér, hogy 2x olvasd el :)))

A válaszoláshoz belépés szükséges
Totenkopf írta: 2012 május 15., kedd 18:11:25

saabracinghungary legalább az alapvető helyesírási dolgokra figyelj oda, arról nem is beszélek, hogy mekkora baromságokat írsz!

A válaszoláshoz belépés szükséges
Totenkopf írta: 2012 május 15., kedd 18:09:04

saabracinghungary, legalább az alapvető nyelvtani hibákra figyelhetnél ha már baromságokat írsz!!!

A válaszoláshoz belépés szükséges
Der Milan írta: 2012 május 14., hétfő 20:59:04
Törölt felhasználó írta: 5 éve

Ruppótlan nyomorult Magyarnak egyvalamire jó, lehetőleg legnagyobb kárt okozni a kocsiban.

sok szarra nem való, főleg, hogy ökör mérnökök még azt sem tudják megoldani, hogy pl. a jobb oldal csak akkor "szóljon el", ha mondjuk ember ül a jobb székben. * Ez ugye nagyon bonyolult?

Én elcsipkedtem a dzsippben a kábeleit. Vadászat közben véletlenül "elnézek" egy árkot, nem fogok műszerfalat venni bele.









* VW Golf IV. egyedül ment a szomszéd és mégis elrobbantotta a jobb oldali műszerfalat


Kellene bele egy elektronika ami figyeli ül-e valaki a jobb 1-en. A Golf 4 idejéből származó S-Mercik már tudtak ilyet ha jól emlékszem, annyi különbséggel, hogy azt is kiszámolta mekkora erővel kell kinyitni a légzsákot.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Törölt felhasználó írta: 2012 május 14., hétfő 19:40:51

Ruppótlan nyomorult Magyarnak egyvalamire jó, lehetőleg legnagyobb kárt okozni a kocsiban.
sok szarra nem való, főleg, hogy ökör mérnökök még azt sem tudják megoldani, hogy pl. a jobb oldal csak akkor "szóljon el", ha mondjuk ember ül a jobb székben. * Ez ugye nagyon bonyolult?
Én elcsipkedtem a dzsippben a kábeleit. Vadászat közben véletlenül "elnézek" egy árkot, nem fogok műszerfalat venni bele.




* VW Golf IV. egyedül ment a szomszéd és mégis elrobbantotta a jobb oldali műszerfalat

A válaszoláshoz belépés szükséges
Der Milan írta: 2012 május 14., hétfő 12:57:40

Pusztán azt hiányolom a cikkből, hogy szinte semmit nem mond el a negatívumairól, és a tévhitekről. Gondolok itt arra, hogy az átlag autókban lévő légzsák 175cm-es 70 vagy 80kg-s férfire van méretezve. Egy 120 kg-s embert vagy egy 155 cm-es nőt nem véd meg a légzsák vagy még sérülést is okozhat neki, pláne ha nincs bekötve akkor ki is töri a nyakát. Alkalomadtán égési sérüléseket is okozhat az arcon. Mint ahogy az idióta amcsiknál volt ez divat, jó nagy, és nagy erővel kinyíló légzsákot tettek a kocsiba mert nem szerették bekötni magukat. Miután lett sok halott a légzsáktól meg súlyosan sérült azután már bevezették az automata biztonsági övet amiből nem tudott kibújni a "marha". Persze vannak intelligens rendszerek amelyek csak akkor nyílnak ha ül valaki az ülésben illetve nem robbant feleslegesen légzsákot, és súly függő a nyílás intenzitása de ezt leírtátok. Még a 90-es évek végén hallottam valakiről akinek megrepedt a dobhártyája mert az összes légzsák kidurrant az autóban egyszerre, konkrétan ez egy Saab volt.

saabracinghungary: a Saab nem képvisel olyan értéket mint egy Volvo. Elég ha szétnézel a hasznaltauto-n, mennyibe fáj egy lelakott S60 és mennyi egy ugyanolyan évjáratú fullos, csúcs 9-5. Mi alapján gondolod szarabbnak a Volvo-t mit a Saabot? A Saab sem a Toyotás megbízhatóságáról híres!
Erről a bukócsöves dologról meg a ropiról nem nyilatkoznék inkább, tény hogy nem sok közöd van a műszaki témához, de azon is meglepődnék ha 16-17 évesnél idősebb lennél.

A válaszoláshoz belépés szükséges
saabracinghungary írta: 2012 május 14., hétfő 11:19:30

a bickilis videóban miért egy szerencsétlen 9 as saabot kell tönkre vágni???? ha már úgyis svédországban csináltaák akkor legalább egy sz@r volvót törtek volna rommá. két okból is a volvót javasolnám törésre egy hogy sz@r az egész más meg hogy annyi van belőle mint a szemét.

A válaszoláshoz belépés szükséges
saabracinghungary írta: 2012 május 14., hétfő 10:25:44

semmire nem jó a légzsák plusz súly meg bonyolítás. inkább bukócsövet tennének be meg normális lehegesztett kagylóüléseket. ha borulsz akkor a gyári légzsákos kocsi teteje úgy csuklik össze az oszlopok meg törnek mint a ropik. csak ezt mindenki fegyelmen kívül haggya

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56

Friss tesztek

Hyundai i30 1.4 T-GDI 7 DCT teszt

Ilyen, amikor a másolat szinte jobb - Hyundai i30

Nem ér másolással vádolni senkit, a Hyundai i30-nál is inkább úgy mondanánk, kiválogatták azt, ami jó, és becsomagolták egy ismerős, de ezen a szinten kívánatosnak mondható formatervvel.


Kia Optima EX Premium 1.7 CRDi 7DCT teszt

Te drága! - Optima SW

Kombik közül eddig a legcsábítóbb az Optima SW, minden jóval megtömve kényelmes, és már-már prémiumban érezhetjük benne magunkat. Imádni való, főleg akkor, ha kevesebbet költünk rá.


Peugeot 3008 1.6 BlueHDi M6 Allure teszt

Tartalmas második felvonás – Peugeot 3008 1.6 BlueHDi

Újra próbára tettük a Peugeot 3008-at, ezúttal már az Ev Autója cím győzteseként. A franciák SUV-ja továbbra is elképesztően izgalmas, mégis ésszerű autó, de vajon megérdemelten nyert?

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56

Hirdetés

MERCEDES-BENZ tesztek

Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC Coupé teszt

Magasan hordja a farát – Mercedes GLC 220 d Coupé

Csak a képeken tolakodó, a valóságban épp jó méretű SUV a GLC. Kupé farával mindent elveszít abból, amitől praktikus lehet, viszont ez a divat, aminek maximálisan megfelel.


Mercedes-Benz E 220 d teszt

Alapdízel, mégsem a zöldséges autója - Mercedes E 220 d teszt Videó

Minden eddiginél fiatalosabb és nagyobb a legújabb, W213 gyári kóddal érkezett Mercedes E-osztály. Legkisebb dízelével is nagyon sokat tud már.


Mercedes-Benz C 250 Coupé teszt

Tömör gyönyör - Mercedes-Benz C 250 Coupé teszt

Új generációjába lépett a Mercedes-Benz C-osztály kupé változata is. Igazi hódító köntösben, 211 lóerős turbós benzinesével vallattuk.


Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC teszt

Drága búcsú - Mercedes ML 350 BlueTEC teszt

Olyan Mercedes ML járt nálunk, amiben szinte minden volt, akár a búcsúban. Csak az extrák ára 11,5 millió forintot tett ki.


Mercedes-Benz B 200 Automata teszt

Hogy ez mennyivel jobb autó lett! Mercedes-Benz B 200 teszt

Csak egy frissítést kapott a három évvel ezelőtt megjelent Mercedes B-osztály, ám nagyon sokat fejlődött. Egy baja van csak: nem a mi autónk.


Még több MERCEDES-BENZ teszt

Címlapon


Friss cikkek

SEAT Ibiza FR menetpróba - Leonnal és Atecával fűszerezve

Tudjuk az új Ibiza árát, vezettük a legerősebb változatát

2 napja – Újdonság

A SEAT legfőbb idei újdonsága az Ibiza, amit rögtön FR-ként vezethettünk. Továbbá az új Leon Cupra FR-t és az Ateca FR-t is meghajthattuk.


Végigvezettük a MINI JCW palettáját

John Cooper Works modellekkel edzettünk

2 napja – Sztori

Európai körútra indultak a felpaprikázott MINI-k, mi pedig itthon el is kaptuk őket, hogy az Euro-Ringen valljanak egy laza pályanap során.


Összevarrtak három Ladát, hogy őrült sebességgel foroghassanak

A háromfejű orosz sárkány története Videó

3 napja – Sztori

Mond valamit az, hogy fidget spinner? Nem baj, ha nem, csak ez most egy új őrület, na persze a fiatalok körében. Viszont néhány orosz is feldolgozta az ötletet, mutatjuk, hogyan.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

MERCEDES-BENZ CLK 320 Avantgarde (Automata)

MERCEDES-BENZ CLK 320...

Ár: 1.199.999 Ft

Évjárat: 2002 / 6

Kivitel: Cabrio

Üzemanyag: Benzin

MERCEDES-BENZ E-OSZTÁLY E 200 CDI BlueEFFICIENCY Classic (Automata)

MERCEDES-BENZ E-OSZTÁL...

Ár: 2.500.000 Ft

Évjárat: 2010 / 11

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

MERCEDES-BENZ A 160 CDI Classic Részletre 0%-tól!

MERCEDES-BENZ A 160 CD...

Ár: 1.430.000 Ft

Évjárat: 2006 / 10

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!